سعیده زاهد؛ شیرین رشیدی
چکیده
حمایتگری عاطفی، کنش عاطفی فعالانه بوده که بر گشودگی به نگرانیهای دیگران و تلاش برای بهبود عاطفهی فرد مقابل تأکید دارد. هدف مطالعهی حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس حمایتگری عاطفی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی، و جامعهی آماری شامل دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از میان آنها ...
بیشتر
حمایتگری عاطفی، کنش عاطفی فعالانه بوده که بر گشودگی به نگرانیهای دیگران و تلاش برای بهبود عاطفهی فرد مقابل تأکید دارد. هدف مطالعهی حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس حمایتگری عاطفی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی، و جامعهی آماری شامل دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از میان آنها 200 نفر به روش نمونه-گیری چندمرحلهای انتخاب شدند. براساس مطالعه پیشینه پرسشنامه، با نظر متخصصین طراحی شد، با 11 گویه در 3 حیطه «همدلی»، «پرکردن تنهایی» و «انگیزه و امید دادن» و در 4 سطح شامل اعضای خانواده، دوستان، آشنایان/ فامیل و افراد غریبه . سپس، همسانی درونی سؤالات از طریق ضریب آلفا کرونباخ و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که مدل از برازش مطلوبی با دادهها برخوردار است. به نظر میرسد که نشان دادن هر رفتار حمایتگرانهای به شدت از نسبت مخاطب موردنظر با شخص حامی تأثیر میگیرد. همچنین با در نظر گرفتن ضریب مقبولیت گویهها، مشاهده میشود که در هر یک از مؤلفهها، بیشترین میانگین متعلق به اعضاء خانواده و سپس متعلق به دوستان است و فامیل/آشنا و افراد غریبه در ردههای بعدی قرار میگیرند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق بازآزمایی مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. از آنجایی که پژوهش حاضر بر روی دانشجویان انجام شده، پیشنهاد میشود این ابزار در سایر قشرها و ردههای سنی نیز اجرا و ویژگیهای روانسنجی آن بررسی شود.
خلیل زندی؛ آزاد الله کرمی؛ شهلا رحیمی
چکیده
یکی از مهمترین رفتارهای ارتباطی که بر یادگیری دانشآموزان تأثیر میگذرد، تأیید معلم است. هدف از پژوهش حاضر، معرفی و اعتباریابی مقیاس تأیید معلم (الیس، 2000) بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه نظری شهر کرمانشاه بودند. با استفاده ...
بیشتر
یکی از مهمترین رفتارهای ارتباطی که بر یادگیری دانشآموزان تأثیر میگذرد، تأیید معلم است. هدف از پژوهش حاضر، معرفی و اعتباریابی مقیاس تأیید معلم (الیس، 2000) بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه نظری شهر کرمانشاه بودند. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و با استناد به قواعد نمونهگیری در مدلیابی معادلات ساختاری، نمونهای به حجم 210 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها مقیاس تأیید معلم الیس (2000) بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، ضریب آلفای کرونباخ، آزمون t برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یکراهه صورت گرفت. یافتهها بیانگر تأیید ساختار عاملی مقیاس تأیید معلم مشتمل بر 16 ماده و سه مؤلفه پاسخ به نظرات/پرسشهای دانشآموز، نشان دادن علاقه به فرآیند یادگیری دانشآموز، و سبک تدریس در نمونه ایرانی مورد مطالعه بود. پایایی کل مقیاس 83/0 و پایایی مؤلفههای آن در دامنه 74/0 تا 80/0 بود. یافتهها همچنین نشان داد که دانشآموزان رشته ریاضی، میزان رفتارهای تأییدی معلمان را بهطور معناداری کمتر از دانشآموزان رشتههای علوم تجربی و علوم انسانی ارزیابی کردهاند. در مجموع با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مقیاس تأیید معلم در نمونه دانشآموزان ایرانی دارای روایی و پایایی مناسبی است و میتوان از این ابزار برای سنجش رفتارهای تأییدی معلمان استفاده کرد.
ملاحت امانی؛ میثم صادقی؛ هادی عباسی؛ شادی ذوالفقاری
چکیده
آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری یک آزمون غربالگری می باشد که برای شناسایی کودکان در معرض خطر تاخیرهای رشدی و مشکلات تحصیلی به کار می رود. تحقیق حاضر به دنبال بررسی ویزگی های روانسنجی آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری در میان کودکان می باشد. جامعه پژوهش شامل کودکان 2 سال و 6 ماه تا 6 سال شهر تهران و شهر بجنورد بودند که نمونه گیری ...
بیشتر
آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری یک آزمون غربالگری می باشد که برای شناسایی کودکان در معرض خطر تاخیرهای رشدی و مشکلات تحصیلی به کار می رود. تحقیق حاضر به دنبال بررسی ویزگی های روانسنجی آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری در میان کودکان می باشد. جامعه پژوهش شامل کودکان 2 سال و 6 ماه تا 6 سال شهر تهران و شهر بجنورد بودند که نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای از مهدکودک های سطح شهر تهران و بجنورد انجام شد. تعداد نمونه نهایی جمع آوری شده 336 نفر بود. براساس مصاحبهها و اجرای مقدماتی آزمون، نتیجه کلی این بود که آزمون در کل مرتبط و متناسب برای ارزیابی یادگیری در سنین پیش از دبستان در ایران است. تفاوت کلی بین سطوح سنی در خرده ازمون های حرکتی، مفاهیم، زبان، رشد خودیاری و رشد هیجانی-اجتماعی آزمون معنی دار بود(0001/0>p). با توجه به مطلوب بودن شاخص های برازش، ساختار عاملی آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری تأیید شد. در مورد روایی همزمان، همبستگی معناداری بین آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری و آزمون غربالگری رشدی دنور برقرار بود. میزان پایایی الفای کرونباخ برای خرده ازمون های حرکتی، مفاهیم و زبان به ترتیب 94/0، 95/0 و 94/0 بدست آمد. بنابراین ازمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری برای ارزیابی کودکان ایرانی دارای روایی و پایایی قابل قبولی می باشد
زهرا منتجبیان؛ محمد محمدی پور؛ محمود جاجرمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه آیینها در روابط متعهدانه پیرسون، چایلد و کارمون (2010) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان و مردان متأهل شهر اصفهان در سال 1403-1402بودند که با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و با حجم نمونه 388 نفر که بر اساس نسبت تعداد نمونه به تعداد گویههای پرسشنامه محاسبه گردید، پژوهش اجرا شد. پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه آیینها در روابط متعهدانه پیرسون، چایلد و کارمون (2010) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان و مردان متأهل شهر اصفهان در سال 1403-1402بودند که با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و با حجم نمونه 388 نفر که بر اساس نسبت تعداد نمونه به تعداد گویههای پرسشنامه محاسبه گردید، پژوهش اجرا شد. پرسشنامه پس از ترجمه و رواسازی توسط متخصصان، بهصورت الکترونیکی و بخشی به صورت چاپی توزیع و تکمیل گردید. از ضریب آلفای کرونباخ برای به دست آوردن پایایی و از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی پرسشنامه استفاده شد. نتایج نشان داد که برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها در تحلیل عاملی مورد تأیید است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه آیینها در روابط متعهدانه برابر با 988/0 و برای عاملهای روالها و وظایف روزمره (919/0)، آیین های خاص (952/0)، صحبت روزمره (963/0)، بیان صمیمیت (961/0) و آیین های زن و شوهری (971/0) بهدست آمد. همچنین ساختار پرسشنامه حاکی از آن است که نتایج تحلیل عاملی برارزش قابل قبولی با دادهها را نشان داده و همچنین شاخصهای نیکویی برارزشِ مدل را تأیید میکنند( 078/0 ,RMSEA= 924/0 ,NFI =917/0 IFI = و 946/0 CFI =). در نهایت روایی همگرایی براساس میانگین واریانس استخراج شده (AVE) پنج عامل ذکر شده است که حداقل مقدار آن 74/0 است و نشان دهنده همگرایی مناسب می باشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت پرسشنامه می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی آیینها در روابط متعهدانه زنان و مردان متأهل باشد و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشها استفاده کرد.
حسین زارع؛ فاطمه فولادی
چکیده
استفاده مناسب از لحظه حال و آگاهی از افکار و احساسات نقش بسیار مهمی در سلامت روان دارد؛ از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس آگاهی چندبعدی (MAS) در جامعه ایرانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه آماری شامل تمامی شهروندان شهر تهران بود که تعداد 200 نفر با روش نمونه-گیری در دسترس به عنوان ...
بیشتر
استفاده مناسب از لحظه حال و آگاهی از افکار و احساسات نقش بسیار مهمی در سلامت روان دارد؛ از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس آگاهی چندبعدی (MAS) در جامعه ایرانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه آماری شامل تمامی شهروندان شهر تهران بود که تعداد 200 نفر با روش نمونه-گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها نسخه فارسی مقیاس آگاهی چندبعدی، پس از طی مراحل ترجمه و بازترجمه به همراه پرسشنامه تجربهها (EQ) به صورت مجازی در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل عاملی تائیدی، همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ در نرمافزارهای SPSS 24 و AMOS انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی با توجه به شاخصهای استاندارد، نشان داد مقیاس سه عاملی آگاهی چندبعدی از برازش مطلوبی برخوردار است. روایی همگرا مقیاس آگاهی چندبعدی با پرسشنامه تجربهها معنادار بود (43/0r=). همچنین شاخص میانگین واریانس استخراج شده برای هر عامل فراآگاهی، آگاهی غیرمتمرکز و آگاهی محیطی به ترتیب 50/0، 54/0 و 51/0 بود. پایایی کل مقیاس با استناد به ضریب آلفای کرونباخ نیز 71/0 به دست آمد. بنابراین میتوان گفت که این مقیاس در جامعه ایرانی برازش، اعتبار و روایی نسبتاً مطلوبی دارد و میتواند برای سنجش میزان آگاهی افراد با توجه به تفاوتهای فردی آنها در زمینههای پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.
مسعود جعفری؛ عزت اله قدم پور؛ شیرین امامی؛ عرفان بهرامی
چکیده
همگام با پیشرفت فناوری و محصولات هوش مصنوعی، آمادگی، شناخت و مهارت در این زمینه به یک مسئلهی مهم برای کاربران این نوع از فناوری در شاخههای مختلف علمی، تجاری، صنعتی و حتی نظامی تبدیل شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس سواد هوش مصنوعی ما و چن (2024) بر روی دانشجویان انجام شد. در این پژوهش ...
بیشتر
همگام با پیشرفت فناوری و محصولات هوش مصنوعی، آمادگی، شناخت و مهارت در این زمینه به یک مسئلهی مهم برای کاربران این نوع از فناوری در شاخههای مختلف علمی، تجاری، صنعتی و حتی نظامی تبدیل شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس سواد هوش مصنوعی ما و چن (2024) بر روی دانشجویان انجام شد. در این پژوهش 250 دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سه دانشگاه قم، لرستان و صنعتی تفرش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس دانشجویان به مقیاس سواد هوش مصنوعی پاسخ دادند. در بخش نخست نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی، بر ساختار تکعاملی مقیاس تأکید کرد. در مرحلهی بعد نتایج تحلیل عامل تأییدی، ساختار تک عاملی مقیاس را مورد تأیید قرار داد. یافتهی مربوط به ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که این مقیاس از همسانی درونی لازم برخوردار است. در مجموع، مطالعهی حاضر شواهدی در حمایت از روایی و پایایی نسخهی فارسی مقیاس سواد هوش مصنوعی در بین نمونهی دانشجویان ایرانی فراهم آورد. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان چنین عنوان کرد که این مقیاس به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش میزان سواد هوش مصنوعی در بین دانشجویان قابل استفاده است.
غلالمحسین مکتبی؛ شیما صالحی؛ مجتبی احمدی فارسانی
چکیده
ارزیابی خود محوری در جنبههای مختلف زندگی، در مسئله تشخیص و درمان در تمامی دورههای سنی اهمیت دارد. با توجه به نبود ابزار مجزا در ایران جهت سنجش این سازه روانشناختی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودمحوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت. بدین منظور مقیاس خودمحوری به روش ترجمه و ترجمه معکوس آمادهسازی ...
بیشتر
ارزیابی خود محوری در جنبههای مختلف زندگی، در مسئله تشخیص و درمان در تمامی دورههای سنی اهمیت دارد. با توجه به نبود ابزار مجزا در ایران جهت سنجش این سازه روانشناختی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودمحوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت. بدین منظور مقیاس خودمحوری به روش ترجمه و ترجمه معکوس آمادهسازی شد و از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1402-1401 تعداد 300 دانشجوی دختر و پسر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. این افراد مقیاس خودمحوری تاجمیر ریاحی و همکاران (2022)، پرسشنامه شخصیت خودشیفته آمز و همکاران (2006)، سؤالات بعد خودمحوری ماکیاولی پرسشنامه تجدید نظر شده اختلالات شخصیت ضداجتماعی سورمن (2016) و پرسشنامه همدلی داویس (1983) را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS انجام شد. آلفای کرونباخ برای مقیاس خودمحوری 884/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی پیرسون نشان دادند که مقیاس خودمحوری از روایی همگرا و واگرای مناسب و قابلقبولی برخوردار است. همچنین نتایج تحلیل اکتشافی شنان داد که تنها عامل استخراج شده درمجموع 70/55 درصد از واریانس را تبیین میکند. از طرف دیگر نتایج نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر ازنظر میزان خودمحوری تفاوت معنیداری وجود ندارد. بهطورکلی یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که نسخه فارسی مقیاس خودمحوری ابزاری مناسب برای ارزیابی خودمحوری دانشجویان است.