نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجو دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
چکیده
یادگیری ذهنآگاه امروزه به دلیل تأثیرات قابل توجه و ارزشمندش بر یادگیری، در آموزش مورد استفاده قرار گرفته است و رویکردی مؤثر برای افزایش آگاهی فراگیران از یادگیری، تعامل آنها با زمینه یادگیری و انعطافپذیری فراگیران نسبت به ایدههای جدید در یادگیری است.اما هنوز ابزاری برای بررسی این مولفه تدوین نشده لذا تحقیق حاضر با هدف ساخت، عامل یابی و رواسازی پرسشنامه یادگیری ذهن آگاه در دانشجویان انجام شد.
در این تحقیق 256 دانشجو از واحد الکترونیک دانشگاه آزاد تهران به صورت بر خط و در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای ساخت این پرسشنامه از روش ترکیبی اکتشافی با مدل تدوین ابزار استفاده شد. به این ترتیب که نخست در بخش کیفی تحلیل متن به شیوه قیاسی-استقرایی از کتابها و مقالات مرتبط با یادگیری ذهنآگاه که از پایگاههای گوگل اسکالر و الزویر انتخاب شده بود صورت گرفت و عوامل موثر بر یادگیری ذهنآگاه از کتاب یادگیری ذهن آگاه(E. J. Langer, 2000) با تلفیق گویه های پرسشنامه ذهن آگاهی(Baer et al., 2008)وپرسشنامه دانش آموزان ذهن آگاه(Renshaw, 2017) استخراج و روی نمونه اولیه اجرا شد. سپس در بخش کمی، به منظور تحلیل داده ها نخست از تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شد اما شاخصهای برازش در گام اول مطلوب نبود که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش تلفیق گویه ها، بار دیگر تحلیل عاملی اجرا شد و شاخصهای برازش، تناسب مدل با داده های گردآوری شده را تایید کرد براین اساس بار عاملی همه نشانگرها بزرگتر از 32/0 بود که بیانگر توان هر یک از بسته های تلفیق شده گویه های پرسشنامه در سنجش عامل های پنج گانه آن است. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 94/0بود که همبستگی مثبت و معنادار را بین عامل ها و نمره کل یادگیری ذهن آگاه نشان میدهد و حاکی از روایی همگرای قابل قبول آن است. همچنین پایایی کل آزمون به روش بازآزمایی معادل 79/0 برآورد شد.
نتیجه این مطالعه روایی و پایایی مناسب پرسشنامه یادگیری ذهنآگاه در دانشجویان است که برای سنجش و پژوهش این مولفه قابل استفاده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction and validation of the mindful learning questionnaire
نویسنده [English]
- Hadis Foroodi
PhD student of Educational Psychology, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Mindful learning has recently been utilized in education due to its significant and valuable effects on the learning process. It is considered an effective approach to enhance learners’ awareness of learning, their engagement with the learning context, and their flexibility toward new ideas. However, there is still no standardized instrument available to assess this construct.Therefore, the present study was conducted with the aim of developing, exploring the factor structure, and validating a
Mindful Learning Questionnaire among university students
combined exploratory method with a tool compilation model was used.In the qualitative part, text analysis was done in a deductive-inductive way from books and articles related to mindful learning that were selected from Google Scholar and Elsevier databasesFactors affecting mindful learning were extracted from the book Mindful Learning(E. J. Langer, 2000) by combining items from the Mindfulness Questionnaire(Baer et al., 2008) and the Mindful Student Questionnaire(Renshaw, 2017) and were implemented on the prototype and implemented with a sample. In the quantitative part, the statistical population consisted of 256 students from the electronics unit of Tehran Azad University in 2023-2024, who were selected online and available and completed the questionnaire.
fit of the model with the collected data. confirmed Therefore, the factor load of all indicators was greater than 0.32, which indicates the power of each of the integrated packages of questionnaire items in measuring its five factors. Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 0.94, which shows a positive and significant correlation between the factors and the total score of conscious mindful learning and indicates its acceptable convergent validity. Also, the reliability of the whole test was estimated as 0.79 by retest method.
The result of this study is the appropriate validity and reliability of the Mindful Learning Questionnaire in students, which can be used to measure and research this component.
کلیدواژهها [English]
- Mindful learning
- Factoring
- Validity
- Online Education