کاربرد مدل راش (نقشه سوال) در تعیین استاندارد و نمره برش آزمون ملاک مرجع آزمون جامع علوم پایه

نورعلی فرخی؛ شیرین دخت حبیب زاده؛ اصغر مینائی؛ محمد جلیلی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22054/jem.2024.37764.1856

چکیده
  تعیین استاندارد قبولی و نمره برش مربوطه در آزمون برای قبولی یا رد در آزمون‌های ملاک مرجع امری ضروریست. در سال های اخیر نظریه پرسش_پاسخ (IRT) در ساخت و اجرای آزمون‌ها کمک شایانی نموده است. هدف از پژوهش حاضر، تعین استاندارد و نمره برش آزمون ملاک مرجع جامع پایه علوم پزشکی با استفاده از مدل راش ،روش نقشه سوال بودچامعه آماری این پژوهش کلیه ...  بیشتر

ارزشیابی کیفیت عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی: یک طرح روش‌های پژوهش آمیخته

زهره زارع؛ کیوان صالحی؛ محمد جوادی‌پور

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404، صفحه 31-62

https://doi.org/10.22054/jem.2025.75307.3489

چکیده
  با گسترش آموزش برخط، ایجاد نظام ارزیابی عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی یک ضرورت انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی در آکادمی برنامه نویسی یاسان انجام شد. برای این منظور از رویکرد آمیخته و روش تحقیق آمیخته تکراری در سه بخش کیفی، کمّی و کمّی استفاده‌شد. در بخش اول برای ...  بیشتر

تدوین بسته آموزشی خودراهبری یادگیری و تعیین اثر بخشی آن بر انگیزش تحصیلی فراگیران

مهرداد ثابت؛ فریبرز درتاج؛ خدیجه ابوالمعالی؛ مریم السادات احمدی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404، صفحه 63-90

https://doi.org/10.22054/jem.2024.77497.3516

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته ی آموزشی خودراهبری یادگیر ی و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی فراگیران به صورت طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه آزمایشی و گروه کنترل) و کاربست روش کیفی به شیوه ی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی اول شهر تهران در سال ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسش‌نامه ادراک زمان و رابطه آن با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازماندهی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی

زهره قاسمی مهرآبادی؛ سحر صفرزاده؛ پروین احتشام زاده؛ زهرا دشت بزرگی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404، صفحه 91-118

https://doi.org/10.22054/jem.2025.82025.3566

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش‌نامه ادراک زمان و رابطه آن با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازماندهی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه ای به تعداد 264 نفر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی ...  بیشتر

تحلیل مقایسه ای از میانگین نمرات دروس در ارزشیابی حضوری و مجازی در نظام آموزش عالی ایران

فاطمه شهره مطلق؛ زینب السادات اطهری؛ سید احمد مدنی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404، صفحه 119-158

https://doi.org/10.22054/jem.2025.80512.3554

چکیده
  با شیوع بیماری کرونا جهان به صورت غافل‌گیرکننده‌ای دچار تحولات گوناگون در تمام حوزه‌ها شد. حوزه‌ی آموزش عالی نیز از این تحولات مستثنی نبود و شیوع این بیماری آموزش حضوری معمول و رایج را به آموزش مجازی تغییر داد؛ به دنبال این دگرگونی ناگزیر ارزشیابی از شیوه‌ی حضوری به شیوه‌ی مجازی نیز تغییر یافت. با توجه به تحول اساسی مذکور در آموزش ...  بیشتر

ویژگی‌های روانسنجی مقیاس نگرش کلی به هوش مصنوعی

اسماعیل صدری دمیرچی؛ ناصر عباسی؛ مریم قهرمانلو؛ علی قربانی نژاد؛ محمدرضا نوروزی همایون

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404، صفحه 159-181

https://doi.org/10.22054/jem.2025.82349.3576

چکیده
  هدف پژوهش حاضر محاسبه ویژگی‌های روانسنجی مقیاس نگرش کلی به هوش مصنوعی در نمونه‌ی ایرانی بود روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها تعداد 414 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه نگرش کلی به هوش مصنوعی شپمن و رادوی (2020) و مقیاس آمادگی برای پذیرش فناوری چن و همکاران ...  بیشتر

عوامل فردی و بافتی پیش‌بینی کننده قربانی قلدری: یک مطالعه مدل یابی چند سطحی در آزمون پرلز 2021

محمد کوهی؛ مسعود گرامی پور؛ مهدی عرب زاده؛ ولی اله رمضانی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404، صفحه 183-212

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83134.3583

چکیده
  قلدری و قربانی شدن در مدرسه توجه زیادی را در سال‌های اخیر از سوی رسانه‌ها و مردم و همچنین معلمان، مسئولان مدارس، محققان، درمانگران و قانون‌گذاران جلب کرده است. هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل فردی و بافتی پیش‌بینی‌کننده قربانی قلدری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه چهارم ایرانی، معلمان و مدیران آن‌ها در سال تحصیلی 1400-1399 ...  بیشتر