کاربرد روش های همترازسازی مبتنی بر نظریه کلاسیک آزمون در نمونه های با حجم کم: انتخاب و شناسایی رویکرد بهینه

اعظم غفوری؛ نورعلی فرخی؛ جلیل یونسی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.64044.3405

چکیده
  همترازسازی فرم‌های جدید یک آزمون با فرم های قبلی یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در امر سنجش و اندازه‌گیری است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و ارزیابی روش‌های همترازسازی در قالب الگوی گروه‌های تصادفی بر مبنای نظریه کلاسیک آزمون بر حسب خطاها و همجنین بررسی عوامل موثر بر افزایش دقت روش های همترازسازی در نمونه های با حجم کم انجام شده است. ...  بیشتر

بررسی کنش افتراقی سؤالات زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی نسبت به جنسیت به منظور مقایسه آزمون والد، آزمون نسبت درستنمایی و نسبت درستنمایی بازبینی‌شده در مدل تشخیصی شناختی

شعیب قاسمی؛ علی دلاور؛ فرزاد اسکندری

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.73600.3460

چکیده
  این پژوهش با هدف مقایسه روشهای شناسایی کنش افتراقی سؤال در مدلهای تشخیصی شناختی بر روی سؤالات درس زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ازشد مجموعه روانشناسی بر اساس جنسیت انجام شد. نمونه تحقیق شامل 2455 داوطلب زن و 919 داوطلب مرد بود که در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی سال 1396 شرکت کرده بودند. مدل تشخیصی شناختی G-DINA با داده‌ها برازش داده ...  بیشتر

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه انگیزه‌سازهای رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی در نوجوانان تیزهوش ایرانی

مریم ولی محمدی؛ امید شکری؛ مهرانگیز شعاع کاظمی؛ محسن احمدی طهور سلطانی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.80198.3545

چکیده
  مرور پیشینة چالش فزایندة تیزهوشان کمتر موفق سبب شده است که تعداد زیادی از محققان علاقه‌مند به قلمرو مطالعاتی روان‌شناسی تیزهوشی، وارسی انگیزاننده‌های عضویت سرآمدان به گروه مزبور را در صدر اولویت‌های تحقیقاتی خود تعریف کنند. بنابراین، این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامة انگیزه‌سازهای رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی در ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی انگیزه‌های استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان

علی شیخ الاسلامی؛ سعید خاکدال؛ بهمن زردی گیکلو

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.81632.3561

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی انگیزه‌های استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال‌تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 318 نفر (187 پسر و 131 دختر) ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار طرح سنجش اولیه کودکان برای ورود به  دبستان

مریم قاسمیان دازمیری؛ سیامک سامانی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.76500.3501

چکیده
  این پژوهش با هدف تبیین ویژگی های روان سنجی مقیاس سنجش اولیه کودکان بدو ورود به دبستان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش نو آموزان بدو ورود به دبستان در سطح شهر شیراز می باشد. در راستای انجام این تحقیق 200 دانش آموز اول دبستانی دختر و پسر از چهار ناحیه شیراز که سنجش بدو ورود به دبستان را طی نموده اند به صورت تصادفی(خوشه ای) انتخاب و در ...  بیشتر

اعتباریابی و بررسی تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس رضایت از زندگی ریورساید

فرهاد تنهای رشوانلو؛ هادی صمدیه؛ مرضیه مشایخی؛ فاطمه فرزانه؛ بتول گلی؛ علی اصغر شهابی فر

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.80456.3551

چکیده
  در طی بیش از سه دهه، مقیاس رضایت از زندگی (SWLS; Diener et al., 1985) مورد استفاده قرار گرفته است. اما در این مدت تغییراتی در تفسیر رضایت از زندگی ایجاد شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان‌سنجی مقیاس رضایت از زندگی ریورساید (RLSS) در میان دانشجویان بود. در یک طرح اعتباریابی، 210 نفر از دانشجویان مؤسسات غیردولتی شهر مشهد، به صورت در دسترس ...  بیشتر