نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22054/jem.2025.80318.3547

چکیده

ارزیابی خود محوری در جنبه‌های مختلف زندگی، در مسئله تشخیص و درمان در تمامی دوره‌های سنی اهمیت دارد. با توجه به نبود ابزار مجزا در ایران جهت سنجش این سازه روانشناختی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودمحوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت. بدین منظور مقیاس خودمحوری به روش ترجمه و ترجمه معکوس آماده‌سازی شد و از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1402-1401 تعداد 300 دانشجوی دختر و پسر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. این افراد مقیاس خودمحوری تاجمیر ریاحی و همکاران (2022)، پرسشنامه شخصیت خودشیفته آمز و همکاران (2006)، سؤالات بعد خودمحوری ماکیاولی پرسشنامه تجدید نظر شده اختلالات شخصیت ضداجتماعی سورمن (2016) و پرسشنامه همدلی داویس (1983) را تکمیل کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS انجام شد. آلفای کرونباخ برای مقیاس خودمحوری 884/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی پیرسون نشان دادند که مقیاس خودمحوری از روایی همگرا و واگرای مناسب و قابل‌قبولی برخوردار است. همچنین نتایج تحلیل اکتشافی شنان داد که تنها عامل استخراج شده درمجموع 70/55 درصد از واریانس را تبیین می‌کند. از طرف دیگر نتایج نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر ازنظر میزان خودمحوری تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. به‌طورکلی یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که نسخه فارسی مقیاس خودمحوری ابزاری مناسب برای ارزیابی خودمحوری دانشجویان است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigate the Psychometric Properties of the Egocentrism Scale in students of Shahid Chamran University of Ahvaz

نویسندگان [English]

  • Gholamhossein Maktabi 1
  • Shima Salehi 2
  • Mojtaba Ahmadi Farsani 2

1 Department of psychology, faculty of educational science and psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

Evaluating Egocentrism in various aspects of life is crucial for diagnosis and treatment across all age groups. Due to the absence of a standardization tool in Iran to measure this psychological construct, this study was conducted to investigate the psychometric properties of the persian version of egocentism scale in students of Shahid Chamran University of Ahvaz. In order to normalize the egocentrism scale, a translation and reverse translation method was used to prepare the scale. A total of 300 male and female students were selected from the undergraduate student population of Shahid Chamran University of Ahvaz during the academic year 2022-2023. The selection was done using a multi-stage cluster random sampling method. These people completed Tajmir Riahi et al.'s egocentrism scale (2022), Ames et al.'s (2006) narcissistic personality questionnaire, Machiavelli's egocentrism dimension questions of Surman's revised antisocial personality disorder questionnaire (2016), and Davis' empathy questionnaire (1983). Data analysis was done using Cronbach's alpha coefficient, Pearson's correlation coefficient, exploratory factor analysis using SPSS software version 26. Also, Pearson's correlation coefficients showed that egocentrism scale has appropriate and acceptable convergent and discriminant validity. Also, the results of exploratory analysis showed that only the extracted factor explains 55.70% of the variance. On the other hand, the results showed that there is no significant difference between male and female students in terms of egocentrism . In general, the findings of the present study showed that the Persian version of the egocentrism scale is a suitable tool for evaluating students' egocentrism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • egocentrism
  • psychometric properties validity
  • realability