دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار بهار 1389
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه انتشار بلی
نوع نشریه علمی
نوع داوری داوری بسته (حداقل 2 داور)
زمان داوری 9 هفته تا 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 61
تعداد مقالات 476
تعداد نویسندگان 1,104
تعداد مشاهده مقاله 984,402
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 802,058
نسبت مشاهده بر مقاله 2068.07
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1685
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,588
تعداد مقالات رد شده 989
درصد عدم پذیرش 62
تعداد مقالات پذیرفته شده 345
درصد پذیرش 22
زمان پذیرش (روز) 386
تعداد پایگاه های نمایه شده 13
تعداد داوران 155

نشریه اندازه­ گیری تربیتی یک نشریه با داوری بسته و دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث اندازه­ گیری تربیتی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه اندازه ­گیری انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند می باشد. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. نشریه اندازه ­گیری تربیتی به دو صورت چاپی و آنلاین منتشر می شود. نشریه با همکاری انجمن روان شناسی تربیتی ایران (با رتبه A) منتشر می‌شود. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. "این نشریه سرقت علمی و ادبی را با استفاده از نرم افزارهای مشابه یاب بررسی و با آن مقابله می کند"

ساخت و رواسازی پرسشنامه حمایت گری عاطفی

سعیده زاهد؛ شیرین رشیدی

دوره 16، شماره 62 ، دی 1404، صفحه 7-28

https://doi.org/10.22054/jem.2024.77776.3522

چکیده
  حمایت‌گری عاطفی، کنش عاطفی فعالانه بوده که بر گشودگی به نگرانی‌های دیگران و تلاش برای بهبود عاطفه‌ی فرد مقابل تأکید دارد. هدف مطالعه‌ی حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس حمایت‌گری عاطفی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی، و جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از میان آنها ...  بیشتر

معرفی و اعتباریابی مقیاس تأیید معلم

خلیل زندی؛ آزاد الله کرمی؛ شهلا رحیمی

دوره 16، شماره 62 ، دی 1404، صفحه 29-52

https://doi.org/10.22054/jem.2025.81953.3565

چکیده
  یکی از مهم‌ترین رفتارهای ارتباطی که بر یادگیری دانش‌آموزان تأثیر می‌گذرد، تأیید معلم است. هدف از پژوهش حاضر، معرفی و اعتباریابی مقیاس تأیید معلم (الیس، 2000) بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه نظری شهر کرمانشاه بودند. با استفاده ...  بیشتر

ویژگی های روانسنجی آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری

ملاحت امانی؛ میثم صادقی؛ هادی عباسی؛ شادی ذوالفقاری

دوره 16، شماره 62 ، دی 1404، صفحه 53-82

https://doi.org/10.22054/jem.2025.82286.3575

چکیده
  آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری یک آزمون غربالگری می باشد که برای شناسایی کودکان در معرض خطر تاخیرهای رشدی و مشکلات تحصیلی به کار می رود. تحقیق حاضر به دنبال بررسی ویزگی های روانسنجی آزمون شاخص های رشدی برای سنجش یادگیری در میان کودکان می باشد. جامعه پژوهش شامل کودکان 2 سال و 6 ماه تا 6 سال شهر تهران و شهر بجنورد بودند که نمونه گیری ...  بیشتر

شاخص‌های روانسنجی پرسشنامه آیین‌ها در روابط متعهدانه زناشویی

زهرا منتجبیان؛ محمد محمدی پور؛ محمود جاجرمی

دوره 16، شماره 62 ، دی 1404، صفحه 83-105

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83141.3582

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه آیین‌ها در روابط متعهدانه پیرسون، چایلد و کارمون (2010) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان و مردان متأهل شهر اصفهان در سال 1403-1402بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس و با حجم نمونه 388 نفر که بر اساس نسبت تعداد نمونه به تعداد گویه‌های پرسشنامه محاسبه گردید، پژوهش اجرا شد. پرسشنامه ...  بیشتر

بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس آگاهی چندبعدی

حسین زارع؛ فاطمه فولادی

دوره 16، شماره 62 ، دی 1404، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22054/jem.2025.84078.3591

چکیده
  استفاده مناسب از لحظه حال و آگاهی از افکار و احساسات نقش بسیار مهمی در سلامت روان دارد؛ از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس آگاهی چندبعدی (MAS) در جامعه ایرانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه آماری شامل تمامی شهروندان شهر تهران بود که تعداد 200 نفر با روش نمونه-گیری در دسترس به عنوان ...  بیشتر

ویژگی‌های روانسنجی مقیاس سواد هوش مصنوعی(AILS-CCS) در دانشجویان ایرانی

مسعود جعفری؛ عزت اله قدم پور؛ شیرین امامی؛ عرفان بهرامی

دوره 16، شماره 62 ، دی 1404، صفحه 129-157

https://doi.org/10.22054/jem.2025.84551.3600

چکیده
  هم‌گام با پیشرفت فناوری و محصولات هوش مصنوعی، آمادگی، شناخت و مهارت در این زمینه‌ به یک مسئله‌ی مهم برای کاربران این نوع از فناوری در شاخه‌های مختلف علمی، تجاری، صنعتی و حتی نظامی تبدیل شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه‌ی فارسی مقیاس سواد هوش مصنوعی ما و چن (2024) بر روی دانشجویان انجام شد. در این پژوهش ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودمحوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

غلالمحسین مکتبی؛ شیما صالحی؛ مجتبی احمدی فارسانی

دوره 16، شماره 62 ، دی 1404، صفحه 159-177

https://doi.org/10.22054/jem.2025.80318.3547

چکیده
  ارزیابی خود محوری در جنبه‌های مختلف زندگی، در مسئله تشخیص و درمان در تمامی دوره‌های سنی اهمیت دارد. با توجه به نبود ابزار مجزا در ایران جهت سنجش این سازه روانشناختی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودمحوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت. بدین منظور مقیاس خودمحوری به روش ترجمه و ترجمه معکوس آماده‌سازی ...  بیشتر

تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 187-222

چکیده
  با توجه به اینکه در عمده روش‌های کیفی از تحلیل محتوای کیفی استفاده می‌شود، با این حال هنوز توضیحی روشن از این روش وجود ندارد. در این مقاله روش تحلیل محتوای کیفی در بستر روش‌های پژوهش کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روش در برابر تحلیل محتوای کمی قرار می‌گیرد و بیشتر از شمارش کلمات و اصطلاحات آشکار متن، با الگوها و مضامین نهان متون ...  بیشتر

ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران
دوره 7، شماره 24 ، تیر 1395، ، صفحه 201-228

https://doi.org/10.22054/jem.2017.9490.1286

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی–مدل توسعه ابزار استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه ای و مصاحبه با 36 نفر از خبرگان آموزش عالی، پرسشنامه ای ...  بیشتر

تحلیل ساختاری روابط منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری وخود تنظیمی با عملکرد ریاضی
دوره 7، شماره 26 ، دی 1395، ، صفحه 35-53

https://doi.org/10.22054/jem.2016.4021

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری روابط متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری و خود تنظیمی با عملکرد ریاضی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول شهرستان سنندج هستند که از این جامعه به شیوه تصادفی، نمونه ای به حجم 396 دانش آموز انتخاب گردید. ابزارپژوهش پرسشنامه های منابع اطلاعات خودکارآمدی ...  بیشتر

مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی: پایایی، روایی و تحلیلی عاملی
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 147-168

چکیده
  زمینه: آماده‌سازی مقیاسی معتبر برای سنجش نیازهای بنیادین روان‌شناختی در جامعه ایرانی یکی از نیازهای پژوهشی محسوب می‌شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی بود. روش: 574 دانشجو (273 پسر، 311 دختر) از دانشگاه های شهر تهران به صورت داوطلب در ...  بیشتر

بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق
دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-16

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 500 دانش‌آموز (175 دختر و 325 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین مدارس دولتی شهر کرج انتخاب شدند و به پرسشنامۀ هوش موفق پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی، علاوه بر ...  بیشتر

تأثیر قالب آزمون بر ثبات خطای شرطی در روش‌های مختلف مقیاس‌پردازی: مورد مطالعه آزمون‌های نهایی دوره دوم متوسطه

ُسیدعلی جعفری؛ جلیل یونسی؛ ابراهیم خدایی؛ نورعلی فرخی؛ علی مقدم زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83753.3588

چکیده
  خطای استاندارد اندازه گیری شرطی که براوردی از خطای استاندارد اندازه گیری در سطوح مختلف نمرات است، یکی از شاخصه های مهم دقت اندازه گیری است که می تواند به کاربران آزمون در تفسیر مناسب نمرات گزارش شده کمک کند. هدف این پژوهش بررسی ثبات خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی در سه روش تبدیل نمره آرک سینوس، تثبیت واریانس کلی و مکعب در قالب‌های ...  بیشتر

ساخت و سنجش ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه دوراهی‌های اخلاقی

مصطفی رستگار آگاه؛ جلیل یونسی؛ علی دلاور؛ پیمان حسنی ابهریان؛ احمد برجعلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2021.59551.2162

چکیده
  این پژوهش به‌قصد ساخت فرم ایرانی سناریوهای دوراهی‌های اخلاقی به اجرا درآمد. این فرم دارای بیست سناریو با محتوای دوراهی اخلاقی است که هر سناریو داستانی فرضی را مطرح می‌کند که بر اساس آن افراد باید بر سر یک دوراهی اخلاقی، تصمیمی اخلاقی اتخاذ کنند. این فرم برمبنای پرکاربردترین و مشهورترین سناریو‌های اخلاقی که در جهان مورد استفاده ...  بیشتر

مقایسه تحلیل پدیدارشناسانه تجربیات معلمان درباره مشکلات دانش‌آموزان دوزبانه با بهره‌گیری از روش کلایزی و زنجیره تفکر GPT-4

آزاد الله کرمی؛ فرییا درتاج

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آذر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.86707.3631

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی مشکلات دانش‌آموزان دوزبانه و مقایسه‌ی تحلیل انسانی و ماشینی از تجارب معلمان پایه اول ابتدایی در این زمینه انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارشناسی توصیفی کلایزی است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۵ معلم پایه اول مناطق دوزبانه اورامانات گردآوری و سپس با دو روش تحلیل شدند: (۱) ...  بیشتر

ابر واژگان