دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار بهار 1389
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه انتشار بلی
نوع نشریه علمی
نوع داوری داوری بسته (حداقل 2 داور)
زمان داوری 9 هفته تا 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 60
تعداد مقالات 467
تعداد نویسندگان 1,055
تعداد مشاهده مقاله 862,387
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 741,179
نسبت مشاهده بر مقاله 1846.65
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1587.11
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,553
تعداد مقالات رد شده 980
درصد عدم پذیرش 63
تعداد مقالات پذیرفته شده 327
درصد پذیرش 21
زمان پذیرش (روز) 394
تعداد پایگاه های نمایه شده 13
تعداد داوران 151

نشریه اندازه­ گیری تربیتی یک نشریه با داوری بسته و دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث اندازه­ گیری تربیتی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه اندازه ­گیری انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند می باشد. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. نشریه اندازه ­گیری تربیتی به دو صورت چاپی و آنلاین منتشر می شود. نشریه با همکاری انجمن روان شناسی تربیتی ایران (با رتبه A) منتشر می‌شود. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. "این نشریه سرقت علمی و ادبی را با استفاده از نرم افزارهای مشابه یاب بررسی و با آن مقابله می کند"

طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت پژوهش دانشگاهی در دانشگاه‌های علوم انسانی و اجتماعی

عباس عباس پور؛ گلپر مهرابی؛ علی دلاور؛ علی خورسندی طاسکوه

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22054/jem.2024.76049.3498

چکیده
  یکی از دغدغه های مهم پژوهشگران، پیشگیری از نارسایی‏های کیفی مبتنی بر ویژگی های علمی در پژوهش است. عوامل گوناگونی در بهبود کیفیت پژوهش در حوزه علم انسانی و اجتماعی اثرگذار هستند. بنظر می رسد شناسایی و واکاوی این عوامل و کاربست آنها می‏تواند به ارتقای کیفیت پژوهش بیانجامد. هدف نهایی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت پژوهش ...  بیشتر

بررسی ‌ویژگی‌های روانسنجی مقیاس پاسخ به طرد جنسی(RSRS) در زنان متأهل

عباس امان الهی؛ مسعود رضازاده؛ معصومه احمدی؛ لاله صنوبر

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، صفحه 37-56

https://doi.org/10.22054/jem.2024.66640.3432

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس پاسخ به طرد جنسی در زنان متآهل شهر اردبیل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمام زنان متأهل شهر اردبیل تشکیل دادند. از میان جامعه آماری به تعداد ۲۱۴ نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس طرد جنسی پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همسانی درونی و تحلیل ...  بیشتر

طراحی الگوی توسعه و تعمیق جرأت ورزی دانشجویان؛ مورد مطالعه :دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع)

عمران ساسانی سیاه کمری؛ مصطفی محبی؛ ذبیح الله کرمی

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، صفحه 57-82

https://doi.org/10.22054/jem.2025.78714.3529

چکیده
  زمینه و هدف: جرات ورزی یکی از شاخص های مهم شخصیت افراد محسوب می شود و این ویژگی در دانشجویان دانشگاه افسری پلیس به دلیل اینکه زیر بنای تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی آینده افسران که به نوعی می تواند زمینه های اقتدار پلیس در جامعه را تشکیل دهد از اهمیت بسزایی برخوردار است که از همین رو هدف پژوهش نیز تدوین الگوی جراتمندی دانشجویان ...  بیشتر

استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده (SRS ) در تحلیل روانسنجی کلاسیک آزمون روی داده‌های‌‌ بزرگ با تاکید بر صرفه جویی در زمان پردازش

بهروز کاوه ئی

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، صفحه 83-108

https://doi.org/10.22054/jem.2025.79211.3533

چکیده
  هدف: یافتن یک روش جدید برای کاهش زمان پردازش داده‌ها و محاسبه شاخص آسانی و شاخص تمیز سوالات در آزمون‌های بزرگ.روش پژوهش: استفاده از روش آماری نمونه‎گیری تصادفی ساده در محاسبه شاخص آسانی و شاخص تمیز با روش تحلیل کلاسیک آزمون و تولید برنامه کامپیوتری برای اجرای نمونه آزمایشی با داده های بزرگ.یافته‌ها: نتایج نشان داد که استفاده از ...  بیشتر

شناسایی شاخص‌های ارزشیابی طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای بر اساس مدل سیپ

کریم زهره وندیان؛ ایمان غفاری

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، صفحه 109-141

https://doi.org/10.22054/jem.2025.79434.3536

چکیده
  هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌های ارزشیابی طرح المپیاد ورزشی درون‌‌‌مدرسه‌ای بر اساس مدل سیپ بود. این پژوهش از نوع تحقیق‌های کیفی بود. جامعه آماری کلیه مدیران ستادی تربیت‌بدنی، مدیران، معاونان و معلمان تربیت‌بدنی مدارس استان مرکزی بودند. برای شناسایی شاخص‌های مدل سیپ در المپیاد ورزشی از مصاحبه عمیق استفاده گردید. ابتدا یک گروه ...  بیشتر

راهبردهای آماری برای عینی‌سازی اشباع نظری در مطالعات کیفی

مصطفی رستگار آگاه

دوره 16، شماره 60 ، تیر 1404، صفحه 143-167

https://doi.org/10.22054/jem.2023.66628.3348

چکیده
  حجم نمونه در مطالعات کیفی مرتبط با اشباع نظری است. اشباع نظری به این معناست که پژوهشگر نمونه‌گیری و جمع‌آوری داده‌ها را تا زمانی ادامه دهد که با بینش و مفهومی جدیدی مواجه نشود. اما همواره تعداد مصاحبه‌ها و ادعای دستیابی یه اشباع موضوعی مناقشه برانگیز بوده است و نمی‌توان هر ادعای رسیدن به اشباع نظری را درست قلمداد کرد. این موضوع از ...  بیشتر

تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 187-222

چکیده
  با توجه به اینکه در عمده روش‌های کیفی از تحلیل محتوای کیفی استفاده می‌شود، با این حال هنوز توضیحی روشن از این روش وجود ندارد. در این مقاله روش تحلیل محتوای کیفی در بستر روش‌های پژوهش کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روش در برابر تحلیل محتوای کمی قرار می‌گیرد و بیشتر از شمارش کلمات و اصطلاحات آشکار متن، با الگوها و مضامین نهان متون ...  بیشتر

ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران
دوره 7، شماره 24 ، تیر 1395، ، صفحه 201-228

https://doi.org/10.22054/jem.2017.9490.1286

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی–مدل توسعه ابزار استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه ای و مصاحبه با 36 نفر از خبرگان آموزش عالی، پرسشنامه ای ...  بیشتر

تحلیل ساختاری روابط منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری وخود تنظیمی با عملکرد ریاضی
دوره 7، شماره 26 ، دی 1395، ، صفحه 35-53

https://doi.org/10.22054/jem.2016.4021

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری روابط متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری و خود تنظیمی با عملکرد ریاضی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول شهرستان سنندج هستند که از این جامعه به شیوه تصادفی، نمونه ای به حجم 396 دانش آموز انتخاب گردید. ابزارپژوهش پرسشنامه های منابع اطلاعات خودکارآمدی ...  بیشتر

مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی: پایایی، روایی و تحلیلی عاملی
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 147-168

چکیده
  زمینه: آماده‌سازی مقیاسی معتبر برای سنجش نیازهای بنیادین روان‌شناختی در جامعه ایرانی یکی از نیازهای پژوهشی محسوب می‌شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی بود. روش: 574 دانشجو (273 پسر، 311 دختر) از دانشگاه های شهر تهران به صورت داوطلب در ...  بیشتر

بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق
دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-16

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 500 دانش‌آموز (175 دختر و 325 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین مدارس دولتی شهر کرج انتخاب شدند و به پرسشنامۀ هوش موفق پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی، علاوه بر ...  بیشتر

تأثیر قالب آزمون بر ثبات خطای شرطی در روش‌های مختلف مقیاس‌پردازی: مورد مطالعه آزمون‌های نهایی دوره دوم متوسطه

ُسیدعلی جعفری؛ جلیل یونسی؛ ابراهیم خدایی؛ نورعلی فرخی؛ علی مقدم زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83753.3588

چکیده
  خطای استاندارد اندازه گیری شرطی که براوردی از خطای استاندارد اندازه گیری در سطوح مختلف نمرات است، یکی از شاخصه های مهم دقت اندازه گیری است که می تواند به کاربران آزمون در تفسیر مناسب نمرات گزارش شده کمک کند. هدف این پژوهش بررسی ثبات خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی در سه روش تبدیل نمره آرک سینوس، تثبیت واریانس کلی و مکعب در قالب‌های ...  بیشتر

مدل‌سازی شایستگی های مؤثر بر پذیرش و بکارگیری فناوری های آموزشی با رویکرد شناختی و انگیزشی

زهره ارداغیان؛ محمد صالحی؛ علی دلاور؛ رضا یوسفی سعید آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83352.3585

چکیده
  هدف این پژوهش به تحلیل شایستگی های مؤثر بر پذیرش و بکارگیری فناوری های آموزشی با رویکرد شناختی و انگیزشی در بین مدرسان و مربیان مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور می پردازد. برای دستیابی به این اهداف، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. فرآیند جمع آوری داده ها شامل اجرای یک پرسشنامه برای نمونه ای متشکل از 190 مدرسان و مربیان مراکز فنی و حرفه ای سراسر ...  بیشتر

ابر واژگان