دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار بهار 1389
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه انتشار بلی
نوع نشریه علمی
نوع داوری داوری بسته (حداقل 2 داور)
زمان داوری 9 هفته تا 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 59
تعداد مقالات 460
تعداد نویسندگان 1,042
تعداد مشاهده مقاله 840,054
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 728,925
نسبت مشاهده بر مقاله 1826.2
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1584.62
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,533
تعداد مقالات رد شده 976
درصد عدم پذیرش 64
تعداد مقالات پذیرفته شده 318
درصد پذیرش 21
زمان پذیرش (روز) 397
تعداد پایگاه های نمایه شده 13
تعداد داوران 149

نشریه اندازه­ گیری تربیتی یک نشریه با داوری بسته و دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث اندازه­ گیری تربیتی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه اندازه ­گیری انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند می باشد. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. نشریه اندازه ­گیری تربیتی به دو صورت چاپی و آنلاین منتشر می شود. نشریه با همکاری انجمن روان شناسی تربیتی ایران (با رتبه A) منتشر می‌شود. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. "این نشریه سرقت علمی و ادبی را با استفاده از نرم افزارهای مشابه یاب بررسی و با آن مقابله می کند"

کاربرد روش های همترازسازی مبتنی بر نظریه کلاسیک آزمون در نمونه های با حجم کم: انتخاب و شناسایی رویکرد بهینه

اعظم غفوری؛ نورعلی فرخی؛ جلیل یونسی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.64044.3405

چکیده
  همترازسازی فرم‌های جدید یک آزمون با فرم های قبلی یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در امر سنجش و اندازه‌گیری است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و ارزیابی روش‌های همترازسازی در قالب الگوی گروه‌های تصادفی بر مبنای نظریه کلاسیک آزمون بر حسب خطاها و همجنین بررسی عوامل موثر بر افزایش دقت روش های همترازسازی در نمونه های با حجم کم انجام شده است. ...  بیشتر

بررسی کنش افتراقی سؤالات زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی نسبت به جنسیت به منظور مقایسه آزمون والد، آزمون نسبت درستنمایی و نسبت درستنمایی بازبینی‌شده در مدل تشخیصی شناختی

شعیب قاسمی؛ علی دلاور؛ فرزاد اسکندری

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.73600.3460

چکیده
  این پژوهش با هدف مقایسه روشهای شناسایی کنش افتراقی سؤال در مدلهای تشخیصی شناختی بر روی سؤالات درس زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ازشد مجموعه روانشناسی بر اساس جنسیت انجام شد. نمونه تحقیق شامل 2455 داوطلب زن و 919 داوطلب مرد بود که در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی سال 1396 شرکت کرده بودند. مدل تشخیصی شناختی G-DINA با داده‌ها برازش داده ...  بیشتر

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه انگیزه‌سازهای رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی در نوجوانان تیزهوش ایرانی

مریم ولی محمدی؛ امید شکری؛ مهرانگیز شعاع کاظمی؛ محسن احمدی طهور سلطانی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.80198.3545

چکیده
  مرور پیشینة چالش فزایندة تیزهوشان کمتر موفق سبب شده است که تعداد زیادی از محققان علاقه‌مند به قلمرو مطالعاتی روان‌شناسی تیزهوشی، وارسی انگیزاننده‌های عضویت سرآمدان به گروه مزبور را در صدر اولویت‌های تحقیقاتی خود تعریف کنند. بنابراین، این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامة انگیزه‌سازهای رفتارهای خودآسیب‌زای تحصیلی در ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی انگیزه‌های استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان

علی شیخ الاسلامی؛ سعید خاکدال؛ بهمن زردی گیکلو

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.81632.3561

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی انگیزه‌های استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال‌تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 318 نفر (187 پسر و 131 دختر) ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار طرح سنجش اولیه کودکان برای ورود به  دبستان

مریم قاسمیان دازمیری؛ سیامک سامانی

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.76500.3501

چکیده
  این پژوهش با هدف تبیین ویژگی های روان سنجی مقیاس سنجش اولیه کودکان بدو ورود به دبستان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش نو آموزان بدو ورود به دبستان در سطح شهر شیراز می باشد. در راستای انجام این تحقیق 200 دانش آموز اول دبستانی دختر و پسر از چهار ناحیه شیراز که سنجش بدو ورود به دبستان را طی نموده اند به صورت تصادفی(خوشه ای) انتخاب و در ...  بیشتر

اعتباریابی و بررسی تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس رضایت از زندگی ریورساید

فرهاد تنهای رشوانلو؛ هادی صمدیه؛ مرضیه مشایخی؛ فاطمه فرزانه؛ بتول گلی؛ علی اصغر شهابی فر

دوره 16، شماره 59 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.80456.3551

چکیده
  در طی بیش از سه دهه، مقیاس رضایت از زندگی (SWLS; Diener et al., 1985) مورد استفاده قرار گرفته است. اما در این مدت تغییراتی در تفسیر رضایت از زندگی ایجاد شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان‌سنجی مقیاس رضایت از زندگی ریورساید (RLSS) در میان دانشجویان بود. در یک طرح اعتباریابی، 210 نفر از دانشجویان مؤسسات غیردولتی شهر مشهد، به صورت در دسترس ...  بیشتر

تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 187-222

چکیده
  با توجه به اینکه در عمده روش‌های کیفی از تحلیل محتوای کیفی استفاده می‌شود، با این حال هنوز توضیحی روشن از این روش وجود ندارد. در این مقاله روش تحلیل محتوای کیفی در بستر روش‌های پژوهش کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روش در برابر تحلیل محتوای کمی قرار می‌گیرد و بیشتر از شمارش کلمات و اصطلاحات آشکار متن، با الگوها و مضامین نهان متون ...  بیشتر

ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران
دوره 7، شماره 24 ، تیر 1395، ، صفحه 201-228

https://doi.org/10.22054/jem.2017.9490.1286

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی–مدل توسعه ابزار استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه ای و مصاحبه با 36 نفر از خبرگان آموزش عالی، پرسشنامه ای ...  بیشتر

تحلیل ساختاری روابط منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری وخود تنظیمی با عملکرد ریاضی
دوره 7، شماره 26 ، دی 1395، ، صفحه 35-53

https://doi.org/10.22054/jem.2016.4021

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری روابط متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری و خود تنظیمی با عملکرد ریاضی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول شهرستان سنندج هستند که از این جامعه به شیوه تصادفی، نمونه ای به حجم 396 دانش آموز انتخاب گردید. ابزارپژوهش پرسشنامه های منابع اطلاعات خودکارآمدی ...  بیشتر

مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی: پایایی، روایی و تحلیلی عاملی
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 147-168

چکیده
  زمینه: آماده‌سازی مقیاسی معتبر برای سنجش نیازهای بنیادین روان‌شناختی در جامعه ایرانی یکی از نیازهای پژوهشی محسوب می‌شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی بود. روش: 574 دانشجو (273 پسر، 311 دختر) از دانشگاه های شهر تهران به صورت داوطلب در ...  بیشتر

بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق
دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-16

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 500 دانش‌آموز (175 دختر و 325 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین مدارس دولتی شهر کرج انتخاب شدند و به پرسشنامۀ هوش موفق پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی، علاوه بر ...  بیشتر

تأثیر قالب آزمون بر ثبات خطای شرطی در روش‌های مختلف مقیاس‌پردازی: مورد مطالعه آزمون‌های نهایی دوره دوم متوسطه

ُسیدعلی جعفری؛ جلیل یونسی؛ ابراهیم خدایی؛ نورعلی فرخی؛ علی مقدم زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83753.3588

چکیده
  خطای استاندارد اندازه گیری شرطی که براوردی از خطای استاندارد اندازه گیری در سطوح مختلف نمرات است، یکی از شاخصه های مهم دقت اندازه گیری است که می تواند به کاربران آزمون در تفسیر مناسب نمرات گزارش شده کمک کند. هدف این پژوهش بررسی ثبات خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی در سه روش تبدیل نمره آرک سینوس، تثبیت واریانس کلی و مکعب در قالب‌های ...  بیشتر

ابر واژگان