نورعلی فرخی؛ شیرین دخت حبیب زاده؛ علی دلاور؛ اصغر مینائی؛ محمد جلیلی
چکیده
تعیین استاندارد قبولی و نمره برش مربوطه در آزمون برای قبولی یا رد در آزمونهای ملاک مرجع امری ضروریست. در سال های اخیر نظریه پرسش_پاسخ (IRT) در ساخت و اجرای آزمونها کمک شایانی نموده است. هدف از پژوهش حاضر، تعین استاندارد و نمره برش آزمون ملاک مرجع جامع پایه علوم پزشکی با استفاده از مدل راش ،روش نقشه سوال بودچامعه آماری این پژوهش کلیه ...
بیشتر
تعیین استاندارد قبولی و نمره برش مربوطه در آزمون برای قبولی یا رد در آزمونهای ملاک مرجع امری ضروریست. در سال های اخیر نظریه پرسش_پاسخ (IRT) در ساخت و اجرای آزمونها کمک شایانی نموده است. هدف از پژوهش حاضر، تعین استاندارد و نمره برش آزمون ملاک مرجع جامع پایه علوم پزشکی با استفاده از مدل راش ،روش نقشه سوال بودچامعه آماری این پژوهش کلیه داوطلبان آزمون جامع علوم پایه پزشکی قطب ده کشوری بودند که تعداد آنان 324 نفر بود و پاسخ کلیه داوطلبین در این آزمون جهت تعیین استاندارد و نمره برش مورد تحلیل قرار گرفته است. ابزار این پژوهش آزمون جامع علوم پایه با 200 سوال چهار گزینه ای بود است که در شهریور ماه 1395 اجرا گردیده بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش-های مقطعی بوده است و برای تحلیل سوالات از نرمافزار winsteps استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که این آزمون از اعتبار سوال98./ و اعتبار فرد92/. برخوردار بوده است که نشان میدهد واریانس نمونه و طول تست مناسب بوده و سوالات از حوزههای نهگانه به تناسب انتخاب گردیده است.هم چنین آزمون با مدل تک پارامتری راش برازش دارد . اجرای پنل داوران و بررسی سوالات با روش نقشه سوال نشان داد توافق داوران پس از سه مرحله داوری شامل پارامتر دشواری برابر 1.3 و نمره خام برابر 103 بوده است.یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده از روش نقشه سوال توانسته است توافق بالایی بین داوران نسبت به تعیین نمره برش ایجاد نماید.
زهره زارع؛ کیوان صالحی؛ محمد جوادیپور
چکیده
با گسترش آموزش برخط، ایجاد نظام ارزیابی عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی یک ضرورت انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی در آکادمی برنامه نویسی یاسان انجام شد. برای این منظور از رویکرد آمیخته و روش تحقیق آمیخته تکراری در سه بخش کیفی، کمّی و کمّی استفادهشد. در بخش اول برای ...
بیشتر
با گسترش آموزش برخط، ایجاد نظام ارزیابی عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی یک ضرورت انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی در آکادمی برنامه نویسی یاسان انجام شد. برای این منظور از رویکرد آمیخته و روش تحقیق آمیخته تکراری در سه بخش کیفی، کمّی و کمّی استفادهشد. در بخش اول برای تدوین نظام نشانگرهای ارزشیابی عملکرد معلمان، از نظرات 11 کارشناسان و مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها در سطح نظمدهی مفهومی استفادهشد. یافتهها در این بخش به شناسایی 116 نشانگر و طبقهبندی آن در قالب 19 ملاک و 5 عامل (ارتباطی، آموزشی، فردی، آموزشی و سازمانی) منجرشد. در بخش دوم، ابزارهای مورد نیاز در سه نسخه والد، مشاور و جامع، تدوینشد. در بخش سوم، کیفیت عملکرد تمامی 151 معلم موسسه، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای برآمده از دیدگاه والدین، مشاوران و فراگیران نشان میدهد که به ترتیب کیفیت عملکرد معلمان در سطوح مطلوب، نسبتا مطلوب و مطلوب قرار دارد. همچنین تفاوت معناداری بین عملکرد دبیران دوره عمومی و دوره کاربردی مشاهده نگردید. در انتها، پیشنهادهایی برای بهبود ارائه گردید.
مهرداد ثابت؛ فریبرز درتاج؛ خدیجه ابوالمعالی؛ مریم السادات احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته ی آموزشی خودراهبری یادگیر ی و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی فراگیران به صورت طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه آزمایشی و گروه کنترل) و کاربست روش کیفی به شیوه ی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی اول شهر تهران در سال ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته ی آموزشی خودراهبری یادگیر ی و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی فراگیران به صورت طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه آزمایشی و گروه کنترل) و کاربست روش کیفی به شیوه ی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی اول شهر تهران در سال تحصیلی 01 -1400است. دو مدرسه از منطقه 5 شهر تهران به شکل هدفمند از میان مدارس متوسطه اول مناطق 19 گانه ی شهر تهران به دلیل دسترسی بهتر پژوهشگر انتخاب شدند. بعد از انتخاب مدارس و هماهنگی با مدیران این مدارس در مرحله ی غربالگری اولیه از میان دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم این مدارس بر اساس فرمول ارائه شده توسط تابانچیک و فیدل (2014) و همچنین پالانت (2020) برای طرح های آزمایشی در مجموع 30 دانش آموز انتخاب و به شکل تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (N=15) و کنترل (N=15) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس آمیخته و تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که صرف نظر از گروه در طول زمان، متغیر خودراهبری یادگیری و مولفه های آن به غیر از ارتباطات بین فردی در دانش آموزان دختر دوره ی اول بهبود یافته است. به علاوه میانگین گروه آموزش خودراهبری یادگیری در مرحله ی پیگیری به صورت معناداری بالاتر از میانگین گروه گواه است.
زهره قاسمی مهرآبادی؛ سحر صفرزاده؛ پروین احتشام زاده؛ زهرا دشت بزرگی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ادراک زمان و رابطه آن با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازماندهی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه ای به تعداد 264 نفر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ادراک زمان و رابطه آن با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازماندهی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه ای به تعداد 264 نفر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی با روش نمونه گیری در درسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ادراک زمان کودکان Quartier (2008) و سیاهه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی Gioia و همکاران (2000) جمع آوری شد. تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی، آزمون آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار AOMOS-24 انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل پنج عاملی (پیش بینی، مدت زمان رسیدن به هدف، توالی در طول زمان، جهت گیری در زمان و مدت زمان در تخمین ذهنی) این پرسشنامه را تأیید کرد (52/1=df/2، 912/0= CFI، 905/0= GFI، 856/0= AGFI و 045/0= RMSEA ). همچنین مشخص شد بین مؤلفه های ادراک زمان همبستگی درونی مثبت و معنادار وجود دارد و ضرایب همبستگی بین مؤلفه های پنج گانه پرسشنامه ادراک زمان و نمره کل آن با دو مؤلفه کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازمان دهی) رابطه مثبت و معنادار را نشان می دهد و از این رو پرسشنامه ادراک زمان از روایی همگرا برخوردار می باشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت پرسشنامه ادراک زمان ابزار مناسبی جهت بررسی ادراک زمان در کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی است.
فاطمه شهره مطلق؛ زینب السادات اطهری؛ سید احمد مدنی
چکیده
با شیوع بیماری کرونا جهان به صورت غافلگیرکنندهای دچار تحولات گوناگون در تمام حوزهها شد. حوزهی آموزش عالی نیز از این تحولات مستثنی نبود و شیوع این بیماری آموزش حضوری معمول و رایج را به آموزش مجازی تغییر داد؛ به دنبال این دگرگونی ناگزیر ارزشیابی از شیوهی حضوری به شیوهی مجازی نیز تغییر یافت. با توجه به تحول اساسی مذکور در آموزش ...
بیشتر
با شیوع بیماری کرونا جهان به صورت غافلگیرکنندهای دچار تحولات گوناگون در تمام حوزهها شد. حوزهی آموزش عالی نیز از این تحولات مستثنی نبود و شیوع این بیماری آموزش حضوری معمول و رایج را به آموزش مجازی تغییر داد؛ به دنبال این دگرگونی ناگزیر ارزشیابی از شیوهی حضوری به شیوهی مجازی نیز تغییر یافت. با توجه به تحول اساسی مذکور در آموزش و ارزشیابی هدف این پژوهش تحلیل مقایسهای از میانگین نمرات دروس مقطع کارشناسی در قبل و حین دوران پاندمی کرونا در دانشگاه کاشان بود. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دروس در ایام شیوع کرونا بیشتر از میانگین نمرات دروس قبل از شیوع کروناست. این نتایج نشان داد که شیوع بیماری کووید-19 تأثیرات زیادی بر ابعاد مختلف آموزش عالی داشته و انجام ارزشیابیها به صورت مجازی زمینه را برای انواع رفتارهای عدم صداقت تحصیلی فراهم نموده است. لذا با توجه به این موضوع و افزایش نمرات دروس دانشجویان در حین شیوع بیماری کرونا پیشنهاد میشود که هم به زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه بیشتری شود تا امکان اجرای نظارتهای دقیقتر در حین برگزاری آزمونهای مجازی فراهم گردد و هم در خصوص فرایند آموزش و ارزشیابی مجازی آموزشهای لازم به اساتید و دانشجویان داده شود تا مشکلی از جهت عدم آشنایی و نبود آمادگی برای کار در این فضا وجود نداشته باشد. همچنین استفاده از ارزشیابیهای مستمر در طول سال تحصیلی پیشنهاد دیگری است که میتواند از پیامدهای منفی ارزشیابیهای مجازی تراکمی جلوگیری کند.
اسماعیل صدری دمیرچی؛ ناصر عباسی؛ مریم قهرمانلو؛ علی قربانی نژاد؛ محمدرضا نوروزی همایون
چکیده
هدف پژوهش حاضر محاسبه ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش کلی به هوش مصنوعی در نمونهی ایرانی بود روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. برای جمعآوری دادهها تعداد 414 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نگرش کلی به هوش مصنوعی شپمن و رادوی (2020) و مقیاس آمادگی برای پذیرش فناوری چن و همکاران ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر محاسبه ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش کلی به هوش مصنوعی در نمونهی ایرانی بود روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. برای جمعآوری دادهها تعداد 414 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نگرش کلی به هوش مصنوعی شپمن و رادوی (2020) و مقیاس آمادگی برای پذیرش فناوری چن و همکاران (2014) استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، دو عامل نگرش مثبت و نگرش منفی به هوش مصنوعی را تائید کرد. نتایج تحلیل ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان دو خرده مقیاس نگرش کلی نسبت به هوش مصنوعی با چهار خرده مقیاس آمادگی برای پذیرش فناوری همبستگی مثبت و معناداری را نشان داد. پایایی بازآزمایی مقیاس نگرش نسبت به هوش مصنوعی براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 69/0 و 74/0مورد تائید قرار گرفت. بنابراین، مقیاس نگرش کلی به هوش مصنوعی برای سنجش این سازه در نمونه ی ایرانی از روایی و پایایی لازم برخوردار است.
محمد کوهی؛ مسعود گرامی پور؛ مهدی عرب زاده؛ ولی اله رمضانی
چکیده
قلدری و قربانی شدن در مدرسه توجه زیادی را در سالهای اخیر از سوی رسانهها و مردم و همچنین معلمان، مسئولان مدارس، محققان، درمانگران و قانونگذاران جلب کرده است. هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل فردی و بافتی پیشبینیکننده قربانی قلدری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه چهارم ایرانی، معلمان و مدیران آنها در سال تحصیلی 1400-1399 ...
بیشتر
قلدری و قربانی شدن در مدرسه توجه زیادی را در سالهای اخیر از سوی رسانهها و مردم و همچنین معلمان، مسئولان مدارس، محققان، درمانگران و قانونگذاران جلب کرده است. هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل فردی و بافتی پیشبینیکننده قربانی قلدری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه چهارم ایرانی، معلمان و مدیران آنها در سال تحصیلی 1400-1399 شمسی بود که تعداد کل حجم جامعه ایران طبق گزارش مرکز مطالعات بینالمللی پرلز 2021 برابر با 43697 مدرسه و 1348842 دانشآموز پایه چهارم بود که از این تعداد 6262 دانشآموز و والدینشان از 218 مدرسه (218 معلم و مدیر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای طبقهبندیشده در آزمون پرلز استفادهشده است. نتایج تحلیل چندسطحی نشان داد در سطح دانشآموز متغیرهای خودپنداره خواندن و خودکارآمدی دیجیتال رابطهی منفی معنیدار و وضعیت اجتماعی-اقتصادی رابطه مثبت و معنیداری با قربانی شدن داشت. دختران بیشتر از پسران مورد قلدری قرار گرفتند. در سطح مدرسه، نظم و امنیت مدرسه، میزان تأکید بر موفقیت تحصیلی و منطقهی مدرسه رابطهی منفی معنیدار و تعداد دانشآموزان کلاس و کمبود فضای آموزشی رابطهی مثبت و معنیداری با قربانی شدن داشت. پیشبینهای سطح دانشآموز 13 درصد از واریانس قربانی شدن را در سطح دانشآموز و پیشبینهای سطح مدرسه 43 درصد از واریانس قربانی شدن را در سطح مدرسه تبیین نمودند.