ُسیدعلی جعفری؛ جلیل یونسی؛ ابراهیم خدایی؛ نورعلی فرخی؛ علی مقدم زاده
چکیده
خطای استاندارد اندازه گیری شرطی که براوردی از خطای استاندارد اندازه گیری در سطوح مختلف نمرات است، یکی از شاخصه های مهم دقت اندازه گیری است که می تواند به کاربران آزمون در تفسیر مناسب نمرات گزارش شده کمک کند. هدف این پژوهش بررسی ثبات خطای استاندارد اندازهگیری شرطی در سه روش تبدیل نمره آرک سینوس، تثبیت واریانس کلی و مکعب در قالبهای ...
بیشتر
خطای استاندارد اندازه گیری شرطی که براوردی از خطای استاندارد اندازه گیری در سطوح مختلف نمرات است، یکی از شاخصه های مهم دقت اندازه گیری است که می تواند به کاربران آزمون در تفسیر مناسب نمرات گزارش شده کمک کند. هدف این پژوهش بررسی ثبات خطای استاندارد اندازهگیری شرطی در سه روش تبدیل نمره آرک سینوس، تثبیت واریانس کلی و مکعب در قالبهای مختلف آزمون (چندگزینهای، تشریحی، و ترکیبی) بود. دادههای این مطالعه از یک آزمون استاندارد با ترکیبی از سؤالات چندگزینهای و تشریحی استخراج شد و دو شبهآزمون بر اساس قالبهای جداگانه سؤالات طراحی گردید. نتایج نشان داد که ثبات خطای شرطی به قالب سؤالات و ویژگیهای ساختاری آزمون وابسته است. روش آرک سینوس در آزمونهای چندگزینهای باثباتترین خطای شرطی را ارائه داد و در آزمون ترکیبی نیز عملکرد مناسبی داشت. روش تثبیت واریانس کلی در آزمون ترکیبی بهترین عملکرد را نشان داد، بهگونهای که ضمن داشتن باثباتترین خطای شرطی، کمترین مقدار خطا را نیز در طول مقیاس توانایی ارائه کرد. همچنین، روش مکعب در آزمون ترکیبی عملکردی باثباتتری داشت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که انتخاب روش تبدیل باید بر اساس ویژگیهای آزمون و اهداف ارزیابی انجام شود.
مصطفی رستگار آگاه؛ جلیل یونسی؛ علی دلاور؛ پیمان حسنی ابهریان؛ احمد برجعلی
چکیده
این پژوهش بهقصد ساخت فرم ایرانی سناریوهای دوراهیهای اخلاقی به اجرا درآمد. این فرم دارای بیست سناریو با محتوای دوراهی اخلاقی است که هر سناریو داستانی فرضی را مطرح میکند که بر اساس آن افراد باید بر سر یک دوراهی اخلاقی، تصمیمی اخلاقی اتخاذ کنند. این فرم برمبنای پرکاربردترین و مشهورترین سناریوهای اخلاقی که در جهان مورد استفاده ...
بیشتر
این پژوهش بهقصد ساخت فرم ایرانی سناریوهای دوراهیهای اخلاقی به اجرا درآمد. این فرم دارای بیست سناریو با محتوای دوراهی اخلاقی است که هر سناریو داستانی فرضی را مطرح میکند که بر اساس آن افراد باید بر سر یک دوراهی اخلاقی، تصمیمی اخلاقی اتخاذ کنند. این فرم برمبنای پرکاربردترین و مشهورترین سناریوهای اخلاقی که در جهان مورد استفاده قرار میگیرد ساخته شده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این فرم دارای چهار عامل شامل مجموعه سناریوهای دارای وجه شخصی با تنش پایین، سناریوهای دارای وجه شخصی با تنش بالا، سناریوهای دارای وجه غیرشخصی با تنش پایین و سناریوهای دارای وجه غیرشخصی با تنش بالا است. پایایی کل این فرم برابر با 72/0 بود و در هرکدام از عاملها بهترتیب 71/0، 61/0، 70/0 و 70/0 بود. نتایج حاکی از آن است که ویژگیهای روانسنجی این فرم امکان استفاده آن درپژوهشهای مرتبط با اخلاق را فراهم کرده و میتوان از آن استفاده کرد.
آزاد الله کرمی؛ فرییا درتاج
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی مشکلات دانشآموزان دوزبانه و مقایسهی تحلیل انسانی و ماشینی از تجارب معلمان پایه اول ابتدایی در این زمینه انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارشناسی توصیفی کلایزی است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ معلم پایه اول مناطق دوزبانه اورامانات گردآوری و سپس با دو روش تحلیل شدند: (۱) ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی مشکلات دانشآموزان دوزبانه و مقایسهی تحلیل انسانی و ماشینی از تجارب معلمان پایه اول ابتدایی در این زمینه انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارشناسی توصیفی کلایزی است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ معلم پایه اول مناطق دوزبانه اورامانات گردآوری و سپس با دو روش تحلیل شدند: (۱) تحلیل انسانی بر پایهی مراحل هفتگانه کلایزی، و (۲) تحلیل ماشینی با بهرهگیری از مدل GPT-4 و تکنیک زنجیره تفکر. در تحلیل انسانی، چهار مقوله اصلی شامل مشکلات آموزشی، زبانی، روانشناختی و اجتماعی شناسایی شد. در تحلیل ماشینی، دادهها در قالب شش مضمون طبقهبندی شدند: مشکلات زبانی پایهای، تجربههای روانی منفی، شکاف فرهنگی، ناهمخوانی خانه و مدرسه، کنارهگیری آموزشی، و فقدان حمایت نهادی. تحلیل تطبیقی نشان داد که اگرچه همپوشانی قابلتوجهی میان دو روش وجود دارد، اما تحلیل انسانی با درک عمیقتر زمینه فرهنگی و ادغام مفاهیم مرتبط، توانست تبیینی یکپارچهتر ارائه دهد. در مقابل، GPT-4 بادقت بالا در شناسایی الگوهای متنی و تمهای مستقل، ابعاد نوینی از مسئله را آشکار ساخت. نتایج نشان داد در صورتی که خروجیهای ماشینی توسط تحلیلگران انسانی بازبینی و با بافت نظری سنجیده شوند، ترکیب این دو میتواند مکمل مفیدی باشد؛ در غیر این صورت خطر برداشتهای سطحی وجود دارد.
معصومه باقری؛ سعیده اسفندیاری؛ محمد رئوف انجم شعاع؛ عبدالعزیز افلاک سیر
چکیده
مقیاس تفکر دوقطبی جهت ارزیابی وجود سبک شناختی نامنعطف سیاه یا سفید مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تفکر دوقطبی در دانشجویان بوده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از ۴۱۷ نفر (۲۵۲ زن و ۱۶۵ مرد) از دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و ...
بیشتر
مقیاس تفکر دوقطبی جهت ارزیابی وجود سبک شناختی نامنعطف سیاه یا سفید مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تفکر دوقطبی در دانشجویان بوده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از ۴۱۷ نفر (۲۵۲ زن و ۱۶۵ مرد) از دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به نسخه فارسی مقیاس تفکر دوقطبی (اوشیو، 2009)، تحمل ابهام (مک لین، ۱۹۹۳) و پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی (تری شورت، ۱۹۹۵) پاسخ دادند. جهت بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و روایی ملاکی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس تفکر دوقطبی از سه عامل ترجیح تفکر دوقطبی، باورهای دوقطبی و تفکر سود و زیان تشکیل شده است. نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز برازش مدل سه عاملی را تأیید نمود. به علاوه، روایی ملاکی مقیاس تفکر دوقطبی با مقیاس های تحمل ابهام و کمال گرایی نیز مطلوب بود. همچنین، مقادیر ضرایب آلفای کرونباخ در دامنه بین ۷۰/۰ تا ۸۵/۰ به دست آمد و نشان داد که مقیاس از پایایی مطلوبی برخوردار است. به طورکلی یافته ها حاکی از مناسب بودن ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة تفکر دوقطبی بود و می توان از این ابزار برای کاربردهای تحقیقاتی و بالینی استفاده کرد.
حدیث فرودی
چکیده
یادگیری ذهنآگاه امروزه به دلیل تأثیرات قابل توجه و ارزشمندش بر یادگیری، در آموزش مورد استفاده قرار گرفته است و رویکردی مؤثر برای افزایش آگاهی فراگیران از یادگیری، تعامل آنها با زمینه یادگیری و انعطافپذیری فراگیران نسبت به ایدههای جدید در یادگیری است.اما هنوز ابزاری برای بررسی این مولفه تدوین نشده لذا تحقیق حاضر با هدف ساخت، ...
بیشتر
یادگیری ذهنآگاه امروزه به دلیل تأثیرات قابل توجه و ارزشمندش بر یادگیری، در آموزش مورد استفاده قرار گرفته است و رویکردی مؤثر برای افزایش آگاهی فراگیران از یادگیری، تعامل آنها با زمینه یادگیری و انعطافپذیری فراگیران نسبت به ایدههای جدید در یادگیری است.اما هنوز ابزاری برای بررسی این مولفه تدوین نشده لذا تحقیق حاضر با هدف ساخت، عامل یابی و رواسازی پرسشنامه یادگیری ذهن آگاه در دانشجویان انجام شد. در این تحقیق 256 دانشجو از واحد الکترونیک دانشگاه آزاد تهران به صورت بر خط و در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای ساخت این پرسشنامه از روش ترکیبی اکتشافی با مدل تدوین ابزار استفاده شد. به این ترتیب که نخست در بخش کیفی تحلیل متن به شیوه قیاسی-استقرایی از کتابها و مقالات مرتبط با یادگیری ذهنآگاه که از پایگاههای گوگل اسکالر و الزویر انتخاب شده بود صورت گرفت و عوامل موثر بر یادگیری ذهنآگاه از کتاب یادگیری ذهن آگاه(E. J. Langer, 2000) با تلفیق گویه های پرسشنامه ذهن آگاهی(Baer et al., 2008)وپرسشنامه دانش آموزان ذهن آگاه(Renshaw, 2017) استخراج و روی نمونه اولیه اجرا شد. سپس در بخش کمی، به منظور تحلیل داده ها نخست از تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شد اما شاخصهای برازش در گام اول مطلوب نبود که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش تلفیق گویه ها، بار دیگر تحلیل عاملی اجرا شد و شاخصهای برازش، تناسب مدل با داده های گردآوری شده را تایید کرد براین اساس بار عاملی همه نشانگرها بزرگتر از 32/0 بود که بیانگر توان هر یک از بسته های تلفیق شده گویه های پرسشنامه در سنجش عامل های پنج گانه آن است. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 94/0بود که همبستگی مثبت و معنادار را بین عامل ها و نمره کل یادگیری ذهن آگاه نشان میدهد و حاکی از روایی همگرای قابل قبول آن است. همچنین پایایی کل آزمون به روش بازآزمایی معادل 79/0 برآورد شد.نتیجه این مطالعه روایی و پایایی مناسب پرسشنامه یادگیری ذهنآگاه در دانشجویان است که برای سنجش و پژوهش این مولفه قابل استفاده است.
مریم رجبیان ده زیره؛ حمیدرضا مقامی
چکیده
چکیده هدف از پژوهش حاضر تاثیر ارزشیابی بازی وارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی بر رضایت برخط و فرایند چرخه یادگیری هفت گانه دانشجویان دانشگاه بین المللی چابهار بود. روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه بین المللی چابهار بودند ...
بیشتر
چکیده هدف از پژوهش حاضر تاثیر ارزشیابی بازی وارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی بر رضایت برخط و فرایند چرخه یادگیری هفت گانه دانشجویان دانشگاه بین المللی چابهار بود. روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه بین المللی چابهار بودند که 50 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (25 نفر در گروه آزمایش و 25 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه فرایند چرخه یادگیری هفت گانه کرفت (2001) و رضایت دانشجو تیلور و همکاران (2015) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ارزشیابی بازیوارسازیشده مبتنی بر هوش مصنوعی در محیط کوئیزیز تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت دانشجویان از تجربه یادگیری در دورههای برخط داشت (05/0>p). همچنین این نوع ارزشیابی بر مؤلفههای چرخه یادگیری هفتگانه شامل استنباط، مشارکت، اکتشاف، توضیح، بسط یادگیری، ارزیابی و توسعه یادگیری تأثیرگذار بود (05/0>p)؛ بهگونهای که با ایجاد موقعیتهای رقابتی و ارائه بازخوردهای فوری، موجب درگیری شناختی و افزایش مشارکت فعال دانشجویان شد. طراحی سؤالات چالشبرانگیز و مرحلهبندیشده، انگیزه اکتشاف و تبیین مفاهیم را در آنان تقویت کرد. استفاده از نشانها و بازخوردهای مستمر نیز موجب ارتقاء فرایند ارزیابی، بسط یادگیری و خودتنظیمی در مسیر یادگیری شد. در نهایت، این ارزشیابی زمینهساز انتقال آموختهها به موقعیتهای جدید شده و نقش مؤثری در توسعه یادگیری ایفا کرده است. بر اساس یافته های پژوهش توصیه میشود که دانشگاهها و موسسات آموزشی به طور جدی به ادغام ارزشیابی بازیوارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی در فرایند آموزش بپردازند. این ادغام نه تنها میتواند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری کمک کند، بلکه میتواند تجربه دانشجویان را غنیتر و جذابتر کند.