عباس عباس پور؛ گلپر مهرابی؛ علی دلاور؛ علی خورسندی طاسکوه
چکیده
یکی از دغدغه های مهم پژوهشگران، پیشگیری از نارساییهای کیفی مبتنی بر ویژگی های علمی در پژوهش است. عوامل گوناگونی در بهبود کیفیت پژوهش در حوزه علم انسانی و اجتماعی اثرگذار هستند. بنظر می رسد شناسایی و واکاوی این عوامل و کاربست آنها میتواند به ارتقای کیفیت پژوهش بیانجامد. هدف نهایی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت پژوهش ...
بیشتر
یکی از دغدغه های مهم پژوهشگران، پیشگیری از نارساییهای کیفی مبتنی بر ویژگی های علمی در پژوهش است. عوامل گوناگونی در بهبود کیفیت پژوهش در حوزه علم انسانی و اجتماعی اثرگذار هستند. بنظر می رسد شناسایی و واکاوی این عوامل و کاربست آنها میتواند به ارتقای کیفیت پژوهش بیانجامد. هدف نهایی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت پژوهش دانشگاهی در دانشگاههای علوم انسانی و اجتماعی بود. در این پژوهش، رویکرد پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بکار گرفته شد. در بخش کیفی، با استفاده از استراتژی پژوهشی نظریه دادهبنیاد و با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 19 مشارکت کننده از خبرگان، کدهای معنایی کیفیت پژوهش دانشگاهی استخراج شد. با استفاده از روش کدگذاری نظاممند اشتراوس وکوربین، دادههای کیفی در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند. تعداد 503 مفهوم، 29 مقوله فرعی، و 8 مقوله اصلی شناسایی و طبقهبندی شدند. با ابتناء به دادههای پژوهش، «مدیریت و قوانین پژوهش» به عنوان شرایط علی، «تعالی کیفیت پژوهش» به عنوان مقوله اصلی، «ویژگیهای فنی و جهانی شدن» به عنوان شرایط زمینهای، «نیروی انسانی» به عنوان شرایط مداخله گر، «نظارت و ارزیابی» به عنوان راهبردهای عمل-تعامل، و در نهایت «کارایی و اثربخشی، و پذیرش نتایج پژوهشها» به عنوان پپامد شناسایی شدند. در بخش کمی پژوهش، ابتدا بر اساس مقولههای اصلی، مقولههای فرعی و مفاهیم حاصل شده، ابزار پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد. سپس با استفاده از نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس، تعداد 95 نفر از اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزشعالی حوزه علوم انسانی و اجتماعی برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. دادههای پرسشنامه به کمک روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج بررسی الگو در حالت کلی و همچنین الگوهای فرعی نشان داد که تمامی بارهای عاملی سؤالات و همچنین ارتباط بین مقولههای فرعی و اصلی در محدوده مجاز و استاندارد هستند و الگو در حالت کلی، دارای برازش است. یافته های این پژوهش راهکارهای مفید و نظام مندی برای بهبود کیفیت پژوهش دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی ارائه داد که میتواند به تعالی کیفیت پژوهشهای دانشگاهی در این حوزه کمک نماید.
عباس امان الهی؛ مسعود رضازاده؛ معصومه احمدی؛ لاله صنوبر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس پاسخ به طرد جنسی در زنان متآهل شهر اردبیل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمام زنان متأهل شهر اردبیل تشکیل دادند. از میان جامعه آماری به تعداد ۲۱۴ نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس طرد جنسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همسانی درونی و تحلیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس پاسخ به طرد جنسی در زنان متآهل شهر اردبیل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمام زنان متأهل شهر اردبیل تشکیل دادند. از میان جامعه آماری به تعداد ۲۱۴ نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس طرد جنسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. داده ها با کمک نرم افزارهای SPSS 25 و 8 LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب هسمانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است. اعتبار مقیاس بر اساس آلفای کرونباخ برای چهار عامل تفاهم88/0، رنجش83/0، نامطمئن 86/0و وسوسه83/0 به دست آمد. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی نیز روایی مناسب مقیاس را نشان داد (98/0=CFI، 96/0=RFI، 98/0=NNFI و 062/0=RMSEA). از نتایح این مطالعه می توان نتیجه گرفت که مقیاس RSRS ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش پاسخ به طرد جنسی میباشد.
عمران ساسانی سیاه کمری؛ مصطفی محبی؛ ذبیح الله کرمی
چکیده
زمینه و هدف: جرات ورزی یکی از شاخص های مهم شخصیت افراد محسوب می شود و این ویژگی در دانشجویان دانشگاه افسری پلیس به دلیل اینکه زیر بنای تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی آینده افسران که به نوعی می تواند زمینه های اقتدار پلیس در جامعه را تشکیل دهد از اهمیت بسزایی برخوردار است که از همین رو هدف پژوهش نیز تدوین الگوی جراتمندی دانشجویان ...
بیشتر
زمینه و هدف: جرات ورزی یکی از شاخص های مهم شخصیت افراد محسوب می شود و این ویژگی در دانشجویان دانشگاه افسری پلیس به دلیل اینکه زیر بنای تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی آینده افسران که به نوعی می تواند زمینه های اقتدار پلیس در جامعه را تشکیل دهد از اهمیت بسزایی برخوردار است که از همین رو هدف پژوهش نیز تدوین الگوی جراتمندی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) می باشد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ رویکرد از نوع کیفی بوده و از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش شامل روانشناسان، نخبگان و مدیران حوزه تعلیم و تربیت فراجا بوده اند. نمونه ها به روش هدفمند(غیرتصادفی) انتخاب شده و جمعیت نمونه از طریق مصاحبه درفرایند بررسی قرار گرفتند که تا اشباع نظری در داده ها مصاحبه ادامه یافت. یافته ها با مشارکت 15 نفر از فرماندهان و مدیران و خبرگان فراجا بدست آمد. در تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمونی کینگ و هاروکز برای تجزیه و تحلیل مصاحبه ها استفاده شده و اعتبار و روایی آن با استفاده از نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: مضامین احصا شده در مصاحبه های روانشناسان و نخبگان و مدیران فراجا حاکی از آن بود که دانشجویان دانشگاه افسری پلیس در پنج حوزه شامل: حوزه شخصیتی و روانشناختی، سازمانی، آموزشی، دینی و مذهبی، و حوزه تربیتی نیاز به داشتن ویژگیهایی هستند که آنان را در انجام درست مأموریت های کنونی و آینده شغلی یاری رسان است. این مضامین شامل 121 مضمون به عنوان مضامین پایه الگوی توسعه و تعمیق جراتورزی دانشجویان بدست آمد. از مجموع مضامین، 11 مضمون به عنوان مضامین سازمان دهنده الگوی توسعه و تحمیق جرات ورزی دانشجویان احصاء شد. همچنین از مجموع مضامین احصاء شده 5 مضمون به عنوان مضامین فراگیر الگوی توسعه و تحمیق جرات ورزی دانشجویان استخراج گردید نتیجه گیری: نتایج پژوهش در بردارنده پنج مضمون فراگیر بعد شخصیتی- روانشناختی، بعد سازمانی، بعد تربیتی، بعد آموزشی و بعد دینی-مذهبی می باشد که نشانگر دستیابی به شاخص های علمی جدیدی در زمینه ارتقاء جراتمندی در دانشجویان افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) می باشد.
بهروز کاوه ئی
چکیده
هدف: یافتن یک روش جدید برای کاهش زمان پردازش دادهها و محاسبه شاخص آسانی و شاخص تمیز سوالات در آزمونهای بزرگ.روش پژوهش: استفاده از روش آماری نمونهگیری تصادفی ساده در محاسبه شاخص آسانی و شاخص تمیز با روش تحلیل کلاسیک آزمون و تولید برنامه کامپیوتری برای اجرای نمونه آزمایشی با داده های بزرگ.یافتهها: نتایج نشان داد که استفاده از ...
بیشتر
هدف: یافتن یک روش جدید برای کاهش زمان پردازش دادهها و محاسبه شاخص آسانی و شاخص تمیز سوالات در آزمونهای بزرگ.روش پژوهش: استفاده از روش آماری نمونهگیری تصادفی ساده در محاسبه شاخص آسانی و شاخص تمیز با روش تحلیل کلاسیک آزمون و تولید برنامه کامپیوتری برای اجرای نمونه آزمایشی با داده های بزرگ.یافتهها: نتایج نشان داد که استفاده از این روش باعث کاهش زمان برآورد پارامترها میشود. برای مثال، سوالی که با صرف 7393 دقیقه (بیش از 133 ساعت – 5 شبانه روز) مقدار شاخص P را برابر 0.50 بدست آورده بود، با 10 بار تکرار و صرف زمان متوسط 129.2 دقیقه، مقدار متوسط این شاخص را برابر 0.503 محاسبه کرد.نتیجهگیری: ترکیب روش آماری نمونهگیری تصادفیساده با روش تحلیل کلاسیک آزمون، باعث کاهش چشمگیر زمان پردازش دادهها شده و لذا استفاده از این روش به سازمانهای بزرگ مانند سازمانهایی که آزمونهایی را در سطح ملی برگزار میکنند قویاً توصیه میشود.
کریم زهره وندیان؛ ایمان غفاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای ارزشیابی طرح المپیاد ورزشی درونمدرسهای بر اساس مدل سیپ بود. این پژوهش از نوع تحقیقهای کیفی بود. جامعه آماری کلیه مدیران ستادی تربیتبدنی، مدیران، معاونان و معلمان تربیتبدنی مدارس استان مرکزی بودند. برای شناسایی شاخصهای مدل سیپ در المپیاد ورزشی از مصاحبه عمیق استفاده گردید. ابتدا یک گروه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای ارزشیابی طرح المپیاد ورزشی درونمدرسهای بر اساس مدل سیپ بود. این پژوهش از نوع تحقیقهای کیفی بود. جامعه آماری کلیه مدیران ستادی تربیتبدنی، مدیران، معاونان و معلمان تربیتبدنی مدارس استان مرکزی بودند. برای شناسایی شاخصهای مدل سیپ در المپیاد ورزشی از مصاحبه عمیق استفاده گردید. ابتدا یک گروه کانونی (10 نفر) در نظر گرفته و سپس با 14 نفر مصاحبه عمیق شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تئوری زمینهای انجام شد. ممیزی تحقیق با استفاده از چهار عنصر اعتمادپذیری، انتقالپذیری، اتکاپذیری و تأییدپذیری صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد شاخصهای مرحله زمینه شامل برنامهریزی و اهداف، و تناسب آنها با شرایط و شفافیت دستورالعملها و آییننامهها؛ شاخصهای مرحله درونداد شامل منابع انسانی، عوامل مخاطبان و منابع مالی و فیزیکی، شاخصهای مرحله فرآیند شامل آمادگی مجریان، آمادگی مخاطبان، پشتیبانی و اجرا؛ و شاخصها مرحله برونداد شامل نتایج مجریان، دستیابی به اهداف تربیتبدنی و نتایج مخاطبان بود. با توجه به اهمیت ورزش و تربیتبدنی در مدارس و اهمیت المپیاد ورزشی درون مدرسهای در راستای تحقق اهداف نظام آموزشی چون تربیت نسلی شاداب و بانشاط در کنار فراگیری علوم، اجرای هر چه بهتر این طرح در مدارس ضروری به نظر میرسد که البته جهت بهبود هر چه بیشتر این طرح نیاز به ارزیابی مداوم جهت شناسایی مشکلات و انحرافات و در ادامه اصلاح فرآیندها میباشد. این پژوهش شاخصهای مورد نیاز را در اختیار مسئولان قرار میدهد تا بستری برای ارزیابی المپیاد ورزشی درون مدرسهای ایجاد نمایند و المپیاد را در ابعاد گوناگون ارتقاء دهند.
مصطفی رستگار آگاه
چکیده
حجم نمونه در مطالعات کیفی مرتبط با اشباع نظری است. اشباع نظری به این معناست که پژوهشگر نمونهگیری و جمعآوری دادهها را تا زمانی ادامه دهد که با بینش و مفهومی جدیدی مواجه نشود. اما همواره تعداد مصاحبهها و ادعای دستیابی یه اشباع موضوعی مناقشه برانگیز بوده است و نمیتوان هر ادعای رسیدن به اشباع نظری را درست قلمداد کرد. این موضوع از ...
بیشتر
حجم نمونه در مطالعات کیفی مرتبط با اشباع نظری است. اشباع نظری به این معناست که پژوهشگر نمونهگیری و جمعآوری دادهها را تا زمانی ادامه دهد که با بینش و مفهومی جدیدی مواجه نشود. اما همواره تعداد مصاحبهها و ادعای دستیابی یه اشباع موضوعی مناقشه برانگیز بوده است و نمیتوان هر ادعای رسیدن به اشباع نظری را درست قلمداد کرد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که تعداد مصاحبههای بیشتر از نیاز هزینه و وقت را اتلاف میکند و مصاحبههای کمتر از نیاز روایی پژوهش را از بین میبرد. برای رفع این مشکل روشهای مختلفی مانند توصیههایی برمبنای تجربه و حسابهایی سرانگشتی وجود دارد، لیکن علاقهمندی به معیاری عینیتر و متکی به آمار نظر متخصصان را بیش از همه به خود جلب کرده است. در این متن دو رویکرد آماری برای تعیین حجم نمونه مورد بررسی قرار میگیرد. یکی از این روشها به شکل پسینی و دیگر روش به شکل پیشینی حجم نمونه را در مطالعات کیفی برآورد میکند. این دو روش بررسی و توضیح داده و شده و در نهایت با هم مقایسه خواهند شد.