نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کاشان.دانشکده علوم انسانی و حقوق.گروه علوم تربیتی

2 دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی و حقوق، گروه علوم تربیتی

3 دانشگاه کاشان.دانشکده علوم انسانی و‌حقوق. گروه علوم تربیتی

چکیده

با شیوع بیماری کرونا جهان به صورت غافل‌گیرکننده‌ای دچار تحولات گوناگون در تمام حوزه‌ها شد. حوزه‌ی آموزش عالی نیز از این تحولات مستثنی نبود و شیوع این بیماری آموزش حضوری معمول و رایج را به آموزش مجازی تغییر داد؛ به دنبال این دگرگونی ناگزیر ارزشیابی از شیوه‌ی حضوری به شیوه‌ی مجازی نیز تغییر یافت. با توجه به تحول اساسی مذکور در آموزش و ارزشیابی هدف این پژوهش تحلیل مقایسه‌ای از میانگین نمرات دروس مقطع کارشناسی در قبل و حین دوران پاندمی کرونا در دانشگاه کاشان بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دروس در ایام شیوع کرونا بیش‌تر از میانگین نمرات دروس قبل از شیوع کروناست. این نتایج نشان داد که شیوع بیماری کووید-19 تأثیرات زیادی بر ابعاد مختلف آموزش عالی داشته و انجام ارزشیابی‌ها به صورت مجازی زمینه را برای انواع رفتارهای عدم صداقت تحصیلی فراهم نموده است. لذا با توجه به این موضوع و افزایش نمرات دروس دانشجویان در حین شیوع بیماری کرونا پیشنهاد می‌شود که هم به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه بیش‌تری شود تا امکان اجرای نظارت‌های دقیق‌تر در حین برگزاری آزمون‌های مجازی فراهم گردد و هم در خصوص فرایند آموزش و ارزشیابی مجازی آموزش‌های لازم به اساتید و دانشجویان داده شود تا مشکلی از جهت عدم آشنایی و نبود آمادگی برای کار در این فضا وجود نداشته باشد. هم‌چنین استفاده از ارزشیابی‌های مستمر در طول سال تحصیلی پیشنهاد دیگری است که می‌تواند از پیامدهای منفی ارزشیابی‌های مجازی تراکمی جلوگیری کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparative analysis of the number of course grades in face-to-face and virtual evaluation in Iran's higher education system

نویسندگان [English]

  • fatemeh shohreh motlagh 1
  • zeinab sadat athari 2
  • Seyyed Ahmad Madani 3

1 university of kashan; Faculty of Humanities and Law; Department of Educational Sciences

2 university of kashan; Faculty of Humanities and Law; Department of Educational Sciences

3 university of kashan; Faculty of Humanities and Law; Department of Educational Sciences

چکیده [English]

With the spread of the Corona virus, the world unexpectedly underwent various changes in all areas. The field of higher education was not excluded from these developments and the spread of this disease changed the usual and common face-to-face education to virtual education; Following this inevitable transformation, the evaluation was also changed from the face-to-face method to the virtual method. According to the mentioned basic development in education and evaluation, the aim of this research was to compare the average scores of undergraduate courses before and during the corona pandemic in Kashan University. The findings of the research showed that the average grades of the courses during the corona outbreak are higher than the average grades of the courses before the corona outbreak.These results showed that the outbreak of the Covid-19 disease has had a great impact on various aspects of higher education and conducting virtual evaluations has provided the basis for all kinds of academic dishonesty. Therefore, in view of this issue and the increase in students' course grades during the outbreak of the Corona disease, it is suggested that more attention be paid to the infrastructure of information and communication technology in order to provide the possibility of implementing more detailed supervision during virtual exams, and also regarding the process of virtual education and evaluation. Necessary training should be given to professors and students so that there is no problem due to lack of familiarity and lack of preparation to work in this space.Also, the use of continuous evaluations during the academic year is another suggestion that can prevent the negative consequences of cumulative virtual evaluations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • higher education
  • virtual education
  • evaluation
  • virtual evaluation
  • university of Kashan