نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار. گروه سنجش و اندازه گیری. دانشکده روانشناسی علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران.
2 مربی. گروه علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران
3 استادیار، گروه سنجش اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران.
4 استاد، گروه طب اورژانس و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران،ایران
چکیده
تعیین استاندارد قبولی و نمره برش مربوطه در آزمون برای قبولی یا رد در آزمونهای ملاک مرجع امری ضروریست. در سال های اخیر نظریه پرسش_پاسخ (IRT) در ساخت و اجرای آزمونها کمک شایانی نموده است. هدف از پژوهش حاضر، تعین استاندارد و نمره برش آزمون ملاک مرجع جامع پایه علوم پزشکی با استفاده از مدل راش ،روش نقشه سوال بود
چامعه آماری این پژوهش کلیه داوطلبان آزمون جامع علوم پایه پزشکی قطب ده کشوری بودند که تعداد آنان 324 نفر بود و پاسخ کلیه داوطلبین در این آزمون جهت تعیین استاندارد و نمره برش مورد تحلیل قرار گرفته است. ابزار این پژوهش آزمون جامع علوم پایه با 200 سوال چهار گزینه ای بود است که در شهریور ماه 1395 اجرا گردیده بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش-های مقطعی بوده است و برای تحلیل سوالات از نرمافزار winsteps استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که این آزمون از اعتبار سوال98./ و اعتبار فرد92/. برخوردار بوده است که نشان میدهد واریانس نمونه و طول تست مناسب بوده و سوالات از حوزههای نهگانه به تناسب انتخاب گردیده است.هم چنین آزمون با مدل تک پارامتری راش برازش دارد . اجرای پنل داوران و بررسی سوالات با روش نقشه سوال نشان داد توافق داوران پس از سه مرحله داوری شامل پارامتر دشواری برابر 1.3 و نمره خام برابر 103 بوده است.یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده از روش نقشه سوال توانسته است توافق بالایی بین داوران نسبت به تعیین نمره برش ایجاد نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Aَpplication of Rosch Model (Item Mapping) in Standard Setting And Cut-Score In Medical Basic Sciences comprehension Exams
نویسندگان [English]
- Noorali Farrokhi 1
- Shirindokht Habibzadeh 2
- Asghar Minaei 3
- Mohammad Jalili 4
1 : Associate Professor , Assessment & Measurment Department,psychology & Education Faculty, Allame tabatabaei University. Tehran,Iran
2 Education department. pardis bentolhoda Faculty, Farhangiyan University. Tehran,Iran
3 Assistant Professor, Assessment & Measurment Department,psychology & Education Faculty, Allame tabatabaei University. Tehran,Iran
4 Professor, Department of Emergency Medicine, Department of Medical Education, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
The Item Response Theory (IRT) has been extensively used in the development of tools in recent years. The present study aimed at determining the standard and cut score of the medical basic sciences comprehensive test using the IRT model, the item map method. The statistical population in this study was all the candidates for the medical basic sciences comprehensive test of the tenth pole of Iran (n=324), and the responses of all candidates were analyzed to determine the standard and cut score. The tool used in this research was the basic science comprehensive test with 200 four-option items that was taken in September of 2016. In this cross-sectional study, Winsteps was used to analyze the items. The findings of this study showed that the test has an item reliability of PR=0.98 and an person reliability of IP=0.92 which indicated that the sample variance and test length were appropriate and the items were appropriately selected from the nine domains. Performance of the reviewers’ panel and evaluation of the items with the item map method showed that the agreement of the reviewers after three review stages included a difficulty parameter of b=1.3 and a raw score of 103. The result of this research showed that the item map method can result in higher agreement among reviewers to determine the cut score
کلیدواژهها [English]
- "cut score"
- "Rosch model"
- "Item-Mapping"
- "Medical Basic Sciences comprehension Exams "
 
						
						