نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

3 دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

4 استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش‌نامه ادراک زمان و رابطه آن با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازماندهی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه ای به تعداد 264 نفر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی با روش نمونه گیری در درسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ادراک زمان کودکان Quartier (2008) و سیاهه درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی Gioia و همکاران (2000) جمع آوری شد. تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی، آزمون آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار AOMOS-24 انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل پنج عاملی (پیش بینی، مدت زمان رسیدن به هدف، توالی در طول زمان، جهت گیری در زمان و مدت زمان در تخمین ذهنی) این پرسشنامه را تأیید کرد (52/1=df/2، 912/0= CFI، 905/0= GFI، 856/0= AGFI و 045/0= RMSEA ). همچنین مشخص شد بین مؤلفه های ادراک زمان همبستگی درونی مثبت و معنادار وجود دارد و ضرایب همبستگی بین مؤلفه های پنج گانه پرسشنامه ادراک زمان و نمره کل آن با دو مؤلفه کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازمان دهی) رابطه مثبت و معنادار را نشان می دهد و از این رو پرسشنامه ادراک زمان از روایی همگرا برخوردار می باشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت پرسشنامه ادراک زمان ابزار مناسبی جهت بررسی ادراک زمان در کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Psychometric Features of the Time Perception Questionnaire and its Relationship with Executive Functions (Working Memory and Organization) in Children With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • Zohreh Ghasemi Mehrabadi 1
  • Sahar Safarzadeh 2
  • Parvin Ehteshamzadeh 3
  • Zahra Daste bozorgi 4

1 Ph.D. Student, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

3 Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

4 Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of examining the psychometric features of the time perception questionnaire and its relationship with executive functions (working memory and organization) in children with attention deficit/hyperactivity disorder in Tehran in the academic year of 2023-2024. This research was fundamental in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. A sample of 264 children with attention-deficit/hyperactivity disorder was selected by direct sampling. Data were collected using Quartier (2008) children's perception of time questionnaire and Gioia et al.'s (2000) behavioral rating list of executive functions. Data analysis was done with confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha test, Pearson's correlation coefficient and regression in AOMOS-24 software. The results of the confirmatory factor analysis confirmed the five-factor model (anticipation, duration of reaching the goal, sequence over time, orientation in time and duration in mental estimation) of this questionnaire (df/2=1.52, CFI =0/912, GFI =0/905, AGFI = 0.856, and RMSEA = 0.045). It was also found that there is a positive and significant internal correlation between the components of time perception and the correlation coefficients between the five components of the time perception questionnaire and its total score with the two components of executive functions (working memory & organization) show a positive and significant relationship. Therefore, it can be said that the time perception questionnaire has convergent validity. According to the results of the present study, it can be said that the time perception questionnaire is a suitable tool for examining time perception in children with attention deficit/hyperactivity disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric characteristics
  • Time perception
  • Executive functions
  • Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder