نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،گروه روانشناسی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی ،رودهن،ایران

2 استاد و هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استاد، گروه روانشناسی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران شمال،ایران

4 دانشجوی دکتری تخصصی رشته روانشناسی تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته ی آموزشی خودراهبری یادگیر ی و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی فراگیران به صورت طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه آزمایشی و گروه کنترل) و کاربست روش کیفی به شیوه ی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی اول شهر تهران در سال تحصیلی 01 -1400است. دو مدرسه از منطقه 5 شهر تهران به شکل هدفمند از میان مدارس متوسطه اول مناطق 19 گانه ی شهر تهران به دلیل دسترسی بهتر پژوهشگر انتخاب شدند. بعد از انتخاب مدارس و هماهنگی با مدیران این مدارس در مرحله ی غربالگری اولیه از میان دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم این مدارس بر اساس فرمول ارائه شده توسط تابانچیک و فیدل (2014) و همچنین پالانت (2020) برای طرح های آزمایشی در مجموع 30 دانش آموز انتخاب و به شکل تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (N=15) و کنترل (N=15) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس آمیخته و تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که صرف نظر از گروه در طول زمان، متغیر خودراهبری یادگیری و مولفه های آن به غیر از ارتباطات بین فردی در دانش آموزان دختر دوره ی اول بهبود یافته است. به علاوه میانگین گروه آموزش خودراهبری یادگیری در مرحله ی پیگیری به صورت معناداری بالاتر از میانگین گروه گواه است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a self-directed learning educational package and determining its effectiveness on students' academic motivation

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Sabet 1
  • Fariborz Dortaj 2
  • Khadije Abolmaali 3
  • Maryam alsadat Ahmadi 4

1 Assistant Professor, Department of Psychology, Roudhan Branch, Islamic Azad University, Roudhan, Iran

2 Professor of Psychology Department of Allameh Tabatabai Universit

3 Professor, Department of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, North Tehran, Iran

4 PhD student in the field of educational psychology, Roudhan Branch, Islamic Azad University, Roudhan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to develop a self-directed learning educational package and determine its effectiveness on the academic motivation of learners in the form of a semi-experimental design (pre-test and post-test and a one-month follow-up with the experimental group and the control group) and the application of a qualitative method in an exploratory manner. done. The statistical population of the quantitative section includes all female students of the first secondary school in Tehran in the academic year of 1400-01. Two schools from the 5th district of Tehran were purposefully selected from among the first secondary schools of the 19 districts of Tehran due to the researcher's better access. After selecting the schools and coordinating with the principals of these schools in the initial screening stage among the seventh, eighth and ninth grade students of these schools based on the formula provided by Tabanchik and Fidel (2014) as well as Pallant (2020) for pilot projects in A total of 30 students were selected and randomly divided into two experimental (N=15) and control (N=15) groups. In order to analyze the data, mixed analysis of variance and thematic analysis were used. The findings indicate that, regardless of the group, over time, the self-directed learning variable and its components, other than interpersonal communication, have improved in first-year female students. In addition, the average of the self-directed learning training group in the follow-up phase is significantly higher than the average of the control group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-directed learning
  • academic motivation
  • students
  • educational package