مهدی مولایی یساولی؛ علی دلاور؛ محمد عسگری؛ جلیل یونسی؛ وحید رضایی تبار
چکیده
کارایی و سوگیری برآورد پارامترها، در اندازه گیری های علوم رفتاری یکی از مهمترین موضوعات روانسنجی است. وجود الگوریتم های گوناگون مانند MHRM و کاربرد آنها در آزمونهای دارای داده گمشده، یکی از چالشهای موجود در حوزه مدل های نظریه سوال پاسخ است. هدف این پژوهش بررسی مخاطره الگوریتم MHRM در مدل های چند بعدی نظریه سوال پاسخ در دادههای چند ...
بیشتر
کارایی و سوگیری برآورد پارامترها، در اندازه گیری های علوم رفتاری یکی از مهمترین موضوعات روانسنجی است. وجود الگوریتم های گوناگون مانند MHRM و کاربرد آنها در آزمونهای دارای داده گمشده، یکی از چالشهای موجود در حوزه مدل های نظریه سوال پاسخ است. هدف این پژوهش بررسی مخاطره الگوریتم MHRM در مدل های چند بعدی نظریه سوال پاسخ در دادههای چند ارزشی با در نظر گرفتن مکانیزم و میزان داده گمشده متفاوت، بود. روش پژوهش مورد استفاده آزمایشی و با استفاده از طرح پس آزمون چند گروهی بود. نمونه مورد مطالعه براساس مطالعات شبیه سازی تحت شرایط مختلف متغیرهای مستقل (نوع الگوریتم، نوع داده گمشده و میزان داده گمشده) در 27 حالت با 100 تکرار برای هر کدام، ایجاد شد. مدل مورد استفاده مدل پاسخ مدرج چندبعدی و پارامترهای مورد بررسی شیب و آستانه سوالات بود. جهت بررسی مخاطره هر یک از پارامترها در حالت های مختلف آزمایشی شاخص میانگین توان دوم خطاها (MSE) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تولید و تحلیل داده ها ار نرم افزار آماری R استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد الگوریتم MHRM در قیاس با الگوریتم های EM و MCEM دارای مخاطره برآورد کمتری است. همچنین نتایج نشان داد که در میزان مخاطره پارامترهای شیب و آستانه، بین سه مکانیزم متفاوت داده های گمشده تفاوت معنی داری وجود دارد ولیکن در رابطه با متغیر مستقل میزان داده های گمشده، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین نوع الگوریتم و مکانیزم گمشدگی نیز تعامل معنی داری وجود داشت که حکایت از عملکرد مطلوب الگوریتم MHRM داشت. در نتیجه زمانی که از این الگوریتم استفاده می شود، میانگین و واریانس MSE پارامترهای شیب و آستانه در هر سه مکانیزم گمشدگی، همزمان که کاهش می یابند، به یکدیگر نزدیک نیز می شوند. پس می توان گفت کاربرد الگوریتم MHRM در داده های با میزان داده گمشده بالا و انواع گمشدگی، ضروری است. بنابراین، به پژوهشگران توصیه می شود که از الگوریتم MHRM در تحلیل داده های با ساختار پیچیده از قبیل میزان داده گمشده بالا و انواع مکانیزم گمشدگی بهره گیرند.
عبدالکریم شادمهر؛ عنایت اله زمانپور؛ شعیب قاسمی
چکیده
برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در یک سال مستلزم ساخت نسخههای جایگزین و همترازسازی نمرات آنها است. همترازسازی نسخههای جایگزین نیازمند برقراری الزامات خاصی است. در آزمونهای سرنوشتساز به علت مسائل امنیتی امکان اجرای آزمایشی سؤالها وجود ندارد. این مطالعه باهدف بررسی برقراری الزامات همترازسازی نسخههای جایگزین نوبتهای اول ...
بیشتر
برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در یک سال مستلزم ساخت نسخههای جایگزین و همترازسازی نمرات آنها است. همترازسازی نسخههای جایگزین نیازمند برقراری الزامات خاصی است. در آزمونهای سرنوشتساز به علت مسائل امنیتی امکان اجرای آزمایشی سؤالها وجود ندارد. این مطالعه باهدف بررسی برقراری الزامات همترازسازی نسخههای جایگزین نوبتهای اول و دوم آزمون سراسری گروه زبان خارجی انگلیسی سال 1402 انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع روانسنجی که بر اساس تحلیل ثانویه دادهها انجام شده است. بدین منظور از بین کلیه داوطلبان گروه آزمایشی زبان انگلیسی سال 1402، از نوبت اول 13091 و از نوبت دوم 19915 داوطلب بهصورت تصادفی انتخاب و دادههای مربوط به آزمونهای اختصاصی گروه آزمایشی زبانهای خارجی (انگلیسی) اجراشده در دیماه 1401 و تیرماه 1402 تحلیل شده است. میانگین ضرایب دشواری و تشخیص دو نوبت آزمون نزدیک به هم گزارش شده است. برقراری الزام سازة یکسان دو نوبت آزمون، با نتایج تحلیل عاملی تکبعدی، مقایسه عملکرد زنان و مردان و رابطه نمره آزمون با معدل دبیرستان مورد تائید قرار گرفت. همچنین الزام پایایی یکسان نیز بررسی و میزان آن در هر دو نوبت آزمون 95/0 بود. همترازی نسخههای جایگزین مستلزم رعایت الزاماتی است که برآورد قضاوتی دشواری سؤالها و استفاده از جدول مشخصات آزمون می تواند به طراحان در ساخت نسخههای جایگزین کمک کند. به منظور برقراری الزامات و همچنین طراحی سؤالهایی با دشواری مشابه رهنمودهایی ارائه شده است.
سیدعلی شریفی فرد؛ مسیب یارمحمدی واصل؛ گلناز علی بابایی؛ صفدر نبی زاده؛ زهرا جاودان
چکیده
با توجه به اهمیت راهبردهای مقابلهای و تمایل پاسخدهندگان و پژوهشگران به فرمهای کوتاه و جامع، در پژوهش حاضر به بررسی و انطباق ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابلهی موقعیتی پرداخته شد. باتوجه به اهداف و موضوع، روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل عاملی است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاههای ...
بیشتر
با توجه به اهمیت راهبردهای مقابلهای و تمایل پاسخدهندگان و پژوهشگران به فرمهای کوتاه و جامع، در پژوهش حاضر به بررسی و انطباق ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابلهی موقعیتی پرداخته شد. باتوجه به اهداف و موضوع، روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل عاملی است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاههای شهرستان مشهد بودند که از این جامعه و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 660 نفر انتخاب شدند. شرکتکنندگان به ابزارها شامل پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله موقعیتی (SCSBQ-28)، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RPWS-18) و مقیاس رضایت از زندگی تک سوالی (SLSS-1) پاسخ دادند. در ادامه، تعداد 47 شرکتکننده به عنوان داده ناقص و پرت شناسایی شدند. بنابراین نمونه نهایی مطالعه 613 شرکتکننده بود. نتایج، 14 عاملی بودن پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله موقعیتی را مورد تایید قرار داد. همچنین روایی همگرا و واگرا در مورد ابعاد و کل پرسشنامه با بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی مطلوب گزارش شد. آلفای کرونباخ ابعاد بین 63/0 تا 86/0 و کل پرسشنامه نیز 76/0 محاسبه شد که مطلوب میباشد. بنابراین پژوهشگران و بالینگران با توجه به ابعاد چهاردهگانه، جامع بودن، و کوتاه بودن این ابزار نسبت به ابزارهای مشابه در عین جامع بودن، میتوانند از این پرسشنامه در مطالعات علمی و بررسیهای بالینی، استفاده نمایند.
شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری
چکیده
توانش یادگیری خودراهبر، که در پاسخ به تغییرات سریعِ جوامع مدرن، به مثابة یک مهارتِ بقا، نقش میآفریند، در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوانِ یکی از هدفهای اصلی آموزشی، تلقی میشود. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس یادگیری خودراهبر(Lounsbury & Gibson, 2006) در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش پیمایشی ...
بیشتر
توانش یادگیری خودراهبر، که در پاسخ به تغییرات سریعِ جوامع مدرن، به مثابة یک مهارتِ بقا، نقش میآفریند، در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوانِ یکی از هدفهای اصلی آموزشی، تلقی میشود. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس یادگیری خودراهبر(Lounsbury & Gibson, 2006) در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش پیمایشی توصیفی، 400 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی (200 مرد و 200 زن) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. دانشجویان به مقیاس یادگیری خودراهبر، مقیاس نظمبخشی انگیزشی (Kim, Brady & Wolters, 2018) و مقیاس پایستگی انگیزشی(Constantin, Holman & Hojbota, 2012) پاسخ دادند. در بخش نخست، نتایج تحلیل مولفههای اصلی، بر ساختار تکعاملی مقیاس، تاکید کرد. در ادامه، در حالی که نتایج تحلیل عاملی تاییدی، ساختار تکعاملی مقیاس را تایید کرد، نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز از همارزی جنسیتی ساختار عاملی، حمایت کرد. یافتة مربوط به آلفای کرونباخ نیز نشان داد که مقیاس از نظر درونی هماهنگ بود. نتایج مربوط به همبستگی بین یادگیری خودراهبر با نظمبخشی و پایستگی انگیزشی، شواهد متقتنی در دفاع از روایی همگرا مقیاس، فراهم آورد. در مجموع، مطالعة حاضر با تدارک شواهدی در دفاع از روایی و پایانی نسخه فارسی مقیاس یادگیری خودراهبر در دانشجویان نشان داد که مقیاس مزبور برای سنجش یادگیری خودراهبر در بافت دانشگاهی ایران، ابزاری قابل استفاده بود. نتایج این مطالعه، همچنین، موافق با دیگر شواهد تجربی از طریق تاکید بر برخی همبستههای انگیزشی یادگیری خودراهبر مانند نظمبخشی و پایستگی انگیزشی، در گستراندن دامنه موضوعی ایدة بسیط یادگیری خودراهبر و خودانگیخته از نقشی بنیادین، برخوردار بود.
زهرا زاهدی؛ کوروش محمدی؛ انور دست باز؛ آرمان عزیزی
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عاملهای مقیاس تنظیم هیجانهای کودک با کمک والدین (PACER) در والدین دارای فرزند زیر ده سال و هنجاریابی ایرانی آن بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه والدین دارای فرزند زیر ده سال، در شهرستان سنندج در سال 1401 بود. از بین آنها با استفاده از قاعده کلاین و به روش نمونهگیری در دسترس ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عاملهای مقیاس تنظیم هیجانهای کودک با کمک والدین (PACER) در والدین دارای فرزند زیر ده سال و هنجاریابی ایرانی آن بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه والدین دارای فرزند زیر ده سال، در شهرستان سنندج در سال 1401 بود. از بین آنها با استفاده از قاعده کلاین و به روش نمونهگیری در دسترس 370 نفر انتخاب شدند. مقیاس تجدید نظر شده تنظیم هیجانات کودک با کمک والدین (PACER) پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی، در نمونه مورد پژوهش اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی تعداد 10 عامل به عنوان عاملهای اصلی مقیاس مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی عوامل مشخص شده، تأیید شدند. عاملهای تعیین شده (تعهد رفتاری، حل مسئله، حمایتهای اجتماعی،نشخوار فکری، حواس پرتی، ارزیابی مجدد، پذیرش، سرکوبی بیانی، برون فکنی و اجتناب) دارای ضریب پایایی از 88/0 تا 96/0 بودند و ضریب آلفای کلی مقیاس 94/0 به دست آمد. همگرایی پرسشنامه هم با پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس (2003) تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه مشاوره کودک و خانوادهدرمانی در ایران استفاده کرد.
فرهاد کاروان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی در برنامههای درسی دانشجویان دارای دروس طراحی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشتههای دارای دروس طراحی دانشگاههای همدان بودند. با توجه به استفاده از تحلیل عاملی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی در برنامههای درسی دانشجویان دارای دروس طراحی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشتههای دارای دروس طراحی دانشگاههای همدان بودند. با توجه به استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در این پژوهش، نمونهای به حجم 475 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای موردنظر نیز از پرسشنامههای ذهنیت تفکر طراحی و خلاقیت عابدی استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها نیز ابتدا جهت بررسی عاملهای مقیاس و توزیع گویهها از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرمافزار SPSS-28 و سپس جهت اعتباریابی گویهها و عاملها از تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار Smart-PLS-3 استفاده شدهاست. براساس تحلیلهای صورت گرفته، 22 عامل برای تفکر طراحی شناسایی و استخراج شدند. در پژوهش حاضر دانش گروهی و تعامل اعضای گروه به-عنوان دو عامل جدا از هم مشخص شدند. همچنین عاملهای آزمایش و یادگیری از اشتباهات به عنوان دو عامل جداگانه شناسایی شدند. مؤلفههای سوگیری نسبت به عمل و تجربهگرایی نیز به تفکیک مطرح شدند. پایایی پرسشنامه نیز بهوسیلة محاسبة شاخصهای پایایی (همسانی درونی و بازآزمایی) مورد سنجش قرار گرفت. در سنجش پایایی پرسشنامه با روش همسانی، ضرایب آلفای کرونباخ برای عاملها از 70/0 تا 91/0 بهدست آمد. همچنین، پایایی پرسشنامه با روش بازآزمایی و در فاصلة زمانی 14 روز، بین 66/0 تا 83/0 برای عاملها به-دست آمد که نشان میدهد پرسشنامه تفکر طراحی از پایایی مناسبی برخوردار است.