مصطفی نژاد طاهری؛ محمد تقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
شاخصها و معیارهای زیادی در اثربخش بودن آموزش مهارتی وجود دارد تا فرد آموزش دیده بتواند بعد از آموزش وارد بازار کار شود.این شاخصها و زیرشاخصها باید جنبه عملیاتی داشته باشند و برای اساس روشهای نوین وزن دهی و رتبه بندی شوند هدف این پژوهش شناسایی، وزن دهی و رتبهبندی این معیارها است تا بتوان در تدوین و ارزیابی مدلهای آموزش ...
بیشتر
شاخصها و معیارهای زیادی در اثربخش بودن آموزش مهارتی وجود دارد تا فرد آموزش دیده بتواند بعد از آموزش وارد بازار کار شود.این شاخصها و زیرشاخصها باید جنبه عملیاتی داشته باشند و برای اساس روشهای نوین وزن دهی و رتبه بندی شوند هدف این پژوهش شناسایی، وزن دهی و رتبهبندی این معیارها است تا بتوان در تدوین و ارزیابی مدلهای آموزش مهارتی استفاده شود. جامعه آماری پژوهش 7 نفر از مدیران و متصدیان شرکتهای صنعتی، مدیران مدارس آموزش مهارتی و افراد خبره در حوزه تدوین دروس آموزشی فنی هستند که ابتدا با مرور پژوهشهای و مصاحبه با خبرگان به شناسایی شاخصها و معیارهای پژوهش پرداخته شده است. سپس با روش دلفی فازی ۵ شاخص اصلی و ۱۲ زیر شاخص مورد تأیید قرار گرفته است. در انتها با روش بهترین - بدترین فازی رتبهبندی شاخصها و زیر شاخصها نشان داده شده است که معیار همراستایی آموزش با وضعیت اشتغال مهمترین شاخص اصلی و معیار مشارکت صاحبان مشاغل در برنامهریزی درسی مهمترین زیر شاخص در اثربخش بودن آموزش مهارتی بهدستآمده است.
مجتبی خلیلی زارچی؛ منیژه شهنی ییلاق
چکیده
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه انگیزه خواندن انجام شده. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای پیمایشی و توسعه ابزار به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان یزد بود. شرکت کنندگان شامل یک گروه نمونه 300 نفری از دانش آموزان پایه ششم شهر یزد سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه انگیزه خواندن انجام شده. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای پیمایشی و توسعه ابزار به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان یزد بود. شرکت کنندگان شامل یک گروه نمونه 300 نفری از دانش آموزان پایه ششم شهر یزد سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه انگیزش خواندن شیفل و شافنر (2016) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روشهای تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS26 و Smart PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از هفت عامل تشکیل شده و از شاخص های برازش مناسبی برخوردار است . ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن بین 77/0 تا 92/0 نوسان داشت. در نهایت، نسخه فارسی پرسشنامه "انگیزش خواندن"، برای سنجش دلایل مختلفی که دانش آموزان ایرانی به خواندن میپردازند، از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در موقعیت های پژوهشی، آموزشی و بالینی استفاده کرد .
کریم عبدالمحمدی؛ فرهاد غدیری صورمان آبادی؛ عسگر علیمحمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارتهای اجرایی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 1337 دانشجوی دختر و پسر انتخاب شدند. پس از ترجمه و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارتهای اجرایی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 1337 دانشجوی دختر و پسر انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزار AMOS و SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار پنج عاملی مقیاس با دادهها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی درونی نسخة تجدیدنظر شده تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارتهای اجرایی برای برای عامل اول (برنامهریزی) 84/0، عامل دوم (مدیریت زمان) 78/0، عامل سوم (تنظیم هیجان) 76/0، عامل چهارم (سازماندهی) 72/0 و عامل پنجم (تنظیم رفتار) 70/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة تجدیدنظر شده پرسشنامه مهارتهای اجرایی برای سنجش کارکردهای اجرایی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. این ابزار میتواند جهت اندازهگیری کارکردهای اجرایی در بخشهای پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
مرضیه غلامی توران پشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته مادران با داشتن دو فرزند پیاپی انجام گردید . پژوهش حاضر از نوع رویکرد پدیدار شناسی می باشد که با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است که تعداد 32 مادر که دارای دو فرزند پیاپی در فاصله سنی یک تا سه سال بودند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته مادران با داشتن دو فرزند پیاپی انجام گردید . پژوهش حاضر از نوع رویکرد پدیدار شناسی می باشد که با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است که تعداد 32 مادر که دارای دو فرزند پیاپی در فاصله سنی یک تا سه سال بودند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه از این مادران تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه پیدا کرد. داده های مصاحبه با استفاده از نرم افزار مکس کیودا تحلیل شد وکدگذاری از طریق سه مرحله باز، محوری و گزینشی انجام شد تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که تجربه مادران از داشتن دو فرزند پیاپی در 5 مقوله اصلی که شامل آموزشی، عاطفی، مالی، خانوادگی و اجتماعی می باشد مقوله های اولیه عبارتند از درس نخواندن، کمک همسر در مسائل آموزشی، علاقه زیاد به بازیهای کامپیوتری، بحث در خصوص برنامه تلویزیونی ، حسادت نداشتن، عدم همکاری در کارهای خانه، حسادت به همدیگر، ظلم شدن در حق بچه اول ، عصبانیت و خستگی ، فرق گذاشتن پدر بین دو کودک، تفاوت شخصیتی بین دو کودک، مشکلات مالی، تمایل به داشتن گوشی، اتاق و اسباب بازی مستقل ، تمایل به جشن تولد مستقل، تفاهم نداشتن زوجین در تربیت دو کودک، روابط زناشویی مناسب، مشکل در روابط جنسی، کمک همسر در کارهای خانه، هماهنگی در تربیت فرزند، نداشتن روابط اجتماعی ، عدم سازش دو کودک، بهتر شدن روابط اجتماعی می باشد
سعید اکبری زردخانه؛ حامد بابکری؛ امیر حسین دانشمند کفترودی؛ حمید صاحب؛ مریم ممقانیه؛ شبنم نژدامیدواریپور؛ فرزانه قوامی
چکیده
به دلیل اهمیت انکارناپذیر سلامتروانشناختی بانوان و مادران در جامعه و همچنین نبود ابزار بومی برای ارزیابی سلامتروانشناختی ایشان، این مطالعه با هدف تهیه نسخه الکترونیکی ابزارای دوبعدی (بهزیستی روانشناختی و مشکلات روانشناختی) صورت گرفت. از جامعه مادران دارای حداقل یک دانشآموز در شهر تهران، نمونهای متشکل است از 1222 نفر ...
بیشتر
به دلیل اهمیت انکارناپذیر سلامتروانشناختی بانوان و مادران در جامعه و همچنین نبود ابزار بومی برای ارزیابی سلامتروانشناختی ایشان، این مطالعه با هدف تهیه نسخه الکترونیکی ابزارای دوبعدی (بهزیستی روانشناختی و مشکلات روانشناختی) صورت گرفت. از جامعه مادران دارای حداقل یک دانشآموز در شهر تهران، نمونهای متشکل است از 1222 نفر به شیوه دردسترس انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از زبان برنامه نویسی آر نسخه 4.2.3 استفاده شد. به ترتیب تحلیل گمشده، تحلیل گویه، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تائیدی و محاسبه ضرایب اعتبار انجام شد. نتایج تحلیل گویهها نشان داد دوازده گویه از بعد یکم (بهزیستی روانشناختی) و یک گویه از بعد دوم (مشکلات روانشناختی) کفایت آماری و مفهومی لازم را نداشته و از تحلیل کنار گذاشته شدند. در ادامه نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که سه ساختار برای بعد بهزیستی روانشناختی و پنج ساختار برای بعد مشکلات روانشناختی، دارای ساختار ساده هستند. ساختارهای اکتشافی هر بعد به همراه ساختار نظری اولیه و ساختار تک عاملی آن، بهعنوان ساختارهای رقیب، وارد تحلیل عاملی تائیدی شدند. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد برای بعد بهزیستی روانشناختی، ساختاری چهار عاملی و برای بعد مشکلات روانشناختی، ساختاری هشت عاملی دارای بهترین برازش هستند. در ساختار بعد بهزیستی روانشناختی، چهار خرده مقیاس ثبات، شادکامی، خوشبینی و ارتباط و در ساختار بعد مشکلات روانشناختی، هشت خرده مقیاس افسردگی، اضطراب، وسواس، اضطراب اجتماعی، مشکلات خواب، رفتارهای ایذایی، اعتیاد به مواد و اعتیاد به فضای مجازی قرار گرفتند. ضریب آلفا کرونباخ خردهمقیاسها در حد قابلقبول و بالا برای بعد یکم بین 63/0 تا 87/0 و بعد دوم بین 65/0 تا 87/0 ولی ضرایب امگا مکدونالد این خردهمقیاسها از خوب تا عالی برای بعد یکم بین 71/0 تا 91/0 و برای بعد دوم 74/0 تا 91/0 به دست آمد. لذا میتوان نتیجه گرفت مقیاس الکترونیک سلامت-روانشناختی بانوان ایرانی، دارای ویژگیهای روانسنجی لازم بهمنظور استفاده در فضای مجازی است.
محمدرضا اسدی یونسی؛ عبدالله خاکسار ازغندی؛ سید علیرضا قاسمی
چکیده
صمیمیت معلم در ارتباط با دانشآموزان یکی از عوامل مؤثر بر آموزش و یادگیری است. بخشی از رابطه صمیمانه و یا بیواسطه معلم در ارتباط با دانشآموزان جنبه غیرکلامی دارد و تاکنون برای این رفتار مقیاسی در ایران اعتباریابی نشده است. لذا پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم (ریچموند و همکاران، 2003) در کلاس درس انجام گرفت. ...
بیشتر
صمیمیت معلم در ارتباط با دانشآموزان یکی از عوامل مؤثر بر آموزش و یادگیری است. بخشی از رابطه صمیمانه و یا بیواسطه معلم در ارتباط با دانشآموزان جنبه غیرکلامی دارد و تاکنون برای این رفتار مقیاسی در ایران اعتباریابی نشده است. لذا پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم (ریچموند و همکاران، 2003) در کلاس درس انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع مختلف تحصیلی قطب شهید برونسی آموزشوپرورش خراسان رضوی بود که از بین آنها بهصورت تصادفی-خوشه ای 212 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل عامل تأییدی، روایی سازه پرسشنامه صمیمیت معلم غیرکلامی را تأیید کرد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 0/74 به دست آمد که حاکی از پایایی مناسب این ابزار است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس ساختهشده از 5 عامل تشکیلشده است که جمعاً 48/79درصد از واریانس کل را تبیین میکند. پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم با گذراندن مراحل روانسنجی و دارا بودن روایی و اعتبار قادر به سنجش صمیمیت غیرکلامی معلمان است؛ بنابراین پرسشنامه علاوه بر اینکه بهصورت خود سنجی برای معلمان کارایی دارد، میتوان از آن در انجام پژوهشهای گروهی نیز استفاده نمود.