مجتبی بیرامی؛ پروین کدیور؛ مهدی عرب زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان McGeown و همکاران (2016) و آزمون رابطهی آن با اهمالکاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان McGeown و همکاران (2016) و آزمون رابطهی آن با اهمالکاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت حضوری و اجرای کلاسی به مقیاسهای مربوطه پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها، بهصورت دوفازی و با بهکارگیری روشهای آماری تحلیل عاملی و تحلیل مسیر انجام شد. در فاز اول پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی پرداخته شد. نتایج نشان داد یک راهحل شش عاملی، مطابق با شش ویژگی پیشنهادی استحکام روانی یعنی چالش، تعهد، کنترل (زندگی و هیجان) و اعتمادبهنفس (تواناییها و بین فردی)، نسبت به مدلهای رقیب بهترین برازش مدل را دارد. بهعلاوه همسانی درونی کل مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد. در فاز دوم پژوهش به آزمون اثرات مستقیم و غیرمستقیم استحکام روانی بر اضطراب (فراگیر و ریاضی) و اهمالکاری تحصیلی با بهکارگیری تکنیک آماری تحلیل مسیر پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان که استحکام روانی اثر مستقیم بر اضطراب فراگیر، اضطراب ریاضی و اهمالکاری تحصیلی دارد بهعلاوه استحکام روانی با میانجیگری اضطراب فراگیر بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب ریاضی اثر غیرمستقیم دارد. پیامد یافتههای پژوهش ازجمله کاربرد نتایج در مدارس و محیطهای تحصیلی و پیشنهادهای پژوهشی برای مطالعات آتی موردبررسی قرار گرفت.
هادی صمدیه؛ حسین کارشکی؛ سید امیر امین یزدی؛ الهه حجازی
چکیده
احساس تعلق به دانشگاه با جنبههای متعددی از سلامت روانی-اجتماعی دانشجویان ارتباط دارد. بااینحال در مفهومسازی و سنجش این سازه، ابهامات زیادی وجود دارد. اندک ابزارهای طراحیشده در حیطه آموزش عالی نیز بیشتر میزان احساس تعلق را میسنجند و اندازهگیری مؤلفههای تعلق به دانشگاه در مطالعات قبلی کمتر موردتوجه قرار گرفته است. ...
بیشتر
احساس تعلق به دانشگاه با جنبههای متعددی از سلامت روانی-اجتماعی دانشجویان ارتباط دارد. بااینحال در مفهومسازی و سنجش این سازه، ابهامات زیادی وجود دارد. اندک ابزارهای طراحیشده در حیطه آموزش عالی نیز بیشتر میزان احساس تعلق را میسنجند و اندازهگیری مؤلفههای تعلق به دانشگاه در مطالعات قبلی کمتر موردتوجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. در یک طرح همبستگی و از نوع ساخت ابزار، 345 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در مرحله اول و 477 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند در مرحله دوم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در مرحله اول، چهار عامل با 72/49 درصد تبیین واریانس را نشان داد که شامل مؤلفههای تعامل با استادان، تعامل با همسالان، جو دانشگاه و عزتنفس بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل چهار عاملی دارای برازش است و ضریب آلفای کرونباخ خردهمقیاسها در دامنه 90/0-75/0 گزارش شد. بهعلاوه، تحلیلهای دیگر شواهدی را برای حمایت از همسانی درونی، روایی همگرا و روایی واگرای مقیاس احساس تعلق فراهم کردند و مشخص شد که هرکدام از ابعاد این مقیاس با مقیاسهای تعهد به دانشگاه، تنهایی اجتماعی-هیجانی، رضایت از زندگی، افسردگی و درگیری عاملی روابط معنادار داشت. بعلاوه، نتایج ضریب بازآزمایی خردهمقیاسها در دامنه 74/0–64/0 قرار داشت. مطابق با یافتههای پژوهش حاضر، مقیاس احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر استفاده نمود.
مجید سلیمانی؛ عزت اله قدم پور؛ محمد عباسی
چکیده
مداومت تحصیلی بیانگر استمرار و تعهد رفتاری به آموزش و یادگیری است که وجود چنین ابزاری در داخل کشور موردنیاز بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مداومت تحصیلی انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی است که با هدف کاربردی به بررسی ویژگیهای روانسنجی میپردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان ...
بیشتر
مداومت تحصیلی بیانگر استمرار و تعهد رفتاری به آموزش و یادگیری است که وجود چنین ابزاری در داخل کشور موردنیاز بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مداومت تحصیلی انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی است که با هدف کاربردی به بررسی ویژگیهای روانسنجی میپردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل اشتغال داشتند. تعداد 355 دانشآموز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای وارد نمونه شدند و مقیاس مداومت تحصیلی طالیب و همکاران (2018) را تکمیل نمودند. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS22 و AMOS22 و از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل پایایی موردبررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، عامل استخراجشده 93/79 درصد متغیر مداومت تحصیلی را تبیین میکند. همچنین، پایایی ابزار به روش ضریب آلفای کرونباخ برابر با 994/0 و به روش دونیمه کردن برای نیمه اول برابر با 989/0 و برای نیمه دوم برابر با 988/0 بود. با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل پایایی، به نظر نسخه فارسی مقیاس مداومت تحصیلی، ابزاری کارآمد محسوب میشود.
مرتضی طاهری
چکیده
گرایش فزاینده به استفاده از روشهای ترکیبی در رسالههای دکتری، نگرانی درباره استفاده مناسب از این روشها در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری را مطرح ساخته است. این پژوهش توصیفی با هدف بررسی رویکرد، طرح و روشهای پژوهش بهکاررفته در رسالههای دکتری مدیریت آموزشی و آموزش عالی در دهه اخیر (1390-1400) انجام شده است. در راستای پاسخگویی به ...
بیشتر
گرایش فزاینده به استفاده از روشهای ترکیبی در رسالههای دکتری، نگرانی درباره استفاده مناسب از این روشها در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری را مطرح ساخته است. این پژوهش توصیفی با هدف بررسی رویکرد، طرح و روشهای پژوهش بهکاررفته در رسالههای دکتری مدیریت آموزشی و آموزش عالی در دهه اخیر (1390-1400) انجام شده است. در راستای پاسخگویی به سؤالات پژوهش، چکیده و فصل سوم 85 رساله دکتری پایانیافته در بازه زمانی فوق بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد نزدیک به سهچهارم (درمجموع 73 درصد) پژوهشها با هدف ارائه الگو و مدل و 63 درصد آنها بر مبنای رویکرد ترکیبی اکتشافی متوالی انجام شدهاند. همچنین در 60 درصد موارد از طرح نظریه زمینهای در مرحله کیفی و همبستگی چند متغیری در مرحله کمی پژوهش استفاده شده است. نتایج پژوهش ضمن آشکار کردن نشانههای روشپرستی، دلالتهای برای تدریس روشهای پژوهش کمی، کیفی و ترکیبی در دوره دکتری و لزوم نوآوری در طرحهای پژوهش مورداستفاده در رسالههای دکتریِ رشتههای علوم رفتاری را خاطرنشان میسازد.
ابوالقاسم یعقوبی؛ محدثه بی تا
چکیده
پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهشهای انجامشده در زمینه رابطه سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سالهای 1385 تا 1400 در داخل کشور انجام شده و در پایگاههای اطلاعاتی شامل جهاد دانشگاهی، نورمگز و مگیران در دسترس قرار داشت. یافتهها و اطلاعات موردنظر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهشهای انجامشده در زمینه رابطه سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سالهای 1385 تا 1400 در داخل کشور انجام شده و در پایگاههای اطلاعاتی شامل جهاد دانشگاهی، نورمگز و مگیران در دسترس قرار داشت. یافتهها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت و بعد از بررسی ملاکهای ورود و خروج مطالعات، اندازه اثرهای همبستگی پژوهشهای جمعآوریشده با نرمافزار CMA مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین در این پژوهش، مدل تصادفی و ثابت محاسبه شدند که با توجه به نتایج تحلیل ناهمگنی از طریق شاخصهای Q و مجذور I، مدل تصادفی انتخاب شد. اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای موردبررسی پس از حذف چهار اندازه اثر 107/0 به دست آمد. مقدار اندازه اثر ترکیبی پژوهشها، بر اساس شاخص کوهن ضعیف محاسبه شد. همچنین، نتایج مربوط به تحلیل ناهمگنی حاکی از وجود متغیرهای تعدیلکننده در پژوهشها بود. شواهد این فراتحلیل در ارتباط با مبانی نظری و تجربی قبلی، نشانگر روابط بین دو متغیر سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی بود. با توجه به نتایج فراتحلیل میتوان گفت، برای موفقیت در برنامههای تحصیلی توجه به سبکهای هویت در میان یادگیرندگان مؤثر خواهد بود.
ریحانه رحیمی؛ ئاسو مجتهدی
چکیده
هدف این مطالعه بررسی سؤالات طیف لیکرت با دو رویکرد نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال پاسخ و قرار دادن نتایج این دو رویکرد در کنار یکدیگر و پاسخ به این سؤال است که «آیا نتایج این دو رویکرد همسو بوده یا اینکه در تضاد با یکدیگرند؟». روش پژوهش از نوع توصیفی و از حیث تحلیل دادهها یک روش تحلیل ثانویه است. ابزار پژوهش 3 خرده مقیاس برونگرایی، ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی سؤالات طیف لیکرت با دو رویکرد نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال پاسخ و قرار دادن نتایج این دو رویکرد در کنار یکدیگر و پاسخ به این سؤال است که «آیا نتایج این دو رویکرد همسو بوده یا اینکه در تضاد با یکدیگرند؟». روش پژوهش از نوع توصیفی و از حیث تحلیل دادهها یک روش تحلیل ثانویه است. ابزار پژوهش 3 خرده مقیاس برونگرایی، گشودگی و مسئولیتپذیری آزمون شخصیت نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) بود. آزمودنیهای موردمطالعه در این پژوهش 977 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه اول بودند که با حذف افراد در مرحله غربالگری دادهها، درنهایت تحلیل سؤالات برونگرایی بر روی اطلاعات 783 نفر آزمودنی، تحلیل سؤالات گشودگی بر روی اطلاعات 763 نفر آزمودنی و تحلیل سؤالات مسئولیتپذیری نیز بر روی اطلاعات 784 نفر آزمودنی انجام شد. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که هرچه همسانی درونی سؤالات بالاتر باشد نتایج دقیقتر و معتبرتری از مدل مدرج پاسخ به دست میآید و برای سؤالات با همسانی درونی پایین از طریق این مدل باید بسیار محتاط عمل کرد، زیرا ممکن است آستانه سؤالات را بهصورت وارونه نشان داده یا ضریب تشخیص سؤالات را منفی یا مثبت کاذب نشان دهد. درمجموع کاربرد همزمان روشهای مختلف تجزیهوتحلیل آماری به تحلیل بهتر و رسیدن به نتایج دقیقتر کمک خواهد کرد.