مخاطره الگوریتم متروپلیس هستینگز روبینز مونرو در مدل‌های چندارزشی چند‌بعدی نظریه سوال پاسخ با در نظر گرفتن نقش داده های گمشده

مهدی مولایی یساولی؛ علی دلاور؛ محمد عسگری؛ جلیل یونسی؛ وحید رضایی تبار

دوره 15، شماره 57 ، مهر 1403، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22054/jem.2023.65417.3334

چکیده
  کارایی و سوگیری برآورد پارامترها، در اندازه گیری های علوم رفتاری یکی از مهمترین موضوعات روانسنجی است. وجود الگوریتم های گوناگون مانند MHRM و کاربرد آنها در آزمون‌های دارای داده گمشده، یکی از چالش‌های موجود در حوزه مدل های نظریه سوال پاسخ است. هدف این پژوهش بررسی مخاطره الگوریتم MHRM در مدل های چند بعدی نظریه سوال پاسخ در داده‌های چند ...  بیشتر

الزامات همترازسازی نمرات در نسخه‌های جایگزین آزمون‌های سرنوشت‌ساز: مورد مطالعه آزمون سراسری داوطلبان زبان‌های خارجی

عبدالکریم شادمهر؛ عنایت اله زمانپور؛ شعیب قاسمی

دوره 15، شماره 57 ، مهر 1403، صفحه 33-53

https://doi.org/10.22054/jem.2024.81723.3563

چکیده
  برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در یک سال مستلزم ساخت نسخه‌های جایگزین و همترازسازی نمرات آن‌ها است. همترازسازی نسخه‌های جایگزین نیازمند برقراری الزامات خاصی است. در آزمون‌های سرنوشت‌ساز به علت مسائل امنیتی امکان اجرای آزمایشی سؤال‌ها وجود ندارد. این مطالعه باهدف بررسی برقراری الزامات همترازسازی نسخه‌های جایگزین نوبت‌های اول ...  بیشتر

بررسی و انطباق ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله‌ موقعیتی در دانشجویان

سیدعلی شریفی فرد؛ مسیب یارمحمدی واصل؛ گلناز علی بابایی؛ صفدر نبی زاده؛ زهرا جاودان

دوره 15، شماره 57 ، مهر 1403، صفحه 55-81

https://doi.org/10.22054/jem.2024.72550.3448

چکیده
  با توجه به اهمیت راهبردهای مقابله‌ای و تمایل پاسخ‌دهندگان و پژوهشگران به فرم‌های کوتاه‌ و جامع، در پژوهش حاضر به بررسی و انطباق ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله‌ی موقعیتی پرداخته شد. باتوجه ‌به اهداف و موضوع، روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل عاملی است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاه‌های ...  بیشتر

مقیاس یادگیری خودراهبر برای دانشجویان: روایی، پایایی و تغییرناپذیری اندازه‌گیری

شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری

دوره 15، شماره 57 ، مهر 1403، صفحه 83-106

https://doi.org/10.22054/jem.2024.75989.3497

چکیده
  توانش یادگیری خودراهبر، که در پاسخ به تغییرات سریعِ جوامع مدرن، به مثابة یک مهارتِ بقا، نقش می‌آفریند، در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوانِ یکی از هدف‌های اصلی آموزشی، تلقی می‌شود. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس یادگیری خودراهبر(Lounsbury & Gibson, 2006) در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش پیمایشی ...  بیشتر

هنجاریابی ایرانی مقیاس تنظیم هیجان های کودک با کمک والدین (PACER)

زهرا زاهدی؛ کوروش محمدی؛ انور دست باز؛ آرمان عزیزی

دوره 15، شماره 57 ، مهر 1403، صفحه 107-130

https://doi.org/10.22054/jem.2024.71058.3415

چکیده
  هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عامل‌های مقیاس تنظیم هیجان‌های کودک با کمک والدین (PACER) در والدین دارای فرزند زیر ده سال و هنجاریابی ایرانی آن بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه والدین دارای فرزند زیر ده سال، در شهرستان سنندج در سال 1401 بود. از بین آن‌ها با استفاده از قاعده کلاین و به روش نمونه‌گیری در دسترس ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی: رویکرد شناختی در آموزش معماری

فرهاد کاروان

دوره 15، شماره 57 ، مهر 1403، صفحه 131-159

https://doi.org/10.22054/jem.2024.78097.3527

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی در برنامه‌های درسی دانشجویان دارای دروس طراحی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته‌های دارای دروس طراحی دانشگاه‌های همدان بودند. با توجه به استفاده از تحلیل عاملی ...  بیشتر