شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در اثربخش بودن آموزش مهارتی با استفاده از روش‌های دلفی فازی و بهترین - بدترین فازی

مصطفی نژاد طاهری؛ محمد تقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی

دوره 15، شماره 58 ، دی 1403، صفحه 7-39

https://doi.org/10.22054/jem.2024.75964.3496

چکیده
  شاخص‌ها و معیار‌های زیادی در اثربخش بودن آموزش مهارتی وجود دارد تا فرد آموزش دیده بتواند بعد از آموزش وارد بازار کار شود.این شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها باید جنبه عملیاتی داشته باشند و برای اساس روش‌های نوین وزن دهی و رتبه بندی شوند هدف این پژوهش شناسایی، وزن دهی و رتبه‌بندی این معیار‌ها است تا بتوان در تدوین و ارزیابی مدل‌های آموزش ...  بیشتر

بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس انگیزه خواندن (RMQ) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

مجتبی خلیلی زارچی؛ منیژه شهنی ییلاق

دوره 15، شماره 58 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jem.2024.72294.3442

چکیده
  چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه انگیزه خواندن انجام شده. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های پیمایشی و توسعه ابزار به شمار می‌آید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان یزد بود. شرکت کنندگان شامل یک گروه نمونه 300 نفری از دانش آموزان پایه ششم شهر یزد سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارت‌های اجرایی (ESQ-R)

کریم عبدالمحمدی؛ فرهاد غدیری صورمان آبادی؛ عسگر علیمحمدی

دوره 15، شماره 58 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jem.2024.73997.3466

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارت‌های اجرایی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 1337 دانشجوی دختر و پسر انتخاب شدند. پس از ترجمه و ...  بیشتر

تبیین تجربه زیسته مادران با داشتن دو فرزند پیاپی

مرضیه غلامی توران پشتی

دوره 15، شماره 58 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jem.2024.78837.3530

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته مادران با داشتن دو فرزند پیاپی انجام گردید . پژوهش حاضر از نوع رویکرد پدیدار شناسی می باشد که با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است که تعداد 32 مادر که دارای دو فرزند پیاپی در فاصله سنی یک تا سه سال بودند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه ...  بیشتر

مقیاس جامع الکترونیکی سلامت‌روان‌شناختی بانوان ایرانی: ساخت یک ابزار بومی دوبعدی

سعید اکبری زردخانه؛ حامد بابکری؛ امیر حسین دانشمند کفترودی؛ حمید صاحب؛ مریم ممقانیه؛ شبنم نژد‌امیدواری‌پور؛ فرزانه قوامی

دوره 15، شماره 58 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jem.2025.75146.3485

چکیده
  به دلیل اهمیت انکارناپذیر سلامت‌روان‌شناختی بانوان و مادران در جامعه و همچنین نبود ابزار بومی برای ارزیابی سلامت‌روان‌شناختی ایشان، این مطالعه با هدف تهیه نسخه الکترونیکی ابزارای دوبعدی (بهزیستی روان‌شناختی و مشکلات روان‌شناختی) صورت گرفت. از جامعه مادران دارای حداقل یک دانش‌آموز در شهر تهران، نمونه‌ای متشکل است از 1222 نفر ...  بیشتر

اعتباریابی مقیاس صمیمیت غیرکلامی معلم در کلاس درس

محمدرضا اسدی یونسی؛ عبدالله خاکسار ازغندی؛ سید علیرضا قاسمی

دوره 15، شماره 58 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jem.2025.77717.3521

چکیده
  صمیمیت معلم در ارتباط با دانش‌آموزان یکی از عوامل مؤثر بر آموزش و یادگیری است. بخشی از رابطه صمیمانه و یا بی‌واسطه معلم در ارتباط با دانش‌آموزان جنبه غیرکلامی دارد و تاکنون برای این رفتار مقیاسی در ایران اعتباریابی نشده است. لذا پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی پرسشنامه صمیمیت غیرکلامی معلم (ریچموند و همکاران، 2003) در کلاس درس انجام گرفت. ...  بیشتر