مقیاس استحکام روانی نوجوانان: ویژگی‌های روان‌سنجی و رابطه‌ی آن با اهمال‌کاری و اضطراب

مجتبی بیرامی؛ پروین کدیور؛ مهدی عرب زاده

دوره 14، شماره 55 ، فروردین 1403، صفحه 6-37

https://doi.org/10.22054/jem.2024.74210.3469

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان McGeown و همکاران (2016) و آزمون رابطه‌ی آن با اهمال‌کاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌صورت ...  بیشتر

ساخت و اعتباریابی مقیاس احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه

هادی صمدیه؛ حسین کارشکی؛ سید امیر امین یزدی؛ الهه حجازی

دوره 14، شماره 55 ، فروردین 1403، صفحه 38-71

https://doi.org/10.22054/jem.2024.74464.3474

چکیده
  احساس تعلق به دانشگاه با جنبه‏های متعددی از سلامت روانی-اجتماعی دانشجویان ارتباط دارد. بااین‌حال در مفهوم‏سازی و سنجش این سازه، ابهامات زیادی وجود دارد. اندک ابزارهای طراحی‌شده در حیطه آموزش عالی نیز بیشتر میزان احساس تعلق را می‏سنجند و اندازه‏گیری مؤلفه‏های تعلق به دانشگاه در مطالعات قبلی کمتر موردتوجه قرار گرفته است. ...  بیشتر

بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی مقیاس مداومت تحصیلی

مجید سلیمانی؛ عزت اله قدم پور؛ محمد عباسی

دوره 14، شماره 55 ، فروردین 1403، صفحه 72-90

https://doi.org/10.22054/jem.2024.74549.3475

چکیده
  مداومت تحصیلی بیانگر استمرار و تعهد رفتاری به آموزش و یادگیری است که وجود چنین ابزاری در داخل کشور موردنیاز بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی مقیاس مداومت تحصیلی انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش‏های توصیفی است که با هدف کاربردی به بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی می‏پردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‏آموزان ...  بیشتر

نوآوری در روش‌های پژوهش ترکیبی: روش‌شناسی یا روش‌پرستی

مرتضی طاهری

دوره 14، شماره 55 ، فروردین 1403، صفحه 92-114

https://doi.org/10.22054/jem.2024.77254.3510

چکیده
  گرایش فزاینده به استفاده از روش‌های ترکیبی در رساله‌های دکتری، نگرانی درباره استفاده مناسب از این روش‌ها در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری را مطرح ساخته است. این پژوهش توصیفی با هدف بررسی رویکرد، طرح و روش‌های پژوهش به‌کاررفته در رساله‌های دکتری مدیریت آموزشی و آموزش عالی در دهه اخیر (1390-1400) انجام شده است. در راستای پاسخگویی به ...  بیشتر

فراتحلیل رابطه سبک‌های هویت و عملکرد تحصیلی

ابوالقاسم یعقوبی؛ محدثه بی تا

دوره 14، شماره 55 ، فروردین 1403، صفحه 116-144

https://doi.org/10.22054/jem.2024.74178.3467

چکیده
  پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهش‏های انجام‌شده در زمینه رابطه سبک‏های هویت و عملکرد تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سال‏های 1385 تا 1400 در داخل کشور انجام شده و در پایگاه‌های اطلاعاتی شامل جهاد دانشگاهی، نورمگز و مگیران در دسترس قرار داشت. یافته‌ها و اطلاعات موردنظر ...  بیشتر

مقایسه نتایج تحلیل سؤالات طیف لیکرت با نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال پاسخ

ریحانه رحیمی؛ ئاسو مجتهدی

دوره 14، شماره 55 ، فروردین 1403، صفحه 146-183

https://doi.org/10.22054/jem.2023.71953.3431

چکیده
  هدف این مطالعه بررسی سؤالات طیف لیکرت با دو رویکرد نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال پاسخ و قرار دادن نتایج این دو رویکرد در کنار یکدیگر و پاسخ به این سؤال است که «آیا نتایج این دو رویکرد همسو بوده یا اینکه در تضاد با یکدیگرند؟». روش پژوهش از نوع توصیفی و از حیث تحلیل داده‌ها یک روش تحلیل ثانویه است. ابزار پژوهش 3 خرده مقیاس برونگرایی، ...  بیشتر