زهرا فاتحی پیکانی؛ حسین ابراهیمی مقدم؛ هائیده صابری
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان (Oshio et al., 2002) در بین گروهی از نوجوانان دختر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 486 نوجوان دختر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، به مقیاس تابآوری نوجوان (Oshio et al., 2002)، مقیاس ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال (Droutman et al., 2018)، مقیاس باز ارزیابی شناختی (Gross ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان (Oshio et al., 2002) در بین گروهی از نوجوانان دختر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 486 نوجوان دختر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، به مقیاس تابآوری نوجوان (Oshio et al., 2002)، مقیاس ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال (Droutman et al., 2018)، مقیاس باز ارزیابی شناختی (Gross & John, 2003) و فهرست مقابلة فعال (Greenglass et al., 1999) پاسخ دادند. بهمنظور تعیین روایی عاملی مقیاس تاب-آوری نوجوان از روش آماری تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش اوبلیمین و بهمنظور تعیین روایی ملاکی مقیاس از همبستگی بین زیرمقیاسهای تابآوری با ذهنآگاهی، باز ارزیابی شناختی و مقابلة فعال، استفاده شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که مقیاس تابآوری نوجوان از چهار عامل جهتگیری مثبت نسبت به آینده، نظمبخشی هیجانی، نوجویی و بردباری، تشکیل شد. ضرایب همبستگی بین ابعاد تابآوری با ذهنآگاهی، باز ارزیابی شناختی و مقابلة فعال، از روایی ملاکی مقیاس تاب-آوری نوجوان، بهطور تجربی، حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای جهتگیری مثبت نسبت به آینده، نظمبخشی هیجانی، نوجویی و بردباری به ترتیب برابر با 90/0، 75/0، 77/0 و 65/0 به دست آمد. درمجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان برای سنجش سازة تابآوری روانشناختی ابزاری روا و پایا است.
سیده خدیجه امیریان؛ منصوره حاج حسینی؛ مینا نظامی؛ سیمین ابراهیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر رواسازی مقیاس درگیری در بحث کلاسی در دانشجویان دانشگاه تهران بود. مقیاس درگیری در بحث کلاسی، بحث را در قالب یک پرسش و پاسخ گروهی مفهومسازی میکند که مستلزم ادراک از جو کلی یک کلاس و مشارکت افرادی است که درگیری دیگران را ارتقا میبخشند. این مقیاس، رفتار و تجارب افراد کلاس را در قالب چهار بعد اندازهگیری مهارتها، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر رواسازی مقیاس درگیری در بحث کلاسی در دانشجویان دانشگاه تهران بود. مقیاس درگیری در بحث کلاسی، بحث را در قالب یک پرسش و پاسخ گروهی مفهومسازی میکند که مستلزم ادراک از جو کلی یک کلاس و مشارکت افرادی است که درگیری دیگران را ارتقا میبخشند. این مقیاس، رفتار و تجارب افراد کلاس را در قالب چهار بعد اندازهگیری مهارتها، اعتماد به خود، گشودگی در بحث و ادراک از جو کلی کلاس، اندازهگیری میکند. شرکتکنندگان 403 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در مقاطع مختلف بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای درگیری در بحث کلاسی، درگیری تحصیلی، خودکارآمدی عمومی (GSES) و محیط یادگیری کلاس (CLC) که بهصورت آنلاین در اختیار آنها قرار گرفت، پاسخ دادند. دادهها در چند گام شامل تحلیل گویه، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه روایی همگرا، واگرا و پایایی موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل گویه نشان داد تمام گویهها کفایت لازم را ازنظر ملاکهای توصیفی در نظر گرفته شده دارند. در تحلیل عاملی اکتشافی، حذف دو گویه و تحلیل مجدد بر روی گویههای باقیمانده منجر به شناسایی چهار عامل شد. تحلیل عاملی تأییدی نیز ساختار عاملی شناساییشده در تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. شواهد نشان داد مقیاس درگیری در بحث کلاسی از روایی همگرا، واگرا و پایایی مناسبی برخوردار است.
فاطمه الزهرا حیدری؛ نسیم اصغری؛ علی دلاور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارتهای جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریههای ساخت مفهوم Sfard (1991) و Tall and Gray (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورداستفاده، روش تحلیل محتوا است. ازنظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و ازنظر جمعآوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیرآزمایشی قرار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارتهای جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریههای ساخت مفهوم Sfard (1991) و Tall and Gray (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورداستفاده، روش تحلیل محتوا است. ازنظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و ازنظر جمعآوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیرآزمایشی قرار دارد. فصل سوم کتاب ریاضی پایه هفتم، شامل 4 بخش الگوهای عددی، عبارتهای جبری، مقدار عددی یک عبارت جبری و معادله است که این پژوهش به بررسی روند ساخت مفاهیم جبری در دو بخش متغیر و عبارتهای جبری، میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که آموزش این دو مفهوم بهگونهای است که فرصت آموزشی لازم برای مرحله فشردهسازی (مرحله دوم ساخت مفهوم) پیشبینی نشده است و این مرحله، اغلب حذف شده است. همچنین در روند آموزشی، فرصت عبور از مرحله فشردهسازی به مرحله شی انگاری (مرحله سوم) فراهم نشده است. بنا بر نظریه گری و تال، ساخت مفهوم در مرحله رویه مانده و به مرحله آخر یعنی درک مفهوم نرسیده است؛ بنابراین با توجه به نظریههای ساخت مفهوم، مراحل درک ساختاری و مفهومی برای متغیر و عبارتهای جبری در نگارش کتاب درسی پیشبینی نشده است.
سعید اکبری زردخانه؛ سید عین الله طیموری فرد؛ بهاره السادات حیدریه زاده
چکیده
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها از نوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها از نوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، نوجوانان 14-10 سال ایرانی بود که در دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم)، مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 691 دانشآموز (331 پسر، 360 دختر) و 691 والد (334 پدر، 357 مادر) بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامه نظرسنجی شخص نوجوان، پرسشنامه نظرسنجی والدین/ سرپرستان، پرسشنامه توانایی و مشکلات- نسخه والدین، معلم و نوجوان و مقیاس کیفیت زندگی مدرسه استفاده شد. تحلیل آیتم نشان داد که آیتمهای هر یک از پرسشنامهها از ویژگیهای مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل اکتشافی و تأییدی نیز نشان داد پرسشنامه والدین و نوجوانان ابزاری تک عاملی است. روایی همزمان ابزارها نیز در حد قابل قبولی بودند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ابزارها از ویژگیهای روانسنجی مناسبی جهت ارزیابی برنامه تقویت بنیان خانواده برخوردار است.
ملیحه احمدی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 95- 1394 بود. روش پژوهش توصیفی- زمینهیابی است. پرسشنامه 60 سؤالی با استفاده ازنظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 95- 1394 بود. روش پژوهش توصیفی- زمینهیابی است. پرسشنامه 60 سؤالی با استفاده ازنظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابلفهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و 3 سؤال، به دلیل مبهم بودن کنار گذاشته شد. سپس 303 دانشآموز، به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه 57 گویهای را تکمیل کردند. بهمنظور استخراج مؤلفههای زیربنایی پرسشنامه 57 گویهای جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه، تحلیل مؤلفههای اصلی PCA)) به کار گرفته شد و دادهها به کمک نرمافزار SPSS تحلیل شد. شاخص کایسر- میر- اولیکن KMO)) برابر با 891/0 بود. این شاخص نشانگر مطلوب بودن حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی است. تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه از چهار عامل رضایت از مدرسه، احساس تعلق به مدرسه، تلاش تحصیلی و نگرش نسبت به همکلاسیها تشکیل شده است. ضریب آلفای کرونباخ چهار مؤلفه استخراجشده، به ترتیب برابر با 892/0، 875/0، 646/0 و 523/0 بود. بهاستثنای مؤلفه چهارم که به دلیل تعداد کم گویهها (4 گویه) از ضریب آلفای کرونباخ نسبتاً پایین برخوردار است. پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه یک ابزار قابلاعتماد برای ارزیابی احساسات و رفتارهای دانشآموزان نسبت به مدرسه است.
مهناز استکی؛ فرانک مرادی ضمیر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی چکلیست مفاهیم پیش از عدد در کودکان 5 تا 6 ساله و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن انجام شد؛ که برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانهای یا تحلیل اسنادی استفاده شد؛ و چکلیست شامل 66 سؤال که 5 مؤلفهی (طبقهبندی، ردیف کردن، نگهداری ذهنی، هندسه، تشخیص شباهتها و تفاوتها) که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی چکلیست مفاهیم پیش از عدد در کودکان 5 تا 6 ساله و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن انجام شد؛ که برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانهای یا تحلیل اسنادی استفاده شد؛ و چکلیست شامل 66 سؤال که 5 مؤلفهی (طبقهبندی، ردیف کردن، نگهداری ذهنی، هندسه، تشخیص شباهتها و تفاوتها) که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل حواس پنجگانه، حافظه و مشاهده، طبقهبندی، توالی تفکر، استدلال و حل مسئله، مفهوم رنگ، شکل، مفاهیم ریاضی پیشنیاز، مفاهیم محیطی مربوط به محیط طبیعی، فیزیکی، اجتماعی است؛ که این پرسشنامه بهصورت اینترنتی در مهدها و پیشدبستانیها اجرا شد و جامعه آماری والدین کودکان 5 تا 6 ساله بودند و نمونهها شامل 100 نفر از والدین بودند. این چکلیست 4 هدف داشت اول چگونگی مفاهیم پیش از عدد در کودکان بود دوم تعیین روایی محتوایی و صوری بود سوم تعیین پایایی چکلیست و در آخر تعیین روایی سازه بود که دادهها را در نرمافزار SPSS22 انجام شد و شاخص توصیفی شامل میانگین، واریانس، نمودار، کجی و همچنین در آمار استنباطی از طریق تحلیل عامل اکتشافی تمام سؤالات مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه این شد که چکلیست از 66 سؤال به 42 سؤال تقلیل پیدا کرد؛ و پرسشنامه از پایایی دقیق که از راه آلفای کرونباخ به دست آمد حدود 6/0 برخوردار بود و همچنین برای همسانی درونی پرسشنامه روایی سازه تائید شد. همچنین پرسشنامه را 10 متخصص بررسی کردند و روایی محتوایی و صوری پرسشنامه که بر اساس شخص CVR بود که حدود 2/2 بود به دست آمد؛ و در پژوهش بر روی کودکان حدود 86 /0 از کودکان مفاهیم پیش از عدد در آنها وجود دارد.