بلال ایزانلو؛ منوچهر رضائی؛ ناصر عباسی
چکیده
پاسخگویی ادراکشده همسر (PPR) سازهای است که میتواند به ارزیابی صمیمیت در زوجدرمانی کمک کند. بااینوجود، پژوهش در مورد PPR بهواسطه فقدان وجود مقیاس اندازهگیری استاندارد در این زمینه با مشکل مواجه شده است. هدف پژوهش حاضر ترجمه و بررسی ساختار عاملی، تغییرناپذیری، روایی و همسانی درونی مقیاس پاسخگویی و عدمحساسیت ادراکشده (PRI) ...
بیشتر
پاسخگویی ادراکشده همسر (PPR) سازهای است که میتواند به ارزیابی صمیمیت در زوجدرمانی کمک کند. بااینوجود، پژوهش در مورد PPR بهواسطه فقدان وجود مقیاس اندازهگیری استاندارد در این زمینه با مشکل مواجه شده است. هدف پژوهش حاضر ترجمه و بررسی ساختار عاملی، تغییرناپذیری، روایی و همسانی درونی مقیاس پاسخگویی و عدمحساسیت ادراکشده (PRI) در بین نمونههای ایرانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، معلمان متأهل استان زنجان در سال 1401-1400 بود که در کل 429 معلم از طریق نمونهگیری در دسترس در این پژوهش مشارکت کردند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون MAP، تحلیل موازی، تحلیل شبکه اکتشافی، تحلیل بوتاسترپ، مدل پاسخ مدرج و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها نشان داد که ساختار عاملی PRI در جامعه ایران با مطالعه Crasta و همکاران (2021) مشابه است؛ یعنی PRI یک ساختار دوبُعدی داشت. شاخصهای برازش مقیاس و بار عاملی گویهها هم به تفکیک جنسیت و هم در کل نمونه مطلوب بودند. یافتههای مربوط به تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس در مدلهای مختلف نیز گویای این بود که مفهوم گویهها برای زنان و مردان یکسان است. تحلیلهای مبتنی بر نظریه سؤال-پاسخ نشان داد که گویههای مستخرج برای نسخه کوتاه PRI در این پژوهش با نسخه کوتاه مستخرج از مطالعه Crasta و همکاران (2021) یکسان بود. آمارههای آلفا، پایایی ترکیبی، شاخص AVE و روایی تشخیصی مقیاس PRI نیز مطلوب بودند. یافتههای مربوط به روایی همگرا و واگرا نیز حاکی از روابط معنادار PRI با دیگر متغیرهای موردمطالعه در این پژوهش بود. درکل، مقیاس PRI ویژگیهای روانسنجی مطلوبی نشان داد که گویایی قابلیت کاربستپذیری آن در جامعه ایران و هماهنگی آن با هنجارهای فرهنگی کشور بود. بااینحال، در مطالعه حاضر احتمال ضعیف بودن روایی تشخیصی دو سازه موجود در این مقیاس بهخصوص برای گروه زنان وجود داشت که پیشنهاد میشود در مطالعات آتی با حجم نمونه بیشتر موردبررسی قرار گیرد.
فاطمه اصل دهقان؛ حمید رضاییان فرجی
چکیده
ارزشها راهنمای نگرش در مسیر زندگی بوده و محرک اساسی رفتار هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ارزشهای اخلاقی بود. در این پژوهش، 300 نفر از دانشجویان ایرانی، از طریق فراخوان اینترنتی شرکت داشتند. ابزارهای بهکاررفته عبارت بودند از نسخه فارسی پرسشنامه ارزشهای اخلاقی (Padilla & Jensen, 2016)، مقیاس شکوفایی ...
بیشتر
ارزشها راهنمای نگرش در مسیر زندگی بوده و محرک اساسی رفتار هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ارزشهای اخلاقی بود. در این پژوهش، 300 نفر از دانشجویان ایرانی، از طریق فراخوان اینترنتی شرکت داشتند. ابزارهای بهکاررفته عبارت بودند از نسخه فارسی پرسشنامه ارزشهای اخلاقی (Padilla & Jensen, 2016)، مقیاس شکوفایی (Diner, 2010) و پرسشنامه اخلاق حرفهای (Cadozier, 2002). نتایج تحلیل روایی صوری، محتوایی و سازه نشاندهنده روایی مطلوب مقیاس بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی، ساختار 3 بعدی مقیاس را تائید کرد. شاخصهای برازش مدل در حد مطلوبی قرار داشتند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/۰ و برای ابعاد خودمختاری، اجتماعی و الهی به ترتیب 77/۰، 65/0 و 91/0 بود. همگرایی نمرات ارزشهای اخلاقی با نمرات اخلاق حرفهای و شکوفایی تائید شد. بر اساس یافتهها ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزشهای اخلاقی در جامعه ایرانی مناسب است و استفاده از آن در ارزیابیهای روانسنجی و پژوهشها پیشنهاد میشود.
مرضیه کریمی؛ صادق نصری؛ فاطمه قائمی
چکیده
استرس والدگری تأثیرات منفی قابلتوجهی بر سلامت جسمانی و روانی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم دارد. هدف پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استرس والدگری در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تهران در بهار 1401 بود. نمونه آماری 276 نفر از مادران کودکان مبتلا ...
بیشتر
استرس والدگری تأثیرات منفی قابلتوجهی بر سلامت جسمانی و روانی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم دارد. هدف پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استرس والدگری در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تهران در بهار 1401 بود. نمونه آماری 276 نفر از مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش مقیاسهای استرس والدگری اوتیسم Phetrasuwan and Miles (2009) و تابآوری Conner and Davidson (2003) بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و همچنین تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. همچنین از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و Smart PLS نسخه 3.2 بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که مقدار آلفای کرونباخ مقیاس استرس والدگری اوتیسم برابر با 953/0 و برای مؤلفههای چهارگانه رفتارها و ارتباطات کودک، استرس مراقبتی، حمایت از نیازهای کودک و زندگی شخصی و خانوادگی بین 76/0 تا 92/0 و ضرایب پایایی ترکیبی نیز برای کل مقیاس 962/0 و برای مؤلفهها بین 86/0 تا 93/0 به دست آمد. روایی صوری و محتوایی مقیاس با نظر والدین و متخصصان تأیید شد. روایی ملاکی با استفاده از مقیاس تابآوری بهطور همزمان قابلقبول بوده است. تحلیل عامل تأییدی نشان داد که ضمن برخورداری مقیاس از روایی همگرا و واگرای مطلوب، مدل چهار عاملی تأیید شد. با توجه پایایی و روایی مناسب، به متخصصان بالینی و محققان توصیه میشود برای سنجش استرس والدگری مادران از مقیاس مذکور استفاده نمایند
فاطمه زاده محمدی؛ علی فتحی آشتیانی
چکیده
یکی از محیطهایی که در آن هیجان زیادی تجربه میشود، محیطهای تحصیلی است. در چنین محیطی که هیجان بسیار تجربه میشود و نیز هیجان با سایر عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مرتبط هست، تنظیم هیجان ضروری است؛ بنابراین داشتن ابزاری بهمنظور ارزیابی راهبردهای تنظیم هیجانی که دانشجویان در محیط تحصیلی به کار میبرند، ضروری مینماید، ...
بیشتر
یکی از محیطهایی که در آن هیجان زیادی تجربه میشود، محیطهای تحصیلی است. در چنین محیطی که هیجان بسیار تجربه میشود و نیز هیجان با سایر عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مرتبط هست، تنظیم هیجان ضروری است؛ بنابراین داشتن ابزاری بهمنظور ارزیابی راهبردهای تنظیم هیجانی که دانشجویان در محیط تحصیلی به کار میبرند، ضروری مینماید، هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی و روایی یابی و تحلیل عوامل نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران تشکیل میدادند که تعداد 250 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان اعضای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان تحصیلی (Burić et al., 2016) به همراه پرسشنامه تجدیدنظر شده هدف پیشرفت (Elliot & Murayama, 2008) بهکاربرده شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص و دادههای پرت 219 پرسشنامه باقی ماند. در این پژوهش برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی و بهمنظور بررسی روایی از روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاک استفاده شد و نمرات هنجار پرسشنامه برای هر دامنهای از نمرات گزارش شدند. در تحلیل عوامل این پرسشنامه تمام هشت مؤلفه نسخۀ اصلی تأیید شد. در روایی ملاک، مقدار واریانس تبیین شده توسط مؤلفههای تنظیم هیجانی تحصیلی معنیدار بود. اعتبار 37 ماده با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی تأیید شد. نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی، با 37 سؤال و 8 مؤلفه، از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و این پرسشنامه را میتوان برای اهداف پژوهشی به کار برد.
حسن مشتاقیان ابرقوئی؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی
چکیده
مشخص کردن گزینههای انحرافی بهعنوان منابع کنش افتراقی سؤال (DIF) در سؤالهای چند ارزشی اهمیت بسزایی برای طراحان و تحلیل گران سؤال دارد. هرچند DIF روش معمول بررسی تغییرناپذیری اندازهگیری است؛ این رویکرد بهخصوص در سؤالهای چندگزینهای با چالشها و محدودیتهایی همراه است. هدف این مطالعه، ارزیابی رویکرد لوجیت آشیانهای (NLM) در ...
بیشتر
مشخص کردن گزینههای انحرافی بهعنوان منابع کنش افتراقی سؤال (DIF) در سؤالهای چند ارزشی اهمیت بسزایی برای طراحان و تحلیل گران سؤال دارد. هرچند DIF روش معمول بررسی تغییرناپذیری اندازهگیری است؛ این رویکرد بهخصوص در سؤالهای چندگزینهای با چالشها و محدودیتهایی همراه است. هدف این مطالعه، ارزیابی رویکرد لوجیت آشیانهای (NLM) در شناسایی سؤالهای حاوی کنش افتراقی گزینههای انحرافی (DDF) با استفاده از روش تحقیق آزمایشی (دادههای شبیهسازی) و روش توصیفی-تحلیلی (دادههای واقعی) بود. 6 سؤال، تحت شرایط مختلف دشواری و شیب، توزیع توانایی، وجود یا نبود کنش افتراقی و بزرگی DIF/DDF با نمونهای به حجم 2000 و با 50 تکرار شبیهسازی شد. همچنین، دادههای فرم D آزمون ریاضی کنکور 1397 با نمونهای تصادفی به حجم 2000 مرد و زن، نمونه واقعی را تشکیل میداد. بر اساس نتایج تحلیل دادههای شبیهسازی: رویکرد لوجیت آشیانهای بهطور متوسط 88 درصد سؤالهای DIF دار و 97 درصد سؤالهای DDF دار تحت شرایط مختلف را آشکار نمود. نرخ خطای نوع اول در اغلب شرایط بسیار نزدیک به ارزشهای مورد انتظار نظری بود هرچند در شرایط توزیع نابرابر، مقداری تورم خطا نشان داد. بر اساس یافتههای شبیهسازی، نرخ تشخیص کنش افتراقی متأثر از پارامترهای سؤال (دشواری و شیب) بود و با افزایش سطح DIF و یا DDF نرخ رد افزایش مییافت. مبتنی بر تحلیل دادههای واقعی، 2 سؤال بهطور همزمان هردوی DIF (بزرگ و متوسط) و DDF (جزئی تا متوسط) را به نمایش گذاشت، درحالیکه در رویکرد رقیبِ پاسخ اسمی، 11 سؤال بهعنوان سؤال با کنش افتراقی شناسایی شد؛ بنابراین همانطور که انتظار میرفت رویکرد NLM مبتنی بر استراتژی «تقسیمبر گزینههای انحرافی» تعداد سؤالهای کمتری را بهعنوان DIF / DDF دار ردگیری نمود. رویکرد دومرحلهای مدل لوجیت آشیانهای، ضمن تفکیک آزمون DDF از DIF، امکان ارزیابی روشن از اینکه آیا گزینههای انحرافی مسئول احتمالی DIF هستند را میسر میسازد. ازآنجاکه آزمونهای سرنوشتساز نقش ویژهای در گزینش افراد دارند و تحلیلهای DIF و DDF جایگاه ویژهای در تعیین اعتبار و نامتغیر بودن اندازهگیری سؤالهای این آزمونها دارند، پیشنهاد میشود جهت سرند کردن سؤالهای سودار تحلیلهای جامع DIF / DDF مبتنی بر رویکردهای لوجیت آشیانهای مورداستفاده قرار گیرد.
محمد باقر صابری زفرقندی؛ فرید احمدراد؛ محسن جدیدی؛ سمانه السادات سرکشیکیان؛ فاطمه کریم خانی
چکیده
فقدان ابزاری برای اندازهگیری اعتیاد به رسانههای اجتماعی مانع توسعه بیشتر زمینه تحقیقاتی شده چراکه ابزارهای معتبر کمی جهت سنجش وجود دارد و هیچکدام به زبان فارسی تأیید نشدهاند. هدف کلی مطالعه حاضر ساخت و رواسازی مقیاس شبکههای رسانهای اجتماعی بود. آمیخته اکتشافی بهعنوان راهبرد پژوهش استفاده شد؛ که روش پژوهش در بخش کیفی، ...
بیشتر
فقدان ابزاری برای اندازهگیری اعتیاد به رسانههای اجتماعی مانع توسعه بیشتر زمینه تحقیقاتی شده چراکه ابزارهای معتبر کمی جهت سنجش وجود دارد و هیچکدام به زبان فارسی تأیید نشدهاند. هدف کلی مطالعه حاضر ساخت و رواسازی مقیاس شبکههای رسانهای اجتماعی بود. آمیخته اکتشافی بهعنوان راهبرد پژوهش استفاده شد؛ که روش پژوهش در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک اشتراوس-کوربین و در بخش کمی از روش تحقیق همبستگی و معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل خانوادههای استان تهران که در بخش کیفی 32 نفر بهصورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفته و در بخش کمی 413 نفر به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شد. در تحلیل یافتهها 89 گویه استخراج و بعد از بررسی روایی صوری، روایی محتوایی و ساختار عاملی 45 سؤال تأیید شدند، درنهایت پرسشنامه شامل 7 عامل که درمجموع 64/65 درصد از واریانس را تبیین میکند (عامل اول 06/23 درصد، عامل دوم 12 درصد، عامل سوم 16/7 درصد، عامل چهارم 19/6 درصد، عامل پنجم 85/5 درصد، عامل ششم 46/5 درصد و عامل هفتم 20/5 درصد) که نشاندهنده روا بودن پرسشنامه است. نتایج نشان دادند که مقیاس ساخته شده میتواند برای ارزیابی اعتیاد به رسانههای اجتماعی در هر دو محیط بالینی و غیر بالینی مورداستفاده قرار گیرد، زیرا به متغیرهایی میپردازد که در مقیاسهای معروف اعتیاد به پلتفرمهای تجاری خاص بررسی نشدهاند.