تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و تغییرناپذیری اندازه‏ گیری مقیاس پاسخگویی و عدم حساسیت ادراک‌شده

بلال ایزانلو؛ منوچهر رضائی؛ ناصر عباسی

دوره 14، شماره 51 ، خرداد 1402، صفحه 6-44

https://doi.org/10.22054/jem.2023.70151.3401

چکیده
  پاسخگویی ادراک‌شده همسر (PPR) سازه‌ای است که می‌تواند به ارزیابی صمیمیت در زوج‌درمانی کمک کند. بااین‌وجود، پژوهش در مورد PPR به‌واسطه فقدان وجود مقیاس اندازه‌گیری استاندارد در این زمینه با مشکل مواجه شده است. هدف پژوهش حاضر ترجمه و بررسی ساختار عاملی، تغییرناپذیری، روایی و همسانی درونی مقیاس پاسخگویی و عدم‏حساسیت ادراک‌شده (PRI) ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ارزش‌های اخلاقی در دانشجویان ایرانی

فاطمه اصل دهقان؛ حمید رضاییان فرجی

دوره 14، شماره 51 ، خرداد 1402، صفحه 46-68

https://doi.org/10.22054/jem.2023.62840.2211

چکیده
  ارزش‌ها راهنمای نگرش در مسیر زندگی بوده و محرک اساسی رفتار هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ارزش‌های اخلاقی بود. در این پژوهش، 300 نفر از دانشجویان ایرانی، از طریق فراخوان اینترنتی شرکت داشتند. ابزارهای به‌کاررفته عبارت بودند از نسخه فارسی پرسشنامه ارزش‌های اخلاقی (Padilla & Jensen, 2016)، مقیاس شکوفایی ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس استرس والدگری در مادران کودکان اوتیستیک

مرضیه کریمی؛ صادق نصری؛ فاطمه قائمی

دوره 14، شماره 51 ، خرداد 1402، صفحه 70-101

https://doi.org/10.22054/jem.2023.71007.3414

چکیده
  استرس والدگری تأثیرات منفی قابل‌توجهی بر سلامت جسمانی و روانی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم دارد. هدف پژوهش بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس استرس والدگری در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تهران در بهار 1401 بود. نمونه آماری 276 نفر از مادران کودکان مبتلا ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌ سنجی نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی

فاطمه زاده محمدی؛ علی فتحی آشتیانی

دوره 14، شماره 51 ، خرداد 1402، صفحه 102-123

https://doi.org/10.22054/jem.2023.67803.3369

چکیده
  یکی از محیط‏هایی که در آن هیجان زیادی تجربه می‏شود، محیط‏های تحصیلی است. در چنین محیطی که هیجان بسیار تجربه می‏شود و نیز هیجان با سایر عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مرتبط هست، تنظیم هیجان ضروری است؛ بنابراین داشتن ابزاری به‌منظور ارزیابی راهبردهای تنظیم هیجانی که دانشجویان در محیط تحصیلی به کار می‏برند، ضروری می‏نماید، ...  بیشتر

کاربرد مدل دو پارامتری لوجیت آشیانه‌ای در شناسایی منابع DIF در سؤال‌های چندگزینه‌ای

حسن مشتاقیان ابرقوئی؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی

دوره 14، شماره 51 ، خرداد 1402، صفحه 124-163

https://doi.org/10.22054/jem.2021.38853.1882

چکیده
  مشخص کردن گزینه‌های انحرافی به‌عنوان منابع کنش افتراقی سؤال (DIF) در سؤال‌های چند ارزشی اهمیت بسزایی برای طراحان و تحلیل گران سؤال دارد. هرچند DIF روش ‌معمول بررسی تغییرناپذیری اندازه‌گیری است؛ این رویکرد به‌خصوص در سؤال‌های چندگزینه‌ای با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه است. هدف این مطالعه، ارزیابی رویکرد لوجیت آشیانه‌ای (NLM) در ...  بیشتر

ساخت و رواسازی مقیاس اعتیاد به شبکه‌های رسانه‏ی اجتماعی در ایران (SMSAS-IR)

محمد باقر صابری زفرقندی؛ فرید احمدراد؛ محسن جدیدی؛ سمانه السادات سرکشیکیان؛ فاطمه کریم خانی

دوره 14، شماره 51 ، خرداد 1402، صفحه 164-184

https://doi.org/10.22054/jem.2023.67445.3365

چکیده
  فقدان ابزاری برای اندازه‌گیری اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی مانع توسعه بیشتر زمینه تحقیقاتی شده چراکه ابزارهای معتبر کمی جهت سنجش وجود دارد و هیچ‌کدام به زبان فارسی تأیید نشده‌اند. هدف کلی مطالعه حاضر ساخت و رواسازی مقیاس شبکه‌های رسانه‌ای اجتماعی بود. آمیخته اکتشافی به‌عنوان راهبرد پژوهش استفاده‌ شد؛ که روش پژوهش در بخش کیفی، ...  بیشتر