کاربرد و ملاحظات روش‌شناختی نگرش‌سنجی نبضی در پیمایش‌های سازمانی

جلیل یونسی

دوره 14، شماره 52 ، تیر 1402، صفحه 6-40

https://doi.org/10.22054/jem.2023.73672.3463

چکیده
  با افزایش پیچیدگی‌های سازمانی بهترین شیوه‌های پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه داده‏ها از پیمایش‏ها و طرح‏های متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطۀ منفرد در یک دورۀ دوسالانه، سالانه یا کوتاه‏تر استفاده می‏کند. در پی جریان شنیدن مداوم ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان

زهرا حاجی حیدری؛ عباس عبداللهی؛ سمیه قیاسی

دوره 14، شماره 52 ، تیر 1402، صفحه 42-61

https://doi.org/10.22054/jem.2023.69207.3390

چکیده
  عشق دلسوزانه به انسانیت یک مفهوم نسبتاً جدید است و تحقیقات قابل‌توجهی در دو دهه گذشته انجام شده است. با وجود اهمیت کاربردی عشق مشفقانه به انسانیت (CLS-H-SF) تاکنون هیچ پژوهشی بر روی نوجوانان انجام نشده است؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان بود که جهت کاربردهای مختلف، به‌ویژه ...  بیشتر

ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری

فایزه ایرانی؛ لیلا چراغ ملایی؛ مهناز اخوان تفتی

دوره 14، شماره 52 ، تیر 1402، صفحه 62-89

https://doi.org/10.22054/jem.2023.67004.3354

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری صورت پذیرفت. طرح پژوهش، طرح نیمه آزمایشی به همراه پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود و جامعه پژوهشی را تمامی دانش‏آموزان دارای اختلال یادگیری 7 تا 11 سال (استفاده از سن به‌صورت عدد) مراجعه‏کننده به مراکز ...  بیشتر

ساخت، عامل‏یابی و روایی سنجی مقیاس فرهنگ پذیری برای دانش‌آموزان دوزبانه ایرانی

اعظم عزیزی؛ فریده حمیدی؛ مریم مشکوه

دوره 14، شماره 52 ، تیر 1402، صفحه 90-111

https://doi.org/10.22054/jem.2023.69200.3389

چکیده
  فرهنگ پذیری فرآیند تغییرات اجتماعی، روانی و فرهنگی است که از تعامل فرهنگ‏ها و درعین‌حال سازگاری با فرهنگ حاکم بر جامعه ناشی می‌شود. این پژوهش با هدف ساخت، عامل‌یابی و روایی‌سنجی پرسشنامه فرهنگ‌پذیری در دختران دانش‌آموز دوزبانه در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دو زبانه پایه‌های دهم و یازدهم در سال تحصیلی ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس خودشیفتگی پنج عاملی (FFNI-SF): نسخه ایرانی

غلام رضا غضنفری؛ زهره رافضی

دوره 14، شماره 52 ، تیر 1402، صفحه 112-145

https://doi.org/10.22054/jem.2023.68290.3379

چکیده
  خودشیفتگی اختلالی است که بر روابط و تجارب بین فردی، شناخت، تمایلات و احساسات افراد اثر می‏گذارد و تشخیص دقیق و زودهنگام این اختلال جهت انجام مداخلات روان‌شناختی حائز اهمیت است. ازاین‌رو، ابزارهای سنجش متعددی بدین منظور ساخته شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی ویژگی‏های روان‌سنجی پرسشنامه خودشیفتگی فرم کوتاه پنج عاملی شرمن (FFNI-SF) ...  بیشتر

بررسی تأثیر بازی‏های آموزشی بر اساس مدل برنامه‏ریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارت‏های خودیاری

معصومه السادات ابطحی؛ سیمین فرشادفر

دوره 14، شماره 52 ، تیر 1402، صفحه 146-169

https://doi.org/10.22054/jem.2023.71471.3424

چکیده
  هدف این مطالعه بررسی تأثیر بازی‏های آموزشی بر اساس مدل برنامه‏ریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارت‏های خودیاری فراگیران پیش‌دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه‌کننده به پیش‌دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آن‌ها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده ...  بیشتر