جلیل یونسی
چکیده
با افزایش پیچیدگیهای سازمانی بهترین شیوههای پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه دادهها از پیمایشها و طرحهای متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطۀ منفرد در یک دورۀ دوسالانه، سالانه یا کوتاهتر استفاده میکند. در پی جریان شنیدن مداوم ...
بیشتر
با افزایش پیچیدگیهای سازمانی بهترین شیوههای پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه دادهها از پیمایشها و طرحهای متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطۀ منفرد در یک دورۀ دوسالانه، سالانه یا کوتاهتر استفاده میکند. در پی جریان شنیدن مداوم در سازمان، نگاه متخصصان سنجش و اندازهگیری به سنجشهای همیشگی یا سنجشهای نبضی معطوف شده است. هدف این مطالعه شناخت وضعیت حال و آیندۀ پیمایشهای کارکنان در سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران از دیدگاه متخصصان HR سازمان/شرکت بود. به همین منظور پیمایشی به مدت دو ماه در محدودۀ زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1401 انجام شد. جامعۀ آماری این مطالعه کلیه سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران بوده است که در سال 1401 فعالیت رسمی داشتهاند. بهمنظور دستیابی به نمونهای معرّف، از روش نمونهگیری طبقهای هدفمند برای جمعآوری دادههای موردنیاز از شرکتها و سازمانهایی در صنایع با اندازههای مختلف استفاده شد. نتایج نشان میدهد که پیشرفتها در تمام جنبههای چرخۀ سنجشهای نبضی، از طراحی و استقرار گرفته تا گزارشدهی و تجزیهوتحلیل و ارائه دادههای بهموقع و مرتبطتر، سبب شده که سازمانها از رویکرد پیمایش سنتی خود فاصله گرفته و همسو با رشد فناوریهای نوین به سمت پیمایشهای نبضی متمایل شوند. بااینحال، پیمایشهای سازمانها و شرکتهای ایرانیِ موردمطالعه در مقایسه با سایر کشورهای جهان روند بسیار کندتری دارد.
زهرا حاجی حیدری؛ عباس عبداللهی؛ سمیه قیاسی
چکیده
عشق دلسوزانه به انسانیت یک مفهوم نسبتاً جدید است و تحقیقات قابلتوجهی در دو دهه گذشته انجام شده است. با وجود اهمیت کاربردی عشق مشفقانه به انسانیت (CLS-H-SF) تاکنون هیچ پژوهشی بر روی نوجوانان انجام نشده است؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان بود که جهت کاربردهای مختلف، بهویژه ...
بیشتر
عشق دلسوزانه به انسانیت یک مفهوم نسبتاً جدید است و تحقیقات قابلتوجهی در دو دهه گذشته انجام شده است. با وجود اهمیت کاربردی عشق مشفقانه به انسانیت (CLS-H-SF) تاکنون هیچ پژوهشی بر روی نوجوانان انجام نشده است؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان بود که جهت کاربردهای مختلف، بهویژه در مشاوره تحصیلی- شغلی دانشآموزان دبیرستانی مفید خواهد بود. نمونهای شامل 479 دانشآموز نوجوان داوطلب به مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت، مقیاس فارسی عاطفه مثبت و منفی (PANAS)، مقیاس عزتنفس روزنبرگ (SES) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) پاسخ دادند. بهمنظور ارزیابی روایی از همبستگی گویهها با نمره کل و تحلیل عاملی تأییدی و جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. عشق مشفقانه به انسانیت با عاطفه مثبت، عزتنفس و رضایت از زندگی همبستگی مثبت و با عاطفه منفی همبستگی منفی داشت. تحلیل عاملی تأییدی از مدل تک عاملی پشتیبانی میکند و از سازگاری درونی خوبی برخوردار است. بر اساس یافتهها، نسخه فارسی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان دارای ویژگیهای روانسنجی مناسب و مقیاسی پایا، معتبر و کوتاه است.
فایزه ایرانی؛ لیلا چراغ ملایی؛ مهناز اخوان تفتی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود مؤلفههای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری صورت پذیرفت. طرح پژوهش، طرح نیمه آزمایشی به همراه پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه پژوهشی را تمامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری 7 تا 11 سال (استفاده از سن بهصورت عدد) مراجعهکننده به مراکز ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود مؤلفههای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری صورت پذیرفت. طرح پژوهش، طرح نیمه آزمایشی به همراه پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه پژوهشی را تمامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری 7 تا 11 سال (استفاده از سن بهصورت عدد) مراجعهکننده به مراکز درمانی در شهرهای تهران، اصفهان و قزوین تشکیل میدادند. در راستای انتخاب نمونه با استفاده از نمونهگیری در دسترس 18 نفر از افرادی که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند انتخاب شدند. از این میان به شکل تصادفی 9 کودک در گروه آزمایش و 9 کودک در گروه کنترل قرار گرفتند. سپس گرافیک متحرک آموزشی که محتوای آن با استفاده از منابع علمی و فرم آن به کمک نرمافزارهای تخصصی ساخت انیمیشن شکل گرفته بود به مدت 10 جلسهی 45 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید. آزمودنیها بهوسیلهی پرسشنامه کارکردهای اجرایی Brief (2000) و پرسشنامه پایداری و پشتکار Lufi (1987) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون سنجیده شدند. در گام بعد دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (برآورد میانگین، انحراف معیار و غیره) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و غیره) تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفههای موردنظر تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش از طریق گرافیک متحرک بر کارکردهای اجرایی (توجه، بازداری پاسخ، برنامهریزی، سازماندهی، یادآوری و پایداری و تلاش) کودکان با اختلال یادگیری، تأثیرگذار بوده است. با توجه به اثربخشی گرافیک متحرک آموزشی بر کارکردهای اجرایی، پیشنهاد میشود از قابلیتهای گرافیک متحرک در امر آموزش به کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده گردد.
اعظم عزیزی؛ فریده حمیدی؛ مریم مشکوه
چکیده
فرهنگ پذیری فرآیند تغییرات اجتماعی، روانی و فرهنگی است که از تعامل فرهنگها و درعینحال سازگاری با فرهنگ حاکم بر جامعه ناشی میشود. این پژوهش با هدف ساخت، عاملیابی و رواییسنجی پرسشنامه فرهنگپذیری در دختران دانشآموز دوزبانه در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دو زبانه پایههای دهم و یازدهم در سال تحصیلی ...
بیشتر
فرهنگ پذیری فرآیند تغییرات اجتماعی، روانی و فرهنگی است که از تعامل فرهنگها و درعینحال سازگاری با فرهنگ حاکم بر جامعه ناشی میشود. این پژوهش با هدف ساخت، عاملیابی و رواییسنجی پرسشنامه فرهنگپذیری در دختران دانشآموز دوزبانه در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دو زبانه پایههای دهم و یازدهم در سال تحصیلی 1400-1401 در شهر ارومیه بود. تعداد 300 دانشآموز با روش تصادفی خوشهای سه مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه فرهنگپذیری پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده از روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از پایایی مطلوب بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از میزان مطلوب شاخصهای برازش مدل بود. بنا بر متوسط واریانس استخراجشده (AVE) 2 عامل استخراجشده توانستند 61/51 درصد از واریانس پرسشنامه فرهنگ پذیری را تبیین کنند. بر اساس نتایج تحقیق حاضر مقیاس فرهنگپذیری با پانزده گویه و دو مؤلفه زبان و هویت فرهنگی استخراج گردید که میتواند برای سنجش میزان فرهنگپذیری دانشآموزان مورداستفاده قرار گیرد.
غلام رضا غضنفری؛ زهره رافضی
چکیده
خودشیفتگی اختلالی است که بر روابط و تجارب بین فردی، شناخت، تمایلات و احساسات افراد اثر میگذارد و تشخیص دقیق و زودهنگام این اختلال جهت انجام مداخلات روانشناختی حائز اهمیت است. ازاینرو، ابزارهای سنجش متعددی بدین منظور ساخته شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خودشیفتگی فرم کوتاه پنج عاملی شرمن (FFNI-SF) ...
بیشتر
خودشیفتگی اختلالی است که بر روابط و تجارب بین فردی، شناخت، تمایلات و احساسات افراد اثر میگذارد و تشخیص دقیق و زودهنگام این اختلال جهت انجام مداخلات روانشناختی حائز اهمیت است. ازاینرو، ابزارهای سنجش متعددی بدین منظور ساخته شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خودشیفتگی فرم کوتاه پنج عاملی شرمن (FFNI-SF) بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 576 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و امیرکبیر بودند که به پرسشنامههای FFNI-SF، خودشیفتگی مرضی (PNI) و شخصیت خودشیفته (NPI) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای روانسنجی مانند همسانی درونی، پایایی از نوع بازآزمایی، روایی همگرا و سازه انجام شد. یافتهها نشان داد که شاخص همسانی درونی یعنی آلفای کرونباخ بهدستآمده، برای کل پرسشنامه 0.87 و برای 15 خرده مقیاس بین 0.54 تا 0.79، مطلوب است. شاخص پایایی بازآزمایی کل مقیاس در فاصله سههفتهای 0.88 بود و ضرایب بازآزمایی خرده مقیاسها برای 15 خرده مقیاس بین 0.55 تا 0.81 و مناسب بود. همچنین روایی همگرا این پرسشنامه با توجه به ضریب همبستگی کلی نمره این پرسشنامه با دو پرسشنامه (PNI) و (NPI) به ترتیب برابر با 0.52 و 0.53 و معنادار بود. روایی سازه این پرسشنامه که با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) انجام شد، نیز نشاندهنده برازش مناسب و قابلقبول این پرسشنامه بود. بهطورکلی نتایج نشان داد که این پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین نسخه ایرانی این پرسشنامه FFNI-SF میتواند بهعنوان ابزار مناسبی در ارزیابی ویژگیهای شخصیتی خودشیفتگی مورداستفاده متخصصان قرار گیرد.
معصومه السادات ابطحی؛ سیمین فرشادفر
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارتهای خودیاری فراگیران پیشدبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعهکننده به پیشدبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آنها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارتهای خودیاری فراگیران پیشدبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعهکننده به پیشدبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آنها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس- نسخه والد و مقیاس مهارتهای خودیاری دانشگاه ایالت (1992) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش مؤلفههای اضطراب (ترس از جراحتهای جسمانی، هراس اجتماعی، اختلال اضطراب تعمیمیافته، وسواس-بیاختیاری) تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین، بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر بهبود مهارتهای خودیاری تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ بنابراین با توجه به یافتهها پیشنهاد میگردد که بازیهای متنوع با کاربردهای آموزشی و مبتنی بر برنامه-ریزی چندبعدی توسط برنامهریزان دوره پیشدبستانی طراحی شود.