نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی (مجتمع ولایت1)

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی(مجتمع ولایت1)

10.22054/jem.2024.65391.3336

چکیده

پژوهش حاضربا هدف طراحی چک لیست مفاهیم پیش از عدد درکودکان 5تا6ساله و بررسی ویژگی های روانسنجی آن انجام شد.

برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانه ای یا تحلیل اسنادی استفاده شد. چک لیست شامل 66 سوال که 5 مولفه ی (طبقه بندی،ردیف کردن،نگهداری ذهنی،هندسه ،تشخیص شبا هت ها وتفاوت ها)،که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل(حواس پنج گانه ،حافظه و مشاهده ،طبقه بندی، توالی تفکر، استدلال وحل مسئله ،مفهوم رنگ، شکل، مفاهیم ریاضی پیش نیاز، مفاهیم محیطی مربوط به محیط طبیعی،فیزیکی،اجتماعی است. این پرسشنامه به صورت اینترنتی در مهدها و پیش دبستانی ها اجرا شد و جامعه آماری والدین کودکان 5تا6ساله بودند و نمونه ها شامل100 نفر از والدین بودند . چک لیست 4 هدف داشت اول چگونگی مفاهیم پیش از عدد در کودکان بود دوم تعیین روایی محتوایی وصوری بود سوم تعیین پایایی چک لیست و در آخر تعیین روایی سازه بود که داده ها در نرم افزار SPSS22انجام شد و شاخص توصیفی شامل میانگین ،واریانس، نمودار، کجی و هم چنین درآمار استنباطی از طریق تحلیل عامل اکتشافی تمام سوالات مورد ارزیابی قرارگرفت و نتیجه این شد چک لیست از66سوال به 42سوال تقلیل پیدا کرد. پرسشنامه از پایایی دقیق که از راه آلفای کرونباخ به دست امد حدود 6/0 برخوردار بود و همچنین برای همسانی درونی پرسشنامه روایی سازه تایید شد.هم چنین پرسشنامه را 10متخصص بررسی کردند وروایی محتوایی وصوری پرسشنامه که براساس شخصCVRبود 2/ 2بدست آمد.ودر پژوهش بر روی کودکان حدود86/0 از کودکان مفاهیم پیش از عدد در آنها وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Preparing a checklist of pre-number concepts in childrn aged 5 to 6 and its psychometric propeties

نویسندگان [English]

  • faranak moradi zamir 1
  • Mahnaz esteki 2

1 Islamic Azad University,Central Tehran.Velayat Complex

2 Islamic Azad University.Central Tehran.Velayat Complex

چکیده [English]

Abstract

The aim of this study was to design a checklist of pre-number concepts in children aged 5 to 6 years and to examine its psychometric properties. To build this tool, library resources or documentary analysis were used. And the checklist contains 66 questions that have 5 components (classification, alignment, mental retention, geometry, detection of similarities and differences), which introduce pre-number concepts at different levels such as (five senses, memory and observation, Classification, thinking sequence, reasoning and problem solving, color concept, shape, mathematical concepts are prerequisites, environmental concepts related to natural, physical, social environment. This questionnaire was administered online in kindergartens and preschools and the statistical population The parents of the children were 5 to 6 years old and the samples included 100 parents.This checklist had 4 objectives: first, how the concepts before the number in children, second, determining the content and face validity, third, determining the reliability of the checklist, and finally determining the validity of the data. It was performed in SPSS22 software and descriptive index including mean, variance, graph, skew and also inferential statistics were evaluated by exploratory factor analysis and the result was that the checklist was reduced from 66 questions to 42 questions. Cronbach's alpha was about 0.6 and also for the internal consistency of the construct validity questionnaire. Confirmed. The questionnaire was also reviewed by 10 experts and the content and face validity of the questionnaire, which was based on the CVR, was about 2.2. And in research on children, about 0.86 of children have pre-number concepts in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Pre-number concepts
  • checklist
  • validity and reliability