نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه آزاد قم

3 دانشگاه شهید بهشتی

10.22054/jem.2023.70390.3407

چکیده

با توجه به اهمیت ارزیابی برنامه‌های توانمندسازی نوجوانان و خانواده‌ها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه‌ی آماری، نوجوانان 14-10 سال ایرانی بود که در دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم، پنجم و ششم)، مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 691 دانش‌آموز (331 پسر، 360 دختر) و 691 والد (334 پدر، 357 مادر) بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت گرداوری داده‌ها از پرسشنامه نظرسنجی شخص نوجوان، پرسشنامه نظرسنجی والدین/ سرپرستان، پرسشنامه توانایی و مشکلات- نسخه والدین، معلم و نوجوان و مقیاس کیفیت زندگی مدرسه استفاده شد. تحلیل آیتم نشان داد که آیتم‌های هر یک از پرسشنامه‌ها از ویژگی‌های مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل اکتشافی و تأییدی نیز نشان داد پرسشنامه والدین و نوجوانان ابزاری تک‌عاملی است. روایی همزمان ابزارها نیز درحد قابل قبولی بودند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ابزارها از ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی جهت ارزیابی برنامه تقویت بنیان خانواده برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

.Self-Reporting, Parents and Adolescents Report of Family Strengthening Program (10-14): Psychometric Properties of Persian Version

نویسندگان [English]

  • Saidakbari Zardkhaneh Saidakbari Zardkhaneh 1
  • Seyed EINOLLAH TEYMOURI FARD 2
  • bahareh alsadat heidariezadeh 3

1 Shahid Beheshti University

2 Qom Azad University

3 Shahid Beheshti University

چکیده [English]

Considering the importance of evaluating adolescent and family empowerment programs using appropriate tools, the aim of this study was to determine the psychometric properties of the Persian version of the self-report tool and the report of parents and teachers of the family strengthening program (10-14). The present study was applied research in terms of purpose and survey-descriptive in terms of data collection method. The statistical population was 10-14 years old Iranian adolescents who were studying in the second elementary school (fourth, fifth and sixth grades). The sample consisted of 691 students (331 boys, 360 girls) and 691 parents (334 fathers, 357 mothers) who were selected through cluster random sampling. In order to collect data, the adolescent person survey questionnaire, parent / guardian survey questionnaire, ability and problems questionnaire - parents, teacher and adolescent version and school quality of life scale were used. The results of exploratory and confirmatory analysis also showed that the Parents and Adolescents Questionnaire is a one-factor tool. Simultaneous validity of the instruments was also acceptable. Therefore, it can be concluded that the tools have good psychometric properties to evaluate the family strengthening program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family Strengthening Program
  • Adolescents 10 to 14 years old
  • Factor Analysis
  • Psychometric Properties