نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی ‏کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری روان‏شناسی‏ تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

3 دانشجوی دکتری روان‏شناسی ‏تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

با توجه به اهمیت ارزیابی برنامه‏های توانمندسازی نوجوانان و خانواده‏ها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‏های روان‌سنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه‌ی آماری، نوجوانان 14-10 سال ایرانی بود که در دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم، پنجم و ششم)، مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 691 دانش‌آموز (331 پسر، 360 دختر) و 691 والد (334 پدر، 357 مادر) بود که از طریق نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب شدند. جهت گرداوری داده‏ها از پرسشنامه نظرسنجی شخص نوجوان، پرسشنامه نظرسنجی والدین/ سرپرستان، پرسشنامه توانایی و مشکلات- نسخه والدین، معلم و نوجوان و مقیاس کیفیت زندگی مدرسه استفاده شد. تحلیل آیتم نشان داد که آیتم‏های هر یک از پرسشنامه‏ها از ویژگی‏های مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل اکتشافی و تأییدی نیز نشان داد پرسشنامه والدین و نوجوانان ابزاری تک عاملی است. روایی هم‌زمان ابزارها نیز در حد قابل قبولی بودند؛ بنابراین می‏توان نتیجه گرفت که ابزارها از ویژگی‏های روان‏سنجی مناسبی جهت ارزیابی برنامه تقویت بنیان خانواده برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Self-Reporting, Parents and Adolescents Report of Family Strengthening Program (10-14): Psychometric Properties of Persian Version

نویسندگان [English]

  • Saeed Akbari Zardkhaneh 1
  • Seyyed Ainullah Taimouri Fard 2
  • Bahareh Alsadat Heydariehzadeh 3

1 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 PhD Student in Educational Psychology, Qom branch, Islamic Azad University, Qom, Iran

3 Ph.D. Student in Educational Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Considering the significance of evaluating adolescent and family empowerment programs using appropriate measurements, the purpose of this study was to assess the psychometric properties of the Persian version of the self-report tool and parent and teacher reports of the Family Strengthening Program (ages 10-14). The present study was an applied research study when it came to purpose and used survey-descriptive methods to collect its data. The statistical population included the Iranian adolescents who were studying in the second elementary school (grades four, five and six). The sample consisted of 691 adolescents (331 boys, 360 girls) and 691 parents (334 fathers, 357 mothers), who were selected via cluster random sampling. The survey tools used to collect data were the Adolescent Person Survey Questionnaire, Parent / Guardian Survey Questionnaire, Ability and Problems Questionnaires (Teacher, Parent, and Adolescent versions), and School Quality of Life Scale. Moreover, exploratory and confirmatory analysis revealed a single factor for the Parents and Adolescents Questionnaire. Simultaneously, the validity of the instruments was acceptable. Therefore, it's fair to conclude that these tools possess appropriate psychometric properties to assess the family strengthening program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • family Strengthening Program
  • Adolescents 10 to 14 years old
  • Factor Analysis
  • Psychometric Properties
جرمی جی، آلبرایت. (1395). تحلیل عاملی تائیدی با کاربرد ایموس، لیزرل و ام پلاس. ترجمه فرهاد خرمائی. تهران: انتشارات مرجع علم.
خدایاری فرد، محمد؛ اکبری زردخانه، سعید و زینالی، شیرین. (1388). ویژگی‏های روان‌سنجی مقیاس خودگویی برای جمعیت دانشجویی ایرانی. مجله پژوهش‏های کاربردی روان‌شناختی، 1(1)، 1-22.
سلطانی شال، رضا؛ کارشکی، حسین؛ آقا محمدیان، حمیدرضا؛ عبدخدایی، محمدسعید و بافنده، حسین. (1390). «بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد». مجله دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مشهد، 19(1). 55-35.
تیموری فرد، سید عین‌الله، ضرغام حاجبی، مجید و منیرپور، نادر. (1401). اثربخشی برنامه تحکیم خانواده بر افزایش سلامت روانی نوجوانان. رفاه اجتماعی، 22(84)، 75-110
قاسمی، وحید. (1392). مدل‌سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. تهران: انتشارات جامعه‏شناسان.
میرز، لاورنس اس؛ گامست، گلن و گارینو، ا.جی. (1396). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه حمیدرضا حسن‏آبادی، حسن پاشاشریفی، ولی‌الله فرزاد، سیمین دخت رضاخانی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی. تهران: انتشارات رشد.
هومن، حیدرعلی. (1395). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل (با اصلاحات). ایران. تهران: سمت.
 
Arnaud, N., Baldus, C., Laurenz, J., Bröning, S., Brandt, M., Kunze, Austermann, M., Zimmermann, R., Daubmann, A., Thomasius, R. (2020). Does a mindfulness-augmented version of the German Strengthening Families Program reduce substance use in adolescents? Study protocol for a randomized controlled trial. Recruitment Subscriptions, 21(2), 145- 170.
Bonfiglio, N. S., Mascia, M. L., Penna, M. P. (2022). Digital Treatment Paths for Substance Use Disorders (SUDs). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7322.
Ballester, L., Amer, J., Sánchez-Prieto, L., Vicentea, M. (2020). Universal Family Drug Prevention Programs.A Systematic Review. Journal of Evidence-Based Social Work, 18(2), 192-213.
Coombes, L. Allen, D. M. & Foxcroft, D. (2012). An exploratory pilot study of the Strengthening Families Programme 10–14 (UK). Faculty of Health and Life Sciences, Oxford Brookes University, Oxford OX3 0FL, UK and School of Health and Social Care, Oxford Brookes University, Oxford OX3 0FL, UK.
Coombes, L., Allen, D., Marsh, M., & Foxcroft, D.R. (2009). The strengthening families program (SFP) 10–14 and substance misuse in Barnsley: The perspective of facilitators and families. Child Abuse Review, 18, 41–59.
Cooper, B. R., Hill, L. G., Parker, L., Jenkins, G. J., Shrestha, G., & Funaiole, A (2022). Using qualitative comparative analysis to uncover multiple pathways to program sustainment: implications for community-based youth substance misuse prevention. Implementation Science Communications, 55(4), 342-361.
Foxcroft, D. R., Callen, H., Davies, E. L., Okulicz, K. (2017). Effectiveness of the strengthening families programme 10–14 in Poland: cluster randomized controlled trial. Prevention And Policy, 27(3), 494–500.
Gabri, A. C., Galanti, M. R., Orsini, N., Magnusson, C. (2022). Changes in cannabis policy and prevalence of recreational cannabis use among adolescents and young adults in Europe—An interrupted time-series analysis. An interrupted time-series analysis, 17(1), 0261885.
Goodman, R., Meltzer, H., & Bailey, V. (2003). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A pilot study on the validity of the self-report version. International Review Psychiatry,15, 173-177.
Goodman R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry, 38, 581-586.
Gorman, D. (2015). Flexible data analysis and evaluations of the SFP 10-14. European Journal of Public Health (letter to the editor).
Gibbs, D. J., Villodas, M, L., Kainz, K., Francis, A. M. (2023). Insecure housing, substance abuse, and incarceration among emerging adults aging out of foster care: Examining associations with legal orphan status. Children and Youth Services Review, 142, 106805.
Hsiung, H., Patel, K., Hundal, H., et al. (2022). Preventing Substance Abuse in Adolescents: A Review of High-Impact Strategies. Psicologia: Ciência e Profissão, 14(7), 27361.
Harmanci, D., Edelman, N., Richardson, D., Lunt, A., Llewellyn, C. (2023). How are young people’s mental health related to their sexual health and substance use? A systematic review of UK literature. From the journal International Journal of Adolescent Medicine and Health, 16(3), 171-198.
Jongenelis, M., Pettigrew, S., Lawrence, D., Rikkers, W. (2019). Factors Associated with Poly Drug Use in Adolescents, Prevention Science, 20, 695–704.
Kelly, A. B, Weier, M., Hall, W. (2019). The Age of Onset of Substance Use Disorders, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature 2019. Age of Onset of Mental Disorders pp 149-167| Cite as.
Kumpfer, K.L. Johnson, J. L. (2011). Enhancing positive outcomes for children of substance-abusing parents, in Addiction Medicine, B. A. Johnson, Ed., pp.1307–1329, Springer.
Kuntz, A., Karyoti, M., Gothuey, I. (2019). Adolescents and young adults with substance abuse and comorbid psychiatric disorders: which treatment? Revue Medicale Suisse, 15(654), 1169-1172.
Lendrum, A., & Humphrey, N. (2012). The importance of studying the implementation of interventions in school settings. Oxford Review of Education, 38, 635–652.
LoBraico, E. J., Fosco, G. M., Crowley, D. M., Redmond, C., L. Spoth, R., & Feinber, M. E. (2022). Examining Intervention Component Dosage Effects on Substance Use Initiation in the Strengthening Families Program: for Parents and Youth Ages 10–14. Prevention Science, 20(2), 852–862.
Mejia, A., Emsley, R., Fichera, E., Maalouf, W., Segrott, J., & Calam, R. (2018). Protecting Adolescents in Low- And Middle-Income Countries from Interpersonal Violence (PRO YOUTH TRIAL): Study Protocol for a Cluster Randomized Controlled Trial of the Strengthening Families Programme 10-14 (“Familias Fuertes”) in Panama. Prevention Science, 19(3), 324-344.
Mejia, A., Ulph, F. R. (2015). An exploration of parents’ perceptions and beliefs about changes following participation in a family skill training program: a qualitative study in a developing country. Prevention Science, 16(5), 674–84.
Mejia, A., Ulph, F, Calam R. (2016). The strengthening families program 10-14 in Panama: parents’ perceptions of cultural fit. Professional Psychology: Research and Practice, 47(1), 56-71.
Molgaard, V., Kumpfer, K., & Fleming, E. (2007). Strengthening Families Program: for parents and youth 10-14 manual. Ames: University extension, Iowa State University.
Molgaard, V, Spoth R. (2001). The Strengthening Families Program for young adolescents: overview and outcomes. In Innovative Mental Health Programs for Children: Programs that Work, Pfeiffer SI, Reddy L (eds). Haworth Press: Binghamton, NY
Murta, S. G., Nobre-Sandoval, L. A., Pedralho, M. S., Tavares, T. N. G., Ramos, C. E, Allen, D, & Coombes, L. (2018). Needs assessment for cultural adaptation of Strengthening Families Program (SFP 10-14-UK) in Brazil. Murta et al. Psicologia: Reflexão e Crítica, 31(3), 250- 267.
Mejía, A., Bertello, L., Gil, J., Griffith, J., López, A., Moreno, M., & Calam, R. (2020). Evaluation of Family Skills Training Programs to Prevent Alcohol and Drug Use: A Critical Review of the Field in Latin America. International Journal of Mental Health and Addiction, 18(5), 482–499.
Pinheiro-Carozzo, N. P., Murta, M., Vinha, N., Silva, I. (2021). Beyond effectiveness of the Strengthening Families Program (10-14): a scoping REAIM-based review. Health Education Research, 54(4), 456-473.
Rivers, A. S., Winston-Lindeboom, P., Ruan-Iu, L., Atte, T., Tien, A., & Diamond, G. (2023). Validation of a parent report on externalizing symptoms scale: A downward extension of the behavioral health screen. School Psychology, 38(4), 264–272.
Segrott, J., Gillespie, D., Holliday, J., Humphreys, I., Murphy, S., Phillips, C. et al. (2014). Preventing substance misuse: Study protocol for a randomized controlled trial of the Strengthening Families Programme 10–14 UK (SFP 10–14 UK). BMC Public Health, 14.
Segrott, J., Murphy, S., Rothwell, H., Scourfield, J., Foxcroft, D., Gillespie, D., … Moore, L. (2017). An application of extended normalization process theory in a randomized controlled trial of a complex social intervention: process evaluation of the Strengthening Families Programme (10–14) in Wales, UK. SSM-Population Health, 3, 255–265.
Segrott, J., Gillespie, D., Lau, M., Holliday, J., Murphy, S., Foxcroft, D., Hood, K., Scourfield, J., Phillips, C. 2022). Effectiveness of the Strengthening Families Programme in the UK at preventing substance misuse in 10–14 year-olds: a pragmatic randomised controlled trial. Public health Original research, 23(3), 324-365.
Shannon, H., Bush, K, Villeneuve, P. J., Hellemans, K. G., Guimond, S. (2022). Problematic Social Media Use in Adolescents and Young Adults: Systematic Review and Meta-analysis. JMIR Ment Health, 9(4), 33450.
Tucker, T. S., Jordan, A., Davis, P., Rachana, B., Seelam, a., Stein, B., Amico, J. D. (2020). Predictors of Opioid Misuse During Emerging Adulthood: An Examination of Adolescent Individual, Family and Peer Factors Author links open overlay panel, 214, 108188.