نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 استادیار دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران

3 دانشیار گروه روان‏شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری صورت پذیرفت. طرح پژوهش، طرح نیمه آزمایشی به همراه پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود و جامعه پژوهشی را تمامی دانش‏آموزان دارای اختلال یادگیری 7 تا 11 سال (استفاده از سن به‌صورت عدد) مراجعه‏کننده به مراکز درمانی در شهرهای تهران، اصفهان و قزوین تشکیل می‏دادند. در راستای انتخاب نمونه با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 18 نفر از افرادی که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند انتخاب شدند. از این میان به شکل تصادفی 9 کودک در گروه آزمایش و 9 کودک در گروه کنترل قرار گرفتند. سپس گرافیک متحرک آموزشی که محتوای آن با استفاده از منابع علمی و فرم آن به کمک نرم‌افزارهای تخصصی ساخت انیمیشن شکل گرفته بود به مدت 10 جلسه‏ی 45 دقیقه‏ای برای گروه آزمایش اجرا گردید. آزمودنی‏ها به‏وسیله‏ی پرسشنامه کارکرد‏های اجرایی Brief (2000) و پرسشنامه ‏پایداری و پشتکار Lufi (1987) در دو مرحله پیش‏آزمون و پس‏آزمون سنجیده شدند. در گام بعد داده‏های پژوهش با استفاده از روش‏های آمار توصیفی (برآورد ‏میانگین، انحراف‏ معیار و غیره) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و غیره) تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه‌های موردنظر تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش از طریق گرافیک متحرک بر کارکردهای اجرایی (توجه، بازداری پاسخ، برنامه‏ریزی، سازمان‌دهی، یادآوری و پایداری و تلاش) کودکان با اختلال یادگیری، تأثیرگذار بوده است. با توجه به اثربخشی گرافیک متحرک آموزشی بر کارکردهای اجرایی، پیشنهاد می‏شود از قابلیت‏های گرافیک متحرک در امر آموزش به کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and Testing the Educational Motion Graphics to Improve Executive Functions in Children with Learning Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • Faezeh Irani 1
  • Leila Cheragh Molaee 2
  • Mahnaz Akhavan Tafti 3

1 MA in Educational Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department Educational Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Abstract
The goal of this study was to develop and evaluate educational motion graphics to enhance components of executive functions in children with learning disabilities. The study used a quasi-experimental design with pre-test-post-test evaluation and a control group, and the sample population consisted of all students aged 7-11 years with learning disorders from treatment centers in the cities of Tehran, Isfahan and Qazvin. Students were selected via a convenience sampling method and a total of 18 participants volunteered to participate in the experiment. The 9 experimental group participants and 9 control group participants were matched by age and gender. Then, the motion graphics, which were based on scientific sources and created using advanced animation software, were performed for the experimental group for 10, 45-minute sessions. Subjects were assessed using the BRIEF Executive Functions Questionnaires (2000) and the Lufi Perseverance Questionnaires (1987) as a pre-test and a test at the conclusion of the program. The results indicated that there was a significant difference between the experimental and control groups’ scores in the components of executive functions, namely attention, inhibition, planning, organization, reminders, perseverance and effort. Furthermore, it was found that utilizing educational motion graphics was an effective way to enhance executive functions in children with learning disorders.
Keywords:Motion graphics, Executive functions, Learning disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motion graphics
  • Executive functions
  • Learning disorders
احمدی، مسعود، فلاح، وحید، و میزاخانی، سمانه. (1390). مقایسه تأثیر آموزش چندرسانه‏ای تعاملی با چندرسانه‏ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانش‏آموزان ابتدایی. فصلنامه فن‏آوری اطلاعات ‏و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(4)، 118-129.
الونسون ‏و هرگنهان. (2009). مقدمه‏ای بر نظریه‌های یادگیری. ترجمه علی‌اکبر سیف. (1398). تهران: دوران.
اسمعیلی، مریم. (1397). تولید برنامه‏ی چند‏رسانه‏ای ریاضی لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساخت‏گرا و اصول طراحی چندرسانه‏ای‏ها و تعیین اثربخشی برنامه بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‏آموزان دختر با و بدون اختلال یادگیری ریاضی. پایان‏نامه‏ دکتری روانشناسی تربیتی. دانشکده‏ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه سمنان.
آقاجانی، نورا، خانزاده، عباسعلی، و کافی، سید موسی. (1394). اثربخشی آموزش نرم‏افزار ان‏بک بر بهبود حافظه‏ی فعال دانش‏آموزان نارساخوان. مجله ناتوانی‏های یادگیری، 4(3)، 7-21.
بهنام، بهراد. (1384). فراتحلیل شیوع ناتوانی‏های یادگیری در دانش‏آموزان ابتدایی ایران-مجله پژوهش در حوزه‏ی کودکان استثنایی، 5(4)، 436-417.
پاکت چی، ریحانه. (1390). بررسی تأثیر آموزش بازی‏های رایانه‏ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش‏آموزان اختلال یادگیری دچار نارساخوانی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکده‏ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه خوارزمی.
داوسون، پک، گوایر، ریچارد. (2010). مهارت‏های اجرایی در کودکان و نوجوانان. راهنمای عملی برای سنجش و مداخله. ترجمه محمود تلخابی. (1393). تهران: کوروش کتاب.
راسخ، محمدرضا. (1392). بررسی طراحی و تولید چندرسانه‏ای آموزشی مفهوم عدد، جمع و تفریق و تأثیر آن بر پیشرفت ریاضی دانش‏آموزان اول ابتدایی با اختلال‏ یادگیری ناحیه‌ی سه شهر شیراز. پایان‏نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشکده‏ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
سلیمی، مریم. (1396). نحوه‏ی ساخت موشن ‏اینفوگرافیک. ماهنامه مدیریت ارتباطات، (23)83.
سیف نراقی، مریم، و نادری، عزت‏الله. (1396). نارسایی‏های ویژه‏ی یادگیری. تهران: ارسباران.
سلطانی کوهبنانی، سکینه. (1392). اثربخشی برنامه‏ی رایانه‏یار آموزش حافظه‏ی کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و پیشرفت ریاضیات دانش‏آموزان با اختلال‏های ریاضیات. پایان‌نامه‏ دکتری رشته‏‏ روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
صادقی، فروزان. (1398). اثربخشی آموزش کارکرد‏های اجرایی بر بهبود انعطاف‏پذیری شناختی، برنامه‏ریزی و حافظه کاری دانش آموزان دچار ناتوانی ریاضی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه خلیج‌فارس.
عابدی، علی. (1395). گرافیک تجزیه‌وتحلیل نقد. تهران: اختران.
عامری، یلدا. (1396). اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‏ای بر بهبود توجه و عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی. دانشکده ادبیات. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
فضلعلی دستجردی، راضیه. (1396). تأثیر مشاهده‏ی انیمیشن با ساختار مبتنی بر نقاشی و تعامل در کلاس بر خودکنترلی دانش‏آموزان دختر دارای اختلال یادگیری و رفتاری هشت تا 13 سال (پروژه عملی: ساخت فیلم بررسی تاثیر مشاهده‏ی انیمیشن با ساختار مبتنی بر نقاشی و تعامل در کلاس). پایان‏نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه تربیت مدرس.
کلارک و لاینر. (2011). گرافیک برای یادگیری. ترجمه مجید اخگر. تهران: سمت.
نصاری اباحمزه، منصوره. (1397). قابلیت‏های گرافیک متحرک در راستای انتقال مفاهیم الفبا به کودکان گروه سنی ب. پایان‏نامه کارشناسی-ارشد. موسسه‏ی آموزش عالی ارم شیراز.
نوده‏ئی، خدیجه، صرامی، غلام‌رضا، و کرامتی، هادی. (1395). رابطه‏ی کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه‏ی کاری با عملکرد خواندن دانش‏آموزان: نقش سن، جنس و هوش. فصلنامه روانشناسی شناختی، (4)3.
 
 
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic andStatistical manual of mental disorders. Washington DC, APA.
Astray-Caneda, V., Busbee, M., & Fanning, M. (2011). Social Learning Theory and Prison Work Release Programs. In M.S.Plakhotnik,S.M.Nielsen, & D. M Pane (EDS.), Proceedings of The Tenth Annual College of Education and Graduate Student Network Research Conference (PP.2-8). Miami: Florida International University.
Baglama, B., Yucesoy, Y., & Yikmis, A. (2018).Using Animation as a Means of Enhancing Learning of Individuals with Special Needs. TEM Journal, (7)3, 670-677.
Bai, H. (2018). Preparing teacher education students to use instructional technology in an asynchronous blended course. In Innovative Practices in Teacher Preparation and Graduate-Level Teacher Education Programs, IGI Global,603-619.
Brek, L. (2017). Development Through the Lifespan. British: Pearson.
Brown, T. E. (2006).Executive Functions and Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Implications of two conflicting views. International Journal Disability Development and Education, )53(1, 35–46, No, 1.
D'Amico, A., & Guastaferro, T. (2017). Emotional and meta-emotional intelligence as predictors of adjustment problems in students with Specific Learning Disorders.‏
Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skils in children and adolesents. New YORK: Guildford press.
Deaton, S. (2015). Social learning theory in the age of social media: Implications for educational practitioners. Journal of Educational Technology12(1), 1-6.
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). Test review behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychology, 6(3), 235-238.
Grynszpan, O., Weiss, P. L., Perez-Diaz, F., & Gal, E. (2014). Innovative technology-based interventions for autism spectrum disorders: a meta-analysis. Autism, 18(4), 346-361.
Individuals with disabilities education Act(IDEA).34 C.F.R. & 300.7(c)(10)(2004)
Kavitski, J. (2018). The handbook of art therapy and digital technology. London:Jessica Kingsley Publishers.
Keith, T. (2017). How To Create Engaging Motion Graphics In Four Steps. https://www.infographicdesignteam.com/blog/why-you-should-go-for- videoinfographics.
Kubat, U. (2018). Identifying the individual differences among students during learning and teaching process by science teachers. International Journal of Research in Education and Science4(1), 30-38
LayWah, L. (2010). the davis Model of dyslexia Intervention: Lessons from one child. Universiti Putra Malaysia Press, 18 (1), 133 – 139.
Lufi, D. & Cohen, A. (1987). A scale for measuring persistence in children, Journal of personality Assessment, )51(, 178-185.
Malchiodi, C., Cohen, J. L., Johnson, J., & Orr, P. (2015). Video and filmmaking as psychotherapy. New York: Taylor & Francis.
Mason, H. (2011). The re-animation approach: animation and therapy. Journal of Assistive Technologies, (5)1, 40-42.
Mayer,R. (2009). Multimedia Learning. United Kingdom: Cambridge University Press.
McCloskey, G., Perkins, L. A., & Van Diviner, B. (2008). Assessment and intervention for executive function difficulties.US: Routledge (Taylor & Francis).
McQuillan, M. K. (2010). Guidelines for identifying children with learning disabilities. Connecticut State Department of Education. USA. Online 07/07/2011
Medina, J. (2008). Brain rules. seattle, WA:pear press.
Melby-Lervag, M., & Hulme, C. (2013). Is working memory training effective? A metaanalytic review. Developmental psychology, 49(2), 270.
Memisevic. H. (2016). Self-Regulation in Children with Intellectual Disability. Jornal of psychological and pedagogical survey, (3-4)16, 71-83.
Parks, P. (2010). Learning Disabilities.us: Publisher: Referencepoint Pr Inc.Pasawano, Tiamyod. (2015). Results of enhanced learning with the edutainment format. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 176, 946-951
Peeters, S. (2018). Personalized Autism Infographics: A Web DevelopmentProject with and for Autistic People. dissertation Bachelor، University at Bern.
Reda, M,. Hala, T,. & Basma, G. (2019). Prevalence of lerning disabilities among a sampel of primary school student. The spesfic Journal of AL-Azhar Medical faculty Girls, 3(1), 125-130
Redondo, P., Garcia, T., & Nunez, J. (2019). Serious Games and Their Effect Improving Attention in Students with Learning Disabilities. Spain: environmental research and public health.
Saputra, M. R. U., & Nugroho, K. A. (2015). “Learn-to-read” application for remediation of dyslexic children based on multisensory approach. In 2015 4th International Conference on Instrumentation, Communications, Information Technology, and Biomedical Engineering (ICICI-BME) (pp. 220-225).
Semenov, A. D., & Zelazo, P. D. )2019). Maindful family rotines and the cultivation of executive function skills in childhood. Human Development, 63, 112–131.
Shannon, D. (2015). Social Learning Theory in the Age of Social Media: Implications for Educational Practitioners. Journal of Educational Technology, (12)1, 1-6.
Shuang, W,. Yingjie, C,. YanPing, X,. & Qingli,. L. (2018). Evaluating the Effects of Highlighting Text Animations on the Attention Distribution of Students with Math Learning Difficulties. At the Conference ASEE. American Society for Engineering Education inUS.
Smith-Spark J. H., Henry, L. A., Messer, D. J., Edvardsdottir, E., & Ziecik, A. P. (2016). Executive functions in adults with developmental dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 53, 323-341.
Somale, A., Kondekar, S., Rathi, S., & Iyer, N. (2016). Neurodevelopmental comorbidity profile in specific learning disorders. InternationalJournal of Contemporary Pediatrics, 3(2), 355-361.
Sprenger. M. (2010). Brain-Based Teaching in the Digital Age Publisher: Association for Supervision & Curriculum Development.
Staus, H. (2006). Relationship neurological executive functionswith developmental disorders. New in cognitive sciences8(4), 57-70.‏
Taner, C. (2016). Effects of Infographics on Students Achievement and Attitude towards Geography Lessons. Journal of Education and Learning, (5), 154-166.NO:1.
Taylor, S,. Duffy, G,. & Hughes. (2007). The use of animation in higher education teaching to support students with dyslexia, Education + Training, (49)1, 25-35.
Zelazo, P. D., Blair, C. B., & Willoughby, M. T. (2016). Executive function: Implications for education. US Department of Education, Institute of Education Sciences. National Center for Education Research. Retrieved from: https://files. eric. ed. gov/fulltext/ED570880. Pdf.