نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

چکیده

فرهنگ پذیری فرآیند تغییرات اجتماعی، روانی و فرهنگی است که از تعامل فرهنگ‏ها و درعین‌حال سازگاری با فرهنگ حاکم بر جامعه ناشی می‌شود. این پژوهش با هدف ساخت، عامل‌یابی و روایی‌سنجی پرسشنامه فرهنگ‌پذیری در دختران دانش‌آموز دوزبانه در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دو زبانه پایه‌های دهم و یازدهم در سال تحصیلی 1400-1401 در شهر ارومیه بود. تعداد 300 دانش‌آموز با روش تصادفی خوشه‌ای سه مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه فرهنگ‌پذیری پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده از روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از پایایی مطلوب بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از میزان مطلوب شاخص‌های برازش مدل بود. بنا بر متوسط واریانس استخراج‌شده (AVE) 2 عامل استخراج‌شده توانستند 61/51 درصد از واریانس پرسشنامه فرهنگ پذیری را تبیین کنند. بر اساس نتایج تحقیق حاضر مقیاس فرهنگ‌پذیری با پانزده گویه و دو مؤلفه زبان و هویت فرهنگی استخراج گردید که می‌تواند برای سنجش میزان فرهنگ‌پذیری دانش‌آموزان مورداستفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction, Factorization and Validation of the Iranian Bilinguals' Acculturation Scale

نویسندگان [English]

  • Azam Azizi 1
  • Farideh Hamidi 2
  • Maryam Meshkat 2

1 M.A. Student, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research aimed to construct, factor, and validate an acculturation questionnaire for bilingual female students in Urmia City, which examines the adaptation to dominant cultures resulting from the interaction of two cultures. The statistical population of the research comprised 300 bilingual female students in the 10th and 11th grades at schools in Urmia city during the academic year of 1400-1401. The acculturation questionnaire was administered using a three-stage cluster random method. Reliability was computed using Cronbach's Alpha coefficient, and validity was assessed via content validity and confirmatory factor analysis. According to the average extracted variance (AVE), two extracted factors could explain 51.66% of the accultoration questionnaire's variation. The confirmatory factor analysis showed that the x2/df index was 1.94, below the threshold of 5, which suggests the fit of the two-factor structure is optimal. Additionally, the second root of the mean square of the estimation error is 0.05, lower than 0.08, which indicates the model has a good fit. Reliability for the overall acculturation score is 0. The results of the present research established a 15-item Acculturation Scale comprising two components, Language, and Cultural Identity, demonstrating good reliability and validity. This instrument could provide an adequate measurement of the acculturation status of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • acculturation
  • confirmatory factor analysis
  • bilingual students
  • reliability
باطنی، محمدرضا. (1394). چهار گفتار درباره زبان. تهران: آگاه.
صادقی، علیرضا و نجفی، حسن. (2017). تدوین راهبردهای برنامه درسی چندفرهنگی‌‌ تربیت‌معلم ایران بر اساس تجارب کشورهای استرالیا، کانادا، مالزی و هندوستان. پژوهش در تربیت‌معلم، 1(1)، 127-146.‎ https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/118105/143
علومی، ابراهیم. (2019). جهانی‌شدن، مهاجرت‌های بین‌المللی و زبان‌ها. فصلنامه سیاست، 49(1)، 147-165.‎
کرمش کلیر، معینی میبدی، مریم. (2021). بازنگری به مبحث زبان و فرهنگ در آموزش زبان انگلیسی. پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، 11(2)، 153-173.‎ https://jflr.ut.ac.ir/article_82563.html
مرادی، مریم و رحمانی، مرضیه. (2016). بررسی‌‌ رابطه‌‌‌ متقابل‌ زبان‌ و‌ فرهنگ‌‌ با‌ استفاده‌‌ از فرضیه‌‌‌ نسبیت‌‌ زبان‌‌‌‌‌شناختی‌. نقد زبان و ادبیات خارجی، 12(16)، 237-258. https://clls.sbu.ac.ir/article_102713.html
نژاد‌محمد، وحید. (2017). دگردیسی ساختار بن‌مایه‌ها و اشتقاقات ذهنی-اجتماعی پدیده «زبان» در نزد ویگوتسکی و ژان پیاژه. رخسار زبان، 3(1)، 86-106.‎ https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/102841/89
 
Allameh, S. (2014). The reliability and validity of the acculturation rating scale for Mexican Americans adapted to Iranian individuals. Alliant International University
Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (Eds.). (2019). Multicultural education: Issues and perspectives. John Wiley & Sons.
Bai, J. (2016). Development and validation of the Acculturative Stress Scale for Chinese College Students in the United States (ASSCS). Psychological Assessment28(4), 443.
Baker, C. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual matters.
Baker, C. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual matters.
Berry, J. W. (2019). Acculturation: A personal journey across cultures. Cambridge University Press.
Berry, J. W., & Sam, D. L. (Eds.). (2006). The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp. 27-42). New York, NY, USA:: Cambridge University Press.
Chomsky, N. (2006). Language and mind. Cambridge University Press.
Crain, W. (2015). Theories of development: Concepts and applications. Routledge.
Cuèllar, I., Harris, L.C., & Jasso, R. (1980). An acculturation scale for Mexican-American normal and clinical populations. Hispanic Journal of BehavioralSciences, 2(3), 199-217.
Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. Teachers college press.
Guerra, R., Rodrigues, R. B., Aguiar, C., Carmona, M., Alexandre, J., & Lopes, R. C. (2019). School achievement and well-being of immigrant children: The role of acculturation orientations and perceived discrimination. Journal of school psychology75, 104-118.
Hamidi, F., & Bagheri, F. (2021). Predicting the Students' Brain Executive Functions Based on Their Acculturation in Multicultural High Schools. Archives of Neuroscience8(1).
Makarova, E. (2019). Acculturation and school adjustment of minority students: school and family-related factors. Intercultural Education30(5), 445-447. https://doi.org/10.1080/14675986.2019.1643559
Marin, G., Sabogal, F., Marin, B. V., Otero-Sabogal, R., & Perez-Stable, E. J. (1987). Development of a short acculturation scale for Hispanics. Hispanic journal of behavioral sciences9(2), 183-205. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/07399863870092005
Razani, J., Burciaga, J., Madore, M., & Wong, J. (2007). Effects of acculturation on tests of attention and information processing in an ethnically diverse group. Archives of Clinical Neuropsychology22(3), 333-341. doi:10.1016/j.acn.2007.01.008
Sam, D. L., & Berry, J. W. (Eds.). (2006). The Cambridge handbook of acculturation psychology. Cambridge University Press. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0022022109357030
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (5 th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Unger, J. B., Gallaher, P., Shakib, S., Ritt-Olson, A., Palmer, P. H., & Johnson, C. A. (2002). The AHIMSA acculturation scale: A new measure of acculturation for adolescents in a multicultural society. The Journal of Early Adolescence22(3), 225-251. DOI: 10.1177/02731602022003001
Vladimirovich, P. D. (2021). Concept as a Synthesis of the Elements of Language and Culture. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research7(6), 320-25.
Wright, A. A., Stieglitz, H., Kupersztoch, Y. M., Paulk, M. E., Kim, Y., Katz, I. T., ... & Prigerson, H. G. (2013). United States acculturation and cancer patients’ end-of-life care. PLoS One8(3), e58663. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0058663
Yoo, C. (2021). Acculturation strategies of multi-cultural family adolescents in South Korea: Marginalization, separation, assimilation, and integration. International Journal of Intercultural Relations81, 9-19.