نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

فرهنگ پذیری فرآیند تغییرات اجتماعی، روانی و فرهنگی است که از تعامل دو فرهنگ و در عین حال سازگاری با فرهنگ حاکم بر جامعه ناشی می‌شود. این پژوهش با هدف ساخت، عامل‌یابی و روایی‌سنجی پرسشنامه فرهنگ‌پذیری در دختران دانش‌آموز دوزبانه در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دو زبانه پایه های دهم و یازدهم در سال تحصیلی 1400-1401 در شهر ارومیه بود. تعداد300 دانش‌آموز با روش تصادفی خوشه‌ای سه مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه فرهنگ‌پذیری پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده ازروایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از پایایی مطلوب بود و نتایج تحلیل عاملی تاییدی حاکی از میزان مطلوب شاخص های برازش مدل بود. بنابر متوسط واریانس استخراج شده ( AVE ) 2 عامل استخراج‌شده توانستند 61/51 درصد از واریانس پرسشنامه فرهنگ پذیری را تبیین کنند. بر اساس نتایج تحقیق حاضر مقیاس فرهنگ‌پذیری با پانزده گویه و دو مولفه زبان و هویت فرهنگی استخراج گردید که می‌تواند برای سنجش میزان فرهنگ‌پذیری دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction, Factorization and Validation of Acculturation Scale for Iranian Bilingual Students

نویسندگان [English]

  • Azam Azizi 1
  • Farideh Hamidi 2
  • Maryam Meshkat 2

1 M.A student

2 Shahid Rajaee Teacher training University

چکیده [English]

Acculturation is the process of social, psychological and cultural changes that result from the interaction of two cultures and at the same time adapting to the culture that dominates the society. This research was conducted with the purpose of constructing, factoring and validating the acculturation questionnaire in bilingual female students in Urmia city. The statistical population included bilingual female students of the 10th and 11th grades in the academic year of 1400-1401 in Urmia city. 300 students were selected by three-stage cluster random method and answered the acculturation questionnaire. Reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient and validity was calculated using content validity and confirmatory factor analysis. According to the average extracted variance of AVE, 2 extracted factors could explain 51.66 percent of the variance of the acculturation questionnaire. The findings obtained from the confirmatory factor analysis showed that the x2/df index for the two-factor structure was equal to 1.94, and given that it was less than 5, it indicates the optimal fit of the model. And the second root of the mean square of the estimation error is equal to 0.05 and it is smaller than 0.08 and it indicates the good fit of the model. Reliability for the total acculturation score was0.89. Based on the results of the present research, a scale of acculturation with 15 items and two components of language and cultural identity was extracted, which can be appropriate to measure the level of acculturation of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acculturation
  • Confirmatory Factor Analysis
  • Bilingual students
  • Reliability