نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
فرهنگ پذیری فرآیند تغییرات اجتماعی، روانی و فرهنگی است که از تعامل فرهنگها و درعینحال سازگاری با فرهنگ حاکم بر جامعه ناشی میشود. این پژوهش با هدف ساخت، عاملیابی و رواییسنجی پرسشنامه فرهنگپذیری در دختران دانشآموز دوزبانه در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دو زبانه پایههای دهم و یازدهم در سال تحصیلی 1400-1401 در شهر ارومیه بود. تعداد 300 دانشآموز با روش تصادفی خوشهای سه مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه فرهنگپذیری پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده از روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از پایایی مطلوب بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از میزان مطلوب شاخصهای برازش مدل بود. بنا بر متوسط واریانس استخراجشده (AVE) 2 عامل استخراجشده توانستند 61/51 درصد از واریانس پرسشنامه فرهنگ پذیری را تبیین کنند. بر اساس نتایج تحقیق حاضر مقیاس فرهنگپذیری با پانزده گویه و دو مؤلفه زبان و هویت فرهنگی استخراج گردید که میتواند برای سنجش میزان فرهنگپذیری دانشآموزان مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction, Factorization and Validation of the Iranian Bilinguals' Acculturation Scale
نویسندگان [English]
- Azam Azizi 1
- Farideh Hamidi 2
- Maryam Meshkat 2
1 M.A. Student, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This research aimed to construct, factor, and validate an acculturation questionnaire for bilingual female students in Urmia City, which examines the adaptation to dominant cultures resulting from the interaction of two cultures. The statistical population of the research comprised 300 bilingual female students in the 10th and 11th grades at schools in Urmia city during the academic year of 1400-1401. The acculturation questionnaire was administered using a three-stage cluster random method. Reliability was computed using Cronbach's Alpha coefficient, and validity was assessed via content validity and confirmatory factor analysis. According to the average extracted variance (AVE), two extracted factors could explain 51.66% of the accultoration questionnaire's variation. The confirmatory factor analysis showed that the x2/df index was 1.94, below the threshold of 5, which suggests the fit of the two-factor structure is optimal. Additionally, the second root of the mean square of the estimation error is 0.05, lower than 0.08, which indicates the model has a good fit. Reliability for the overall acculturation score is 0. The results of the present research established a 15-item Acculturation Scale comprising two components, Language, and Cultural Identity, demonstrating good reliability and validity. This instrument could provide an adequate measurement of the acculturation status of students.
کلیدواژهها [English]
- acculturation
- confirmatory factor analysis
- bilingual students
- reliability