نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ،واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف این مطالعه بررسی تأثیر بازی‏های آموزشی بر اساس مدل برنامه‏ریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارت‏های خودیاری فراگیران پیش‌دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه‌کننده به پیش‌دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آن‌ها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه نمونه‏گیری خوشه‏ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس- نسخه والد و مقیاس مهارت‏های خودیاری دانشگاه ایالت (1992) بود. برای تحلیل داده‏ها از نرم‏افزار SPSS و از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی‏های آموزشی بر اساس مدل برنامه‏ریزی چندبعدی بر کاهش مؤلفه‌های اضطراب (ترس از جراحت‏های جسمانی، هراس اجتماعی، اختلال اضطراب تعمیم‌یافته، وسواس-بی‏اختیاری) تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین، بازی‏های آموزشی بر اساس مدل برنامه‏ریزی چندبعدی بر بهبود مهارت‏های خودیاری تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ بنابراین با توجه به یافته‏ها پیشنهاد می‏گردد که بازی‏های متنوع با کاربردهای آموزشی و مبتنی بر برنامه-ریزی چندبعدی توسط برنامه‏ریزان دوره پیش‌دبستانی طراحی شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Educational Games based on the Multidimensional Planning Model on Reducing Anxiety and Improving Self-Help Skills

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Al-Sadat Abtahi 1
  • Simin Farshadfar 2

1 Associate Professor Department of Educational Sciences,Research Science Unit Of Tehran,Iran

2 Master s degree,Preschool education,Research Sciences Unit,Tehran,Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of educational games based on the multidimensional planning model on reducing anxiety and improving self-help skills of preschool learners. The current research method was semi-experimental. The statistical population included all children referred to preschools in the cities of Kohgiluyeh and Boyer Ahmed, of which 40 people (20 control group and 20 experimental group) were selected using cluster sampling method. Data collection tools were the Spence Children's Anxiety Inventory-Parent Version and the State University Self-Help Skills Scale (1992). SPSS software and covariance analysis were used for data analysis. The results showed that educational games based on the multidimensional planning model had a positive and significant effect on reducing anxiety components (fear of physical injuries, social phobia, generalized anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder). Also, educational games based on the multidimensional planning model had a positive and significant effect on improving self-help skills. Therefore, according to the findings, it is suggested that various games with educational applications and based on multidimensional planning be designed by preschool planners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational games based on multidimensional planning model
  • anxiety
  • self-help skills
اصلانی سجهرود، کریم. (1394). بررسی آموزش مبتنی بر برنامه‏ریزی چندبعدی و آموزش‏های مرسوم بر خلاقیت کودکان مراکز پیش‌دبستانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
بازرگان، سیمین. (1399). برنامه‏ریزی چندبعدی؛ ماتریس زندگی. تهران: مدرسه.
پناهی، هادی، غضنفری، فیروزه، غلامرضایی، سیمین، صادقی، مسعود و سپهوندی، محمدعلی. (1398). بررسی علل پیدایی اختلال اضطراب تعمیم یافته در کودکان پیش‌دبستانی از منظر متخصصان علوم رفتاری. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 13 (4)، 72-52.
حسنوند، باقر و حسنوندی، صبا. (1394). تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه‏ریزی چندبعدی بر بهبود ارتباط کلامی، کلیشه‏ای و مهارت‏های اجتماعی کودکان اوتیستیک. فصلنامه مطالعات پیش‌دبستانی و دبستان. 1 (2)، 102-84.
دیانی، نسیم. (1390). اثربخشی فعالیت‏های کاردستی و نقاشی بر اساس مدل برنامه‏ریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب کودکان 6-4 سال شیرخوارگاه آمنه تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
شفیع‏پور، محدثه. (1398). طراحی برنامه آموزشی چندرسانه‏ای مبتنی بر داستان اجتماعی و الگوبرداری ویدئویی و بررسی تأثیر آن بر مهارت‏های خودیاری دانش‏آموزان کم‏توان هوشی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
صفری، سجاد، حسنوند، باقر، فیاض ایراندخت و بازرگان، سیمین. (1394). تأثیر آموزش‌وپرورش پیش‏دبستانی بر مبنای برنامه‏ریزی چندبعدی بر رشد مهارت‏های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه روان‏شناسی، 1 (37)، 138-119.
صفری، مهدی، و مفیدی، فرخنده. (1393). بررسی و تحلیل معیارهای طراحی فضای آموزشی موجود در مراکز پیش‌دبستانی و دبستان و تنظیم آن‌ها بر اساس معیارهای برنامه‏ریزی چندبعدی. فصلنامه نوآوری‏های آموزشی، 13 (51)، 110-97.
فرنام، علی، سلطانی‏نژاد، محمدسجاد و حیدری، الهه. (1399). اثربخشی بازی‌درمانی با رویکرد شناختی–رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی. نشریه پرستاری کودکان، 6 (4)، 104-95.
گودرزی، کوروش، مریدیان، سارا و روزبهانی، مهدی. (1398). تعیین اثربخشی بازی‌درمانی بر پرخاشگری، استرس و اضطراب کودکان. مجله علوم حرکتی و رفتاری، 2 (2)، 125-116.
مرادی، ارمیتا. (1399). بررسی تأثیر برنامه‏ریزی چندبعدی مبتنی بر مطالعات برنامه درسی راهبردی بر کم و کیف فعالیت‏های هنری و زیبایی‌شناختی دانش‏آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور، مرکز اصفهان.
وکیل‏نیا، مهرناز و زینالی، علی. (1397). تأثیر بازی‏های دبستانی بر کاهش افسردگی و اضطراب و دوری گزینی اجتماعی دانش‏آموزان مبتلا به نارسایی‏های رشدی و ذهنی. مجله مطالعات ناتوانی، 10 (5)، 7-1.
هدایتی ورکیانی، مریم، برجعلی احمد، بازرگان سیمین و مومنی‏فر، محمد. (1397). اثربخشی فعالیت‏های تربیت‌بدنی و هنری با تأکید بر موسیقی بر سلامتی و کاهش اضطراب کودکان پیش‌دبستانی، بر اساس مطالعات برنامه درسی راهبردی و الگوی برنامه‌ریزی چندبعدی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 13 (51)، 168-145.
یزدانی، فریدون. (1398). اثربخشی بازی درمانگری بر کاهش اضطراب دانش‏آموزان مدارس ابتدایی. مجلۀ علوم روان‌شناختی، 18 (74)، 246-235.
 
Adebisi, R. O., & Jerr, J. (2019). Effect of Use of Instructional Materials on Self-Help Skills of Children with Intellectual Disabilities in Abuja School for The Handicapped, Abuja, Nigeri. Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, 2 (1), 1-11.
Asan, H. &  Sezgin, Z. Ç.  (2020). Effects of the Educational Games on Primary School Students’ Speaking Skills and Speaking Anxiety. Journal of Theoretical Educational Science, 13 (4), 685-700. 
Banneyer, K. N., Bonin, L., Price, K., Goodman, W. K., & Storch, E. A. (2018). Cognitive behavioral therapy for childhood anxiety disorders: a review of recent advances. Current psychiatry reports, 20 (8), 65-72.
Clerkin, E. M., Sarfan, L. D., Parsons, E. M., & Magee, J. C. (2017). Mindfulness Facets, Social Anxiety, and Drinking to Cope with Social Anxiety: Testing Mediators of Drinking Problems. Mindfulness, 8 (1), 159-170.
Durkee Hester, A. (2020). Self-help Skills. Carolina Institute for Developmental DisabilitiesUniversity of North Carolina at Chapel HillChapel HillUSA.
Garcia-Lopez, L. j., Saez-Castillo, A. J., & Fuentes-Rodriguez, G. (2016). Psychometric properties of the Youth Anxiety Measure for DSM-5, Part I (YAM-5-I) in a community sample of Spanish-speaking adolescents. Journal of Affective Disorders, 15 (208), 455-459.
Heeren, A., & McNally, R. J. (2018). Social anxiety disorder as a densely interconnected network of fear and avoidance for social situations": Correction. Cognitive Therapy and Research, 42 (6), 878–879.
Irwan Mahazir, I., Siti Khadijah, A., Mohd Erfy, I,. Kamaruzzaman, I., & Norazah, M. N. (2019). Impact of Games on Motivation, Attention and Skills in Pre-school Children. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 157-159.
Lelisho, M. E., Merera, A. M., Tareke, S. A., Suleman Hassen, S. (2022). Generalized anxiety disorder among mothers attending perinatal services during COVID-19 pandemic: using ordinal logistic regression model. Heliyon, 8, 1-9.
Muller, E., & Donley, C. h. (2019). Measuring the Impact of a School-Based, Integrative Approach to Play Therapy on Students With Autism and Their Classroom Instructors. International Journal of Play Therapy, 28 (3), 123–132.
Myatt, M. (2018). Building curriculum coherence. Impact journal 0f the chartered college of teaching Raberts, R., Attkinsson, C.C., & Rosenblatt, A. (1998). Prevalence of psychopathology among children and adolescents. American Journal of Psychiatry., 155 (6), 715-725.
Özgan, E., Karakılıç, H. F., Binici, D., Ustaoglu, A., & Ayhan, M. (2019). The Relationship between Test Anxiety and Academic Performance. Electronic International Journal of Education, Arts, and Scienc, 5 (10), 1-12.
Pavlidou, I., Dragicevic, N., Tsui, E. (2021). A Multi-Dimensional Hybrid Learning Environment for Business Education: A Knowledge Dynamics Perspective. Sustainability, 13 (1), 1-23.
Swan, A. J., & Kendall, P. C. (2016). Fear and missing out: Youth anxiety and functional outcomes. Clinical Psychology: Science and Practice, 23 (4), 417-435.
Toledo-Fernández, A., Betancourt-Ocampo, D., & González-González, A. (2021). Distress, Depression, Anxiety, and Concerns and Behaviors Related to COVID-19 during the First Two Months of the Pandemic: A Longitudinal Study in Adult Mexicans. Behav. Sci, 11 (76), 1-15.
Türkoğlu, B. (2019). The Effect of Educational Board Games Training Programme on the Social Skill Development of the Fourth Graders. Elementary Education Online, 18 (3), 1326-1344.
Wijnhoven, L. A. M., Creemers, D. H. M., Vermulst, A. A., Lindauer, J. L., Otten, R., Engels, C. M. E., Granic, I. (2020). Effects of the video game ‘Mindlight’ on anxiety of children with an autism spectrum disorder: A randomized controlled trial. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 86,1-9.
Xiong, Z., Weng, X., & Wei, Y. (2022). SandplayAR: Evaluation of psychometric game for people with generalized anxiety disorder. The Arts in Psychotherapy, 80, 34-39.
Zeng, S., Tang, G., Su, M., Luo, X., Liang, H., Yang, L., & Zhang, B. (2022). Infralow-frequency transcranial magnetic stimulation as a therapy for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial. Comprehensive Psychiatry, 1 (117), 1-8.