نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ،واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تحقیقات تهران

10.22054/jem.2023.71471.3424

چکیده

هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازی‌های آموزشی بر اساس مدل برنامه‌ریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارت‌های خودیاری فراگیران پیش دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه کننده به پیش دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آنها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس- نسخه والد و مقیاس مهارت‌های خودیاری دانشگاه ایالت (1992) بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی‌های آموزشی بر اساس مدل برنامه‌ریزی چندبعدی بر کاهش مولفه‌های اضطراب (ترس از جراحت‌های جسمانی، هراس اجتماعی، اختلال اضطراب تعمیم یافته، وسواس-بی‌اختیاری) تاثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین، بازی‌های آموزشی بر اساس مدل برنامه‌ریزی چندبعدی بر بهبود مهارت‌های خودیاری تاثیر مثبت و معناداری داشت. بنابراین با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌گردد که بازی‌های متنوع با کاربردهای آموزشی و مبتنی بر برنامه-ریزی چندبعدی توسط برنامه‌ریزان دوره پیش دبستانی طراحی شود

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of educational games based on the multidimensional planning model on reducing anxiety and improving self-help skills

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Al-Sadat Abtahi 1
  • simin farshadfar 2

1 Associate Professor Department of Educational Sciences,Research Science Unit Of Tehran,Iran.

2 Master's degree from Tehran University of Research Sciences

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of educational games based on the multidimensional planning model on reducing anxiety and improving self-help skills of preschool learners. The current research method was semi-experimental. The statistical population included all children referred to preschools in the cities of Kohgiluyeh and Boyer Ahmed, of which 40 people (20 control group and 20 experimental group) were selected using cluster sampling method. Data collection tools were the Spence Children's Anxiety Inventory-Parent Version and the State University Self-Help Skills Scale (1992). SPSS software and covariance analysis were used for data analysis. The results showed that educational games based on the multidimensional planning model had a positive and significant effect on reducing anxiety components (fear of physical injuries, social phobia, generalized anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder). Also, educational games based on the multidimensional planning model had a positive and significant effect on improving self-help skills. Therefore, according to the findings, it is suggested that various games with educational applications and based on multidimensional planning be designed by preschool planners

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational games based on multidimensional planning model
  • anxiety
  • self-help skills