نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
با افزایش پیچیدگیهای سازمانی بهترین شیوههای پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه دادهها از پیمایشها و طرحهای متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطۀ منفرد در یک دورۀ دوسالانه، سالانه یا کوتاهتر استفاده میکند. در پی جریان شنیدن مداوم در سازمان، نگاه متخصصان سنجش و اندازهگیری به سنجشهای همیشگی یا سنجشهای نبضی معطوف شده است. هدف این مطالعه شناخت وضعیت حال و آیندۀ پیمایشهای کارکنان در سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران از دیدگاه متخصصان HR سازمان/شرکت بود. به همین منظور پیمایشی به مدت دو ماه در محدودۀ زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1401 انجام شد. جامعۀ آماری این مطالعه کلیه سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران بوده است که در سال 1401 فعالیت رسمی داشتهاند. بهمنظور دستیابی به نمونهای معرّف، از روش نمونهگیری طبقهای هدفمند برای جمعآوری دادههای موردنیاز از شرکتها و سازمانهایی در صنایع با اندازههای مختلف استفاده شد. نتایج نشان میدهد که پیشرفتها در تمام جنبههای چرخۀ سنجشهای نبضی، از طراحی و استقرار گرفته تا گزارشدهی و تجزیهوتحلیل و ارائه دادههای بهموقع و مرتبطتر، سبب شده که سازمانها از رویکرد پیمایش سنتی خود فاصله گرفته و همسو با رشد فناوریهای نوین به سمت پیمایشهای نبضی متمایل شوند. بااینحال، پیمایشهای سازمانها و شرکتهای ایرانیِ موردمطالعه در مقایسه با سایر کشورهای جهان روند بسیار کندتری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Applying and Methodological Considerations of Organizational Pulse Surveys
نویسنده [English]
- Jalil Younesi
Associate Professor, Measurement and Measurement Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
To keep up with increasing organizational complexities, the best survey and survey practices have evolved. This is evidenced by the continuous listening strategy, which entails conducting surveys and developing plans more frequently than in a single static event, such as biennial, annual, or short period surveys to provide consistent feedback, data, and insights. The flow of the continuous listening in organizations has steered the focus of psychometric specialists towards the continuous survey or pulse survey model. The objective of this research was to study the current and future status of employee surveys in organizations in Iran, including public and private entities, from the perspective of their Human Resources specialists. For this purpose, a survey was conducted for two months between July and September of 2022. The study targeted organizations in Iran that conducted official activities during 2022. The purposeful stratified sampling method was applied to collect data from organizations and companies of varying sizes & industry sectors. The findings demonstrate that advancements in all facets of the Pulse Survey Cycle, from design to reporting and analysis to providing more timely and relevant data, have motivated organizations to move away from traditional surveying strategies and align with the advancements of newer technologies through Pulse Surveys. Despite the slow evolution of surveys among Iranian organizations and companies, it is evident that they are making gradual advancements, which align with the progress of scientific resources and popular media coverage.
کلیدواژهها [English]
- : organizational survey
- pulse survey
- attitude measurement
- feedback