نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

با افزایش پیچیدگی‌های سازمانی بهترین شیوه‌های پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه داده‏ها از پیمایش‏ها و طرح‏های متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطۀ منفرد در یک دورۀ دوسالانه، سالانه یا کوتاه‏تر استفاده می‏کند. در پی جریان شنیدن مداوم در سازمان، نگاه متخصصان سنجش و اندازه‌گیری به سنجش‌های همیشگی یا سنجش‌های نبضی معطوف شده است. هدف این مطالعه شناخت وضعیت حال و آیندۀ پیمایش‌های کارکنان در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران از دیدگاه متخصصان HR سازمان/شرکت بود. به همین منظور پیمایشی به مدت دو ماه در محدودۀ زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1401 انجام شد. جامعۀ آماری این مطالعه کلیه سازمان‏ها و شرکت‏های دولتی و خصوصی ایران بوده است که در سال 1401 فعالیت رسمی داشته‏اند. به‌منظور دستیابی به نمونه‌ای معرّف، از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای هدفمند برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از شرکت‏ها و سازمان‏هایی در صنایع با اندازه‏های مختلف استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که پیشرفت‌ها در تمام جنبه‌های چرخۀ سنجش‌های نبضی، از طراحی و استقرار گرفته تا گزارش‌دهی و تجزیه‌وتحلیل و ارائه داده‌های به‌موقع و مرتبط‌تر، سبب شده که سازمان‌ها از رویکرد پیمایش سنتی خود فاصله گرفته و همسو با رشد فناوری‏های نوین به سمت پیمایش‌های نبضی متمایل شوند. بااین‌حال، پیمایش‏های سازمان‌ها و شرکت‏های ایرانیِ موردمطالعه در مقایسه با سایر کشورهای جهان روند بسیار کندتری دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Applying and Methodological Considerations of Organizational Pulse Surveys

نویسنده [English]

  • Jalil Younesi

Associate Professor, Measurement and Measurement Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

To keep up with increasing organizational complexities, the best survey and survey practices have evolved. This is evidenced by the continuous listening strategy, which entails conducting surveys and developing plans more frequently than in a single static event, such as biennial, annual, or short period surveys to provide consistent feedback, data, and insights. The flow of the continuous listening in organizations has steered the focus of psychometric specialists towards the continuous survey or pulse survey model. The objective of this research was to study the current and future status of employee surveys in organizations in Iran, including public and private entities, from the perspective of their Human Resources specialists. For this purpose, a survey was conducted for two months between July and September of 2022. The study targeted organizations in Iran that conducted official activities during 2022. The purposeful stratified sampling method was applied to collect data from organizations and companies of varying sizes & industry sectors. The findings demonstrate that advancements in all facets of the Pulse Survey Cycle, from design to reporting and analysis to providing more timely and relevant data, have motivated organizations to move away from traditional surveying strategies and align with the advancements of newer technologies through Pulse Surveys. Despite the slow evolution of surveys among Iranian organizations and companies, it is evident that they are making gradual advancements, which align with the progress of scientific resources and popular media coverage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : organizational survey
  • pulse survey
  • attitude measurement
  • feedback
تیلور، کاترین، اس. (2013). روایی و رواسازی. ترجمه یونسی، جلیل (1398). تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
دلاور، علی. (1395). طرح‌های آزمایشی در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
دلاور، علی. (1391). مقیاس‌های سنجش نگرش. نشر روان.
دلاور، علی. (1395). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
 
Allen, J. B., Jain, S., & Church, A. H. (2020). Using a pulse survey approach to drive organizational change. Organ. Dev. Rev52, 62-68.
Beagrie, S. (2015). Next generation employee engagement tools. HR Magazine.
Bersin, J. (2014). It's time to rethink the'employee engagement'issue. Forbes. Retrieved from http://www. forbes. com/sites/joshbersin/2014/04/10/its-time-torethink-the-employee-engagement-issue.
Brown, M. I. (2022). Investigating the promise and pitfalls of pulse surveys. Industrial and Organizational Psychology15(1), 137-149.
Brown, S., Liyanage, S., Mikrou, P., Singh, A., & Ewer, A. K. (2020). Newborn pulse oximetry screening in the UK: a 2020 survey. The Lancet396(10255), 881.
Chiu, M. (2016). What HR needs to know about sentiment analysis. CEB Talent Daily. Retrieved from https://www.cebglobal.com/talentdaily/ hr-needs-to-know-sentiment-analysis/
Church, A. H., Kuyumcu, D., & Rotolo, C. T. (2016). Survey feedback: Driving change through organizational surveys. Oxford Bibliographies in Management. Retrieved from http:// www.oxfordbibliographies.com/ view/ document/ obo- 9780199846740/ obo- 9780199846740- 0089.xml
Colihan, J., Waclawski, J., & Kraut, A. (2006). Pulse surveys: A limited approach with some unique advantages. Getting action from organizational surveys: New concepts, technologies, and applications, 264-293.
Deloitte. (2017). Rewriting the rules for the digital age. Deloitte Global Human Capital Trends. Retrieved from https:// www2.deloitte.com/ us/ en/ pages/ human- capital/ articles/introduction- human- capital- trends.html
Dewhurst, S. (2006). Key findings from the pulse survey. Strategic Communication Management11(1), 6.
Diamantopoulos, A., & Winklhofer, H. M. (2001). Index construction with formative indicators: An alternative to scale development. Journal of marketing research38(2), 269-277.
Diaz, J. B. B., & Young, S. F. (2022). The future is here: A benchmark study of digitally enabled assessment and development tools. Consulting Psychology Journal, 74(1), 40–79. https://doi.org/10.1037/cpb0000201
Edwards, J. R., & Bagozzi, R. P. (2000). On the nature and direction of relationships between constructs and measures. Psychological methods5(2), 155.
Jolton, J., Tate, R., & Shah, N. (2017). Evolving and engaging work experience: building foundations and creating distinction.
Jolton, J., Barnett, G., Fink, A., Mastrangelo, P., & Weiner, S. (2017). Breaking from the norm: Argument for new survey best practices. Alternative session format at the 32nd Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, Orlando, FL.
Kraut, A. I. (Ed.). (1996). Organizational surveys: Tools for assessment and change (Vol. 3). San Francisco, CA: Pfeiffer.
Kraut, A. I. (Ed.). (2006). Getting action from organizational surveys: New concepts, technologies, and applications. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
Levenson, A. (2014). Employee surveys that work: Improving design, use, and organizational impact. San Francisco, CA: Berrett- Koehler.
Levenson, A. (2014). Employee surveys that work: Improving design, use, and organizational impact. Berrett-Koehler Publishers.
Mastrangelo, P. M., Macey, W. H., & Fink, A. A. (2020). Improving the design and interpretation of sample surveys in the workplace. Employee surveys and sensing: Challenges and opportunities, 38-52.
Masztal, J. J., Salamon, D. M., Pashturro, G., & Steelman, L. (2015). Employees can make the difference! examining the employee survey process in fortune 500 and mid-sized companies.
Nadler, D. A. (1977). Feedback and organization development: using databased methods. Boston, MA: Addison- Wesley Longman.
Paul, K. B., & Bracken, D. W. (1995). Everything you always wanted to know about employee surveys. Training & Development, 49(1), 45–49.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology88(5), 879.
Porter, S. R., Whitcomb, M. E., & Weitzer, W. H. (2004). Multiple surveys of students and survey fatigue. New Directions for Institutional Research, 2004(121), 63– 73.
Ray, R., Hyland, P. K., Dye, D., Kaplan, J., & Pressman, A. (2013). The DNA of engagement. Retrieved from https://www.conference-board.org/councils/councildetail. cfm?councilid=1058.
Rotolo, C. T., & Church, A. H. (2015). Big Data Recommendations for Industrial–Organizational Psychology: Are We in Whoville?. Industrial and Organizational Psychology8(4), 515-520.
Rowh, M. (2011). How to find out what employees really think. CIO. Retrieved from https://www.cio.com/article/2402428/enterprise-software/how-to find-out-what-employees-really-think
Weiner, S. P., & Dalessio, A. T. (2006). Oversurveying: Causes, consequences, and cures. Getting action from organizational surveys: New concepts, methods, and applications, 294-311.
Welbourne, T. M. (2016). The potential of pulse surveys: Transforming surveys into leadership tools. Employment Relations Today43(1), 33-39.