نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

با افزایش پیچیدگی‌های سازمانی بهترین شیوه‌های پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه داده‌ها از پیمایش‌ها و طرح‌های متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطه منفرد در یک دوره دو سالانه، سالانه یا کوتاه‌تر، استفاده می‌کند. در پی جریان شنیدن مداوم در سازمان، نگاه متخصصان سنجش و اندازه‌گیری به سنجش‌های همیشگی یا سنجش‌های نبضی معطوف شده است. هدف این تحقیق شناخت وضعیت کنونی و آینده پیمایش های کارکنان در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران از دیدگاه متخصصان HR سازمان/شرکت بود. به همین منظور پیمایشی به مدت دوماه در محدوده زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1401 انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران بوده است که در سال 1401 فعالیت رسمی داشته‌اند. به منظور دستیابی به نمونه‌ای معرّف، از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای هدفمند برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از شرکت‌ها و سازمان‌هایی در صنایع با اندازه‌های مختلف استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که پیشرفت‌ها در تمام جنبه‌های چرخه سنجش‌های نبضی، از طراحی و استقرار گرفته تا گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل، و ارائه داده‌های به‌موقع و مرتبط‌تر، سبب شده که سازمان‌ها از رویکرد نظرسنجی سنتی خود فاصله گرفته و همسو با رشد فناوری‌های نوین به سمت پیمایش های نبضی متمایل شوند. با این حال، به نظر می‌رسد که پیمایش‌های سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانیِ مورد مطالعه کندتر از آن چیزی که منابع علمی و رسانه‌های رایج می‌خواهند باور کنیم، در حال تکامل هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Application and methodological considerations of organizational pulse surveys

نویسنده [English]

  • jalil Younesi

ATU

چکیده [English]

With increasing organizational complexities, the best survey and survey practices have been challenged and survey research has evolved. Continuous listening refers to a survey plan that uses multiple surveys and plans more frequently than a single point in a biennial, annual, or shorter period to provide data. Following the flow of continuous listening in the organization, the focus of psychometrics specialists are directed to continuous survey or pulse surveys. The purpose of this research was to know the current and future status of employee surveys in public and private organizations and companies in Iran from the point of view of HR specialists of the organization. For this purpose, a survey was conducted for two months between July and September of 2022. The statistical population of this study was all public and private organizations and companies of Iran that had official activities in 2022. In order to obtain a representative sample, the purposeful stratified sampling method was used to collect the required data from companies and organizations of different sizes in different industries. The results show that improvements in all aspects of the pulse survey cycle, from design and deployment to reporting and analysis, and providing more timely and relevant data, have caused organizations to move away from their traditional survey approach and align with the growth of new technologies towards Pulse surveys are inclined. However, it appears that surveys of Iranian organizations and companies under study are evolving more slowly than the scientific resources and popular media want us to believe.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Organizational survey
  • pulse survey
  • attitude measurement
  • feedback