نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

عشق دلسوزانه به انسانیت یک مفهوم نسبتا جدید است و تحقیقات قابل توجهی در دو دهه گذشته انجام شده است. با وجود اهمیت کاربردی عشق مشفقانه به انسانیت (CLS-H-SF) تاکنون هیچ پژوهشی بر روی نوجوانان انجام نشده است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان بود که جهت کاربردهای مختلف، به‌ویژه در مشاوره تحصیلی- شغلی دانش‌آموزان دبیرستانی مفید خواهد بود. نمونه ای شامل 479 دانش آموز نوجوان داوطلب به مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت، مقیاس فارسی عاطفه مثبت و منفی (PANAS)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (SES) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روایی از همبستگی گویه ها با نمره کل و تحلیل عاملی تاییدی و جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. عشق مشفقانه به انسانیت با عاطفه مثبت، عزت نفس و رضایت از زندگی همبستگی مثبت و با عاطفه منفی همبستگی منفی داشت. تحلیل عاملی تاییدی از مدل تک عاملی پشتیبانی می کند و از سازگاری درونی خوبی برخوردار است. بر اساس یافته‌ها، نسخه فارسی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مناسب و مقیاسی پایا، معتبر و کوتاه است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Compassionate Love for Humanity Scale in Adolescents

نویسندگان [English]

  • Zahra Hajiheydari 1
  • Abbas Abdollahi 2
  • Somaye Ghiasi 3

1 Department of Counseling, Faculty of Education and psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran

3 Department of Counseling, Faculty of Education and psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Compassionate love for Humanity is a relatively new concept, and significant research has been conducted over the past two decades. Despite the practical importance of Compassionate Love for Humanity (CLS-H-SF), no studies have yet been conducted on adolescents. Therefore, the main purpose of the current study was to examine the psychometric properties of the CLS-H-SF Scale in adolescents, which would be useful in various usages, especially in academic-career counseling for high school students. The sample of 479 adolescent student volunteers completed an online survey that included the CLS-H-SF Scale, the Persian version of the Positive and Negative Affect Scale (PANAS), Rosenberg Self-Esteem Scale (SES), and Satisfaction with Life Scale (SWLS). Validity was evaluated through correlation of items with the total score and confirmatory factor analysis; reliability was determined by Cronbach's alpha. The Compassionate Love for Humanity was positively correlated with positive affect, self-esteem, and life satisfaction and was negatively correlated with negative affect. The Confirmatory Factor Analysis supported a one-factor model, and the internal consistency was good. According to the overall findings, the Persian version of the Compassionate Love for Humanity in adolescents has appropriate psychometric properties and is a reliable, valid, and brief scale.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adolescent
  • compassionate love
  • compassion
  • academic-career counseling