غلامرضا یادگارزاده؛ عادل فاطمی؛ مصطفی رستگار آگاه
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان واگرایی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تعدادی از دروس اصلی آمار طی سالهای 1397-1393 از سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامهریزی است. برای این منظور ابتدا براساس سرفصلهای دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که آزمونهای ورودی کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس آنها طراحی میشوند، موضوعها و زیر موضوعهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان واگرایی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تعدادی از دروس اصلی آمار طی سالهای 1397-1393 از سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامهریزی است. برای این منظور ابتدا براساس سرفصلهای دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که آزمونهای ورودی کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس آنها طراحی میشوند، موضوعها و زیر موضوعهای اصلی (با عنوان خوشه اصلی، زیرخوشه و مباحث) مشخص شد. در مرحله بعد توزیع فراوانی سوالات دفترچه آزمونهای مذکور در بازههای زمانی مشخص در هر مبحث استخراج شد و فاصله این توزیع سوالات در خوشهها با توزیع ایدهآل و مورد انتظار خبرگان رشته تخصصی محاسبه و آزمون شده است. برای بررسی واگرایی، از آزمون "خیدو" و برای بررسی نیکویی برازش دو توزیع و همچنین فاصله اطلاعاتی از "شاخص جِفری" استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق یک نمونه موردی شامل مجموعا هشت درس، دو درس "آمار و طرح آزمایشها" در آزمون کارشناسی ارشد رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین چهار درس تخصصی کارشناسی ارشد رشته آمار (آمار ریاضی، رگرسیون، نمونهگیری و مبانی احتمال) و دو درس تخصصی دکتری این رشته (احتمال و استنباط آماری) است. نتایج نشان میدهد که از میان هشت درس غیرتخصصی تنها در یکی از دروس (طرح آزمایشها در رشته مهندسی کشاورزی) و البته در سال 1395 میزان واگرایی معنیدار بوده است (0.28= P-Value <0.05, Chi-square= 8.88, Jeffrey). همچنین در بین دروس تخصصی رشته آمار نیز میزان واگرایی از وضعیت ایدهآل برای یکی از دروس (درس احتمال آزمون دکتری آمار سال 1396) معنیدار است (0.46P-Value <0.01, Chi-square= 12.50, Jeffrey=). در نتیجه میتوان گفت در میان دروس آمار در آزمون ورودی رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین دروس تخصصی رشته آمار، بین سرفصل و سوالهای آزمون با وجود تغییرات، نسبتا هماهنگی و تناسب رعایت شده است، بجز در دو ماده که میزان واگرایی و عدم تناسب معنی دارشده که این می تواند به دلیل عدم اطلاع طراحان سوال از سرفصل های دروس مذکور باشد.
محمد اصل محمد علیزاد؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ هوشنگ طالبی؛ احمد عابدی
چکیده
برخورداربودن دانش آموزان از شایستگی تحصیلی و کسب و ارتقاء آن در فرایند تحصیل، مطلوب هر نظام آموزشی است. وجود ملاکی برای اندازهگیری درست شایستگی تحصیلی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، در پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه شایستگی تحصیلی و شناسایی ابعاد و مولفه های تشکیل دهنده آن مورد هدف قرار گرفته است. جامعه این ...
بیشتر
برخورداربودن دانش آموزان از شایستگی تحصیلی و کسب و ارتقاء آن در فرایند تحصیل، مطلوب هر نظام آموزشی است. وجود ملاکی برای اندازهگیری درست شایستگی تحصیلی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، در پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه شایستگی تحصیلی و شناسایی ابعاد و مولفه های تشکیل دهنده آن مورد هدف قرار گرفته است. جامعه این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دور اول شهر تبریز بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 660 دانش آموز در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته شایستگی تحصیلی، بر اساس مدل انگیزش و شایستگی مک گرو(2013) بود. روایی محتوایی مقیاس با استفاده از شاخص نسبت روائی محتوا(CVR) و روایی سازهای آن از طریق انجام تحلیل عامل اکتشافی و روایی همزمان آن از طریق محاسبه همبستگی با پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری پنتریچ و دیگروت(1999) بدست آمد. برای اطمینان از پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و این ضریب برای مقیاس کلی شایستگی تحصیلی و زیرمقیاسهای سه گانه جهتگیری نسبت به خود، جهتگیری نسبت به دیگران، جهتگیری نسبت به یادگیری، به ترتیب 96/0، 93/0، 92/0، و 92/0 بهدست آمده است. نتایج تحلیل عاملی انجام یافته، استخراج 5 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به خود، 6 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به یادگیری و 8 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به دیگران را نشان داد. شاخصهای نیکویی برازش حاصل از تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم نیز مقیاس نهایی شایستگی تحصیلی با 3 زیرمقیاس اصلی، 19 عامل و 109 آیتم مورد تائید قرار داد. در کل یافته های تحقیق نشان داد که این پرسشنامه از شاخصهای روانسنجی لازم برای ارزیابی شایستگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول برخوردار بوده و میتواند به-عنوان ابزار مفیدی در حوزه مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.
فاطمه قلی پور؛ زهرا طبیبی؛ حسین کارشکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی پرما در دانشجویان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دارای دسترسی به اینترنت در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه 568 نفر (385 زن و 183 مرد) و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پرما، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی پرما در دانشجویان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دارای دسترسی به اینترنت در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه 568 نفر (385 زن و 183 مرد) و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پرما، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف-18، پرسشنامه رضایت از زندگی و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس-21 بوده است. ابتدا پرسشنامه ترجمه شده و روایی محتوایی و صوری آن بررسی شد. سپس دادهها از طریق پرسشنامه برخط جمعآوری شده و تحلیل شدند. ارزیابی روایی سازه با تحلیل عاملی تائیدی ساختار 5 عاملی پرسشنامه را تائید کرد. همبستگی پرسشنامه با سازههای بهزیستی روانشناختی، رضایت از زندگی و افسردگی، اضطراب و استرس، نشاندهنده روایی همگرا و واگرای مناسب سازه بود. پایایی ابزار با ضرایب آلفای کرونباخ و گاتمن برای زیرمقیاسها و نمره کل، مناسب ارزیابی شد (66/0 تا 95/0)، همچنین بازآزمایی با ضرایب بالا (74/0 تا 86/0) نشان دهنده ثبات ابزار بود. در نهایت براساس نتایج این پژوهش پرسشنامه پرما برای استفاده در جامعه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
سمیه مهدوی؛ مهران آزادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی ) پرسشنامه طرحوارههای اولیه یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه، 2005) در جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درسال تحصیلی 98-99 انجام شد. به دلیل محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا نمونه آماری (مرد170 زن 341) به صورت داوطلبانه و از طریق گروههای مجازی دانشجویان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی ) پرسشنامه طرحوارههای اولیه یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه، 2005) در جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درسال تحصیلی 98-99 انجام شد. به دلیل محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا نمونه آماری (مرد170 زن 341) به صورت داوطلبانه و از طریق گروههای مجازی دانشجویان بدست آمد. اعتبار پرسشنامه با روش همسانی درونی، روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، وهنجار پرسشنامه با استفاده از نرم درصدی مشخص شد.تحلیل یافتهها نشان داد پرسشنامه به غیر از حوزه دگرجهتمندی که اعتبار متوسط (67/0) داشت، در بقیه حوزهها مطلوب (بالاتراز 70/0) است. همچنین باحذف برخی گویهها پرسشنامه از روایی کافی (بالاتراز 30/0) برخوردار بود. توزیع نمرات درصدی بدست آمده در حوزههای طرد، دگرجهت مندی، گوش به زنگی و مرزهای مختل در حد قابل قبول طبیعی است اما در حوزه خودگردانی چولگی به راست وجود دارد.کلیدواژهها :طرحوارههای ناسازگار اولیه، پرسشنامه طرحواره یانگ، هنجاریابی و تحلیل عاملی تاییدی
کمال پرهون؛ هادی پرهون؛ علیرضا مرادی؛ حمیدرضا حسن آبادی
چکیده
چکیدهبا توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام ...
بیشتر
چکیدهبا توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام شد. در قالب یک طرح همبستگی، 300 نفر از دانش آموزان13 تا 18 سال (7/50 درصد پسر و 3/49 درصد دختر) مشغول به تحصیل در مدارس دورة متوسطة شهر تهران در مطالعه حاضر شرکت کردند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS25 ، AMOS24 و SmartPLS 3 انجام شد. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که ساختار سه عاملی (شاخصهای رفتاری، هیجانی و شناختی) با 9 خرده مقیاس (بازداری، خود پایشی، جابجایی، کنترل هیجانی، آغاز گری، حافظة کاری، برنامهریزی/ سازماندهی، پایش تکلیف و سازماندهی مواد)، مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال ایرانی از برازش لازم برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای شاخصها بین 87/0 تا 89/0 و برای خرده مقیاسها نیز بین 87/0 تا 9/0 به دست آمد. همچنین پایایی بازآزمایی این مقیاس 9/0 به دست آمد. روایی همگرا برای سه شاخص تنظیم رفتاری (52/0AVE=)، تنظیم هیجانی (54/0AVE=) و تنظیم شناختی (58/0AVE=) به دست آمد. افزون بر این، پایایی ترکیبی (CR)، برای سه شاخص تنظیم رفتاری (85/0CR=)، تنظیم هیجانی (87/0CR=) و تنظیم شناختی (83/0CR=) گزارش شد. با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان عنوان کرد که نسخة پارسی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم، جهت سنجش کارکردهای اجرایی دانش آموزان 13 تا 18 سال در ایران از ویژگیهای روان سنجی مناسبی برخوردار است و میتواند ابزار قابل اعتمادی در موقعیتهای بالینی و پژوهشی باشد.
مصطفی حسن اصفهانی؛ مهدی خانجانی؛ عادل بذرام
چکیده
فابینگ پدیدهای نوظهور در دنیا میباشد که با پیشرفت تلفنهای هوشمند نقش پرنگتری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بودهاند. ...
بیشتر
فابینگ پدیدهای نوظهور در دنیا میباشد که با پیشرفت تلفنهای هوشمند نقش پرنگتری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بودهاند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 408 نفر می باشد که توسط پرسشنامهای اینترنتی، نمونهگیری شدند. در این پژوهش از مقیاس عمومی فابینگ(چوتپیتایاسونوند، کارن و داگلاس ، 2018)، و مقیاس اعتیاد به تلفن همراه سواری(سواری، 1393)، و جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافتههای این پژوهش روایی و پایایی مناسبی برای پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ نشان دادند. همچنین روایی همگرای میان دو پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ و پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه سواری 77/0 بدست آمد. بر مبنای نتایج بدست آمده، پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ قابل استفاده برای جمعیت عمومی مردم ایران میباشد.
فرامرز کشکولی؛ فرهاد خرمائی؛ سید مهدی پورسید
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر بوشهر بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 503 دانشآموز دختر و پسر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر بوشهر بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 503 دانشآموز دختر و پسر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای احراز روایی پرسشنامه از روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سازهای در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند. نتایج پژوهش وجود چهار عامل اهمالکاری تحصیلی، بیصداقتی تحصیلی، نقض قانون تحصیلی و نافرمانی مقابلهای تحصیلی را در این مقیاس مورد تأیید قرار داد. شاخصهای آلفای کرانباخ این مؤلفهها نیز مطلوب محاسبه گردید. در مجموع مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی از همسانی درونی مطلوب و روایی مناسبی برخورداراست و میتواند در پژوهشهای مرتبط با آسیبهای تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.