معصومه استاجی
چکیده
ارزشیابیهای کلاسی بخش جداییناپذیر فرایند یادگیری زبان و ابزاری قدرتمند برای تصمیمگیری آگاهانه و صحیح است. با این حال، شناخت نسبتاً کمی درمورد چگونگی برخورد معلمان با این نوع مطالبات وجود دارد و مهمتر این که، چگونه چنین شیوههای ارزشیابی در تدریس روزانه آنها تأثیر میگذارد. این مقاله در نظر دارد تا سواد ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی ...
بیشتر
ارزشیابیهای کلاسی بخش جداییناپذیر فرایند یادگیری زبان و ابزاری قدرتمند برای تصمیمگیری آگاهانه و صحیح است. با این حال، شناخت نسبتاً کمی درمورد چگونگی برخورد معلمان با این نوع مطالبات وجود دارد و مهمتر این که، چگونه چنین شیوههای ارزشیابی در تدریس روزانه آنها تأثیر میگذارد. این مقاله در نظر دارد تا سواد ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و معیار ارزیابی آنها از روشهای ارزشیابی را بررسی کند. علاوه بر این، تأثیر پیشینۀ تحصیلی آنان در سطح سواد ارزشیابیشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست. بدین منظور با استفاده از روش تحقیق پیمایشی (برای مطالعۀ هر گروه) و پس رویدادی (برای مقایسۀ گروهها) و با استفاده از یک پرسشنامۀ دوبخشی (برگرفته از پلیک ، 1993؛ پلیک، ایمپارا و فیگر ، 1993) در مورد سواد ارزشیابی، مقایسهای بین معلمان دارای مدرک تحصیلی زبان انگلیسی و گرایشهای مرتبط (آموزش زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی، مطالعات ترجمه، و زبانشناسی) در مقطع کارشناسی (تعداد، 22 نفر) و تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری، تعداد 10 نفر) که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهبودند، انجام شد. یافتهها نشان میدهد تفاوت معناداری در سطح سواد ارزشیابی زبان معلمان با توجه به پیشینۀ تحصیلی آنها وجود دارد. بهخصوص، نتایج نشان میدهند معلمان مقاطع تحصیلات تکمیلی از سواد ارزشیابی زبان بالاتری نسبت به معلمان مقطع کارشناسی برخوردار هستند که نشاندهندۀ تأثیر سطح و پیشینۀ تحصیلات معلمان است. در نتیجه، این تحقیق بر اهمیت ارائۀ آموزش مناسب در ارتقاء سواد ارزشیابی برای تمامی معلمان زبان انگلیسی آینده تاٴکید میکند، نیاز به چنین دورههایی را بررسی مینماید، راههای باسوادشدن در حوزهٴ ارزشیابی زبان را به معلمان نشان میدهد و به ارائۀ روشهایی میپردازد که از طریق آن کارشناسان آزمونسازی و مربیان معلم میتوانند در رسیدن به این مهم کارگشا باشند.
حسین کردلو؛ حسین علی محمدی؛ عباس نقی زاده باقی؛ نسرین عزیزیان کهن
چکیده
گسترش شبکههای اجتماعی به طور قابل توجهی شیوههای بازاریابی را تغییر داده است. سازمانها در حال سرمایهگذاری در فناوری برای افزایش حضور خود در شبکههای اجتماعی هستند. بازاریابی رسانههای اجتماعی ارتباطات، همکاری و تعاملات مشتریان را کنترل میکند و مشارکت آنها را تشویق میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی و رواییسنجی ...
بیشتر
گسترش شبکههای اجتماعی به طور قابل توجهی شیوههای بازاریابی را تغییر داده است. سازمانها در حال سرمایهگذاری در فناوری برای افزایش حضور خود در شبکههای اجتماعی هستند. بازاریابی رسانههای اجتماعی ارتباطات، همکاری و تعاملات مشتریان را کنترل میکند و مشارکت آنها را تشویق میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی و رواییسنجی ابزار پرسشنامة بازاریابی رسانههای اجتماعی در ورزش بود. این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شهر همدان بودند. با توجه به معیار حداقل حجم نمونة لازم برای گردآوری دادهها در تحلیل عاملی، 260 نفر از مشتریان به عنوان نمونة آماری تعیین شدند. پرسشنامه بهصورت تصادفی در بین نمونهها توزیع شدند. پرسشنامه محقق ساخته که از مرور ادبیات موضوع پژوهش در پنج مؤلفة اطلاعات، راحتی، تعامل اجتماعی، خودبیانگری و سرگرمی تنظیم شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با کمک 10 تن از متخصصان بازاریابی ورزشی تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی درونی، از آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونهگیری، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد که پایایی مؤلفههای پرسشنامه از وضعیت قابلقبولی برخوردار بود. درخصوص روابط عاملها با بازاریابی رسانههای اجتماعی، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند تبیینکنندة خوبی برای مفهوم بازاریابی رسانههای اجتماعی باشند؛ شاخصهای نسبت 88/1=2/df، 058/0RMSEA=، 98/0NNFI=، 97/0NFI=، 99/0CFI=، 99/0IFI=، 99/0RFI= و 92/0GFI= برازندگی مدل را تأیید کردند. در نتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل بازاریابی رسانههای اجتماعی تأیید شد. با توجه به تأیید ابزار یادشده در این مطالعه، پژوهشگران آینده میتوانند از ابزار حاضر برای تعیین بازاریابی رسانههای اجتماعی در ورزش استفاده کنند.
غلامرضا یادگارزاده؛ عادل فاطمی؛ مصطفی رستگار آگاه
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان واگرایی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تعدادی از دروس اصلی آمار طی سالهای 1397-1393 از سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامهریزی است. برای این منظور ابتدا براساس سرفصلهای دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که آزمونهای ورودی کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس آنها طراحی میشوند، موضوعها و زیر موضوعهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان واگرایی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تعدادی از دروس اصلی آمار طی سالهای 1397-1393 از سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامهریزی است. برای این منظور ابتدا براساس سرفصلهای دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که آزمونهای ورودی کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس آنها طراحی میشوند، موضوعها و زیر موضوعهای اصلی (با عنوان خوشه اصلی، زیرخوشه و مباحث) مشخص شد. در مرحله بعد توزیع فراوانی سوالات دفترچه آزمونهای مذکور در بازههای زمانی مشخص در هر مبحث استخراج شد و فاصله این توزیع سوالات در خوشهها با توزیع ایدهآل و مورد انتظار خبرگان رشته تخصصی محاسبه و آزمون شده است. برای بررسی واگرایی، از آزمون "خیدو" و برای بررسی نیکویی برازش دو توزیع و همچنین فاصله اطلاعاتی از "شاخص جِفری" استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق یک نمونه موردی شامل مجموعا هشت درس، دو درس "آمار و طرح آزمایشها" در آزمون کارشناسی ارشد رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین چهار درس تخصصی کارشناسی ارشد رشته آمار (آمار ریاضی، رگرسیون، نمونهگیری و مبانی احتمال) و دو درس تخصصی دکتری این رشته (احتمال و استنباط آماری) است. نتایج نشان میدهد که از میان هشت درس غیرتخصصی تنها در یکی از دروس (طرح آزمایشها در رشته مهندسی کشاورزی) و البته در سال 1395 میزان واگرایی معنیدار بوده است (0.28= P-Value <0.05, Chi-square= 8.88, Jeffrey). همچنین در بین دروس تخصصی رشته آمار نیز میزان واگرایی از وضعیت ایدهآل برای یکی از دروس (درس احتمال آزمون دکتری آمار سال 1396) معنیدار است (0.46P-Value <0.01, Chi-square= 12.50, Jeffrey=). در نتیجه میتوان گفت در میان دروس آمار در آزمون ورودی رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین دروس تخصصی رشته آمار، بین سرفصل و سوالهای آزمون با وجود تغییرات، نسبتا هماهنگی و تناسب رعایت شده است، بجز در دو ماده که میزان واگرایی و عدم تناسب معنی دارشده که این می تواند به دلیل عدم اطلاع طراحان سوال از سرفصل های دروس مذکور باشد.
محمد اصل محمد علیزاد؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ هوشنگ طالبی؛ احمد عابدی
چکیده
برخورداربودن دانش آموزان از شایستگی تحصیلی و کسب و ارتقاء آن در فرایند تحصیل، مطلوب هر نظام آموزشی است. وجود ملاکی برای اندازهگیری درست شایستگی تحصیلی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، در پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه شایستگی تحصیلی و شناسایی ابعاد و مولفه های تشکیل دهنده آن مورد هدف قرار گرفته است. جامعه این ...
بیشتر
برخورداربودن دانش آموزان از شایستگی تحصیلی و کسب و ارتقاء آن در فرایند تحصیل، مطلوب هر نظام آموزشی است. وجود ملاکی برای اندازهگیری درست شایستگی تحصیلی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، در پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه شایستگی تحصیلی و شناسایی ابعاد و مولفه های تشکیل دهنده آن مورد هدف قرار گرفته است. جامعه این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دور اول شهر تبریز بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 660 دانش آموز در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته شایستگی تحصیلی، بر اساس مدل انگیزش و شایستگی مک گرو(2013) بود. روایی محتوایی مقیاس با استفاده از شاخص نسبت روائی محتوا(CVR) و روایی سازهای آن از طریق انجام تحلیل عامل اکتشافی و روایی همزمان آن از طریق محاسبه همبستگی با پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری پنتریچ و دیگروت(1999) بدست آمد. برای اطمینان از پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و این ضریب برای مقیاس کلی شایستگی تحصیلی و زیرمقیاسهای سه گانه جهتگیری نسبت به خود، جهتگیری نسبت به دیگران، جهتگیری نسبت به یادگیری، به ترتیب 96/0، 93/0، 92/0، و 92/0 بهدست آمده است. نتایج تحلیل عاملی انجام یافته، استخراج 5 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به خود، 6 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به یادگیری و 8 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به دیگران را نشان داد. شاخصهای نیکویی برازش حاصل از تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم نیز مقیاس نهایی شایستگی تحصیلی با 3 زیرمقیاس اصلی، 19 عامل و 109 آیتم مورد تائید قرار داد. در کل یافته های تحقیق نشان داد که این پرسشنامه از شاخصهای روانسنجی لازم برای ارزیابی شایستگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول برخوردار بوده و میتواند به-عنوان ابزار مفیدی در حوزه مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.
فاطمه قلی پور؛ زهرا طبیبی؛ حسین کارشکی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی پرما در دانشجویان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دارای دسترسی به اینترنت در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه 568 نفر (385 زن و 183 مرد) و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پرما، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی پرما در دانشجویان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دارای دسترسی به اینترنت در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه 568 نفر (385 زن و 183 مرد) و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پرما، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف-18، پرسشنامه رضایت از زندگی و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس-21 بوده است. ابتدا پرسشنامه ترجمه شده و روایی محتوایی و صوری آن بررسی شد. سپس دادهها از طریق پرسشنامه برخط جمعآوری شده و تحلیل شدند. ارزیابی روایی سازه با تحلیل عاملی تائیدی ساختار 5 عاملی پرسشنامه را تائید کرد. همبستگی پرسشنامه با سازههای بهزیستی روانشناختی، رضایت از زندگی و افسردگی، اضطراب و استرس، نشاندهنده روایی همگرا و واگرای مناسب سازه بود. پایایی ابزار با ضرایب آلفای کرونباخ و گاتمن برای زیرمقیاسها و نمره کل، مناسب ارزیابی شد (66/0 تا 95/0)، همچنین بازآزمایی با ضرایب بالا (74/0 تا 86/0) نشان دهنده ثبات ابزار بود. در نهایت براساس نتایج این پژوهش پرسشنامه پرما برای استفاده در جامعه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
سمیه مهدوی؛ مهران آزادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی ) پرسشنامه طرحوارههای اولیه یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه، 2005) در جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درسال تحصیلی 98-99 انجام شد. به دلیل محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا نمونه آماری (مرد170 زن 341) به صورت داوطلبانه و از طریق گروههای مجازی دانشجویان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی ) پرسشنامه طرحوارههای اولیه یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه، 2005) در جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درسال تحصیلی 98-99 انجام شد. به دلیل محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا نمونه آماری (مرد170 زن 341) به صورت داوطلبانه و از طریق گروههای مجازی دانشجویان بدست آمد. اعتبار پرسشنامه با روش همسانی درونی، روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، وهنجار پرسشنامه با استفاده از نرم درصدی مشخص شد.تحلیل یافتهها نشان داد پرسشنامه به غیر از حوزه دگرجهتمندی که اعتبار متوسط (67/0) داشت، در بقیه حوزهها مطلوب (بالاتراز 70/0) است. همچنین باحذف برخی گویهها پرسشنامه از روایی کافی (بالاتراز 30/0) برخوردار بود. توزیع نمرات درصدی بدست آمده در حوزههای طرد، دگرجهت مندی، گوش به زنگی و مرزهای مختل در حد قابل قبول طبیعی است اما در حوزه خودگردانی چولگی به راست وجود دارد.کلیدواژهها :طرحوارههای ناسازگار اولیه، پرسشنامه طرحواره یانگ، هنجاریابی و تحلیل عاملی تاییدی
کمال پرهون؛ هادی پرهون؛ علیرضا مرادی؛ حمیدرضا حسن آبادی
چکیده
چکیدهبا توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام ...
بیشتر
چکیدهبا توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام شد. در قالب یک طرح همبستگی، 300 نفر از دانش آموزان13 تا 18 سال (7/50 درصد پسر و 3/49 درصد دختر) مشغول به تحصیل در مدارس دورة متوسطة شهر تهران در مطالعه حاضر شرکت کردند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS25 ، AMOS24 و SmartPLS 3 انجام شد. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که ساختار سه عاملی (شاخصهای رفتاری، هیجانی و شناختی) با 9 خرده مقیاس (بازداری، خود پایشی، جابجایی، کنترل هیجانی، آغاز گری، حافظة کاری، برنامهریزی/ سازماندهی، پایش تکلیف و سازماندهی مواد)، مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال ایرانی از برازش لازم برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای شاخصها بین 87/0 تا 89/0 و برای خرده مقیاسها نیز بین 87/0 تا 9/0 به دست آمد. همچنین پایایی بازآزمایی این مقیاس 9/0 به دست آمد. روایی همگرا برای سه شاخص تنظیم رفتاری (52/0AVE=)، تنظیم هیجانی (54/0AVE=) و تنظیم شناختی (58/0AVE=) به دست آمد. افزون بر این، پایایی ترکیبی (CR)، برای سه شاخص تنظیم رفتاری (85/0CR=)، تنظیم هیجانی (87/0CR=) و تنظیم شناختی (83/0CR=) گزارش شد. با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان عنوان کرد که نسخة پارسی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم، جهت سنجش کارکردهای اجرایی دانش آموزان 13 تا 18 سال در ایران از ویژگیهای روان سنجی مناسبی برخوردار است و میتواند ابزار قابل اعتمادی در موقعیتهای بالینی و پژوهشی باشد.