نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

3 دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی میزان واگرایی سوال‌های آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تعدادی از دروس اصلی آمار طی سال‌های 1397-1393 از سرفصل‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی است. برای این منظور ابتدا براساس سرفصل‌های دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که آزمون‌های ورودی کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس آنها طراحی می‌شوند، موضوع‌ها و زیر موضوع‌های اصلی (با عنوان خوشه اصلی، زیرخوشه و مباحث) مشخص شد. در مرحله بعد توزیع فراوانی سوالات دفترچه آزمون‌های مذکور در بازه‌های زمانی مشخص در هر مبحث استخراج شد و فاصله این توزیع سوالات در خوشه‌ها با توزیع ایده‌آل و مورد انتظار خبرگان رشته تخصصی محاسبه و آزمون شده است. برای بررسی واگرایی، از آزمون "خی‏دو" و برای بررسی نیکویی برازش دو توزیع و همچنین فاصله اطلاعاتی از "شاخص جِفری" استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق یک نمونه موردی شامل مجموعا هشت درس، دو درس "آمار و طرح آزمایشها" در آزمون‏ کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی کشاورزی و همچنین چهار درس تخصصی کارشناسی ارشد رشته آمار (آمار ریاضی، رگرسیون، نمونه‌گیری و مبانی احتمال) و دو درس تخصصی دکتری این رشته (احتمال و استنباط آماری) است. نتایج نشان می‏دهد که از میان هشت درس غیرتخصصی تنها در یکی از دروس (طرح آزمایشها در رشته مهندسی کشاورزی) و البته در سال 1395 میزان واگرایی معنی‏دار بوده است (0.28= P-Value <0.05, Chi-square= 8.88, Jeffrey). همچنین در بین دروس تخصصی رشته آمار نیز میزان واگرایی از وضعیت ایده‌آل برای یکی از دروس (درس احتمال آزمون دکتری آمار سال 1396) معنی‌دار است (0.46P-Value <0.01, Chi-square= 12.50, Jeffrey=). در نتیجه می‌توان گفت در میان دروس آمار در آزمون ورودی رشته‌های مهندسی کشاورزی و همچنین دروس تخصصی رشته آمار، بین سرفصل و سوال‏های آزمون با وجود تغییرات، نسبتا هماهنگی و تناسب رعایت شده است، بجز در دو ماده که میزان واگرایی و عدم تناسب معنی دارشده که این می تواند به دلیل عدم اطلاع طراحان سوال از سرفصل های دروس مذکور باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the divergence of syllabusand questions using the goodness-of-fit test and the Jeffrey index (Case study: Graduation test statistics course questions 1393-1393)

نویسندگان [English]

  • gholamreza yadegarzadeh 1
  • adel fatemi 2
  • Mostafa Rastgar Agah 3

1 Assistant Professor, Curriculum Studies Dept., Allame Tabatabai’i; university, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Statistics Dept., Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

3 Ph.D. in Assessment and Evaluation, Allame Tabatabai’i; university, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the divergence of the questions of the master's and doctoral exams of a number of statistical courses during the years 1397-1393 from the topics approved by the Supreme Planning Council. For this purpose, the main topics and sub-topics (with the title of main cluster, sub-cluster and topics) were first identified based on the course titles approved by the Ministry of Science, Research and Technology, on which the master's and doctoral entrance exams are designed. In the next step, the frequency distribution of the mentioned test booklet questions in specific time intervals in each topic was extracted and the distance of this distribution of questions in the clusters with the ideal and expected distribution of specialized experts was calculated and tested. The Chi-square test was used to examine the divergence and the Jeffrey index was used to evaluate the good fit of the two distributions as well as the information distance. The sample studied in this study is a case study consisting of a total of eight courses, two courses "Statistics and Experimental Design" in the master's degree exam in agricultural engineering and also four specialized master's degree courses in statistics (mathematical statistics, regression, sampling and basics of probability) And two specialized doctoral courses in this field (probability and statistical inference). The results show that out of eight non-specialized courses in only one course (experimental design in the field of agricultural engineering) and of course in 2016 the rate of divergence was significant (P-Value = 0.28, Chi-square = 8.88 , Jeffrey). Also, among the specialized courses in the field of statistics, the degree of divergence from the ideal situation for one of the courses (probability course of the doctoral exam in statistics in 1396) is significant (0.46P-Value <0.01, Chi-square = 12.50, Jeffrey =).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divergence
  • course titles
  • master's and doctoral exams
  • goodness-of-fit test
  • Jeffrey divergence index
بهرام‌بیگی، مهری. (1391). ویژگی‌های مطلوب در تدوین سرفصل درسی دانشگاهی با نقد بر سرفصل‌های درسی رشته زبان فرانسه. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 16(25)، 48-58.
حسن‌زاده، حسام. (1398). بررسی تطبیقی سرفصل دروس دوره کارشناسی طراحی گرافیک در ایران و منتخبی از دانشگاه‌های جهان. نشریه مطالعات تطبیقی هنر، 5(9)، 35-45.
دفترچه سؤال‌های آزمون دکتری سال‏های 1393 تا 1396 رشته‏های آمار و مهندسی کشاورزی (منتشرشده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور).
دفترچه سؤال‌های آزمون کارشناسی ارشد سال‏های 1393 تا 1396 رشته‏های آمار و مهندسی کشاورزی (منتشرشده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور).
رضایی، مژده. (1395). مطالعه تطبیقی سرفصل دروس رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات سلامت. در هفتمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجوئی، 23، اردیبهشت 1395، اردبیل – ایران.
سرفصل و برنامه آموزشی دوره کارشناسی رشته آمار. (مصوب 26/02/1388).
سرفصل و برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشته آمار ریاضی. (مصوب 10/10/1374).
شب‌خیز، فاطمه، جعفری، حجین، امینیان رضوی، افسر و توراندخت بلند، آذین. (1391). بررسی سرفصل دروس و ارائه پیشنهادهای اصلاحی دوره کارشناسی تربیت‌بدنی با گرایش مربیگری. مدیریت ورزشی، (12)، 147-162.
صادقی شاهدانی، مهدی، صاحب‌هنر، حامد، عظیم زاده آرانی، محمد و حسینی دولت‌آبادی، سید مهدی. (1391). بررسی اثر شوک‌های پولی بر متغیرهای کلان اقتصادی با استفاده از روش BVAR: مطالعه موردی ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات اقتصادی در ایران، 1(4)، 99-100.
علوی، سید محمد، کیوان پناه، شیوا و تاسی، یونس. (1396). بررسی سرفصل دروس انگلیسی برای اهداف آکادمیک بر اساس نیازسنجی. IJEAP، 6(1)، 16-1.
کرمی، مرتضی و فتاحی، هدی. (1392). تغییر برنامه درسی آموزش عالی، (مورد: برنامه‌ درسی دوره کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 3(7)، 111-138.
غریب‌پور، افرا و توتونچی مقدم، مارال. (1394). بازنگری تطبیقی برنامه آموزشی پایه طراحی در دوره کارشناسی معماری. نشریه هنرهای زیبا، 20(4)، 59-72.
متوسلی محمود و مزرعتی، محمد. (1390). پیش‌بینی و تحلیل سیاستی از تقاضای حامل‌های انرژی در ایران مدل‌های VAR,BVAR و پیشنهاد مدل‌های SBVAR. مجله برنامه‌وبودجه، (43-44)، 29-76.
مهاجر ارومیه. الهه. (1391)، برآورد پارامترهای یک جمعیت متناهی با استفاده از توزیع پسین پولیا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته آمار، دانشگاه شیراز، دی‌ماه 1391.
یادگارزاده، غلامرضا. (1399). بررسی و مطالعه اثر آزمون سراسری بر برنامه درسی دوره متوسطه. طرح پژوهشی آموزش‌وپرورش شهرستان‏های استان تهران.
References
Abrego, L. and Osterholm, P (2008), "External Linkages and Economic Growth in Colombia: Insights from A Bayesian VAR Model", IMF Working Paper WP/08/46.
Amisano, G. and Serati, M (2004)," Time Varying Parameters BVAR Models for Inflation Forecasting", Research Unit of the Bank of Italy.
Annala, J., Lindén, J., & Mäkinen, M. (2015). Curriculum in higher education research. In Researching higher education (pp. 171-189). Routledge.‏
Biggs, J. (2003). Aligning teaching and assessment to curriculum objectives. Imaginative Curriculum Project, LTSN Generic Centre, 12.‏
Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40.‏
Borissov, B (1997), "BVAR Modeling in the Presence of Outliers", AMasters thesis, University of Toledo, Department of Economics.
Brookhart, S. M. (2011). Educational assessment knowledge and skills for teachers. Educational Measurement: Issues and Practice, 30(1), 3-12.‏
Doan, T. Litterman, R and Sims, C (1984), "Forecasting and Conditional Projection Using Realistic Prior Distributions", Econometric Reviews, No. 3. PP: 1-100.
Downing, S (2006). Twelve Steps for Effective Test Development in Downing & Haladyna (Eds.) Handbook of Test Development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Eignor, D. R. (2013). The standards for educational and psychological testing.‏
Gower. B. (1997), "Scientific Method: An Historical & Philosophical Introduction.", university of Guelph. Routledge. December 12.
Green. W.H. (1993), "Econometric Analysis (2nd ed)", Macmillan Publishing Company.
Hargis, C. H. (2013). Curriculum-based assessment: A primer. Charles C Thomas Publisher.‏
Husting, C., Harshman, J., & Yezierski, E. (2017). Using teacher action research in high school chemistry to develop novel assessment tools. J. Teach. Action Res, 3(2), 14-29.‏
Jeffreys, H. (1946). An invariant form for the prior probability in estimation problems. Proceedings of the Royal Society of London. Series A. Mathematical and Physical Sciences, 186(1007), 453-461.‏
Jones, E. D., Southern, W. T., & Brigham, F. J. (1998). Curriculum-based assessment: Testing what is taught and teaching what is tested. Intervention in School and Clinic, 33(4), 239-249.‏
Kane, Michael (2006), Content-Related Validity Evidence in Test Development, In Downing & Haladyna (Eds.) Handbook of Test Development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Kumar, P. M. (2016). Curriculum Enrichment for Learning Outcomes in Higher Education. International Journal of Scientific Research and Modern Education (IJSRME) ISSN (Online), 2455-5630.‏
Ord, J. (2004). Curriculum Debate: The Youth Work Curriculum as Process not as Outcome and Output to Aid Accountability. Youth and Policy, 85.‏
Priestley, M., & Philippou, S. (2019). Curriculum is–or should be–at the heart of educational practice.‏ The Curriculum Journal, 30:1, 1-7
Stobart, G. (2009). Determining validity in national curriculum assessments. Educational Research, 51(2), 161-179.‏
Wiliam, D. (2003). National curriculum assessment: how to make it better. Research Papers in Education, 18(2), 129-136.
Wiliam, D. (2001). An overview of the relationship between assessment and the curriculum. Curriculum and assessment, 1, 165-181.  
 
 استناد به این مقاله: یادگارزاده، غلامرضا، فاطمی، عادل و رستگار آگاه، مصطفی. (1400). بررسی میزان واگرایی سرفصل دروس و سوال‌های آزمون با استفاده از آزمون نیکویی برازش و شاخص جِفری (نمونه موردی: سوال‌های درس آمار آزمون تحصیلات تکمیلی 1397-1393). فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی 12(45)، 63-80. doi: 10.22054/jem.2022.56477.2097
 Educational Measurement is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.