حمیدرضا کرمی؛ مسعود گرامی پور؛ اصغر مینائی
چکیده
اگرچه تحلیل مدل درختهای راش برای شناسایی سؤالهای سودار آزمونهای مختلف معرفیشده است، اما تحقیقات اندکی در این خصوص صورت پذیرفته است. هدف از این تحقیق استفاده از مدل درختهای راش و بررسی عوامل مداخلهگر در آشکارسازی کنش افتراقی سؤالهای آزمون بود. برای پاسخگویی به سؤالهای تحقیق از روش مطالعات شبیهسازی و دادههای آزمون ...
بیشتر
اگرچه تحلیل مدل درختهای راش برای شناسایی سؤالهای سودار آزمونهای مختلف معرفیشده است، اما تحقیقات اندکی در این خصوص صورت پذیرفته است. هدف از این تحقیق استفاده از مدل درختهای راش و بررسی عوامل مداخلهگر در آشکارسازی کنش افتراقی سؤالهای آزمون بود. برای پاسخگویی به سؤالهای تحقیق از روش مطالعات شبیهسازی و دادههای آزمون اختصاصی دانشگاه علوم انتظامی امین استفاده شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی موسوم به تحقیقات روانسنجی است. جامعه آماری آزمون اختصاصی سال 1398 دانشگاه علوم انتظامی امین به تعداد 2414 نفر بهصورت تمام شمار مورد تحلیل قرارگرفته است. جهت تشخیص نرخ آشکارسازی کنش افتراقی سؤال با استفاده از مدل درختهای راش از بسته DIFtree در نرمافزار R استفاده شد. نتایج حاصل از مطالعه شبیهسازی نشان داد که مدل درختهای راش، کنش افتراقی سؤال را در نمونههای با حجم بالای 1000 آزمودنی بهصورت صد درصد شناسایی میکند. همچنین نتایج نشان داد که در آزمون اختصاصی دانشگاه علوم انتظامی تعداد 9 سؤال دارای کنش افتراقی سؤال هستند که در مهمترین آن، تعداد 7 سؤال در گروه ریاضی با 18 سال سن (رسته دوم) و 6 سؤال در گروه ریاضی با 19 سال سن (رسته اول) دارای سوگیری نسبت به گروه علوم تجربی (رسته سوم) بوده وجهتآن به نفع رسته اول و دوم و به ضرر رسته سوم بوده است.
روشنک خدابخش پیرکلانی؛ راضیه چگینی؛ محمد عطاری
چکیده
چکیدههدف: در زمینه روانشناسی شخصیت، پژوهش روی سازهماکیاولیانیسم در حال افزایش است. مقیاس ماکچهار، پر استفاده ترین ابزار به منظور سنجش ماکیاولیانیسم است. پژوهش حاضر به استانداردسازی این مقیاس در جامعهایرانی میپردازد. مقیاس ماکچهار با روش روش: مقیاس ماکچهار با روش ترجمه معکوس به فارسی برگردانده شد. بیست دانشجوی روانشناسی ...
بیشتر
چکیدههدف: در زمینه روانشناسی شخصیت، پژوهش روی سازهماکیاولیانیسم در حال افزایش است. مقیاس ماکچهار، پر استفاده ترین ابزار به منظور سنجش ماکیاولیانیسم است. پژوهش حاضر به استانداردسازی این مقیاس در جامعهایرانی میپردازد. مقیاس ماکچهار با روش روش: مقیاس ماکچهار با روش ترجمه معکوس به فارسی برگردانده شد. بیست دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران بهصورت مقدماتی به این مقیاس پاسخ دادند و پیشنهاداتی برای روانتر و شیواتر شدن متن دادند. نسخه نهایی در کنار مقیاس دوازده کثیف بین افراد یک نمونه 299 نفری از شهر تهران توزیع شد. جامعه پژوهش ساکنین شهر تهران و روش نمونه گیری گلوله برفی بود. بهمنظور بررسی ویژگیهای روانسنجی این ابزار از تحلیل آیتم، تحلیل موازی، تحلیل عاملی، روایی همگرا و همسانی درونی استفاده شد. مطالعات یافتهها: مطالعه مقدماتی روی آیتمها نشان داد که 3 آیتم (شماره 14، 17 و 20) کفایت روانسنجی لازم را ندارند. تحلیل عاملی روی 17 آیتم باقیمانده صورتگرفت. تحلیل موازی وجود 2 عامل را تأییدکرد. این دو عامل بهترتیب، جهانبینیبدبینانه و گرایشبهفریبکاری نامیده شدند. ضرایب همسانیدرونی برای خردهمقیاسها و کلمقیاس بهترتیب، 73/0 و 66/0 و 74/0 بود. همچنین، مقیاسماک با خردهمقیاسهای دوازده کثیف و بهخصوص خردهمقیاس ماکیاولیانیسم همبستگی معنادار داشت که شاهدی بر رواییهمگرای نسخه فارسی مقیاس ماکچهار است. بحث و نتیجهگیری: نسخه فارسی مقیاس ماکچهار دارای 17 آیتم و 2 عامل و همسو با پژوهشهای پیشین است. این عوامل دارای همسانیدرونی قابل قبول هستند. کل مقیاس ماکچهار نیز دارای روایی همگرای قابل قبول است. بنابراین، میتوان نتیجهگرفت که ترجمه فارسی مقیاس ماکچهار ابزاری روا و معتبر برای سنجش سازه ماکیاولیانیسم در ایران است.
حسین سوری؛ پروین کدیور؛ هادی کرامتی؛ حمیدرضا حسن آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار شاهدان قلدری بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطهای همدلی انجام گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادلههای ساختاری میباشد. جامعه مورد نظر دانشآموزان پسر و دختر متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 617 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار شاهدان قلدری بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطهای همدلی انجام گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادلههای ساختاری میباشد. جامعه مورد نظر دانشآموزان پسر و دختر متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 617 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری خوشهای از چهار شهرستان خرمآباد، بروجرد، پلدختر و کوهدشت انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاسهای مکانیسمهای عدم درگیری اخلاقی (بندورا و همکاران، 1996)، حساسیت اخلاقی (ناروائز و اندیکات، 2009)، نقش شرکتکنندگان (رفتار شاهدان) (سالمیوالی و همکاران، 1996) و پرسشنامه همدلی اساسی (جولایف و فرینگتون، 2006). پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با دادههای پژوهش برازش مطلوب و قابل قبولی دارد. دادههای پژوهش با نرم افزار آموس 24 (AMOS) تحلیل شد. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان میدهدکه عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با رفتار شاهدان در قلدری رابطه دارد. به عبارتی دیگر، کسانی که عدم درگیری اخلاقی بالا و حساسیت اخلاقی پایین دارند به صورت نامطلوبتری رفتار میکنند. همچنین نتایج تحلیل نشان میدهد که همدلی در ارتباط بین رفتارهای شاهدان قلدری در مدارس و عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی نقش واسطه-ای دارند. در مجموع به نظر میرسد که همدلی میتوانند به عنوان واسطه یا مکانیزمی در رابطه بین عدم درگیری اخلاقی، حساسیت اخلاقی و رفتار شاهدان در هنگام قلدری منجر به پیامدهای مثبت بیشتر و پیامدهای منفی کمتر برای افراد شود.
عابدین دارابی عمارتی؛ جعفر جهانی
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل ریزوماتیک و توسعه آن برای پرورش خلاقیت دانشآموزان است. برای تحقق این هدف از رویکرد ترکیبی و مدل آشیانهای آزمایشی استفاده شد. برای اجرای این طرح ابتدا چند درس از کتاب رایج علوم تجربی پایه ششم با استفاده از مدل آموزش ریزوماتیک سازماندهی شد، سپس این مجموعه توسط معلمان باتجربه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل ریزوماتیک و توسعه آن برای پرورش خلاقیت دانشآموزان است. برای تحقق این هدف از رویکرد ترکیبی و مدل آشیانهای آزمایشی استفاده شد. برای اجرای این طرح ابتدا چند درس از کتاب رایج علوم تجربی پایه ششم با استفاده از مدل آموزش ریزوماتیک سازماندهی شد، سپس این مجموعه توسط معلمان باتجربه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد سه مدرسه ابتدایی دخترانه از شهر کرمانشاه انتخاب و از هر مدرسه یک کلاس انتخاب شد(مدارس همگن و دارای شرایط تقریباً مشابه). این سه کلاس به ترتیب با نام-های کلاس مرجع، کلاس روش و کلاس روش محتوا نامگذاری شد. این طرح طی مدت 6 هفته و هر هفته یک جلسه اجرا شد. کلاس مرجع با روال عادی آموزش یافت. در کلاس روش با روش آموزش ریزوماتیک شاگردان محتوای کتاب رایج را فرا گرفتند و در کلاس روش – محتوا دانشآموزان محتوای طراحی شده را با شیوه آموزش ریزوماتیک تجربه کردند. بعد از اتمام دوره هر سه کلاس در آزمون خلاقیت تورنس و آزمون محقق ساخته شرکت کردند. یافتههای کمی با شیوه تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که اجرای مدل آموزشی ریزوماتیک در گروههای متفاوت آزمایشی باعث پرورش خلاقیت دانشآموزان میشود. در بخش کیفی نظرات معلمان در خصوص پیشرفت خلاقیت در ابعاد سیالی، ابتکار، بسط و انعطافپذیری مورد بررسی قرار گرفت. در مرحلهای دیگر یافتههای کمی و یافتههای کیفی حاصل از نظرات معلمان مقایسه گردید و تأثیر مثبت مدل آموزشی ریزوماتیک در پرورش خلاقیت تأیید شد.
معصومه پروانه؛ جلال دهقانی زاده؛ سهیلا شهبازی
چکیده
پژوهشها نشان دادهاندکه انرژی ذهنی یک عامل مهم در بسیاری از حوزهها از جمله عملکرد ورزشی است. بنابراین هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة انرژی ذهنی ورزشی بود. روش پژوهش، کاربردی و از نوع توسعه ابزار بود. جامعه آماری پژوهش کلیه ورزشکار زن و مرد شهر ارومیه در رشتههای ورزشی متفاوت بودند که از این جامعه بر اساس ...
بیشتر
پژوهشها نشان دادهاندکه انرژی ذهنی یک عامل مهم در بسیاری از حوزهها از جمله عملکرد ورزشی است. بنابراین هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة انرژی ذهنی ورزشی بود. روش پژوهش، کاربردی و از نوع توسعه ابزار بود. جامعه آماری پژوهش کلیه ورزشکار زن و مرد شهر ارومیه در رشتههای ورزشی متفاوت بودند که از این جامعه بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد 283 ورزشکار به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. از پرسشنامه انرژی ذهنی ورزشی لو و همکاران (2018) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پرسشنامه پس از ترجمه به فارسی و تأیید توسط سه متخصص به ورزشکاران ارائه و سپس تحلیل شد. برای بررسی روایی سازه و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه بررسی شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که سه عامل مؤلفههای احساسی انرژی ذهنی ورزشی (انرژی، خستگی ناپذیری و خونسردی) و دو عامل مؤلفههای شناختی انرژی ذهنی ورزشی (اعتماد به نفس و تمرکز) و همچنین عامل انگیزش برازش مناسبی با دادهها در نمونه ورزشکاران دارد. نتایج آلفای کرونباخ بالای 70/0 برای تمامی عاملها نیز بیانگر پایایی مناسب پرسشنامة انرژی ذهنی ورزشی میباشد. یافتهها بیانگر آن است که این ابزار اندازهگیری با روایی و پایایی مطلوب میتواند برای ارزیابی انرژی ذهنی ورزشی در ورزشکاران ایرانی استفاده شود.
افشین افضلی؛ محمدرضا یوسف زاده چوسری؛ روح الله عظیمی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش کیفیت آموزش مجازی اساتید از نظر دانشجویان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان که در ارزیابی اساتید شرکت نموده اند، بود حجم نمونه آماری شامل 500 نفر بود که به شیوه نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش کیفیت آموزش مجازی اساتید از نظر دانشجویان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان که در ارزیابی اساتید شرکت نموده اند، بود حجم نمونه آماری شامل 500 نفر بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی نسبتی انتخاب شدند. الگوی کیفیت آموزش مجازی 15 سؤالی در پنج بعد راهبردهای آموزشی، محتوای آموزشی، فعالیتهای ارزیابی، تعامل و پاسخگویی و اثربخشی طراحی شد؛ سپس با استفاده از تکنیکهای آماری نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی، روایی ابزار، بررسی و درنهایت با روش آلفای کرانباخ، پایایی ابزار تعیین شد. نتایج نشان داد ساختار الگوی کیفیت آموزش مجازی با توجه به نسبت روایی محتوا (76/0)و تحلیل عاملی تأییدی که مقدار شاخص نیکویی برازش(GFI) برابر با 967/0 شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) برابر با 994/0 و شاخص تعدیل یافته برازندگی (AFGI) برابر با 924/0 و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد(RMSEA) برابر با 052/0 تأیید شد. همچنین ابزار دارای پایایی مناسب و مطلوب با مقادیر آلفای کرانباخ کل (988/0)، بود.