ساختار عاملی ‎و ویژگی‎های روان‌سنجی مقیاس عمومی فابینگ

مصطفی حسن اصفهانی؛ مهدی خانجانی؛ عادل بذرام

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، صفحه 7-26

https://doi.org/10.22054/jem.2022.64299.3313

چکیده
  فابینگ پدیده‌ای نوظهور در دنیا می‌باشد که با پیشرفت تلفن‌های هوشمند نقش پرنگ‌تری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بوده‌اند. ...  بیشتر

ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی در دانش‌آموزان

فرامرز کشکولی؛ فرهاد خرمائی؛ سید مهدی پورسید

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، صفحه 27-49

https://doi.org/10.22054/jem.2022.60422.2176

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی مقیاس رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر بوشهر بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 503 دانش‌آموز دختر و پسر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ...  بیشتر

ویژگی های روانسنجی مقیاس تحمل پریشانی(سیمونز و گاهر، 2005)در سالمندان

عبدالباسط محمودپور؛ آسیه شریعتمدار؛ احمد برجعلی؛ عبدالله شفیع آبادی

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، صفحه 49-64

https://doi.org/10.22054/jem.2022.65915.3341

چکیده
  تغییراتی که در زندگی سالمندان به وجود می‌آید، می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی سالمند و بهداشت روانی او ایجاد کند. اگر شخص انعطاف‎پذیر و سازگار باشد بیشتر می‌تواند با این تغییرات کنار بیاید. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس تحمل پریشانی در سالمندان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی ...  بیشتر

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی معلمان

علیرضا رئیسی قربان آبادی؛ سمیه پوراحسان؛ مهشید تجربه کار

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، صفحه 67-89

https://doi.org/10.22054/jem.2022.62371.2203

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رفتار شهروندی سازمانی معلمان و ساخت و اعتباریابی پرسشنامه‌ای مناسب برای سنجش آنها بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان متوسطه آموزش و پرورش (ناحیه یک و دو) شهر کرمان در سال تحصیلی 1400-1399 می‌باشد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش دردسترس بود که در اجرای مقدمانی حجم نمونه ...  بیشتر

ساخت، روایی سنجی و اعتباریابی چک‌لیست تشخیصی ناتوانی‌های یادگیری

بهار رشیدی؛ سالار فرامرزی؛ مهدری رحمانی ملک آباد؛ مرضیه سلطانی

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، صفحه 89-112

https://doi.org/10.22054/jem.2022.61804.2193

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ساخت، روایی‌سنجی و اعتباریابی چک‌لیست تشخیصی ناتوانی‌های ‌یادگیری انجام شد. با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق از روش پژوهش ‌توصیفی و از نوع آزمون‌سازی استفاده شده است. جامعه‌آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مدارس مقطع ابتدایی (دوره ‌اول و دوم) شهر نجف‌آباد می‌باشند. نمونه آماری شامل 180 دانش‌آموز است که به روش ...  بیشتر

مدل یابی علی متغیرهای پیشایندی و پسایندی رویکرد به مطالعه دانشجویان: تحلیل میانجی‌گرانه

مهدی اکبری؛ حبیب اله نادری؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، صفحه 115-146

https://doi.org/10.22054/jem.2022.57296.3216

چکیده
  هدف این مقاله بررسی میزان تاثیر متغیرهای مهم پیشایندی و پسایندی رویکرد به مطالعه دانشجویان بوده است. مدل پیشنهادی روی دانشجویان کارشناسی سه دانشگاه مادر ایران شهید بهشتی تهران، تهران و دانشگاه علم و صنعت اجرا شد. 692 دانشجوی کارشناسی از سه دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران و دانشگاه علم و صنعت با نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ...  بیشتر

بررسی مقدماتی ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی پرسشنامه جزم اندیشی در بین دانشجویان

مرضیه حمزه زاده؛ وحید مشکی؛ شهریار شهیدی؛ روح الله منصوری سپهر

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، صفحه 145-171

https://doi.org/10.22054/jem.2022.55756.2087

چکیده
  به دلیل اثرگذاری جزم اندیشی بر بسیاری از حوزه های زندگی فردی و اجتماعی، پژوهش های زیادی با تمرکز بر این سازه شناختی انجام می گیرد. اما به دلیل فقدان ابزاری برای سنجش جزم اندیشی برای جامعه ایرانی، هدف پژوهش حاضر آماده سازی پرسشنامه جزم اندیشی روکیچ و بررسی پایایی و روایی آن در دانشجویان ایرانی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه شهید ...  بیشتر