نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیت و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

گسترش شبکه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی شیوه‌های بازاریابی را تغییر داده است. سازمان‌ها در حال سرمایه‌گذاری در فناوری برای افزایش حضور خود در شبکه‌های اجتماعی هستند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ارتباطات، همکاری و تعاملات مشتریان را کنترل می‌کند و مشارکت آنها را تشویق می‌کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی و روایی‌سنجی ابزار پرسش‌نامة بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در ورزش بود. این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان مجموعه‌های تفریحی ورزشی شهر همدان بودند. با توجه به معیار حداقل حجم نمونة لازم برای گردآوری داده‌ها در تحلیل عاملی، 260 نفر از مشتریان به ‌عنوان نمونة آماری تعیین شدند. پرسش‌نامه به‌صورت تصادفی در بین نمونه‌ها توزیع شدند. پرسش‌نامه محقق ساخته که از مرور ادبیات موضوع پژوهش در پنج مؤلفة اطلاعات، راحتی، تعامل اجتماعی، خودبیانگری و سرگرمی تنظیم شد. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه با کمک 10 تن از متخصصان بازاریابی ورزشی تعیین شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی درونی، از آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونه‌گیری، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفه‌ها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که پایایی مؤلفه‌های پرسش‌نامه از وضعیت قابل‌قبولی برخوردار بود. درخصوص روابط عامل‌ها با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، نتایج نشان داد که تمامی عامل‌ها توانستند تبیین‌کنندة خوبی برای مفهوم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ‌باشند؛ شاخص‌های نسبت 88/1=2/df، 058/0RMSEA=، 98/0NNFI=، 97/0NFI=، 99/0CFI=، 99/0IFI=، 99/0RFI= و 92/0GFI= برازندگی مدل را تأیید کردند. در نتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تأیید شد. با توجه به تأیید ابزار یادشده در این مطالعه، پژوهش‌گران آینده می‌توانند از ابزار حاضر برای تعیین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در ورزش استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Validation of social media marketing scale in sport

نویسندگان [English]

  • hossein kordlu 1
  • hossein Alimohammadi 2
  • Abbas Naghizadeh Baghi 3
  • Nasrin Azizian Kohan 3

1 Ph.D. Student in Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.

2 . Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran

3 Associate Professor of Sport Management, of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The expend of social media has significantly changed marketing practices. Organizations are investing in technology to increase their presence on social media. Social media marketing, customer communication, collaboration, and interaction, and encourages their participation. The purpose of this study was to validation and Reliability of social media marketing scale in sports. This study was descriptive and correlational studies. The statistical population of the present study was the customers of sports and entertainment complexes in Hamadan. According to the minimum sample size criterion required for data collection in factor analysis, 260 customers were selected as a statistical sample. Questionnaires were randomly distributed among the samples. A researcher-made questionnaire was developed from the literature review of the research subject into five components: information, comfort, social interaction, well-being and entertainment. The face and content validity of the questionnaire was determined with the help of 10 sports marketing experts. Data were analyzed using exploratory factor analysis to identify components and confirmatory factor analysis to determine the validity of the structure. The results showed that the reliability of the components of the questionnaire was acceptable. Regarding the relationship between agents and social media marketing, the results showed that all factors could be a good explanation for the concept of social media marketing; The Ratio indicators 2/df=1.88, RMSEA=0.058, NNFI=.98, NFI=.97, CFI=0.99, IFI=0.99, RFI=0.99, GFI=.92 confirmed the suitability of the model. As a result, the internal and external validity of the social media marketing model was confirmed. With the approval of the tools mentioned in this study, future researchers can use the current tools to determine social media marketing in sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validity and reliability
  • tools
  • social media
  • sports
اسکندری‏پور، ابراهیم و اکبری تبار، علی‌اکبر. (1392). روش مطالعه علمی در باب صفحه‏های مرتبط با شبکه‏های رادیو و تلویزیونی در شبکه‏های اجتماعی مجازی با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی. پژوهش‏های ارتباطی، 76(20)، 113-141.
رحیم نیا، فریبرز اسلامی، قاسم و قادری، فرشاد. (1398). بررسی رابطه بین بازاریابی از طریق رسانه‏های اجتماعی و تعهد مشتری به‌واسطه ارزش برند. نشریه بررسی‏های بازرگانی، 17(94-95)، 39-23.
محمدکاظمی، رضا، تندنویس، فریدون و محمد، خبیری. (1387). بررسی عنصر قیمت از عناصر آمیختة بازاریابی ورزشی در لیگ حرفه‏ای فوتبال ایران و مقایسة وضعیت موجود با لیگ‌های کره جنوبی و ژاپن. دو فصلنامة علوم حرکتی و ورزش، 6(12)، 121-132.
مهرداد، محرم‏زاده. (1391). مدیریت سازمان‏های ورزشی. چاپ اول، ارومیه: جهاد دانشگاهی.
References
Alalwan, A. A., Rana, N., Dwivedi, Y., & Algharabat, R. (2017). Social media in marketing: A review and analysis of the existing literature. Telematics and Informatics, 34(7), 1117–1190.
Barbara, H. M., & William, F. (2005). Statistical methods for health care research. Philadelphia Lippincott Williams and Wilkins, A Welters Clawer Company. Available at: www.amazon.com. (Accessed 14 October 2017).
Bilgin, Y. (2018). The effect of social media marketing activities on brand awareness, brand image and brand loyalty. Business & Management Studies: An International Journal, 6(1), 128–148.
Chan, N.L., Guillet, B.D., 2011. Investigation of social media marketing: How does the hotel industry in Hong Kong perform in marketing on social media websites? J. Travel Tourism Marketing 28 (4), 345–368.
Chang, Y.T., Yu, H., Lu, H.P., 2015. Persuasive messages, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. J. Business Res. 68 (4), 777–782.
Chen, S.-C., & Lin, C.-P. (2019). Understanding the effect of social media marketing activities: The mediation of social identification, perceived value, and satisfaction. Technological Forecasting and Social Change, 140, 22–32.
Chi, H.H., 2011. Interactive digital advertising vs. virtual brand community: exploratory study of user motivation and social media marketing responses in Taiwan. J. Interact. Advertising 12 (1), 44–61.
Choi, E.K., Fowler, D., Goh, B., Yuan, J., 2016. Social media marketing: applying the uses and gratifications theory in the hotel industry. J. Hospitality Marketing Manage. 25 (7), 771–796.
Dedeoglu, B. B., Taheri, B., Okumus, F., & Gannon, M. (2020). Understanding the importance that consumers attach to social media sharing (ISMS): Scale development and validation. Tourism Management, 76, 103954.
Duffett, R. G. (2015). Facebook advertising’s influence on intention-to-purchase and purchase amongst Millennials. Internet Research, 25(4), 498–2243.
Ebrahim, R. S. (2020). The role of trust in understanding the impact of social media marketing on brand equity and brand loyalty. Journal of Relationship Marketing, 19(4), 287-308.
Eighmey, J., & McCord, L. (1998). Adding value in the information age: Uses and gratifications of sites on the world wide web. Journal of Business Research, 41 (3), 187–194.
Gautam, V., & Sharma, V. (2017). The mediating role of customer relationship on the social media marketing and purchase intention relationship with special reference to luxury fashion brands. Journal of Promotion Management, 23(6), 872–888.
Godey, B., Manthiou, A., Pederzoli, D., Rokka, J., Aiello, G., Donvito, R., & Singh, R. (2016). Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior. Journal of Business Research, 69(12), 5833–5841.
Huang, C. Y., Shen, Y. Z., Lin, H. X., & Chang, S. S. (2007). Bloggers' motivations and behaviors: A model. Journal of Advertising Research, 47, 472-484.
Inoue, T., Matsuoka, H., Arai, H. (2016). The Relationship between Perceived Social Media Marketing Activities of J. League Clubs and Behavioral Intention of Spectators. Asian Sports Management Review, (11), 3-20.
Irfan, A., Rasli, A., Sulaiman, Z., Sami, A., Qureshi, M. I. (2019). The Influence of Social Media on Public Value: A Systematic Review of Past Decade. Journal of Public Value and Administration Insights, 2(1), 1–6.
Kim and Ko, E., (2012)., "Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand". Journal of Business Research, 65(10), 1480-1486.
Kimmerle, J., & Cress, U. (2008). Group awareness and self-presentation in computersupported information exchange. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 3(1), 85–97.
Lindsey, J. (2012). Using Social Media to Increase Consumer Loyalty to a Brand. Master of Science thesis, California Polytechnic State University, San Luis Obispo,: 27-32.
Luo, X. (2002). Uses and gratifications theory and e-consumer behaviors: A structural equation modeling study. Journal of Interactive Advertising, 2(2), 44–54.
Manoli, A. E. (2018). Sport marketing’s past, present and future; an introduction to the special issue on contemporary issues in sport marketing, Journal of Strategic Marketing; 26(1): 1-5.
Michele, E., Capella, . (2002). Measuring sport fans involvement: The fan behavior questionnaire. Sothern Business Review, 4(5), 30-6.
Norbakhsh, Y., Mohammad mahdi, M., Talebian, H. (2013). Iranian students’ Uses and Gratifications of Television, Satellite and Internet, sociological Review, 20(1): 223-247.
Papacharissi, Z., & Rubin, A. M. (2000). Predictors of Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 175–196.
Pentina, I., Prybutok, V. R., & Zhang, X. (2008). The role of virtual communities as shopping reference groups. Journal of Electronic Commerce Research, 9(2), 114-136.
Pits, B.G Stotlar, D.K. (2002). Fundamentals of Sport marketing. Morgantown, Fitness information Technology. P: 10.
Sano, K. (2014). Do social media marketing activities enhance customer satisfaction, promote Positive WOM and affect behavior intention? An investigation into the effects of Social media in the tourism industry. Investment Effect Social media Tour India, 66 (3–4), 45–69.
Sano, K., (2014), Do social media marketing activities enhance customer satisfaction, promote positive WOM and affect behavior intention?: an investigation into the effects of social media on the tourism industry. Doshisha Business School, 66(3), 491-515.
Schultz, D. E., & Peltier, J. (2013). Social media’s slippery slope: Challenges, opportunities and future research directions. Journal of Research in Interactive Marketing, 7 (2), 86–99.
Seo and Park, J.-W. (2018). A study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry. Journal of Air Transport Management, 66, 36–41.
Srinivasan, S. S., Anderson, R., & Ponnavolu, K. (2002). Customer loyalty in e-commerce: An exploration of its antecedents and consequences. Journal of Retailing, 78(1), 41–50.
Wang, Y., Yu, C. (2017). Social interaction-based consumer decision-making model in social commerce: The role of word of mouth and observational learning. International Journal of Information Management, 37(3), 179–189.
Wood, G. L. B., & Haber, J. (1997). Nursing research: Method, critical appraisal and utilization (4th ed). NewYork: Mosby Company.
Yadav and Rahman, Z. (2017). Measuring consumer perception of social media marketing activities in e-commerce industry: Scale development & validation. Telematics and Informatics, 34(7), 1294-1307.
Zaglia, M. E. (2013). Brand communities embedded in social networks. Journal of Business Research, 66(2), 216–223.
Zhang, M., Gue, L., Hu,M., Lin, W. (2017). Influence of customer engagement with company social networks on stickiness: mediating effect of customer value creation. International journal of information management; 37(3): 229-240.
 
 استناد به این مقاله: کردلو، حسین، علی محمدی، حسین، نقی زاده باقی، عباس و عزیزیان کهن، نسرین. (1400). اعتباریابی پرسشنامة بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در ورزش. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 12(45)، 39-62.
 doi: 10.22054/jem.2022.58460.2138
 Educational Measurement is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.