نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیت و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
گسترش شبکههای اجتماعی به طور قابل توجهی شیوههای بازاریابی را تغییر داده است. سازمانها در حال سرمایهگذاری در فناوری برای افزایش حضور خود در شبکههای اجتماعی هستند. بازاریابی رسانههای اجتماعی ارتباطات، همکاری و تعاملات مشتریان را کنترل میکند و مشارکت آنها را تشویق میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی و رواییسنجی ابزار پرسشنامة بازاریابی رسانههای اجتماعی در ورزش بود. این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شهر همدان بودند. با توجه به معیار حداقل حجم نمونة لازم برای گردآوری دادهها در تحلیل عاملی، 260 نفر از مشتریان به عنوان نمونة آماری تعیین شدند. پرسشنامه بهصورت تصادفی در بین نمونهها توزیع شدند. پرسشنامه محقق ساخته که از مرور ادبیات موضوع پژوهش در پنج مؤلفة اطلاعات، راحتی، تعامل اجتماعی، خودبیانگری و سرگرمی تنظیم شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با کمک 10 تن از متخصصان بازاریابی ورزشی تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی درونی، از آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونهگیری، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد که پایایی مؤلفههای پرسشنامه از وضعیت قابلقبولی برخوردار بود. درخصوص روابط عاملها با بازاریابی رسانههای اجتماعی، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند تبیینکنندة خوبی برای مفهوم بازاریابی رسانههای اجتماعی باشند؛ شاخصهای نسبت 88/1=2/df، 058/0RMSEA=، 98/0NNFI=، 97/0NFI=، 99/0CFI=، 99/0IFI=، 99/0RFI= و 92/0GFI= برازندگی مدل را تأیید کردند. در نتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل بازاریابی رسانههای اجتماعی تأیید شد. با توجه به تأیید ابزار یادشده در این مطالعه، پژوهشگران آینده میتوانند از ابزار حاضر برای تعیین بازاریابی رسانههای اجتماعی در ورزش استفاده کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Validation of social media marketing scale in sport
نویسندگان [English]
- hossein kordlu 1
- hossein Alimohammadi 2
- Abbas Naghizadeh Baghi 3
- Nasrin Azizian Kohan 3
1 Ph.D. Student in Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
2 . Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran
3 Associate Professor of Sport Management, of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]
The expend of social media has significantly changed marketing practices. Organizations are investing in technology to increase their presence on social media. Social media marketing, customer communication, collaboration, and interaction, and encourages their participation. The purpose of this study was to validation and Reliability of social media marketing scale in sports. This study was descriptive and correlational studies. The statistical population of the present study was the customers of sports and entertainment complexes in Hamadan. According to the minimum sample size criterion required for data collection in factor analysis, 260 customers were selected as a statistical sample. Questionnaires were randomly distributed among the samples. A researcher-made questionnaire was developed from the literature review of the research subject into five components: information, comfort, social interaction, well-being and entertainment. The face and content validity of the questionnaire was determined with the help of 10 sports marketing experts. Data were analyzed using exploratory factor analysis to identify components and confirmatory factor analysis to determine the validity of the structure. The results showed that the reliability of the components of the questionnaire was acceptable. Regarding the relationship between agents and social media marketing, the results showed that all factors could be a good explanation for the concept of social media marketing; The Ratio indicators 2/df=1.88, RMSEA=0.058, NNFI=.98, NFI=.97, CFI=0.99, IFI=0.99, RFI=0.99, GFI=.92 confirmed the suitability of the model. As a result, the internal and external validity of the social media marketing model was confirmed. With the approval of the tools mentioned in this study, future researchers can use the current tools to determine social media marketing in sports.
کلیدواژهها [English]
- Validity and reliability
- tools
- social media
- sports