عنایت اله زمانپور؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی؛ محمدعلی بابایی زکلیکی
چکیده
زمینه: اگرچه امروزه تحلیلهای آماری تک متغیره جای خود را به تحلیلهای پیچیده چندمتغیره با مفروضاتی سختگیرانه دادهاند، ولی این روشها نمیتوانند به خوانندگان درک روشن و مطمئنی از این مفاهیم ارائه کنند؛ چراکه روشهای آماری یادشده بسان قالبی از پیش تعیین شدهاند و بدون توجه به معانی و مفاهیم سازههای پژوهش، به برآوردن اهدافی ...
بیشتر
زمینه: اگرچه امروزه تحلیلهای آماری تک متغیره جای خود را به تحلیلهای پیچیده چندمتغیره با مفروضاتی سختگیرانه دادهاند، ولی این روشها نمیتوانند به خوانندگان درک روشن و مطمئنی از این مفاهیم ارائه کنند؛ چراکه روشهای آماری یادشده بسان قالبی از پیش تعیین شدهاند و بدون توجه به معانی و مفاهیم سازههای پژوهش، به برآوردن اهدافی از قبل تعیین شده میپردازند و نیاز به روشهای تفسیرپذیرتر کاملاً محسوس است.هدف: معرفی یکی از رویکردهای پژوهش به نام نظریه رویه، اجزا و ساختار آن به همراه کاربرد روش تحلیلی مربوطه (تحلیل کوچکترین فضا) بر روی دادههای حاصل از تمرینهای کانون ارزیابی هدف پژوهش حاضر است. یافتهها: رویکرد تفسیر پذیر نظریه رویه با استفاده از تحلیل کوچکترین فضا امکان شناسایی رویههای مختلف از جمله رویههای موقعیت، شیوه پاسخگویی و میزان تعامل را به صورت بازنمود تصویری ارائه ساخته است. نتیجهگیری: استفاده از این رویکرد در تحلیلهای دادههایی که ساختار پیچیده انسانی دارند میتواند رهگشای بسیار مناسبی در اعتباریابی و تفسیر نزدیک به واقع آنها داشت.
بهرام صالح صدق پور؛ مجید ابراهیم دماوندی؛ اصغر رعدی
چکیده
هدف:هدف اصلی این پژوهش، بازساخت، رواسازی، پایاسازی و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی بود. در این پژوهش آزمون سازی، 812 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ملارد، مشارکت کردند. روش: در این پژوهش، گویه های مقیاس بازسازی شده خودپنداره ریاضی، با استفاده از ضریب تمیز و روش هماهنگی درونی سوالات، مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی مقیاس با روشهای ...
بیشتر
هدف:هدف اصلی این پژوهش، بازساخت، رواسازی، پایاسازی و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی بود. در این پژوهش آزمون سازی، 812 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ملارد، مشارکت کردند. روش: در این پژوهش، گویه های مقیاس بازسازی شده خودپنداره ریاضی، با استفاده از ضریب تمیز و روش هماهنگی درونی سوالات، مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی مقیاس با روشهای تنصیف و آلفای کرونباخ، سپس روایی سازه، و روایی افتراقی آن بررسی شد. برای هنجاریابی مقیاس، از نمرات استاندارد Z و T استفاده شد. یافته ها: پایایی مقیاس، عدد 0/898 به دست آمد و روایی افتراقی آن در سطح کمتر از 0/01 معنادار بود و در بررسی دیگری، روایی افتراقی، عدد 0/76 به دست آمد. روایی سازه نیز سه عامل (قابلیت ها و مهارتها، اجتناب از ریاضی و لذت بردن از ریاضی) را در مقیاس نشان داد. مقیاس خودپنداره ریاضی بازسازی شده، می تواند در امر هدایت تحصیلی و بهبود شرایط درسی ریاضی برای دانش آموزان و همچنین تحقیقات مرتبط، مفید باشد.
برزو امیرپور؛ افسانه شهبازی راد
چکیده
زمینه:خودکارآمدی به عنوان یک عامل مهم در خودپنداره، نظریات انگیزشی و رفتارهای مرتبط با سلامتی در نظر گرفته شده است. هدف:این مطالعه با هدف بررسی تحلیل عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان ایرانی صورت گرفته است. روش:این مطالعه همبستگی از نوع اعتبارسنجی بود که پرسشنامههای خودکارآمدی اجتماعی گریو و همکاران ...
بیشتر
زمینه:خودکارآمدی به عنوان یک عامل مهم در خودپنداره، نظریات انگیزشی و رفتارهای مرتبط با سلامتی در نظر گرفته شده است. هدف:این مطالعه با هدف بررسی تحلیل عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان ایرانی صورت گرفته است. روش:این مطالعه همبستگی از نوع اعتبارسنجی بود که پرسشنامههای خودکارآمدی اجتماعی گریو و همکاران (2014)، خودکارآمدی عمومی شوارتز و جروسلم (1995)، بیتفاوتی اجتماعی، پذیرش و همبستگی اجتماعی در اختیار 750 دانشجوی دانشگاههای پیام نور کرمانشاه و کنگاور و دانشگاه آزاد کرمانشاه که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند، قرار گرفت. برای محاسبه اعتبار، از روش همسانی درونی و برای سنجش روایی همزمان از همبستگی بین نمرات ابزارهای مذکور استفاده شد. برای مشخص شدن روایی سازه نیز از روش تحلیل عاملی استفاده گردید. نرمافزار مورد استفاده برای تحلیل دادهها SPSS و Amos بود. یافتهها:نتایج تحلیل عاملی نشان داد که اکثر گویههای ابزار به جز گویههای 4،5، 9 و 16 از بار عاملی مناسب برخوردار بوده و پنج عامل ارزش ویژه بالاتر از یک داشتند و 04/47 درصد واریانسهای مشاهده شده را تبیین کردند. این امر میتواند حاکی از روایی عاملی نسبتاً مناسب پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی باشد. ضرایب همبستگی نشان داد که روایی همزمان مقیاس خودکارآمدی اجتماعی با دیگر ابزارهای مذکور در حد مطلوبی بود. برای همسانی درونی نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن به ترتیب مقادیر 83/0 و 76/0 به دست آمد. نتیجه-گیری: مقیاس خودکارآمدی اجتماعی دارای اعتبار و روایی مناسبی است و از این مقیاس میتوان در موقعیتهای بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
پروین صالح زاده؛ امید شکری؛ جلیل فتح آبادی
چکیده
مقدمه: ضرورت سرمایه گذاری هرچهبیشتر فکری/اطلاعاتی پیرامون تحلیل روشمند نشانگرهای ذهنی اثربخشی زندگی تحصیلی و اهمیت اجتماع اَشکال متفاوت رفتارهای منتخب برای پاسخدهی به مطالبات زندگی تحصیلی و تبعات مختلف انتخاب گزینه های رفتاری چندگانه در شکل دهی به نیمرخ شناختی، انگیزشی و رفتاری یادگیرندگان، ضرورت توسعة ابزاری با هدف سنجش مدلهای ...
بیشتر
مقدمه: ضرورت سرمایه گذاری هرچهبیشتر فکری/اطلاعاتی پیرامون تحلیل روشمند نشانگرهای ذهنی اثربخشی زندگی تحصیلی و اهمیت اجتماع اَشکال متفاوت رفتارهای منتخب برای پاسخدهی به مطالبات زندگی تحصیلی و تبعات مختلف انتخاب گزینه های رفتاری چندگانه در شکل دهی به نیمرخ شناختی، انگیزشی و رفتاری یادگیرندگان، ضرورت توسعة ابزاری با هدف سنجش مدلهای رفتاری تسهیلگر و بازدارندة سلامت تحصیلی را موجب شدهاست. هدف: مطالعة حاضر با هدف توسعه پرسشنامة رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور و تعیین ویژگیهای روان سنجی آن در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: این تحقیق در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست، محقق کوشید تا با استناد به ظرفیت فکری نظریه های معاصر انگیزش پیشرفت تحصیلی متعارف ترین مدل های رفتاری منتخب فراگیران را شناسایی کند. سپس، در همین مرحله محقق با همفکری دو عضو متخصص در حوزة روانشناسی تربیتی و روانسنجی، نسخه اولیة بانک سوالات مشتمل بر اشکال مختلف مدل های رفتاری را تشکیل داد. در ادامه، محقق با اخذ رویکردی استقرایی و به کمک فنون تحلیل جزء نگر، از میان بانک اولیه سوالات، مناسب ترین ماده های مربوط به هر مدل رفتاری را برگزید. در مرحله دوم تحقیق، محقق با اخذ رویکردی قیاسی ضمن تحلیل ساختار عاملی ابزار توسعه دادهشده، به شواهدی در دفاع از ویژگی های فنی روایی و پایایی ابزار دست یافت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که ساختار چندبُعدی رفتارهای تسهیل گر سلامت تحصیلی و همچنین، ساختار چندبُعدی رفتارهای بازدارندة سلامت تحصیلی با داده ها برازش مطلوبی نشان دادند. علاوه بر این، نتایج مربوط به پراکندگی مشترک بین اشکال چندگانة رفتارهای تسهیل گر و بازدارنده سلامت تحصیلی با هیجانهای پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و تنیدگی تحصیلی ادراکشده نشان داد که پرسشنامة سبک زندگی تحصیلی سلامت محور از روایی سازه برخوردار است.. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج این تحقیق از یک سوی، شواهدی در دفاع از منطق نظری زیربنایی پرسشنامة سبک زندگی تحصیلی سلامت محور فراهم کرد و از دیگر سوی، نشان داد که این ابزار برای اندازه گیری مفهوم رفتارهای سبک زندگی تحصیلی در بین دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا تلقی می شود.
آویده نجیب زاده؛ حسین اسکندری
چکیده
استعارهی فرد به عنوان نمایشنامهنویس و راوی در قلب حوزهی روانشناسی روایی قرار دارد و اهمیت آن تا به جایی است که مفهوم هویت روایی در حوزهی روایت و هویت، مفهومی آشنا و بدیهی است. امروزه رویکرد و نظریهی روایت به جای جای روانشناسی راه یافته و پژوهشهای متنوع و وسیعی را به خود اختصاص داده است. هدف از مقالهی حاضر بیشتر معرفی ...
بیشتر
استعارهی فرد به عنوان نمایشنامهنویس و راوی در قلب حوزهی روانشناسی روایی قرار دارد و اهمیت آن تا به جایی است که مفهوم هویت روایی در حوزهی روایت و هویت، مفهومی آشنا و بدیهی است. امروزه رویکرد و نظریهی روایت به جای جای روانشناسی راه یافته و پژوهشهای متنوع و وسیعی را به خود اختصاص داده است. هدف از مقالهی حاضر بیشتر معرفی روشهای مختلف اعم از کمی و کیفی در تجزیه و تحلیل دادهی روایی و همچنین مرور مراحل مختلف تحلیل کمی و برقراری پایایی در تحقیق روایی است. بدین منظور نخست به مرور کلیاتی در باب روایت پرداخته، سپس روششناسی پژوهشهای روایی به طور مشروح مرور گردید. ضمن ایجاد تمایز میان روشهای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی روایت، به معرفی روشهای مختلف تحلیل کمی و کدگذاری دادهی روایی پرداختیم. برقراری پایایی در ادبیات تحقیق کمی روایت، فرآیندی است بسیار الزامی و پراهمیت. ضمن بحث در باب مراحل مختلف این فرآیند، شاخصهای آماری پایایی ارزیابها معرفی و موارد استفاده از هر کدام به طور مشروح بیان گردید.
کریم عبدالمحمدی؛ حمید علیزاده؛ فرهاد غدیری صورمان آبادی؛ معصومه طیبلی؛ آیت الله فتحی
چکیده
با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاهها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شدهاست.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی میباشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونهای با حجم 516 ...
بیشتر
با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاهها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شدهاست.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی میباشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونهای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه-ای استانهای تهران،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند، تعداد 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیلهای آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل میشود، نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاسپرسشنامه بین 68 تا 86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار ، شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF به ترتیب 86/0، 89/0 و 93/0 میباشد. نتیجه-گیری: بنابر یافتههای پژوهش حاضر، پرسشنامه بریف در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل کابرد میباشد.
بهار عنایتی؛ غلامرضا گل محمدنژادبهرامی؛ جواد مصرآبادی
چکیده
هدف پزوهش حاضر انطباق و هنجاریابی آزمون هوش نوجوانان کتل برای دانش آموزان 14-8 سالهی شهر آذرشهر است. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه های دوم ابتدایی تا هشتم ابتدایی شهر آذرشهر در سال تحصیلی 1395-1394 بود که تعداد 562 تفر از آنان به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف پزوهش حاضر انطباق و هنجاریابی آزمون هوش نوجوانان کتل برای دانش آموزان 14-8 سالهی شهر آذرشهر است. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه های دوم ابتدایی تا هشتم ابتدایی شهر آذرشهر در سال تحصیلی 1395-1394 بود که تعداد 562 تفر از آنان به عنوان نمونه ی پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند و ابزار مورد استفادهی پژوهش، آزمون هوش نواجوانان کتل فرمB بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت که تمامی شاخص برازش و مدل تأیید شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که این آزمون از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است. هم چنین معناداری آزمون براساس تفکیک سنی با استفاده از آزمون واریانس یک راهه و تعامل جنسیت و پایه های تحصیلی از طریق واریانس دوراهه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن ها نشان دهندهی تفاوت معناداری بین گروه ها بود. و جدول نرم برای آزمون هوش کتل براساس نمره های هوش بهر انحرافی (15= Sd و100M= ) محاسبه و تنظیم شد.
علی فراهانی؛ احمد یارمحمدیان؛ مختار ملک پور؛ احمد عابدی
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه احساس عاملیت برای افراد با نقص بینایی انجام گرفت. با این هدف، 450 نفر از افراد با نقص بینایی که به شیوه در دسترس از شهرهای اصفهان، تهران و شیراز انتخاب شدند، مشارکت داشتند. پرسشنامه 33 سوالی برای بررسی احساس عاملیت با استفاده از مبانی نظری و مدل مفهومی ساخته شد و سه مولفه خودکارآمدی، خوشبینی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه احساس عاملیت برای افراد با نقص بینایی انجام گرفت. با این هدف، 450 نفر از افراد با نقص بینایی که به شیوه در دسترس از شهرهای اصفهان، تهران و شیراز انتخاب شدند، مشارکت داشتند. پرسشنامه 33 سوالی برای بررسی احساس عاملیت با استفاده از مبانی نظری و مدل مفهومی ساخته شد و سه مولفه خودکارآمدی، خوشبینی و هدفمندی بعنوان خرده مقیاسهای آن در نظر گرفته شد. پس از تکمیل پرسشنامه توسط افراد شرکت کننده و حذف موارد ناقص، 400 پرسشنامه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-8.5 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نتیجه تحلیل عاملی تاییدی و ماتریس ساختار عامل چرخش یافته مقیاس از طریق روش PC، 3 گویه حذف شد که دو گویه مربوط به مولفه خود کارآمدی و یک گویه مربوط به مولفه خوش بینی بود. در نهایت نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزاری مفید و معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده شود.
محمد آزاد عبداله پور؛ فریبرز درتاج
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ-SV) در گروهی از دانشجویان انجام شد. در مطالعه حاضر 317دانشجوی کارشناسی (141 پسر و 176 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه ارزیابی استرس (رویلی، رویسیچ، جاریکا و واگن، 2005)، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه هدف پیشرفت ( الیوت و مورایاما، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ-SV) در گروهی از دانشجویان انجام شد. در مطالعه حاضر 317دانشجوی کارشناسی (141 پسر و 176 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه ارزیابی استرس (رویلی، رویسیچ، جاریکا و واگن، 2005)، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه هدف پیشرفت ( الیوت و مورایاما، 2008) پاسخ دادند. به منظور توسعة نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت با انتخاب یک رویکرد جزئینگر از دو روش تحلیل آماری مبتنی بر گویه ها مانند دستور «آلفا پس از حذف ماده» و «همبستگی هر گویه با نمرة کلی مقیاس» استفاده شد. سپس به منظور تعیین روایی عاملی AEQ-SV از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و در نهایت به منظور آزمون روایی سازة AEQ-SV، ضرایب هبستگی بین مقیاسهای هیجانات پیشرفت با فرایندهای ارزیابی شناختی و جهتگیریهای هدف پیشرفت، گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی AEQ-SV همسو با نسخة جامع AEQ با تاکید مجدد بر تفکیک مقیاسهای هیجانات مثبت (لذت، امید، غرور، آرمیدگی) و منفی (خشم، اضطراب، شرم، نامیدی و خستگی) برای اندازهگیری تجارب هیجانی مختلف در انواع موقعیتهای تحصیلی مانند کلاس درس، یادگیری و امتحان به طور تجربی، از روایی درونی AEQ-SV حمایت کرد. همچنین الگوی پرکندگی مشترک بین هیجانات پیشرفت در موقعیتهای تحصیلی مختلف با ارزیابیهای مبتنی بر تهدید و چالش محور و با جهت گیری های هدف پیشرفت فراگیران، شواهد مضاعفی را در دفاع از روایی سازة AEQ-SV فراهم آورد. ضرایب همسانی درونی مقیاسهای چندگانه در موقعیتهای تحصیلی مختلف بین 74/0 تا 87/0 به دست آمد.