نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
2 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
3 کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان ملارد
چکیده
هدف:هدف اصلی این پژوهش، بازساخت، رواسازی، پایاسازی و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی بود. در این پژوهش آزمون سازی، 812 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ملارد، مشارکت کردند.
روش: در این پژوهش، گویه های مقیاس بازسازی شده خودپنداره ریاضی، با استفاده از ضریب تمیز و روش هماهنگی درونی سوالات، مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی مقیاس با روشهای تنصیف و آلفای کرونباخ، سپس روایی سازه، و روایی افتراقی آن بررسی شد. برای هنجاریابی مقیاس، از نمرات استاندارد Z و T استفاده شد.
یافته ها: پایایی مقیاس، عدد 0/898 به دست آمد و روایی افتراقی آن در سطح کمتر از 0/01 معنادار بود و در بررسی دیگری، روایی افتراقی، عدد 0/76 به دست آمد. روایی سازه نیز سه عامل (قابلیت ها و مهارتها، اجتناب از ریاضی و لذت بردن از ریاضی) را در مقیاس نشان داد. مقیاس خودپنداره ریاضی بازسازی شده، می تواند در امر هدایت تحصیلی و بهبود شرایط درسی ریاضی برای دانش آموزان و همچنین تحقیقات مرتبط، مفید باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Reconstruction, Validation, Making Reliable and Normalization of Math Self Concept Scale
نویسندگان [English]
- bahram saleh sedghpour 1
- majid ebrahim damavandi 2
1 shahid rajaee university
2 shahid rajaee university
3
چکیده [English]
The purpose of the present research is to restructure, validate, make reliable and normalize math self concepts scale. in testing research, 812 students from Malards high school were participated.
Method:In this study, the items of math self concept restructured scale was analyzed with discriminant index and loop method. The reliability of scale was investigated with split-half method and coefficient alpha, then construct validity, criterion validity and discriminant validity were investigated. Investigating construct validity, we use factor analysis , and also investigating discriminant validity, math anxiety scale (from Betz) was used, because there is a negative relation between math self concept and math anxiety. Investigating discriminant validity, we use a difference between 3 course of education in students. T and Z scores were used for normalization of scale.
Findings:Reliability of this scale was 0/898 and discriminant validity was meaningful, that is show a meaningful difference between 3 courses and confirm discriminant validity of this scale. Result of construct- related validity shows 3 factors in this scale.
The restructured scale can be beneficial for students in choosing their course of study and for measuring their affective to math.
کلیدواژهها [English]
- Validation
- making reliable
- normalization
- self concept
- math self concept
- Marsh, H. W, Yeung ,A.S. (1997). Organization of Children's Academic Self-Perceptions: Reanalysis and Counter-Interpretations of Confirmatory Factor Analysis Results, Journal of Educational Psychology, 89(4), 752-759.
- Marsh, H. W, Gouvernet,P.J. (1989). Multidimensional Self Concept and Perceptions of Control: Construct Validation of Responses by Children, Journal of Educational Psychology, 81(1), 57-69.