نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران
3 علوم تربیتی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز-ایران
چکیده
هدف پزوهش حاضر انطباق و هنجاریابی آزمون هوش نوجوانان کتل برای دانش آموزان 14-8 سالهی شهر آذرشهر است. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه های دوم ابتدایی تا هشتم ابتدایی شهر آذرشهر در سال تحصیلی 1395-1394 بود که تعداد 562 تفر از آنان به عنوان نمونه ی پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند و ابزار مورد استفادهی پژوهش، آزمون هوش نواجوانان کتل فرمB بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت که تمامی شاخص برازش و مدل تأیید شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که این آزمون از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است. هم چنین معناداری آزمون براساس تفکیک سنی با استفاده از آزمون واریانس یک راهه و تعامل جنسیت و پایه های تحصیلی از طریق واریانس دوراهه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن ها نشان دهندهی تفاوت معناداری بین گروه ها بود. و جدول نرم برای آزمون هوش کتل براساس نمره های هوش بهر انحرافی (15= Sd و100M= ) محاسبه و تنظیم شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Adaptation and standardization of Cattell Intelligence Test (Form B)
نویسندگان [English]
- Gholamreza Gholmohammadnejhad Bahrami 2
- javad mesrabadi 3
1
2 Department of Education,Faculty of Education & Psychology,Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz / Iran
3 Department of Education,Faculty of Education & Psychology,Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz / Iran
چکیده [English]
The aim of the present study adaptation and standardization of intelligence test Cattell for students 14-8 SalhY City Azar is. The research from the perspective of purpose, functional and in terms of data collection descriptive survey. The sample consisted of students in grades two elementary schools, eight elementary schools in Azarshahr in the academic year 1395-1394 a total of 562 recreational them as the sample using sampling stratified ratios were selected and Tools the AstfadhY research, intelligence test teenagers Cattell form B, and its reliability through Cronbach's alpha 84/0 respectively and its validity through confirmatory factor analysis was that all fit index and the model was confirmed. The results of this study showed that the test validity and reliability is desirable. The significance tests based on different ages using one-way ANOVA and the interaction of gender and grade by Two-way ANOVA examined the results of which showed a broadly significant difference between the groups. And the software for intelligence test Cattell on the basis of IQ deviation (15 = Sd and 100 M =) is calculated and set.
کلیدواژهها [English]
- Intelligence test
- reliability
- validity and Cattell