بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی ( بریف) درکودکان 6 تا 12 سال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

3 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران

4 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران

5 استادیار روانشناسی تربیتی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا

چکیده

با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامه‌های موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاه‌ها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شده‌است.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی می‌باشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونه‌ای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه-ای استانهای تهران،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند، تعداد 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیل‌های آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل می‌شود، نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاس‌پرسشنامه بین 68 تا 86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار ، شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF به ترتیب 86/0، 89/0 و 93/0 می‌باشد. نتیجه-گیری: بنابر یافته‌های پژوهش حاضر، پرسشنامه بریف در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل کابرد می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of Behavioral Rating Scale of Executive Functions (BRIEF) in Children aged 6 to 12 Years

نویسندگان [English]

  • karim abdolmohamadi 1
  • Hamid Alizadeh 2
  • Ghadiri Sourman Abadi Farhad 3
  • Masuleh Taiebli 4
  • ayatallh fathi 5
1 Department of Psychology, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran.
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University
3 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
4 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University
5 Assistant Professor of Educational Psychology, Institute of Law Enforcement and Social Studies
چکیده [English]

Introduction: Due to the wide range of executive functions, Existing questionnaires measure some aspects of these functions. Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF )has a greater comprehensiveness and it's made based on the latest insights on executive functions. Objective: The purpose of this study was to validate of this questionnaire in Iranian society.Method: This research is descriptive, a sample of 516 people was selected by a cluster sampling method from Tehran, East Azarbaijan, West Azarbaijan and Kurdistan provinces. In this way, the final sample was reduced to 441 subjects. Statistical analysis was performed using SPSS 20. Results: The present inventory consists of eight scales and from the combination of these eight scales the behavioral indicator and cognitive index are obtained. Finally, by combining the score of 8 scales, the total score of the BRIEF test is obtained. The results show that calculated Cronbach's alpha for 8 scales of the questionnaire is between 68 to 86. Also, calculated Cronbach's alpha for behavioral adjustment index, cognitive index and total score of BRIEF questionnaire were 0.86, 0.89, and 0.93 .Conclusion: According to the findings of this study the brief questionnaire in Iranian society has a desirable credibility as a tool for evaluating executive functions and It is used in research and clinical work as a valid tool.

کلیدواژه‌ها [English]

  • executive functions
  • inventory
  • Validation studies
  • Iranian society
علیزاده، حمید. (1385). رابطة کارکردهای اجرایی عصبی شناختی با اختلا ل­های رشدی. تازه های علوم شناختی، 8 (4)،70-57.
علیزاده، حمید.، زاهدی پور، مهدی. (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. تازه های علوم شناختی، 6 (4). 56-49.
 Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106(1), 20e29.
Barkley, R. A., Murphy, K. R., & Fischer, M. (2010). ADHD in Adults: What the science says. New York, NY: Guilford.
Bernier, A., Carlson, S. M., Deschenes, M., & Matte-Gagne, C. (2012). Social factors in the development of early executive functioning: a closer look at the caregiving environment. Developmental Science, 15(1), 12-24.
Blair, C., & Raver, C. C. (2012). Individual Development and Evolution: Experiential Canalization of Self-Regulation. Developmental Psychology, 48(3), 647-657.
Boelema, S. R., Harakeh, Z., Ormel, J., Hartman, C. A., Vollebergh, W. A. M., & van Zandvoort, M. J. E. (2013). Executive Functioning Shows Differential Maturation From Early to Late Adolescence: Longitudinal Findings From a TRAILS Study. Neuropsychology, No Pagination Specified.
Bridgett, D. J., Valentino, K., & Hayden, L. C. (2012). The contribution of children’s temperamental fear and effortful control to restraint and seclusion during inpatient treatment in a psychiatric hospital. Child Psychiatry and Human Development, 43(6), 821-836.
Brydges, C. R., Reid, C. L., Fox, A. M., & Anderson, M. (2012). A unitary executive function predicts intelligence in children. Intelligence, 40(5), 458-469.
Carlson, S. M. (2005). Developmentally sensitive measures of executive function in preschool children. Developmental Neuropsychology, 28, 585–615.
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Reviews of Psychology, 64, 135–168.
Diamond, A., Barnett, W. S., Thomas, J., & Munro, S. (2007). Preschool program improves cognitive control. Science, 318, 1387–1388.
Gioia GA, Isquith PK, Guy SC, Kenworthy L. Behavior rating inventory of executive function: Professional manual 2000. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Incorporated.
Hughes, C. (2011). Changes and challenges in 20 years of research into the development of executive functions. Infant and Child Development, 20, 251–271.
Hughes, C., & Graham, A. (2002). Measuring executive functions in childhood: Problems and solutions? Child and Adolescent Mental Health, 7, 131–142.
Hughes, C., Roman, G., Hart, M. J., & Ensor, R. (2013). Does maternal depression predict young children's executive function? 4-year longitudinal study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(2), 169-177.
McDermott, J. M., Westerlund, A., Zeanah, C. H., Nelson, C. A., & Fox, N. A. (2012). Early adversity and neural correlates of executive function: Implications for academic adjustment. Developmental Cognitive Neuroscience, 2, S59-S66.
Memisevic H, Sinanovic O.(2013). Executive functions as predictors of visual-motor integration in children with intellectual disability. Perceptual & Motor Skills; 117(3): 913–922.
Memisevic.H.(2015). Self-regulation in children with intellectual disability. J psychological and pedagogical survey:71-83.
Miller, M. R., Giesbrecht, G. F., Müller, U., McInerney, R. J., & Kerns, K. A. (2012). A latent variable approach to determining the structure of executive function in preschool children. Journal of Cognition and Development, 13(3), 395-423.
Miyake, A., & Friedman, N. P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current Directions in Psychological Science, 21 (1), 8–14.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The Unity and Diversity of Executive Functions and Their Contributions to Complex"Frontal Lobe" Tasks: A Latent Variable Analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49-100
Murdock, K. W., Oddi, K. B., & Bridgett, D. J. (2013). Cognitive Correlates of Personality Links Between Executive Functioning and the Big Five Personality Traits. Journal of Individual Differences, 34(2), 97-104.
Neuenschwander, R., Roethlisberger, M., Cimeli, P., & Roebers, C. M. (2012). How do different aspects of self-regulation predict successful adaptation to school? Journal of Experimental Child Psychology, 113(3), 353-371.
Razza, R. A., & Blair, C. (2009). Associations among false-belief understanding, executive function, and social competence: A longitudinal analysis. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 332-343.
Riggs, N. R., Blair, C. B., & Greenberg, M. T. (2004). Concurrent and 2-year longitudinal relations between executive function and the behavior of 1st and 2nd grade children. Child Neuropsychology, 9(4), 267-276.
Rose, S. A., Feldman, J. F., & Jankowski, J. J. (2011). Modeling a cascade of effects: the role of speed and executive functioning in preterm/full-term differences in academic achievement. Developmental Science, 14(5), 1161-1175..
Smith, E. E., & Jonides, J. (1999). Storage and executive processes in the frontal lobes. Science, 283(5408), 1657.
Stuss, D. T., & Benson, D. F. (1986). The frontal lobes. New York: Raven Press.
Wiebe, S. A., Sheffield, T., Nelson, J. M., Clark, C. A. C., Chevalier, N., & Espy, K. A. (2011). The structure of executive function in 3-year-olds. Journal of Experimental Child Psychology, 108(3), 436-452.
Zelazo, P. D., & Carlson, S. M. (2012). Hot and cool executive function in childhood and adolescence: Development and plasticity. Child Development Perspectives, 6, 354–360.