ابوالقاسم یعقوبی؛ محدثه بی تا
چکیده
پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهشهای انجامشده در زمینه رابطه سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سالهای 1385 تا 1400 در داخل کشور انجام شده و در پایگاههای اطلاعاتی شامل جهاد دانشگاهی، نورمگز و مگیران در دسترس قرار داشت. یافتهها و اطلاعات موردنظر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهشهای انجامشده در زمینه رابطه سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سالهای 1385 تا 1400 در داخل کشور انجام شده و در پایگاههای اطلاعاتی شامل جهاد دانشگاهی، نورمگز و مگیران در دسترس قرار داشت. یافتهها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت و بعد از بررسی ملاکهای ورود و خروج مطالعات، اندازه اثرهای همبستگی پژوهشهای جمعآوریشده با نرمافزار CMA مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین در این پژوهش، مدل تصادفی و ثابت محاسبه شدند که با توجه به نتایج تحلیل ناهمگنی از طریق شاخصهای Q و مجذور I، مدل تصادفی انتخاب شد. اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای موردبررسی پس از حذف چهار اندازه اثر 107/0 به دست آمد. مقدار اندازه اثر ترکیبی پژوهشها، بر اساس شاخص کوهن ضعیف محاسبه شد. همچنین، نتایج مربوط به تحلیل ناهمگنی حاکی از وجود متغیرهای تعدیلکننده در پژوهشها بود. شواهد این فراتحلیل در ارتباط با مبانی نظری و تجربی قبلی، نشانگر روابط بین دو متغیر سبکهای هویت و عملکرد تحصیلی بود. با توجه به نتایج فراتحلیل میتوان گفت، برای موفقیت در برنامههای تحصیلی توجه به سبکهای هویت در میان یادگیرندگان مؤثر خواهد بود.
آتوسا کلانتر هرمزی
چکیده
این پژوهش به منظور فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان است. جامعه آماری، پژوهش هایی است که سوالهای نسبتاً یکسانی در مورد اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری داشتند و روش آنها نیز آزمایشی و یا شبه آزمایشی بود. با بررسی پیشینه، تعداد 28 مقاله یافت شد. همگی این مقالات ...
بیشتر
این پژوهش به منظور فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان است. جامعه آماری، پژوهش هایی است که سوالهای نسبتاً یکسانی در مورد اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری داشتند و روش آنها نیز آزمایشی و یا شبه آزمایشی بود. با بررسی پیشینه، تعداد 28 مقاله یافت شد. همگی این مقالات مربوط به سال های 1390 تا 1394 بودند. از این میان تنها 16 مطالعه، نتایج آماری خود را به خوبی گزارش کرده بودند. آزمون میانگین p برای ترکیب نتایج آزمون ها انتخاب شد و روش اندازه اثر کوهن برای دستیابی به مقدار اثر کلی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که اندازه d متوسط در اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان به میزان 067/1 است. با تبدیل متوسط d به مقادیر z در یک منحنی توزیع نرمال، سطح پوشش منحنی نرمال 86/0 به دست آمد که مقدار نسبتاً بالایی است. سطح معناداری محاسبه ها نیز 01/0 بدست آمد و اثربخشی کلی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان تأیید گردید.
حافظ صاحب یار؛ موسی پیری
چکیده
به کمک فراتحلیل میتوان به نتایجی جامع از موضوع رسید و پژوهشگران آتی را از صرف زمان و هزینه برای تحقیقات تکراری بینیاز ساخت. هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران بود. جامعهی آماری آن، شامل کلیهی مطالعاتی است که در فاصلهی سالهای 1390 تا 1395 در داخل کشور، و در سالهای 2010 تا 2016 در خارج کشور به صورت ...
بیشتر
به کمک فراتحلیل میتوان به نتایجی جامع از موضوع رسید و پژوهشگران آتی را از صرف زمان و هزینه برای تحقیقات تکراری بینیاز ساخت. هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران بود. جامعهی آماری آن، شامل کلیهی مطالعاتی است که در فاصلهی سالهای 1390 تا 1395 در داخل کشور، و در سالهای 2010 تا 2016 در خارج کشور به صورت مقالهی تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی در دسترس بودند. به منظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست مشخصات طرحهای پژوهشی؛ و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی بهواسطهی نرمافزار CMA استفاده شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها، نشان دادند که آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی میباشند. همچنین اثرات آموزش رایانه بر عملکرد تحصیلی براساس روشهای نمونهگیری متفاوت است؛ اما براساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل حاضر، میتوان گفت که استفاده از آموزش به کمک رایانه در عملکرد تحصیلی مؤثرترند.
فرانک بروجردی؛ سمیه مازندرانی
چکیده
شناخت ویژگیها و عوامل روانشناختی و چگونگی برانگیخته شدن اضطراب مرگ در شرایط زندگی امروزی و همچنین پیشایدها و پیامدهای روانی آن از جمله مباحث مطرح در روانشناسی است. تحقیقات بسیاری در رابطهی عوامل مختلف روانشناختی با اضطراب مرگ را بررسی کردهاند اما گاهی نتایج آنها ناهماهنگ و متناقض بوده و از سویی متغیرهای تبیین کننده در ...
بیشتر
شناخت ویژگیها و عوامل روانشناختی و چگونگی برانگیخته شدن اضطراب مرگ در شرایط زندگی امروزی و همچنین پیشایدها و پیامدهای روانی آن از جمله مباحث مطرح در روانشناسی است. تحقیقات بسیاری در رابطهی عوامل مختلف روانشناختی با اضطراب مرگ را بررسی کردهاند اما گاهی نتایج آنها ناهماهنگ و متناقض بوده و از سویی متغیرهای تبیین کننده در این رابطه به طور دقیق بررسی نشده است. پژوهش فراتحلیلی، مجموعهای از فنون نظامدار برای حل تناقض در مورد یافتههای حاصل از تحقیقات مختلف جهت یک موضوع است. براین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه متغیرها و عوامل روانشناختی و اضطراب مرگ به شیوه فراتحلیل انجام شد. ابتدا با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و نیز دانشگاههای شهر تهران نسبت به جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نهایتاً نتایج 44 مطالعه انجام شده بین سالهای 1388 الی 1396 که ملاک ورود به فراتحلیل را داشتند، تحلیل شدند. نتایج فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر ترکیبی مطالعات در مدل اثرات ثابت 018/0- و در مدل تصادفی 022/0- میباشد که اندازه اثر ترکیبی در هر دو مدل کم است اما در بررسی اندازه اثر متغیرها به طور جداگانه مشاهده شد که متغیرهای باورهای غیرمنطقی، منبع کنترل، فرسودگی شغلی، همجوشی شناختی، خودشکوفایی، خودتعیینگری، معنایابی، امید به زندگی و رواننژندگرایی دارای اندازه اثر متوسط هستند. بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آگاهی از مرگ در نظریههای مختلفی اعم از مدیریت ترس، درمانهای وجودی و شناختی - رفتاری نقش مهمی ایفا میکند. از این میان نظریهی مدیریت ترس، رویکردی نظری، پیشرو و تأثیرگذار در خصوص اضطراب مرگ است که میتواند متغیرهای مذکور را تبیین نماید.
ابوالقاسم یعقوبی؛ علی اکبر عروتی موفق؛ علی اصغر چگینی؛ سروه محمدزاده
چکیده
مقدمه: پژوهش های متعدد ارتباط بین جهت گیری مذهبی و سلامت روان و حتی سلامت جسمی را نشان داده اند. روی آوری پژوهشگران به مذهب وتاثیرات روانشناختی آن رو به افزایش بوده است. در این خصوص فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف میزان ارتباط بین متغیرها رامشخص می کند.پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش های متعدد ارتباط بین جهت گیری مذهبی و سلامت روان و حتی سلامت جسمی را نشان داده اند. روی آوری پژوهشگران به مذهب وتاثیرات روانشناختی آن رو به افزایش بوده است. در این خصوص فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف میزان ارتباط بین متغیرها رامشخص می کند.پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل میزان ارتباط گرایش مذهبی با سلامت روان را مورد بررسی قرار دهد.روش:با بررسی پیشینه از میان تمام پژوهش های مرتبط با رابطه جهت گیری مذهبی با سلامت روان که در نشریات علمی پژوهشی فارسی چاپ شده اند تعداد10پژوهش را که از لحاظ روش شناختی مورد پذیرش بود انتخاب و فراتحلیل روی آن ها انجام گرفت.ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بودو از روش اندازه اثرکوهن برای دستیابی به مقدار ارتباط کلی استفاده شدیافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر رابطه گرایش مذهبی با سلامت روان برابر با428/0به دست آمد که با تبدیل متوسط d به مقدارzدریک منحنی توزیع نرمال مطابق ملاک کوهن مقدار بالایی است.بحث و نتیجه گیری:با توجه به ارتباط بالای بین گرایش مذهبی وسلامت روان می توان برنامه های متناسب با گرایش مذهبی افراد جهت ارتقای سلامت و درمان اختلالات تدوین نمود.
علی دلاور؛ کامران گنجی؛ سعیده تقوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات اثربخشی درمانهای غیر دارویی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در ایران بود. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است، از این رو با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 31 مطالعه انجام ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات اثربخشی درمانهای غیر دارویی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در ایران بود. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است، از این رو با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 31 مطالعه انجام شده از 1379 تا سه ماهه اول 1392 در سراسر ایران بود که 1118 نفر آزمونی را در بر میگرفت. دادههای حاصل از این31 مطالعه با روش اندازه اثر تفاوت میانگین استاندارد شده یا d کوهن (1988؛ هومن، 1387) برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. تمام عملیات آماری با استفاده از ویرایش دوم نرمافزار جامع فراتحلیل (بورنشتین، هدز، هیگینز و روتشتین، 2005؛ ترجمه دلاور و گنجی، 1391) انجام شد. یافتهها نشان دادند که میانگین اندازه اثر کلی مطالعات مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت برابر 073/1 و برای اثرات تصادفی برابر 226/1 میباشد که هر دو در سطح 0.001 معنادار هستند. با توجه به این که اندازههای اثر ناهمگون بودند، نسبت به جست و جوی متغیرهای تعدیل کننده اقدام شد. یافتهها نشان داد که بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی با توجه به طرح پژوهش تفاوت معناداری وجود نداشت، اما بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی در زمینه اثربخشی درمانهای غیر دارویی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با توجه به جنسیت و سن آزمودنیها، نوع متغیر مستقل و تعداد جلسههای آموزشی/درمانی تفاوت معناداری وجود داشت. درمانهای غیر دارویی در جلسههای متعدد و در سنین پایین میتواند نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی افراد را بهبود بخشیده و کاهش دهد.
مهناز افضلی؛ علی دلاور؛ افشین افضلی
چکیده
پژوهش حاضر، به منظور بررسی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه افت تحصیلی بین سال¬های 69-91 در دانشگاه¬های تهران انجام شد. هدف ترکیب کمی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه عوامل موثر بر افت تحصیلی است. بدین منظور از فراتحلیل جهت تعیین، جمع آوری، ترکیب و خلاصه نمودن یافته های پژوهشی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش-های ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به منظور بررسی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه افت تحصیلی بین سال¬های 69-91 در دانشگاه¬های تهران انجام شد. هدف ترکیب کمی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه عوامل موثر بر افت تحصیلی است. بدین منظور از فراتحلیل جهت تعیین، جمع آوری، ترکیب و خلاصه نمودن یافته های پژوهشی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش-های انجام شده در ایران در حوزه افت تحصیلی می¬باشد و نمونه آماری شامل کلیه پایان¬نامه¬های انجام شده در این حوزه در دانشگاه¬های تهران (55 پایان نامه) می¬باشد. برای محاسبة ضرایب و شاخصها از نرم¬افزار CMA-2 استفاده شد.. نتایج آزمون Q نشان داد که مطالعات اولیه همگن نیستند در بین مطالعات سوگیری انتشار وجود ندارد. آزمون اصلاح برازش دووال و توئیدی برای هر دو مدل ثابت و تصادفی انجام شد. اندازه اثر کلی برای همه مطالعات تحت دو مدل ثابت و تصادفی، از نظر آماری معنادار بدست آمد. میانگین اندازههای اثر0.312 بدست آمد وعامل آموزشی بیشترین اثر را بر روی افت تحصیلی نشان داد. به ترتیب متغیرهای عامل آموزشی، عامل اجتماعی- اقتصادی، عامل فردی، عامل خانوادگی و عامل جنسیت بیشترین اثر را دارند. همچنین بین سال انجام تحقیق، روشهای نمونهگیری، جنسیت، مقطع تحصیلی، سطح معناداری، عوامل مؤثر و روش تحقیق تفاوت معنادار وجود دارد.
زهرا طباطبایی جبلی؛ علی دلاور؛ احمد برجعلی
چکیده
زمینه: در چند دهه گذشته تحقیقات بسیاری رابطه متغیر های سازمانی و استرس شغلی را بررسی کرده اند. اما گاهی نتا یج آن ها نا هماهنگ ومتناقض هستند. پژوهش فراتحلیی ، مجموعه ای از فنون نظام دار برای حل تناقض در مورد یافته های حاصل از تحقیقات مختلف درباره یک موضوع است . هدف :پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه عوامل سازمانی و استرس شغلی ...
بیشتر
زمینه: در چند دهه گذشته تحقیقات بسیاری رابطه متغیر های سازمانی و استرس شغلی را بررسی کرده اند. اما گاهی نتا یج آن ها نا هماهنگ ومتناقض هستند. پژوهش فراتحلیی ، مجموعه ای از فنون نظام دار برای حل تناقض در مورد یافته های حاصل از تحقیقات مختلف درباره یک موضوع است . هدف :پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه عوامل سازمانی و استرس شغلی به شیوه فراتحلیل انجام شد. روش : 78 مطالعه از طریق جستجوی اینترنتی در بانک های اطلاعاتی داخلی و جستجوی دستی در دانشگاه های شهر تهران که بین سالهای 1373- 1392 انجام شده بودند ،شناسایی و اطلاعات مربوط به آن ها تحلیل شدند . یافته ها: شاخص اندازه اثر ترکیبی r در مدل ثابت16. ودر مدل تصادفی 17. که با توجه به معیار کوهن میزان اندازه اثر، کم بود.اما در بررسی اندازه اثر تفکیکی ، متغیر های تعارض با سرپرست ،تعارض با همکار، تعارض خانواده کارو اثر بخشی سازمان اندازه اثر زیاد ورابطه مثبت با استرس شغلی داشتند. . با توجه به ناهمگنی در مطالعات، تحلیل تعدیل کننده ها صورت گرفت که بیانگر تاثیر تعدیل کننده های ابزار اندازه گیری ،روش نمونه گیری ،نوع پژوهش و نوع شغل بود. نتیجه گیری : نتایج کلی ،حاکی از ان است که ویژگی های شغلی که منجر به کاهش احساس کنترل ، خود کارامدی و حمایت اجتماعی درشغل وزندگی فرد شوند، با استرس شغلی رابطه قوی تری دارند. بنابراین لازم است که مطالعات بیشتری در این زمینه بادر نظر گرفتن متغیر های تعدیل کننده شخصیتی وموقعیتی صورت گیرد.
کامران گنجی؛ حمید علیزاده
دوره 4، شماره 12 ، تیر 1392، ، صفحه 179-206
چکیده
زمینه: اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی (ADHD) شایعترین اختلال رشدی ـعصب شناختی در کودکان است که پس از بلوغ نیز مشکلات آن باقی میماند. برای کاهش مشکلات ناشی از این اختلال، تشخیص و مداخله زودهنگام در محیط خانه و مدرسه ضروری است. تشخیص و مداخله زودهنگام نیز نیازمند انجام مطالعات همهگیر شناسی است. بررسیها در زمینه شیوع اختلال نارسایی ...
بیشتر
زمینه: اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی (ADHD) شایعترین اختلال رشدی ـعصب شناختی در کودکان است که پس از بلوغ نیز مشکلات آن باقی میماند. برای کاهش مشکلات ناشی از این اختلال، تشخیص و مداخله زودهنگام در محیط خانه و مدرسه ضروری است. تشخیص و مداخله زودهنگام نیز نیازمند انجام مطالعات همهگیر شناسی است. بررسیها در زمینه شیوع اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی نتایج متفاوتی به دنبال داشته که علت آن بکارگیری ملاکها و تعریفهای متفاوت و ارزیابی توسط افراد و ابزارهای گوناگون است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی فراتحلیلی مطالعات همهگیریشناسی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در دانشآموزان دبستانی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است، از این رو با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 17 مطالعه انجام شده از 1370 تا سال 1391 در سراسر ایران بود که 29714 نفر آزمودنی را در برمیگرفت. دادههای حاصل از این 17 مطالعه با روش نمایش دو جملهای اندازه اثر و روش واریانس معکوس ولف (1986؛ هومن، 1387) برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان دادند که اندازه اثر ترکیبی مطالعات مورد بررسی 097/0 است که با حذف یک مطالعه به 095/0 میرسد. میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با حذف دو مطالعه و تحلیل حساسیت برابر 97/8 درصد بود. همچنین یافتههای فراتحلیل انجام شده نشان میدهد که با حذف یک مطالعه و تحلیل حساسیت میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در پسران و دختران به ترتیب 89/9 درصد و 47/2 درصد است. بعلاوه نتایج فراتحلیل حاضر حاکی از آن بود که میزان شیوع زیر نوعهای نارسایی توجه 75/7 درصد، بیش فعالی - برانگیختگی 93/4 درصد و مرکب 04/5 درصد است. بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهشی فراتحلیل حاضر در زمینه میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، نسبت اختلال در دختران و پسران و همچنین شیوع زیرنوع های این اختلال در دانشآموزان دبستانی ایرانی با بسیاری از پژوهشها هماهنگ است.
مهرانه سلطانی نژاد؛ فریبرز در تاج
دوره 4، شماره 12 ، تیر 1392، ، صفحه 199-222
چکیده
زمینه: اضطراب امتحان به عنوان عامل مهمی است که میتواند عملکرد در آزمون را مختل و منجر به افت تحصیلی شود. هدف: مطالعه حاضر فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه روشهای درمانی به کار رفته در کاهش اضطراب امتحان بود. روش: بدین منظور از فراتحلیل به عنوان یک تکنیک آماری جهت جمعآوری، ترکیب و خلاصه نمودن پژوهشهای انجام شده در زمینه ...
بیشتر
زمینه: اضطراب امتحان به عنوان عامل مهمی است که میتواند عملکرد در آزمون را مختل و منجر به افت تحصیلی شود. هدف: مطالعه حاضر فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه روشهای درمانی به کار رفته در کاهش اضطراب امتحان بود. روش: بدین منظور از فراتحلیل به عنوان یک تکنیک آماری جهت جمعآوری، ترکیب و خلاصه نمودن پژوهشهای انجام شده در زمینه مورد نظر استفاده گردید که 45 مطالعه مناسب جمعآوری شد. پس از ورود اطلاعات به نرم افزارCMA2 و تحلیل حساسیت یک مطالعه که نسبت به سایر مطالعات پرت بود از جمع مطالعات حذف و در نهایت 44 مطالعه تحلیل شد. یافتهها: اندازه اثر در مدل تصادفی برای کل روشهای درمانی 0.68 برای روشهای رفتاری 0.84، روشهای شناختی 0.75، روشهای شناختی-رفتاری 0.43، آموزش مهارتها 0.49 و ترکیب شناختی-رفتاری و آموزش مهارت 0.58 به دست آمد که با توجه به معیار کوهن تنها اندازه اثر روش رفتاری زیاد گزارش میشود، اندازه اثر دو روش شناختی و ترکیب شناختی- رفتاری با آموزش مهارت بالاتر از متوسط است و دو روش شناختی- رفتاری و آموزش مهارت اندازه اثر پایینتر از متوسط را کسب کردهاند. با توجه به معنیداری آماره Q متغیرهای جنس، جامعۀ آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری، روش تحقیق، تعداد جلسات درمان و مقطع تحصیلی افراد نمونه به عنوان متغیرهای تعدیل گر وارد تحلیل شدند. در مدل اثرات تصادفی نقش میانجیگری متغیرهای جنس، جامعۀ آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری و تعداد جلسات درمان در سطح 0.01 معنیدار شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان میدهد که از بین روشهای درمانی مورد استفاده در کاهش اضطراب امتحان موفقیت روش رفتاری و سپس شناختی بیش از روشهای دیگر بوده است و درمانگران باید به این روشها توجه بیشتری داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهشهای آینده خود متوجه نقش تعدیل کننده های ذکر شده در بالا باشند.
الهام عرفانی آداب؛ جواد مصر آبادی؛ تقی زوار
دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1392، ، صفحه 1-54
چکیده
در طول دو دهه اخیر محققان زیادی به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در قالب تحقیقات آزمایشی یا نیمه آزمایشی پرداختهاند که نتایج متفاوتی به دست آمده است، بنابراین لزوم استفاده از پژوهش فراتحلیل جهت ارائه نتیجه کلی احساس میشود. هدف: این پژوهش با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل ...
بیشتر
در طول دو دهه اخیر محققان زیادی به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در قالب تحقیقات آزمایشی یا نیمه آزمایشی پرداختهاند که نتایج متفاوتی به دست آمده است، بنابراین لزوم استفاده از پژوهش فراتحلیل جهت ارائه نتیجه کلی احساس میشود. هدف: این پژوهش با بهره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهشهای مختلف در مورد روابط علی راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی پرداخته است. روش: جهت نیل به این هدف در پژوهش حاضر از یافتههای کمّی 28 پژوهش استفاده شد که از این مطالعات 53 اندازه اثر محاسبه گردید. مطالعاتی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند از دانشگاهها و مراکز مختلف پژوهشی شامل دانشگاه های شهید رجایی، شهید بهشتی، تربیت معلم تهران، تهران، الزهرا(س)، علامه طباطبائی، تربیت مدرس، شهید چمران اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مرکز اسناد و اطلاعات مدارک علمی ایران و بانکهای اطلاعاتی SID, noormags, magiran جمع آوری شدند و بعد از بررسی ملاکهای ورود و خروج، شاخصهای آماری پژوهشهای منتخب با نرم افزار CMAویرایش 2 تحلیل شدند. نتایج ترکیبی نشان دادند آموزش راهبردهای یادگیری در هر دو گروه فراگیران دختر و پسر تأثیر معناداری و بزرگی بر پیشرفت تحصیلی آنها داشته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که جنسیت نقش تعدیل کننده بر روابط بین آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل در مورد اندازه اثر بزرگ آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و نیز مبانی نظری موجود همچون نظریه فرآشناخت و پردازش اطلاعات میتوان به این نتیجه رسید که آموزش این راهبردها میتواند به بهبود شاخصهای پیشرفت تحصیلی فراگیران کمک کند.
شعیب قاسمی؛ علی دلاوران؛ مهدی کریمی زارچیی
دوره 3، شماره 10 ، دی 1391، ، صفحه 159-175
چکیده
زمینه: سلامت یکی از مهمترین منابع زندگی بشر است که در کیفیت زندگی فرد و پیشبرد اهداف جامعه موثر است. هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه شاخص کل سلامت روان زنان و مردان با استفاده از شیوه فراتحلیل انجام شد. روش: 26 مطالعه از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی داخلی و نیز جستجوی دستی در دانشگاههای شهر تهران شناسایی و اطلاعات مربوط ...
بیشتر
زمینه: سلامت یکی از مهمترین منابع زندگی بشر است که در کیفیت زندگی فرد و پیشبرد اهداف جامعه موثر است. هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه شاخص کل سلامت روان زنان و مردان با استفاده از شیوه فراتحلیل انجام شد. روش: 26 مطالعه از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی داخلی و نیز جستجوی دستی در دانشگاههای شهر تهران شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها کدگذاری گردید. یافتهها: شاخص اندازه اثر کوهن تحت مدل ثابت 0.286 و تحت مدل تصادفی 0.301 بود که نشان دهنده وضعیت مطلوبتر مردان نسبت به زنان در شاخص کل سلامت روان میباشد. نتایج روشهای بررسی تورش انتشار، حاکی از عدم تورش انتشار در نمونه فراتحلیلی بود. با توجه به ناهمگن بودن مطالعات، تحلیل تعدیل کننده برای متغیرهای سن، محل اجرا و ابزار اندازهگیری صورت گرفت، که بیانگر تأثیر تعدیل کننده متغیر سن در نتایج مطالعات بود. بحث و نتیجهگیری: توجه بیشتر به بحث سلامت زنان و فراهم آوردن امکان برخورداری آنان از خدمات سلامت ضروری به نظر میرسد.
پروین کدیور؛ ولی الله فرزاد؛ مهدی عربزاده؛ محمود نگهبان سلامی
دوره 1، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 75-94
چکیده
هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه عملکرد ریاضی دانش آموزان بوده است. به این منظور با استفاده از فصلنامه ها و مجلات علمی – پژوهشی، کلیه پژوهش های انجام شده در سراسر کشور طی سالهای 1388 -1381 گردآوری و بررسی شد که در مجموع 40 مورد از آن پژوهش ها دارای ویژگی های سنجش فراتحلیل به خصوص ویژگی محاسبه سنجش اندازه اثر بودند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه عملکرد ریاضی دانش آموزان بوده است. به این منظور با استفاده از فصلنامه ها و مجلات علمی – پژوهشی، کلیه پژوهش های انجام شده در سراسر کشور طی سالهای 1388 -1381 گردآوری و بررسی شد که در مجموع 40 مورد از آن پژوهش ها دارای ویژگی های سنجش فراتحلیل به خصوص ویژگی محاسبه سنجش اندازه اثر بودند. برای فراتحلیل از روش هدجس و برای تفسیر یافته ها از روش کوهن استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که فرض رابطه بین متغیرهای خودکارآمدی، انگیزش، هدف گذاری، راهبردهای یادگیری، روش های تدریس، سبک های شناختی، شیوه های مطالعه، جنسیت و ادراک از ساختار کلاس با عملکرد ریاضی تایید می گردد. در میان متغیرهای ذکر شده، متغیر خودکار آمدی ریاضی دانش آموزان شناخته شد.