1. "بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش- پنجم"

ابوالفضل کرمی؛ رعنا کرمی؛ علی علیپور

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.51727.2036

چکیده
  چکیده: این پژوهش با هدف اعتبار سنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم برای کودکان 6 تا 16 ساله ایرانی انجام شد. با توجه به آمار دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی و دوره اول دبیرستان، 1200 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شد، ابزار انداره‌گیری مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم و مقیاس هوشی کودکان ...  بیشتر

2. شناسایی و اولویت ‏بندی شاخص‏های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با استفاده از رویکرد تصمیم‏گیری چندمعیاره فازی

مسعود حقیقی؛ محمدحسین خطیر

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.57571.2118

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، شناسایی و وزن‌دهی به شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با رویکرد تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی است. ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف و سیاست‌های آن زمانی محقق می‌شود که نظام ارزیابی موثری با شاخص‌های مناسب وجود داشته باشد. از آنجایی که در موقعیت‌های واقعی، قضاوت متخصصان نمی‌تواند به ...  بیشتر

3. تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌های افغانستان (مطالعه موردی دانشگاه‌های دولتی کابل: رویکرد آمیخته)

محمدنقی اکبری؛ حمید رحیمیان؛ عباس عباس پور؛ سعید غیاثی ندوشن

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.25915.1625

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌های افغانستان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی- مدل توسعه ابزار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران عالی دانشگاه‌های دولتی کابل و مسئولان آموزش عالی افغانستان با جامعه آماری 42 نفر است که با روش نمونه ...  بیشتر

4. بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانش‌آموزان

علی شیخ الاسلامی؛ نیلوفر شریفی؛ مسعود رضازاده

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.50173.2010

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانش‌آموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان در حال تحصیل بین رده‌ی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونه‌ی مطلوب ...  بیشتر

5. بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامه ی فراشناخت های قماربازی در میان دانشجویان ایرانی به عنوان جمعیتی بهنجار

سیدمحمدرضا علوی‎زاده؛ جهانشاه محمدزاده؛ سمیه انتظاری؛ گابریله کازلی

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.50405.2016

چکیده
  اختلال قماربازی یک اختلال اعتیادی است که به اندازه‌ی دیگر اختلال‌های اعتیادی مورد توجه قرار نگرفته است، از این روی ابزارهای روانسنجی مرتبط با تشخیص و درمان این اختلال محدود است. هدف این پژوهش هنجاریابی پرسشنامه‌ی فراشناخت‌های قماربازی در میان دانشجویان بود. شرکت‎کنندگان در این پژوهش 99 نفر (58 زن و 41 مرد) دانشجوی مقاطع کارشناسی ...  بیشتر

6. مقیاس کوتاه الکترونیکی مشکلات سلامت روانی نوجوانان متوسطه یکم- نسخه معلم

پروین صالح زاده؛ سعید اکبری زردخانه؛ علی محمد زنگانه؛ نادر منصورکیایی؛ محمد مصطفوی؛ سیدعین اله طیموری؛ محسن جلالت دانش؛ سیامک طهماسبی

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.54478.2078

چکیده
  چکیده اهمیت شناسایی تغییرات سلامت روان دانشآموزان و ضرورت غربالگری با استفاده از ابزارهای دقیق و معتبر متناسب با ویژگیهای بومشناختی جامعه ایران، محققان این پژوهش را بر آن داشت تا به منظور تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مشکلات سلامت روانشناختی- فرم معلم برای دانشآموزان دوره متوسطه یکم اقدام نمایند. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان ...  بیشتر

7. بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ویژگی شخصیتی بازیگوشی روان‎شناختی

فضل الله حسنوند؛ عزت اله قدم پور

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2019.2446.1933

چکیده
  بازیگوشی روان‎شناختی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای مثبت همچون افزایش انگیزش درونـی، خلاقیت، نگرش مثبت نسبت به محیط کار، مهارت های مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی بالا پیوند دارد. پژوهش پیش رو با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ویژگی شخصیتی بازیگوشی روان‎شناختی شن، چیک و زین انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه ...  بیشتر

8. ارزشیابی اثربخشی دوره های مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بر اساس مدل کرک پاتریک

حمیدرضا مقامی

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.60818.2179

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دوره‌های مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مدل پاتریک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشند که ازتعداد 550 نفر از آن ها، 326 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب ...  بیشتر

9. اعتیاد به عشق مطالعه مبتنی بر رویکرد تحلیل شبکه

زهره آقاخانی؛ محمد حسین ضرغامی

دوره 11، شماره 41 ، پاییز 1399

http://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.49563.2000

چکیده
  اعتیاد به عشق نوعی اعتیاد رفتاری است که به‌تازگی توجه پژوهشگران حوزه روانشناسی و روانپزشکی را به خود جلب کرده است. این پدیده موجب رنج و پریشانی، ناساز‌‌گاری و مخاطره برای فرد مبتلا و دیگران می‌شود. هدف از اجرای این پژوهش، استفاده از تحلیل شبکه به‌عنوان یکی از رویکردهای اندازه‌گیری روانی و کاربرد آن درمطالعه ساختار شبکه‌ای نشانگان ...  بیشتر