نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت علمی دانشگاه تعلیم و تربیت شهید استاد ربانی کابل، افغانستان. )نویسنده مسؤل) .
2 دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی.تهران، ایران.
3 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاههای افغانستان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی- مدل توسعه ابزار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران عالی دانشگاههای دولتی کابل و مسئولان آموزش عالی افغانستان با جامعه آماری 42 نفر است که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی کابل با جامعه آماری 1457 نفر است که با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی تعداد 304 نفر انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار AMOS استفاده گردید. نتایج بخش کیفی و کمی پژوهش نشان داد که ابزار تدوین شده برای ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاههای افغانستان از 16 مؤلفه با 56 نشانگر تشکیل شده است. همچنین شاخصهای برازش، (CMIN/DF) برابر با 57/1، (RMSEA) برابر با 048/0، (RMR) برابر با 08/0، (CFI) برابر با 94/0، (IFI) برابر با 92/0 نشان میدهد، ابزار تدوین شده در بخش کیفی پژوهش از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. ابزار طراحیشده در این پژوهش منجر به تهیه ابزاری برای ارزشیابی عملکرد و تعیین وضعیت مدیریت دانشگاهها در افغانستان خواهد شد که میتواند برای ارزشیابی و حتی شناسایی نیازهای رؤسای دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Validating the Performance Evaluation Tools of Universities Presidents of Afghanistan (Case Study: Kabul Public Universities - Mixed Approach)
نویسندگان [English]
- Mohammad Naqi Akbari 1
- Hamid Rahimian 2
- Abbas abbaspour 3
- saeed Ghiasi Nadooshan 4
1 1. Graduated Ph.D. of educational management, Allame tabatabiee university, Tehran, Iran. 2. faculty member of Shaheed Prof.Rabbani Education University, Kabul, Afghanistan.
2 Associate Professor in Department of Educational Management and Planning, Allameh Tabatabaei University
3 Associate Professor in Department of Educational Management and Planning, Allameh Tabatabaei University
4 Assistant Professor in Department of Educational Management and Planning, Allameh Tabatabaei University
چکیده [English]
This study has been done to design and validate the performance evaluation tool of the presidents of universities in Afghanistan. To perform this study, the mixed method with explorative plan- tool development model- is used. The statistical population of the study in the qualitative part, included the senior managers of of Kabul public universities and authorities of higher education of Afghanistan, is made of 42 people; A sample of 10 people was selected through a targeted sampling method. Also, in the quantitative part, the statistical population is made of 1457 people including the professors of Kabul public universities in which 304 people were selected random stratified sampling. In order to collect data, semi-structured interview was used in the qualitative part and researcher-made questionnaire was used in a quantitative part. For analyzing the data, the thematic analysis was used in the qualitative part and confirmatory factor analysis method with AMOS software was used in a quantitative part. The results of analysis in the qualitative and quantitative sections showed that the developed instrument for evaluating the performance of the universitiy presidents in Afghanistan consists of 16 components with 56 indicators. in addition, goodness of fit indices such as, (CMIN/DF) equal to 1.57, (RMSEA) equal to 0.048, (RMR) equal to 0.08, (CFI) equal to 0.94, (IFI) equal to 0.92, shows that the designed tools tool in the qualitative section of has a very favorable fitness.The tools designed in this study will provide a tool for evaluating the performance and determining the status of university management in Afghanistan, which can be used to assess and even identify the needs of university presidents.
کلیدواژهها [English]
- Validation
- Performance Evaluation
- University Presidents of Afghanistan
- Kabul Public Universities