نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسول)

2 دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

3 دانش‌آموخته دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

4 استاد، گروه مطالعات شناختی، دانشگاه مودنا، مودنا، ایتالیا.

چکیده

اختلال قماربازی یک اختلال اعتیادی است که به اندازه‌ی دیگر اختلال‌های اعتیادی مورد توجه قرار نگرفته است، از این روی ابزارهای روانسنجی مرتبط با تشخیص و درمان این اختلال محدود است. هدف این پژوهش هنجاریابی پرسشنامه‌ی فراشناخت‌های قماربازی در میان دانشجویان بود. شرکت‎کنندگان در این پژوهش 99 نفر (58 زن و 41 مرد) دانشجوی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که به روش نمونه‌گیری گوی‌برفی انتخاب شده بودند. شرکت‌کنندگان فرمت اینترنتی پرسشنامه‌ی فراشناخت-های قماربازی و چک‌لیست اختلال قماربازی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که این پرسشنامه دارای خصوصیات روانسنجی مناسبی است. پایایی این پرسشنامه با همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ 85/0، به روش دونیمه‎سازی 84/0 به دست آمد؛ پایایی ترکیبی برای مولفه‌های فراشناخت‌های مثبت و منفی نیز به ترتیب 86/0 و 84/0 به دست آمد. روایی این پرسشنامه به صورت روایی ملاکی با چک‌لیست اختلال قمار برای مولفه‌های فراشناخت‌های مثبت و منفی 58/0 و 72/0 بود. روایی سازه 95/0، روایی افتراقی در دامنه‌ی 72/0 تا 93/0 به دست آمد؛ روایی همگرا برای زیرمقیاس‌های فراشناخت‌های مثبت و منفی 56/0 و 52/0 و همچنین تک‌بعدی بودن نشانگرها مورد تائید قرار گرفت؛ و در نهایت فرم 10 سوالی با مدل دو مولفه‌ای این پرسشنامه با توان پیش‌بینی 95/0 تائید شد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، پرسشنامه‌ی فراشناخت‌های قماربازی یک ابزار استاندارد است که در پژوهش و عمل می‌تواند مورد استفاده‌ی پژوهشگران و متخصصان روان‌شناسی بالینی‌ای قرار بگیرد که با اختلال قماربازی درگیرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Metacognitions about Gambling Questionnaire among Iranian University Students as a normal population

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammadreza Alavizadeh 1
  • Jahanshah Mohammadzadeh 2
  • Somaye Entezari 3
  • Gabriele Caselli 4

1 Assistant Professor, Department of Psychology, Humanity Sciences, Faculty, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Department of Social Sciences,, Faculty of Humanity Sciences,, Ilam University, Ilam, Iran.

3 Department of Psychology, School of Humanity Sciences, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

4 Professor / Studi Cognitivi, Cognitive Psychotherapy School, Modena, Italy.

چکیده [English]

Gambling disorder (GD) is an addictive disorder that is not considered as much as other addictive disorders, and therefore psychometric instruments to diagnosis and treat of GD are limited. The purpose of the present study was to standardize the metacognition about gambling questionnaire (MGQ) among university students. The participants in this study were 99 (58 females and 41 males) undergraduate and postgraduate students who were they selected via snowball sampling. Participants completed an online Persian format of the MGQ and the GD checklist. The results have indicated that this questionnaire has good psychometric properties. The reliability of this questionnaire with internal consistency of Cronbach's alpha was 0.85, and the split-half was 0.84; the composite reliability for positive and negative metacognitive sub-scales were 0.86 and 0.84, respectively. The validity of this questionnaire was as a criterion validity with the GD checklist for positive and negative metacognitive sub-scales of 0.58 and 0.72, respectively. The construct validity was 0.95, and the discriminant validity was in the range of 0.72 to 0.93; in addition, the convergent validity for positive and negative metacognitive sub-scales, respectively, were 0.56 and 0.52, respectively; and finally the unidimensionality of markers was confirmed. Finally, the 10-question form was confirmed by the two-component model of the questionnaire with a prediction power of 0.95. Based on these findings, the MGQ is a standard instrument that can be used in research and practice by clinical psychologists and researchers involved in gambling disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • addiction disorders
  • gambling disorder
  • metacognition
  • metacognition about gambling questionnaire
ایرجی­راد، ارسلان. (1398). اعتباریابی پرسشنامه آگاهی فراشناختی از دیدگاه مدرسان و فار غ­التحصیلان بخش کشاورزی. اندازه­گیری تربیتی، 10، 38، 85-96.
دشت بزرگی، زهرا. (1397). اثربخشی گروه‌درمانی فعال‌سازی رفتاری بر انعطاف‌پذیری کنشی و باورهای فراشناختی بیماران وابسته به مواد افیونی. اعتیادپژوهی، 12 (47)، 287-302.
محمدی، ابوالفضل؛ زمانی، رضا؛ فتی، لادن (1387). اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه وسواسی اجباری- بازنگری شده در جمعیت دانشجویی. پژوهش­های روانشناختی، 21، 66-78.
محمدی، کوروش؛ برجعلی، احمد؛ ثمری صفا، جعفری؛ و ارشاد، زینب­السادات (1398). ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی پرسشنامه اختلال رسانه­های اجتماعی در نوجوانان. اندازه­گیری تربیتی، 10، 38، 127-145.
Association, A. P. (2000). Diagnosis and Statistical Manual of Mental Disorders (IV- TR ed.). Washington DC: APA.
Association, A. P. (2013). Diagnosis and Statistical Manual of Mental Disorders (5 ed.). Washington DC: APA.
Caselli, G., Fernie, B., Canfora, F., Mascolo, C., Ferrari, A., Antonioni, M.,... Spada, M. M. (2018). The Metacognitions about Gambling Questionnaire: Development and psychometric properties. Psychiatry Research, 261, 367- 374. doi: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.01.018
Keatley, D., Parke, A., Townsend, E., Markham, C., & Clarke, D. (2019). A Behaviour Sequence Analysis of Young People and Gambling-Related Harm. Journal of Gambling Issues, 2019 (4); 10-28. DOI: http://dx.doi.org/10.4309/jgi.2019.43.2
Ladouceur, R., & Walker, M. (1996). A cognitive perspective on gambling. In P. M. Salkovskies (Ed.), Trends in Cognitive and Behavioural Therapies (pp. 89- 120). Chichester: John Wiley and Sons.
Nower, L., & Blaszczynski, A. (2017). Development and validation of the Gambling Pathways Questionnaire (GPQ). Psychology of Addictive Behaviors, 31(1), 95- 109. doi: 10.1037/adb0000234
Pickard, H. (2016), Denial in Addiction. Mind Lang, 31: 277-299. doi:10.1111/mila.12106
Sharpe, L., & Tarrier, N. (1993). Towards a Cognitive- Behavioural Theory of Problem Gambling. British Journal of Psychiatry, 162(3), 407- 412. doi: 10.1192/bjp.162.3.407
Spada, M. M., Giustina, L., Rolandi, S., Fernie, B. A., & Caselli, G. (2015). Profiling Metacognition in Gambling Disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy43(5), 614–622. http://doi.org/10.1017/S1352465814000101
Tabri, N., Wohl, M. J. A., Wood, R. T., & Philander, K. (2018). Financially Focused Self-Concept is Associated with Etiological and Maintenance Factors of Gambling Disorder Among Non-Problem Gamblers. Journal of Gambling Issues, 2018(39), 308-313. doi: http://dx.doi.org/10.4309/jgi.2018.39.12
Toneatto, T. (1999). Metacognition and substance use. Addictive Behaviors, 24 (2), 167-174. Doi: https://doi.org/10.1016/S0306-4603 (98)00126-9
Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guilford Press.
Wells, A. (2013). Advances in Metacognitive Therapy. International Journal of Cognitive Therapy, 6(2), 186- 201. doi: 10.1521/ijct.2013.6.2.186
Williams, R. J., Volberg, R. A., & Stevens, R. M. G. (2012). The Population Prevalence of Problem Gambling: Methodological Influences, Standardized Rates, Jurisdictional Differences, and Worldwide Trends. Ontario: Report prepared for the Ontario Problem Gambling Research Centre and the Ontario Ministry of Health and Long-Term Care.
Winfree, W. R., Ginley, M. K., Whelan, J. P., & Meyers, A. W. (2015). Psychometric evaluation of the Gamblers' Beliefs Questionnaire with treatment- seeking disordered gamblers. Addictive Behaviors, 43, 97- 102. doi: https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2014.12.016