نرخ آشکارسازی کنش افتراقی سؤال با استفاده از مدل درخت‌های راش یک مطالعه شبیه‌سازی‌شده و داده های واقعی آزمون های سرنوشت ساز ناجا

حمیدرضا کرمی؛ مسعود گرامی پور؛ اصغر مینائی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1400، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/jem.2021.61694.2190

چکیده
  اگرچه تحلیل مدل درخت‌های راش برای شناسایی سؤال‌های سودار آزمون‌های مختلف معرفی‌شده است، اما تحقیقات اندکی در این خصوص صورت پذیرفته است.‌ هدف از این تحقیق استفاده از مدل درخت‌های راش و بررسی عوامل مداخله‌گر در آشکارسازی کنش افتراقی سؤال‌های آزمون بود. برای پاسخگویی به سؤال‌های تحقیق از روش مطالعات شبیه‌سازی و داده‌های آزمون ...  بیشتر

آماده‌سازی نسخه فارسی «مقیاس ماک‌چهار» و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آن در نمونه ایرانی

روشنک خدابخش پیرکلانی؛ راضیه چگینی؛ محمد عطاری

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1400، صفحه 31-55

https://doi.org/10.22054/jem.2022.54714.2092

چکیده
  چکیدههدف: در زمینه روان‌شناسی شخصیت، پژوهش روی سازه‌ماکیاولیانیسم در حال افزایش است. مقیاس ماک‌چهار، پر استفاده ترین ابزار به‌ منظور سنجش ماکیاولیانیسم است. پژوهش حاضر به استانداردسازی این مقیاس در جامعه‌ایرانی می‌پردازد. مقیاس ماک‌چهار با روش روش: مقیاس ماک‌چهار با روش ترجمه معکوس به فارسی برگردانده شد. بیست دانشجوی روان‌شناسی ...  بیشتر

مدل معادلات ساختاری رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه‌ای همدلی

حسین سوری؛ پروین کدیور؛ هادی کرامتی؛ حمیدرضا حسن آبادی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1400، صفحه 57-86

https://doi.org/10.22054/jem.2021.47052.2838

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار شاهدان قلدری بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه‌ای همدلی انجام گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادله‌های ساختاری می‌باشد. جامعه مورد نظر دانش‌آموزان پسر و دختر متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 617 دانش‌آموز بود که به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

ارائه مدل ریزوماتیک و توسعه آن برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان: مطالعه ترکیبی

عابدین دارابی عمارتی؛ جعفر جهانی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1400، صفحه 95-115

https://doi.org/10.22054/jem.2022.59632.3307

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه مدل ریزوماتیک و توسعه آن برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان است. برای تحقق این هدف از رویکرد ترکیبی و مدل آشیانه‌ای آزمایشی استفاده شد. برای اجرای این طرح ابتدا چند درس از کتاب رایج علوم تجربی پایه ششم با استفاده از مدل آموزش ریزوماتیک سازماندهی شد، سپس این مجموعه توسط معلمان باتجربه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در ...  بیشتر

تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامة انرژی ذهنی ورزشی در نمونه ایرانی

معصومه پروانه؛ جلال دهقانی زاده؛ سهیلا شهبازی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1400، صفحه 117-141

https://doi.org/10.22054/jem.2021.58997.2151

چکیده
  پژوهش‌ها نشان داده‌اندکه انرژی ذهنی یک عامل مهم در بسیاری از حوزه‌ها از جمله عملکرد ورزشی است. بنابراین هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة انرژی ذهنی ورزشی بود. روش پژوهش، کاربردی و از نوع توسعه ابزار بود. جامعه آماری پژوهش کلیه ورزشکار زن و مرد شهر ارومیه در رشته‌های ورزشی متفاوت بودند که از این جامعه بر اساس ...  بیشتر

طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش کیفیت آموزش مجازی اساتید دانشگاه از نظر دانشجویان

افشین افضلی؛ محمدرضا یوسف زاده چوسری؛ روح الله عظیمی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1400، صفحه 161-180

https://doi.org/10.22054/jem.2021.58728.2145

چکیده
  هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش کیفیت آموزش مجازی اساتید از نظر دانشجویان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان که در ارزیابی اساتید شرکت نموده اند، بود حجم نمونه آماری شامل 500 نفر بود که به شیوه نمونه ...  بیشتر