نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. نویسنده مسئول

2 کارشناسی روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

3 کارشناسی روان شناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

چکیده

تاب‌آوری به عنوان فرایند سازگاری مثبت در مواجهه با منابع قابل توجه استرس، دارای انواعی است و یکی از انواع آن که جدیداً مورد توجه قرار گرفته است، تاب‌آوری شناختی است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس تاب‌آوری شناختی (CRS) در نمونه‌ای از جامعه ایرانی بود. جهت انجام پژوهش، ابتدا کار ترجمه و بازترجمه نسخه انگلیسی CRS انجام شد و نسخه فارسی مقیاس تهیه شد. تعداد ۳۶۱ نفر آزمودنی، CRS، پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی (CFI) و مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (CD-RISC) را تکمیل کردند. روایی محتوایی مقیاس تاب‌آوری شناختی بر مبنای نظرات ۱۰ متخصص بررسی شده و مورد تأیید قرار گرفت. بررسی خصوصیات روان‏سنجی‏ CRS با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی نشان داد که از ویژگی‏های روان‏سنجی مناسبی برخوردار است. روایی همگرا از طریق محاسبه ضریب همبستگی پیرسون CRS با CFI و CD-RISC مورد بررسی قرار گرفت که نشان دهنده وجود همبستگی مثبت معنادار میان آنها بود. پایایی با روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به‏ دست آمد. فرم فارسی CRS در نمونه ایرانی دارای روایی و پایایی کافی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the psychometric properties of the Cognitive Resilience Scale in a sample of Iranian society

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Asma Hosseini 1
  • hannane mohammadi 2
  • Zeinab Saadat 3

1 Alzahra University

2 Alzahra uni

3 alzahra uni

چکیده [English]

Resilience as a process of positive adjustment in front of significant sources of stress, has some types. One of the types that has recently been considered is cognitive resilience. The main purpose of the present study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of the Cognitive Resilience Scale (CRS) in a sample of Iranian society. First, the translation and re-translation of the English version of CRS was done and the Persian version of it was prepared. A total of 300 Iranian subjects completed the CRS, Cognitive Flexibility Inventory (CFI), and the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). The results showed that the content validity of the CRS was reviewed and confirmed based on the opinions of 10 psychologists. Evaluation of psychometric properties of CRS questionnaire using confirmatory and explanatory factor analysis method showed that the questionnaire has appropriate psychometric properties. Convergent validity was examined by calculating the Pearson correlation coefficient of CRS with CFI and CD-RISC, and indicated a significant positive correlation between them. Reliability was also obtained by Cronbach's alpha and retest. The Persian form of CRS in the Iranian sample has sufficient validity and reliability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • resilience
  • cognitive resilience
  • Cognitive Resilience Scale (CRS)
  • reliability
  • validity
احمدی­تبار، سید مرتضی؛ مکوندی، بهنام و سودانی، منصور. (1398). اثربخشی آموزش مثبت ­اندیشی مبتنی بر آموزه­های دینی بر سازگاری زناشویی. تاب­آوری و کیفیت زندگی زوجین. فصلنامه روان­شناسی و دین، 12 (3)، 37-53.
بشارت، محمدعلی و رامش، سمیه. (۱۳۹۷). پیش‌بینی میزان شدت بیماری قلبی عروقی بر اساس تاب‌آوری، سلامت معنوی و حمایت اجتماعی. طب و تزکیه، ۱، ۳۴-۴۵.
پسندیده، محمد مهدی و کرامت، ندا. (1398). کارآمدی آموزش مهارت­های برقراری ارتباط موثر بر روابط بین فردی، میزان تاب­آوری، و تنیدگی افراد کم‌شنوا. سلامت روان کودک، 6 (4)، 119-130.
جبرائیلی، هاشم. (1396). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه­ای جهت شناسایی افراد در معرض اعتیاد و مصرف مواد بر اساس پرسشنامه­های مدل پنج عاملی شخصیت، هوش هیجانی و تاب­آوری. فصلنامه علمی-پژوهشی روان­سنجی، 5 (20)، 86-69 .
خرازی، کمال. (1385). تأثیر علوم شناختی بر روان­شناسی معاصر. فصلنامه تازه­های علوم شناختی، 9 (2)، 81-77 .
فتاحی، زکیه. (1398). تأثیر آموزش مثبت­نگری با تأکید بر آیات قرآن، بر تاب­آوری و عزت­نفس دانش­آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان ایذه. فصلنامه­ روش‌ها و مدل‌های روان­شناختی، 10 (37)، 139- 158 .
قدم‌پور، عزت­ الله؛ یوسف­وند، مهدی؛ صادقی، مسعود و ایمانی، فاطمه. (1398). اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیاز­های خود تعیین­گری، تعویق‌اندازی و تاب­آوری تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرک­های نظامی. مجله روان­شناسی نظامی، 10 (38)، 44-29.
کهندانی، مهدیه و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (۱۳۹۶). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه‌ی انعطاف‌پذیری شناختی دنیس، وندروال و جیلون. فصلنامه علمی-پژهشی روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، ۸(۳)، ۵۳-۷۰.
کیانی، سمیه (۱۳۸۹). منبع هوش، تاب‌‌آوری و سازگاری بین المللی در دانش‌آموزان: توضیح الگوی سلامت روانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی.
کیهانی، مهناز؛ تقوایی، داوود؛ رجبی، ابوالفضل و امیرپور، برزو (۱۳۹۳). همسانی درونی و تحلیل عاملی مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۴ (۱۰)، ۸۵۷-۸۶۴.
گلستانه، موسی و تیموری، اسفندیار. (1398). بررسی برخی از پیشایند­ها و پیامدهای مهم تاب­آوری معلمان. مجله دستاوردهای روان­شناختی، 26 (1)، 190-169.
لطیفیان، روح الله؛ تاجری، بیوک؛ شاه­نظری، مهدی؛ مسچی، فرحناز و باصری، احمد. (1398). نقش میانجی‌گر وجدان در خودکارآمدی، تاب­آوری و مدیریت درد با ادراک درد در افراد دچار درد مزمن.  فصلنامه روان­شناسی کاربردی، 13 (4)، 549-575.
سلطانی، اسماعیل؛‌ شاره،‌ حسین؛ بحرینیان، سید عبدالحمید و فرمانی، اعظم. (۱۳۹۲). نقش واسطه‌ای انعطاف‌پذیری شناختی در ارتباط بین سبک‌های مقابله‌ای و تاب‌آوری با افسردگی. پژوهنده، ۱۸ (۲)، ۸۸-۹۶.
سیف، علی اکبر. (1398). اندازه‏گیری، سنجش، و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
محمدی، مسعود؛ جزایری، علیرضا؛ رفیعی، امیرحسین؛ جوکار، بهرام و پورشهباز، عباس. (۱۳۸۵). بررسی عوامل تاب آور در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد مخدر. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی دانشگاه تبریز، ۱ (۲ و ۳)، ۱۹۳-۲۱۴.
محمودی، کاووس و قائمی، فاطمه. (1396). رابطه بین تنظیم شناختی هیجان با تاب‌آوری در مدیران هلال احمر. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 11 (37)، 93-110.
مرادی، مرتضی؛ باقرپور، مهدی؛ حسنوند، محمد حسن؛ رضاپور، مصطفی و شهاب‌زاده، صدیقه. (1395). نقش واسطه‌ای حرمت خود و عواطف مثبت و منفی در رابطه بین تاب­آوری و بهزیستی روان­شناختی. فصلنامه روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی، 12 (47)، 305-289 .
منوچهری­راد، رضا؛ زند حسامی،حسام؛ داوری، علی و موسوی­خانی، مرتضی. (1396). یادگیری الگوی پیشگامی و سازگار­پذیری تاب­آوری ­شناختی مبتنی بر دانش بومی کار­آفرینان ایرانی. دو­فصلنامه دانش­های بومی ایران، 4 (8)، 76- 126 .
مهبودی، مریم؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1399). بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تاب­آوری و حل مسأله در نوجوانان تحت دیالیز. مشاوره کاربردی، 10 (1)، 1- 25 .
نصیرزاده، زیبا؛ رضایی، علی‌محمد و محمدی‌فر، محمدعلی. (۱۳۹۷). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش‌آموزان دختر دبیرستان. مجله روا‌ن‌شناسی بالینی، ۲ (۳۸)، ۲۹-۴۰.
نوفرستی، اعظم و اخوتی، فریبا. (1398). اثربخشی آموزش مهارت‌های تفکر مثبت بر افزایش شادکامی و تاب­آوری نوجوانان بی­سرپرست دختر. نشریه رویش روا‌ن‌شناسی، 8 (10)، 71- 78 .
Aiello Bowles, E. J., Crane, P. K., Walker, R. L., Chubak, J., LaCroix, A. Z., Anderson, M. L., & Larson. E. B. (2019). Cognitive Resilience to Alzheimer’s Disease Pathology in the Human Brain. Journal of Alzheimer’s Disease, 68 (3), 1071-1083.
Aiena, B. J., Baczwaski, B. J., Schulenberg, S. E., & Buchanan, E. M. (2015). Measuring resilience with the RS-14: A tale of two samples. Journal of Pers. Assess, 97, 291-300. doi: 10. 1080/00223891. 2014. 951445
Anderson, V., Darling, S., Mackay, M., Monagle, P., Greenham, M., Cooper, A., & Gordon, A. L. (2019). Cognitive resilience following paediatric stroke: Biological and environmental predictors. European Journal of Paediatric Neurology, 25, 52-58.
Bermejo-Toro, L., Sánchez-Izquierdo, M., Calvete, E., & Roldán, M. A. (2020). Quality of life, psychological well-being, and resilience in caregivers of people with acquired brain injury (ABI). Brain Injury, 34 (4), 480-488.
Campbell-Sills, L., Cohan, S. L., & Stein, M. B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults. Behaviour Research and Therapy, 44 (4), 585-599.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson resilience scale: (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18 (2), 76-82. DOI: 10.1002/da.10113
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimate of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34 (3), 241-253.
Dorrance Hall, E., Scharp, K. M., Sanders, M., & Beaty, L. (2020). Family Communication Patterns and the Mediating Effects of Support and Resilience on Students’ Concerns About College. Family Relations, 69 (2), 276-291.
Duan, W., Fei, Y., & Tang, X. (2020). Latent Profiles and Grouping Effects of Resilience on Mental Health among Poor Children and Adolescents. Child Indicators Research, 13 (2), 635-655.
Duggan, M. R., & Parikh, V. (2021). Microglia and modifiable life factors: Potential contributions to cognitive resilience in aging. Behavioral Brain Research, 113207. https://doi.org/10.1016/j.bbr.2021.113207
Freud, D., & Amir, O. (2020). Resilience in people who stutter: Association with covert and overt characteristics of stuttering. Journal of Fluency Disorders, 105761.
Furniss, D., Back, J., & Blandford, A. (2012, August). Cognitive Resilience: Can We use Twitter to make strategies more tangible? In Proceedings of the 30th European Conference on Cognitive Ergonomics, 96-99.
Ghesak, S. S., Khalsa, T. K., Bhagra, A., Jenkins, S. M., Bauer, B. A., & Sood, A. (2019). Stress Management and Resiliency Training for public school teachers and staff: A novel intervention to enhance resilience and positively impact student interactions. Complementary Therapies in Clinical Practice, 37, 32-38.
Gong. Y., Shi, J., Ding, H., Zhang, M., Kang, C., Wang, K., & Han, J. (2020). Personality traits and depressive symptoms: The moderating and mediating effects of resilience in Chinese adolescents. Journal of Affective Disorders, 265, 611-617.
Haft, S. L., Myers, Ch. A., & Hoeft, F. (2016). Socio-emotional and cognitive resilience in children with reading disabilities. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 133-141. Retrived from: https://doi. org/10. 1016/j. cobeha. 2016. 06. 005
Hayden, K. M., Gaussoin, S. A., Hunter, J. C., Manson, J. E., Sachs, B. C., Shaydab, A. H., & Rapp, S. R. (2019). Cognitive resilience among APOE Ꜫ4 carriers in the oldest old. International journal of geriatric psychiatry, 34 (12), 1833-1844.
Jha, A. P., Morrison, A. B., Parker, S. C., & Stanely, E. A. (2017). Practice is protective: mindfulness training promotes cognitive resilience in high-stress cohorts. Mindfulness, 8 (1), 46-58.
Jha, A. P., Zanesco, A. P., Denkova, E., Morrison, A. b., Ramos, N., Chichester, K., & Rogers, S. L. (2020). Bolstering Cognitive Resilience via Train-the-Trainer Delivery of Mindfulness Training in Applied High-Demand Settings. Mindfulness, 11 (3), 683-697.
Johnco, C., Wutrich, V. M., & Rapee, R. M. (2014). Reliability and validity of two self-report measures of cognitive flexibility. Psychological Assessment, 26 (4), 1381.
Kalisch, R., Müller, M. B., & Tüscher, O. (2015). A conceptual framework for the neurobiological study of resilience. Behavioral and Brain Sciences, 38, e128.
Killgore, W. D., Taylor, E. C., Cloonan, S. A., & Dailey, N. S. (2020). Psychological resilience during the COVID-19 lockdown. Psychiatry Research, 291, 113216.
Kimhi, S., Eshel, Y., & Bonanno, G. A. (2020). Resilience protective and risk factors as prospective predictors of depression and anxiety symptoms following intensive terror attacks in Israel. Personality and Individual Differences, 159, 109864.
Kumar Grover, V. (2015). Cognitive resilience as related to hardiness across social value orientation among adolescents. International Journal of Research in Economics and Social Sciences, 5 (5), 230-238. https://www. researchgate. net/publication/278628085
Mok, V. C., Lam, B. Y., Wong, A., Ko, H., Markus, H. S., Wong, L. K. (2017). Early-onset and delayed poststroke dementia [mdash] revisiting the mechanisms. Nature Reviews Neurology.
Meister, R. E., Weber, T., Princip, M., Schnyder, U., Barth, J., Znoj, H., & von Känel, R. (2015). Resilience as a correlate of acute stress disorder symptoms in patients with acute myocardial infarction. Open heart, 2, e000261. doi: 10. 1136/ openhrt-2015-000261
Oldfield, J., Stevenson, A., & Ortiz, E. (2020). Promoting resilience in street connected young people in Guatemala: The role of psychological and educational protective factors. Journal of Community Psychology. 48 (2), 276-291.
Ram, D., Chandran, S., Sadar, A., & Gowdappa, B. (2019). Correlation of cognitive resilience, cognitive flexibility and impulsivity in attempted suicide. Indian Journal of Psychological medicine, 41 (4), 362-367.
Sharma, S., & Ahuja, S. (2015). Consciousness quotient as a predictor of executive functioning. MIER Journal of Educational Studies, Trends and Practices, 5 (2), 21224.
Sherchan, P., Miles, F., Orlich, M., Fraser, G., Zhang, J. H., Talbot, K., & Duerksen-Hughes, P. J. (2020). Effects of Lifestyle Factors on Cognitive Resilience: Commentary on “What This Sunny, Religious Town in California Teaches Us About Living Longer”. Translational Stroke Research, 11 (2), 161-164.
Shields, M. R., Brooks, M. A., Koltyn, K. F., Kim, J., & Cook, D. B. (2017). Cognitive resilience and psychological responses across a collegiate rowing season. Medicine and Science in Sports and Exercise, 49 (11), 2276-2285.
Smith, B., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15 (3), 194-200. http://doi.org/10.1080/10705500802222972.
Staal, M. A., Bolton, A. E., Yaroush, R. A., & Bourne, L. E. (2008). Cognitive performance and resilience to stress. In V. Tepe and B. J. Lukey (Eds.), Biobehavioral Resilience to Stress (259-299). CRC Press.
Varatharajah, Y., Ramanan, V. K., Iyer, R., & Vemuri, P. (2019). Predicting short-term MCI-to-AD progression using imaging, CSF, genetic factors, cognitive resilience, and demographics. Scientific reports, 9 (1), 1-15.
Varela, F. J., Thompson, E., & Rosch, E. (2016). The embodied mind: Cognitive science and human experience: MIT press.
Zhou, Z. K., Liu, Q. Q., Niu, G. F., Sun, X. J., & Fan, C. Y. (2017). Bullying victimization and depression in Chinese children: A moderated mediation model of resilience and mindfulness. Personality and individual differences, 104, 137-142.