نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزشی روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش پیش‌رو با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه حس عاملیت دانشجویان در آموزش به شیوه مجازی انجام شده است. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بود (16500 نفر). بر اساس فرمول کوکران، نمونه‌ای برابر با 367 نفر بر اساس روش تصادفی چندمرحله‎ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه حس عاملیت تاپال و همکاران (2017) و شکفتگی دینر و بیسواس (2008) بود. برای تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در بخش یافته‌ها، پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ برای مقیاس کلی و ابعاد آن تأیید گردید. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس دیدگاه متخصصان روان‌شناسی و روایی ملاکی آن بر اساس میزان همبستگی برابر با 0 /62با شکفتگی مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، گویه‌های پرسشنامه حس عاملیت بار عاملی مناسب و معنادار داشت و حس عاملیت از دو عامل حس مثبت و حس منفی تشکیل شده است. شاخص‎های برازش نشان داد که مدل اندازه گیری پرسشنامه حس عاملیت از برازش مناسب برخوردار است. روی هم رفته، نتایج گویای این بود که پرسشنامه حس عاملیت تاپال و همکاران (2017) با اندازه‌گیری دو بعد مثبت و منفی، ابزاری معتبر برای تعیین میزان برخورداری افراد از این ویژگی توانمندساز است و به همین سبب، به راحتی مورد استفاده پژوهشگران و متخصصان در عرصه روشان‌شناسی و علوم اجتماعی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of psychometric properties of the sense of agency questionnaire in virtual education

نویسنده [English]

  • kamran sheivandi

allameh univ

چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the psychometric properties of the Sense of agency Questionnaire in virtual education. The statistical population included all students of the University of Isfahan in 2020-2021 (16,500 people). Based on Cochran's formula, a sample of 367 people was selected based on a multi-stage random method. Data collection tools included Tapal et al.'s sense of agency (2017) and Diener and Biswas flourishing (2008) questionnaire. Pearson correlation coeficient and confirmatory factor analysis were used to analysis of the data. Reliability of the questionnaire based on Cronbach's alpha for the total scale and its dimensions was confirmed. The content validity of the questionnaire was confirmed based on the views of psychologists and its criterion validity was confirmed based on a positive correlation with flourishing. Confirmatory factor analysis showed that all questions of the sense of agency questionnaire had a proper and significant factor and consists of two factors: positive sense and negative sense of agency. Fitness indicators showed that the measurement model of the sense of agency questionnaire has a good fitness. The results showed that the Tapal et al sense of agency (2017) questionnaire, by measuring both positive and negative dimensions, is a valid tool for determining the extent to which individuals have this empowering feature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Sense of agency"
  • "psychometric properties"
  • " flourishing"
بشرپور، سجاد و رحیم­زادگان، شیوا. (1398). بررسی رابطه باورهای خرافی با سبک‌های پردازش اطلاعات و حس عاملیت در افراد مراجعه‎کننده به رمال، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 10 (39)، ص 45 – 29.
حاجلو، نادر؛ فلاحی، وحید؛ احمدی، شیرین و باقرزاده، پروین. (1399). نقش حس عاملیت و ویژگی‌های انحرافی شخصیت در پیش‌بینی گرایش به اعتیاد در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 9 (2)، ص 44-26.
حبیب­پور، کرم و صفری­شالی، رضا. (1390). "راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده­های کمی)"، تهران: انتشارات متفکران: لویه، چاپ اول.
حسنوند، فضل‎الله و قدم­پور، عزت‎اله. (1399). "بررسی ویژگیهای روان‌سنجی پرسش‌نامه ویژگی شخصیتی بازیگوشی روانشناختی". فصنامه اندازه­گیری تربیتی، 11 (41)، ص 23- 1.
خدایاری­فرد، محمد؛ حجازی، الهه؛ حسنی­راد، مرجان و مک­گرث، رابرت. (1399). "ساخت و رواسازی پرسش‌نامه توانمندی‎های منش ایرانیان". فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 10 (40)، ص 85 – 55.
سراجی، فرهاد. (1391). "محیط‎های یادگیری مجازی، امکانی برای کمک به بهبود فرهنگ یادگیری". مجله راهبرد فرهنگ، 5 (17) ص 45- 27.    
ظریف­صنایعی، ناهید. (1389). "بررسی معیارهای کیفیت و اثربخشی یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی"، مجله آموزش مجازی در علوم پزشکی، 1 (3)، ص 33 – 24.
عشورنژاد، فاطمه؛ کدیور، پروین و حجازی، الهه و نقش، زهرا. (1397). "تحلیل چند سطحی بهزیستی روان‌شناختی نوجوان‌ها از راه عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده"، فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 12 (3)، ص 368 – 358.
فراهانی، علی و یارمحمدیان، احمد؛ ملک­پور، مختار و عابدی، احمد؛ (1396). "ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه احساس عاملیت نابینایان"، فصلنامه اندازهگیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 8 (3)، ص 165 – 111.
مرادی سیاه‎افشادی، محبوبه؛ قاسمی، ندا و قمرانی، امیر. (1394). "روایی و پایایی مقیاس شکفتگی و تعیین رابطه شکفتگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پزشکی"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5 (42)، 350 – 33.
Adams, R. A., Shipp, S. & Friston, K. J. (2013). Predictions not commands: active inference in the motor system. Brain Structure & Function. 218 (3), 611–643.
Aoyagi, K., Wen, W., An, Q., Hamasaki, S., Yamakawa, H., Tamura, Y., Yamashita, A., & Asama, H. (2021). Modified sensory feedback enhances the sense of agency during continuous body movements in virtual reality. Scientific Reports, 11 (25), pp. 1-10.
Asai, T., Takano, K., Sugimori, E., & Tanno, Y. (2009). Development of the sense of agency scale and its factor structure. The Japanese Journal of Psychology, 80 (5), pp. 1-20.
Desantis, A., Roussel, C., and Waszak, F. (2011). On the influence of causal beliefs on the feeling of agency. Conscious Cognition journal. 20 (4), 1211–1220.
Dewey, J. A., & Knoblich, G. (2014). Do Implicit and Explicit Measures of the Sense of Agency Measure the Same Thing?, PLoS One. 9 (10), pp. 110 – 118.
Diener, E., & Biswas, R. (2008). Happiness: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth, Malden, MA: Blackwell Publishing.
Dincer, A., Yesilyurt, S., & Takkac, M. (2012). The effects of autonomy-supportive climates on EFL learner's engagement, achievement and competence in English speaking classrooms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46 (1), pp. 3890 - 3894.
Eitam, B., Kennedy, P.M., and Higgins, E. T. (2013). Motivation fromcontrol. Experimental Brain Research, 229(3), 475–484.
Etelapelto, A., Vahasantanen, K., Hokka, P. & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10 (1), 45–65.
Hirokava, K. & Dohi, I. (2007). Agency and Communion Related to Mental Health in Japanese Young Adults. Sex Roles: A Journal of Research, 56(7-8), 517–524
Hull, M. M., & Uematsu, H. (2020). A survey to measure perceived agency of teachers, International Journal of Physics and Chemistry Education, 12 (3), pp. 49-59.
Jaaskela, P., Poikkeus, A. M., Vasalampi, K., Valleala, U. M., & Rasku-Puttonen, H. (2016). Assessing agency of university students: validation of the AUS Scale. “Studies in Higher Education journal”, 5 (2), 1-19.
Kuhn D. (2007). Is direct instruction an answer to the right question?, Educational Psychology journal, 42 (2), pp. 109-113.
Maggio, K. M. (2015). Why do you see it that way? The preferences of confrontational behavior as seen through attachment style and facework behaviour. Doctoral dissertation, University of Delaware.
Moore, J. W., and Obhi, S. S. (2012). Intentional binding and the sense of agency: a review. Conscious Cognition. 21 (1), 546–561.
Moore, J. W., Cambridge, V. C., Morgan, H., Giorlando, F., Adapa, R., Fletcher, P. C. (2013). Time, action and psychosis: Using subjective time to investigate the effects of ketamine on sense of agency. Neuropsychologia, 51 (2), 377–384.
Piro, M., Zoldow, P. B., Knight, S. J., Mytko, J. J. & Gradishar, W. J. (2001). The Relationship between Agentic and Communal Personality Traits and Psychosocial Adjustment to Breast Cancer, Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, Vol. 8, No. 4, 263- 271.
Polito, V., Barnier, A. J., and Woody, E. Z. (2013). Developing the sense of agency rating scale (SOARS): an empirical measure of agency disruption in hypnosis, Conscious Cognition. 22 (3), 684–696.
Rispoli, M. O., Reilly, M., Lang, R., & Machalice, W. (2011). Effect of motivating operations on problem and academic behaviour in classrooms, Journal of Applied Behavior Analysis, 44 (1), 187-192.
Ryu, S., & Chun, B. C. (2020). An interim review of the epidemiological characteristics of 2019 novel coronavirus, Epidemiology and health, 42 (20), 1-20.
Schwarz, K. A., Pfister, R., Kluge, M., Weller, L. & Kunde, W. (2018). Do we see it or not? Sensory attenuation in the visual domain. Journal of Experimental Psychology: General, 147(3), 418–430
Synofzik, M., Vosgerau, G., and Newen, A. (2007). Beyong the comparator model: a multifactorial two-step account of agency, Conscious Cognition, 17, 219–239.
Tanimoto, T., Shinohara, K. & Yoshinada, H. Research on effective teleoperation of construction machinery fusing manual and automatic operation, Robomech Journal, 4 (14), pp. 1-20.
Tapal, A., Oren, E., Dar, R., & Eitam, B. (2017). The Sense of Agency Scale: A Measure of Consciously Perceived Control over One’s Mind, Body, and the Immediate Environment, Frontiers in Psychology journal, 18 (2), 1552 – 1560.
Trudeau, K. J., Danoff-Burg, S., Revenson, T. A. & Paget, S. A. (2003). Agency and communion in people with rheumatoid arthritis.Sex Roles: A Journal of Research, 49 (7-8), 303–311.
Wehmeyer, M. L. (2004). Beyond Self-Determination: Causal Agency Theory, Journal of Developmental and Physical Disabilities, 16 (4), pp. 337- 359.
Wen, W. & Haggard, P. (2018). Control changes the way we look at the world, Journal of Cognitive Neuroscience, 30(4), 603–619.
Wen, W., Kuroki, Y. & Asama, H. (2019). The sense of agency in driving automation, Frontiers in Psychology, 29 (10), 026.
Yoshie, M. & Haggard, P. (2013). Negative emotional outcomes attenuate sense of agency over voluntary actions, Current Biology journal, 23 (20), 2028–2032
Yoshie, M., & Haggard, P. (2017). Effects of emotional valence on sense of agency require a predictive model, Scientific Reports, 7, 87, 1-8.