نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران (نویسنده مسؤل)

چکیده

چکیده
کنجکاوی، مهم‌ترین سرمایه‌ی ذاتی کودکان است که در جستجوی دانش و کسب علم، از آن استفاده می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت در بین کودکان 5 تا 9 ساله‌ی ساکن تهران و مشغول به تحصیل در مدارس آموزش و پرورش یا مهدکودک‌ها در سال تحصیلی 1398-1399 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی بود و تعداد 985 کودک با روش نمونه گیری طبقه‌ای-خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در ابتدا، نسخه اصلی "مقیاس کنجکاوی معرفتی علاقه/محرومیت برای کودکان(پیوترووسکی و همکاران، 2014)"به زبان فارسی برگردان و نسخه فارسی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت به دست آمد. این مقیاس به فرم گزارش والدین و دارای دو نوع علاقه و محرومیت است. تحلیل گویه‌های نسخه فارسی مقیاس بر پایه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای نوع علاقه، نوع محرومیت و کل کنجکاوی معرفتی به ترتیب، 708/0، 795/0 و 734/0 بود که حاکی از همسانی درونی خوب آن بود. نتیجه‌ی بررسی پایایی آزمون- باز آزمون نیز، بیانگر ثبات مقیاس بود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی، تأیید کننده‌ی برازندگی خوب و مناسب مدل دو عاملی مقیاس با داده‌ها بود. به طور کلی، نتایج پژوهش انجام شده، بیانگر این است که نسخه‌ فارسی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت از ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی در نمونه کودکان 5-9 ساله ایرانی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric specifications of the Persian version of the Epistemic Curiosity Scale, I/D-YC in children aged 5 to 9 in Tehran

نویسندگان [English]

  • Fateme Nematollahi 1
  • molouk khademi Ashkzari 2

1 master graduate/ Alzahra university

2 Associated Professor/ Alzahra University, Educational Psychology Department

چکیده [English]

Abstract
Curiosity is the most important intrinsic asset of children that is used in search of knowledge and acquisition of knowledge. The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale among 5 to 9 years old children living in Tehran who were studying in schools or kindergartens in the academic year 1398-1399. The study was descriptive cross-sectional survey research and, 985 children were selected by multi-stage stratified-cluster sampling. Initially, the Persian version of the Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale is achieved by translating “Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale (Piotrowski et al., 2014)”. This Scale is in the form of a parental report and has two types of interest and deprivation. The analysis of scale items based on the calculation of Cronbach's alpha coefficient for interest type, deprivation type, and epistemic curiosity was 0.708, 0.795, and 0.734, respectively, which indicated its good internal consistency. The results of the test-retest reliability test also showed the stability of the scale. Also, the results of confirmatory factor analysis confirmed the good and appropriate fit of the two-factor model of the scale with data. In general, the results of the research indicate that the Persian version of the Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale has appropriate psychometric properties in a sample of Iranian children aged 5-9 years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • children's curiosity
  • epistemic curiosity
  • curiosity scale
  • psychometric specifications
سرمد، زهره.؛ بازرگان، عباس. و حجازی، الهه. (1395). روش‌های تحقیق در علوم رفتار. تهران: آگاه.
سعدی‌پور، اسماعیل. و جریحی، عبدالرحمان. (1394). روان‌شناسی کنجکاوی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
سند برنامه درسی ملی. (1391). بازیابی شده در سایت www.Medu.ir
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. (1390). بازیابی شده در سایت www.Medu.ir
شریفی، ونداد. (1386). ملاحظاتی بر ترجمه ابزارهای پژوهشی در روان‌پزشکی، بازتاب دانش، 2(5). 48-58.
قاسمی، امید. (1393). هنجاریابی مقیاس شخصیت سیاتل در جامعه دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی شهرستان دلیجان، (پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران)، بازیابی از ایران داک.
هومن، حیدرعلی. (1381). اندازه‌گیری‌های روانی و تربیتی (فن تهیه تست و پرسشنامه)، تهران: پارسا.
Berlyne, D. E. (1954). A theory of human curiosity. British Journal of Psychology, 45, 180–191. doi: 10.1111/j.2044-8295. 1954. tb01253. x
Berlyne, D. E. (1978). Curiosity and learning. Motivation and Emotion, 2 (2), 97–175. doi: 10. 1007/ bf00993037
Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research, New York, NY: Guilford publications.
Engel, S. (2009). Is Curiosity Vanishing? Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48 (8), 777–779. doi: 10. 1097/ chi. 0b013e3181aa03b0
Engel, S. (2011). Children's Need to Know: Curiosity in schools, Harvard Educational Review, 81 (4), doi: 10. 17763/ haer. 81. 4. Ho 5413131647315
Engel, S. (2015). The hungry mind: The origins of curiosity in childhood, Massachusetts: Harvard University Press
Engelhard, G., & Monsaas, J. A. (1988). Grade Level, Gender, and School-Related Curiosity in Urban Elementary Schools. The Journal of Educational Research, 82(1), 22–26. doi:10.1080/00220671.1988.10885860
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410–8415. doi:10.1073/pnas.1319030111 
Huang, D., Zhou, M., Wang, L., & Zhang, J. (2010). Gender difference in motives of knowledge searching: Measurement invariance and factor mean comparison of the interest/deprivation epistemic curiosity. 2010 IEEE 2nd Symposium on Web SocietyConference Proceedings, Beijing, China. 258–263. doi: 10. 1109/ SWS. 2010. 5607444
Jain, A. K., & Hausman, R. E. (2014). Stratified Multistage Sampling. Wiley StatsRef: Statistics Reference Online. doi: 10. 1002/ 9781118445112. stat03374 
Jirout, J. J. (2018). Curiosity In Schools. In G. Gordon (Eds), The New Science of Curiosity, Nova Science Publishers.
Jirout, J. J., (2011). A study of preschool children's exploratory curiosity and question asking behavior, (Doctoral Dissertation, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA). Received from Dr. Jirout
Jirout, J., & Klahr, D. (2012). Childrens scientifc curiosity: In search of an operational defnition of an elusive concept. Developmental Review, 32 (2), 125–160. doi: 10. 1016/ j. dr. 2012. 04. 002
Kashdan, T. B., Rose, P., & Fincham, F. (2004). Curiosity and exploration: Facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities, Journal of Personality Assessment, 82 (3), 291–305
Kashdan, T. B., Gallagher, M. W., Silvia, P. J., Winterstein, B. P., Breen, W. E., Terhar, D., & Steger, M. F. (2009). The curiosity and exploration inventory-II: Development, factor structure, and psychometrics. Journal of Research in Personality, 43 (6), 987–998. doi: 10. 1016/ j. jrp. 2009. 04. 011 
Kashdan, T. B., Stiksma, M. C., Disabato, D. J., McKnight, P. E., Bekier, J., Kaji, J., & Lazarus, R. (2018). The five-dimensional curiosity scale: Capturing the bandwidth of curiosity and identifying four unique subgroups of curious people, Journal of Research in Personality, 73, 130–149. doi:10. 1016/ j. jrp. 2017. 11. 011
Koo, D., & Choi, Y. (2010). Knowledge search and people with high epistemic curiosity, Computers in Human Behavior, 26 (1), 12–22. doi: 10. 1016/ j.chb. 2009. 08. 013
Litman, J. A. (2005). Curiosity and the pleasures of learning: Wanting and liking new information.Cognition and Emotion, 19(6), 793–814.
Litman, J. A. (2008). Interest and deprivation factors of epistemic curiosity. Personality and Individual Differences, 44 (7), 1585–1595. doi: 10. 1016/ j. paid. 2008. 01. 014
Litman, J. (2019). Curiosity: Nature, Dimensionality, and Determinants. In K. Renninger & S. Hidi (Authors), The Cambridge Handbook of Motivation and Learning (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 418-442). Cambridge: Cambridge University Press. doi: 10. 1017/ 9781316823279. 019
Litman, J. A., Crowson, H. M., & Kolinski, K. (2010). Validity of the interest- and deprivation-type epistemic curiosity distinction in non-students. Personality and Individual Differences, 49 (5), 531–536. doi: 10. 1016/ j. paid. 2010. 05. 021
Litman, J. A., & Jimerson, T. L. (2004). The measurement of curiosity as a feeling of deprivation. Journal of Personality Assessment, 82(2), 147–157.
Litman, J.  A. & Mussel, P. (2013). Validity of the Interest-and Deprivation-Type Epistemic Curiosity Model in Germany. Journal of Individual Differences, 34 (2), 59–68. doi: https:// doi. org/10. 1027/ 1614-0001/ a000100
Loewenstein, G. (1994). The Psychology of Curiosity: A Review and Reinterpretation. Psychological Bulletin, 116 (1). 75-98. doi: 10. 1037/ 0033-2909. 116. 1. 75 National Association for the Education of Young Children. (1926). https:// www. naeyc. org/ National Research Council. 2007. Taking Science to School: Learning and Teaching Science in Grades K-8. Washington, DC: The National Academies Press. https: doi. org/ 10. 17226/ 11625.
Nishikawa, K., Amemiya, T. (2018). Exploring the structure and roles of curiosity in education and well-being. In G. Gordon, The New Science of Curiosity (pp. 225-242). Nova Science Publishers.
Nojavanasghari, B., Baltrušaitis, T., Hughes, C. E., & Morency, L. P. (2016). The future belongs to the curious: Towards automatic understanding and recognition of curiosity in children. Paper presented at the Workshop on Child Computer Interaction, California, USA.
OECD (2015), OECD Skills Outlook 2015: Youth, Skills and Employability, OECD Publishing. http:// dx. doi.org/ 10. 1787/ 9789264234178-en
Oudeyer, P.-Y., Gottlieb, J., & Lopes, M. (2016). Intrinsic motivation, curiosity, and learning, Progress in Brain Research, 229, 257–284.
Piotrowski, J. T., Litman, J. A., & Valkenburg, P. (2014). Measuring epistemic curiosity in young children. Infant and Child Development, 23 (5), 542–553. doi: 10. 1002/ icd. 1847
Post, T., & Walma van der Molen, J. H. (2018). Do children express curiosity at school? Exploring children’s experiences of curiosity inside and outside the school context. Learning, Culture and Social Interaction. doi: 10. 1016/ j. lcsi. 2018. 03. 005 
Thomas G. Reio Jr., Joseph M. Petrosko, Albert K. Wiswell & Juthamas Thongsukmag. (2006): The Measurement and Conceptualization of Curiosity, The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 167: 2. doi: 10. 3200/ GNTP. 167. 2. 117-135
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: test of significance and descriptive goodnessof-fit measures, Methods Psychol Res-Online, 8(2), 23–74. Retrieved from Research Gate.
Silvia, P. J. (2017). Curiosity and Motivation. In R. M. Ryan, Oxford Handbook of Motivation (2nd ed.), NewYork: Oxford University Press.
Von Stumm, S., Hell, B., & Chamorro-Premuzic, T. (2011). The Hungry Mind. Perspectives on Psychological Science, 6 (6), 574–588, doi: 10. 1177/ 1745691611421204 
Weible, J. L. & Zimmerman, H. T. (2016). Science curiosityin learning environments: developing an attitudinal scale for research in schools, homes, museums, and the community. International Journal of Science Education, 38 (8), 1235-1255, DOI: 10. 1080/ 09500693. 2016. 1186853