نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین ویژگی های روان سنجی مقیاس سنجش اولیه کودکان بدو ورود به دبستان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش نو آموزان بدو ورود به دبستان در سطح شهر شیراز می باشد. در راستای انجام این تحقیق 200 دانش آموز اول دبستانی دختر و پسر از چهار ناحیه شیراز که سنجش بدو ورود به دبستان را طی نموده اند به صورت تصادفی(خوشه ای) انتخاب و در دو مرحله به فاصله زمانی سه ماه با آزمون هوشی وکسلر ارزیابی گردیده اند. ابزار گرداوری اطلاعات آزمون هوش وکسلر برای کودکان (WISC-R)و مقیاس سنجش اولیه کودکان بوده است. روش تحقیق پیمایشی و مطالعه شاخص های مختلف اعتبار و روایی است. ضریب همبستگی پیرسون برای مطالعه روایی همگرا ، واگرا و بازآزمایی، آزمون همبستگی پیرسون برای مطالعه قدرت تفکیک ابزارهای سنجش اولیه ، تحلیل افتراقی برای بررسی قدرت تمیز ابزارهای سنجـش اولیـه از شیـوه های تحلیل اطلاعات این پژوهش است که با نرم افزار spss نسخه 23 انجام گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از رابطه به شدت قوی و معنادار بین ابزار سنجش و آزمون هوشی وکسلر ( 98/0 r=) می باشد، همچنین تحلیل نتایج نشان داد این ابزار از اعتبار کافی، قدرت روایی همگرا و واگرای لازم و قدرت روایی تفکیکی بالایی نیز برخوردار است، که نشان از کفایت بالای ابزار سنجش در غربالگری میزان آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psycometric properties of the instruments of the initial assessment for entrance primery school students
نویسندگان [English]
- maryam Ghasemian Dazmiri 1
- siamak samani 2
1 Department of psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
2 Department of Psychology, Shiraz branch, Islamic Azad university, Shiraz, Iran
چکیده [English]
This study was conducted to explain the psychometric characteristics of the primary assessment scale for children entering primary school. The statistical population of the study includes new students entering the primary school in the city of Shiraz. To conduct this study, 200 male and female primary school students from four districts of Shiraz were randomly selected of primary school students who were assessed twice using the Wechsler IQ test with a time interval of three months. The data collection instrument was the Wechsler Intelligence Test for Children (WISC-R) and the Primary Assessment Scale for Children. The research method is survey and study of various indicators of reliability and validity. Pearson correlation coefficient was to study convergent, divergent and retest validity and Pearson correlation test was used to study the discriminating power of primary measurement instruments. Differential analysis was used to examine the discriminating power of primary measurement instruments. All these analyses were performed using the SPSS software version 23. The results of the study indicate a very strong and significant relationship between the measurement instrument and the Wechsler IQ test (r=0.98), and the analysis of the results showed that this instrument had sufficient validity, convergent and divergent validity, and high discriminant validity, which indicates the high adequacy of the measurement tool in screening the level of academic readiness of children when entering primary school.
کلیدواژهها [English]
- Psychometrics"
- " instruments"
- "children