نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

2 نویسنده مسئول، دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین ویژگی های روان سنجی مقیاس سنجش اولیه کودکان بدو ورود به دبستان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش نو آموزان بدو ورود به دبستان در سطح شهر شیراز می باشد. در راستای انجام این تحقیق 200 دانش آموز اول دبستانی دختر و پسر از چهار ناحیه شیراز که سنجش بدو ورود به دبستان را طی نموده اند به صورت تصادفی(خوشه ای) انتخاب و در دو مرحله به فاصله زمانی سه ماه با آزمون هوشی وکسلر ارزیابی گردیده اند. ابزار گرداوری اطلاعات آزمون هوش وکسلر برای کودکان (WISC-R)و مقیاس سنجش اولیه کودکان بوده است. روش تحقیق پیمایشی و مطالعه شاخص های مختلف اعتبار و روایی است. ضریب همبستگی پیرسون برای مطالعه روایی همگرا ، واگرا و بازآزمایی، آزمون همبستگی پیرسون برای مطالعه قدرت تفکیک ابزارهای سنجش اولیه ، تحلیل افتراقی برای بررسی قدرت تمیز ابزارهای سنجـش اولیـه از شیـوه های تحلیل اطلاعات این پژوهش است که با نرم افزار spss نسخه 23 انجام گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از رابطه به شدت قوی و معنادار بین ابزار سنجش و آزمون هوشی وکسلر ( 98/0 r=) می باشد، همچنین تحلیل نتایج نشان داد این ابزار از اعتبار کافی، قدرت روایی همگرا و واگرای لازم و قدرت روایی تفکیکی بالایی نیز برخوردار است، که نشان از کفایت بالای ابزار سنجش در غربالگری میزان آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psycometric properties of the instruments of the initial assessment for entrance primery school students

نویسندگان [English]

  • maryam Ghasemian Dazmiri 1
  • siamak samani 2

1 PhD Student in Educational Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.

2 Corresponding Author, Associate Professor, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

This study was conducted to explain the psychometric characteristics of the primary assessment scale for children entering primary school. The statistical population of the study includes new students entering the primary school in the city of Shiraz. To conduct this study, 200 male and female primary school students from four districts of Shiraz were randomly selected of primary school students who were assessed twice using the Wechsler IQ test with a time interval of three months. The data collection instrument was the Wechsler Intelligence Test for Children (WISC-R) and the Primary Assessment Scale for Children. The research method is survey and study of various indicators of reliability and validity. Pearson correlation coefficient was to study convergent, divergent and retest validity and Pearson correlation test was used to study the discriminating power of primary measurement instruments. Differential analysis was used to examine the discriminating power of primary measurement instruments. All these analyses were performed using the SPSS software version 23. The results of the study indicate a very strong and significant relationship between the measurement instrument and the Wechsler IQ test (r=0.98), and the analysis of the results showed that this instrument had sufficient validity, convergent and divergent validity, and high discriminant validity, which indicates the high adequacy of the measurement tool in screening the level of academic readiness of children when entering primary school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometrics"
  • " instruments"
  • "children
آل ابراهیم، فریدون و علی پور، احمد. (1383). ویژگی‌های روان‌سنجی آمادگی تحصیلی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 4 (4)، 90-79. URL:https://www.magiran.com/paper/638119
اﺗﮑﯿﻨﺴﻮن، رﯾﺘﺎ آل، اﺗﮑﯿﻨﺴﻮن، رﯾﭽﺎرد ﺳﯽ، اﺳﻤﯿﺖ، ادوارد ای، ﺑﻢ، دارﯾﻞ ج و ﻫﻮﮐﺴﻤﺎ، ﺳﻮزان ﻧﻮﻟﻦ. (1389). زﻣﯿﻨﻪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻫﯿﻠﮕﺎرد (ﺑﺮاﻫﻨﯽ، ﻣﺤﻤﺪﻧﻘﯽ و همکاران، مترجمان). ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات رﺷﺪ.
احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه سادات. (۱۳۸۵). روان‌شناسی رشد، تهران: چاپ نشر بنیاد.
استرنبرگ، رابرت. جی و همکاران. (۱۳۸۶). هوش عملی در زندگی روزمره (حجازی، الهه و عابدینی، یاسمن، مترجمان). تهران: انتشارات آگاه، چاپ اول.
استکی، مهناز و مرادی ضمیر، فرانک. (1403) تهیه چک‌لیست مفاهیم پیش از عدد در کودکان 5 تا 6 ساله و ویژگی‌های روان‌سنجی آن، اندازه‌گیری تربیتی، 14 (53) 136-163. https://doi.org/10.22054/jem.2024.65391.3336
پاشا شریفی، حسن و شریفی، نسترن. (1400). اصول روان‌سنجی و روان آزمایی (چاپ دوازدهم) تهران: رشد.
پیاژه، ژان. (۱۳۴۰) شالوده تربیت در جهان امروز (منصور، محمود، مترجم). تهران: انتشارات فرهنگ و هنر یونسکو.
جالو، معصومه و محمد اسماعیل، الهه. (1394). ویژگی‌های روان‌سنجی آزﻣﻮن ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی آﻣﺎدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﭘﺎﯾﻪ در ﮐﻮدﮐﺎن 5-6 ﺳﺎل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد مرکزی تهران.
جینزبرگ. هربرت و اوپر، سیلویا. (۱۳۷۱). رشد عقلانی کودک از دیدگاه پیاژه (حقیقی، فریدون و شریفی، فریدون، مترجمان). تهران: انتشارات فاطمی.
حسن‌زاده، سعید. (مترجم). گزارش بازدید کارشناسان یونیسف از آموزش‌وپرورش استثنایی در ایران، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، 1379.
حسنی شلمانی، محمدحسن. (1394). ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻨﺠﺶ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و آﻣﺎدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻧﻮآﻣﻮزان ورود ﺑﻪ دﺑﺴﺘﺎن، ﮔﺰارش ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﯽ، ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت آموزش‌وپرورش.
دفترچه راهنمای اجرای آزمون سنجش آمادگی و توانایی‌های ذهنی کودکان. (۱۳۸۴). مرکز تحقیقات آموزش.
راغب، حجت اله. (1386). ویژگی‌های روان‌سنجی سیاهة ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی در حیطة رویکردها به یادگیری، فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)،7 (3) 386-365. DOR: 20.1001.1.16826612.1386.7.3.2.6
رحیمیان بوگر، اسحق و حبیبی، مجتبی. (1391). حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال‌های یادگیری، مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 18 (3) 201-195. URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-۱-۱۸۹۰-fa.html
زارع زاده خبیری، شیوا، امین یزدی، سید امیر، عالی، شهربانو و کارشکی، حسین. (1398). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تحول دیداری - فضایی در کودکان پیش از دبستان شهر مشهد، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 9 (35) 212-191. https://doi.org/10.22054/jem.2019.37779.1857
سیف، علی‌اکبر. (1390). روان‌شناسی تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
سیف، علی‌اکبر. (1392). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات آگاه.
شهرامی، علی و متقیانی، رضا. (1381). ساخت آزمون غربالگری آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله، مجله کودکان استثنایی، 2 (2)161-170. . DOR: 20.1001.1.16826612.1381.2.2.4.1
شهیم، سیما. (1390). مقیاس هوش وکسلر برای کودکان دوره دبستانی، انتشارات دانشگاه شیراز.
ضیاءالدینی، حسن و همکاران. (1387). بررسی نتایج کشوری سنجش آمادگی تحصیلی کودکان ایرانی در بدو ورود به دبستان، مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 26 (91) 370-362. URL: https://jims.mui.ac.ir/article_12980.html
عظیمی، سیروس. (۱۳۸۰). اصول روان‌شناسی عمومی، تهران: انتشارات معرفت.
کمالی، سمیه. (1392). مسائل سنجش و تشخیص دانش‌آموزان ورودی به مدرسه، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 114. 23-29. URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-368-fa.html
مارنات، گری گرات. (۱۳۸۵). راهنمای سنجش روانی،(پاشا شریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا، مترجمان) تهران: انتشارات رشد، چاپ سوم.
میلر، ﻟﻮﺳﯽ. ﺟﯽ. (1381). ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ (آزﻣﻮن ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﮐﻮدﮐﺎن پیش‌دبستانی) ترجمه، اﻧﻄﺒﺎق و ﻫﻨﺠﺎرﯾﺎﺑﯽ: ﻣﻬﺪی وﻟﻮﺟﺮدی، ﻣﺮﯾﻢ و ﻃﻠﻮﻋﯽ، ﻋﻼء، اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎزﻣﺎن آموزش‌وپرورش اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﯽ.
Ahadi, H.& Bani Jamali, Sh. (2006). Developmental Psychology, Bonyad's Publishing House. [Persian]
Al-Ebrahim, F. & Alipour, A. (2004). Psychometric characteristics of academic readiness, Research in the field of exceptional children, 4 (4)79-90. [Persian] URL:https://www.magiran.com/paper/638119
Atkinson, R. L, Atkinson, R. C, Smith, E. E, Ben, D.J. & Hosksema, S. N. (1996). Hilgard's Introduction to Psychology, Harcourt Brace College Publishers, Fort Worth.
Azimi, S. (2001) Principles of General Psychology, Tehran: Marafat Publishing. [Persian]
Barnett, W.S., &Yarosz, D.J. (2004).Who Goes to Preschool and Why Does It Matter?, Preschool Policy Matters, No.8. https://www.researchgate.net/publication/242289405
Cirino, P. (2011).The interrelationships of mathematica lprecursors in kindergarten, Journal of Experimental Child Psychology. 108, 713–733.  DOI: 10.1016/j.jecp.2010.11.004. Epub 2010 Dec 30.
Crnic, K. & Lamberty, G. (1994) Reconsidering School Readiness: Conceptual and Applied Perspectives, Early Education and Development, 5(2) 91-105. https://doi.org/10.1207/s15566935eed0502_2
Cueli, M., Areces, D., García, T., Alves, R. A.& González-Castro, P. (2020) Attention, inhibitory control and early mathematical skills in preschool students. Psicothema, 32(2) 237-244. DOI:10.7334/psicothema2019.225
Dawes, A. & Donald, D. (2000). Addressing childhood adversity, Improving children’s chances: developmental theory and effective interventions in community contexts, Addressing childhood adversity, Cape Town: David Philip, 1-25.  https://books.google.com/books?id=3wpxW5yo3UQC&lpg=PP7&ots=EXHlUzxr5z&lr&pg=PP1#v=onepage&q&f=false
De Witt, M.W. (2011). The young child in context, a thematic approach: Perspectives from educational psychology and sociopeadagogics, Pretoria: Van Schaik Publishers.
Dowker, A. (2005). Eerly Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties, Journal of Learning Disabilities, 3(8), 328-331. DOI:10.1177/00222194050380040801
Froude, H. Williams, A. Hart, T. Summers, J. (2000). Performance of Australian children on Hickey, A. the Miller assessment for preschoolers compared with USA norms, Australian Occupational therapy journal, 47(2), 86-9.
Ginsburg, H., & Opper, S. (1969). Piaget’s Theory of Intellectual Development. Englewood Cliff, NJ: Prentice Hall.
Hanly, T.V. (2005). Commentary on Early Identification and Interventions for students with mathematical difficulties: Make Sense-Do the Math, Journal of Learning Disabilities, 38(4), 346-355. DOI:10.1177/00222194050380041101
Hassani Shalmani, M. H. (2015) Analytical study of the results of the program to assess physical health and academic readiness of new students entering elementary school, research project report, Tehran: Institute of Education and Nurture Studies. [Persian]
Hassanzadeh, S. (translator). Report of the visit of UNICEF experts to exceptional education in Iran, Research Institute for Exceptional Children, Tehran, 2000. [Persian]
Jaloo, M.& Mohammad Esmaeil, E. (2015) Psychometric properties of the Educational Readiness Screening Test and its relationship with the Basic Skills Test in 5-6 year old children, Master's thesis, Tehran Azad University, Central Branch. [Persian]
Janus, M. & Offord, D.R. (2007) Development and psychometric properties of the Early Development Instrument (EDI): A measure of children's school readiness, Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 39(1)1-22. DOI:10.1037/cjbs2007001
Kagan, S. L. (1992). Readiness, past, present, and future: Shaping the agenda. Young Children, 48(1), 48-53.
Kamali, S. (2015) Issues of Assessment and Diagnosis of Students Entering School, Journal of Exceptional Education, No. 114, pp.23-29. [Persian] URL: http://ensani.ir/file/download/article/20150908174946-9991-41.pdf
Lidz, C.S. (2001) Women Leaders in School Psychology, Springer, Philadelphia, PA, USA. DOI:10.1007/978-3-030-43543-1
Lidz, C.S. (2003) Early childhood assessment, John Wiley & Sons, Inc.
Manual for implementing the test to assess children's mental readiness and abilities (2005). Education Research Center. [Persian]
Marnat, G. G.& (2016) Handbook of Psychological Assessment Guide, (6rd edition), Hoboken, New Jersey: John Wiley& Sons.Inc.
Miller, L. J. (1993) First STEp: Screening Test Evaluating Preschoolers (FirstSTEp) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t15088-000
Pasha Sharifi, H.& Sharifi, N. (2021) Principles of Psychometrics and Psychological Assessment, (9th edition), Tehran: Roshd Publishing. [Persian]
Piaget, J. (1961) The Foundations of Education in Today's World, UNESCO Culture and Art Publications.
Ragheb, H. (2007) Psychometric properties of the checklist for assessing the educational readiness of preschool children in the field of approaches to learning, Journal of Exceptional Children (Research on Exceptional Children), 7(3) 365-386. [Persian] DOR: 20.1001.1.16826612.1386.7.3.2.6
Roman, A.S, Pisoni, D.B.& Kronenberger, W.G. (2014)Assessment of Working Memory Capacity in Preschool Children Using the Missing Scan Task. Infant Child Dev., 23(6)575–587.  DOI: 10.1002/icd.1849
Seif, A. A. (2011) Educational Psychology, Payam Noor University Press. [Persian]
Seif, A. A. (2013) Educational Measurement, Assessment and Evaluation, Tehran, Agah Publications. [Persian]
Shahim, S. (2011) Wechsler Intelligence Scale for Elementary School Children, Shiraz University Press. [Persian]
Shahrami, A.& Mottaqiani, R. (2002) Development of an educational readiness screening test for 6-year-old children, Journal of Exceptional Children, 2(2) 161-170. [Persian] DOR: 20.1001.1.16826612.1381.2.2.4.1
Simon, T., Biró, I., & Kárpáti, A. (2022). Developmental Assessment of Visual Communication Skills in Primary Education. J. Intell, 10(3)45. https://doi.org/10.3390/jintelligence10030045
Sternberg, R. J. & et al. (2000). Practical Intelligence in Everyday Life (1st edition), Cambridge University Press.
Sun, H. & Yin, B. (2020) Vocabulary development in early language education. In M. Schwartz (Eds.), International handbook on early language education. Cham, Switzerland: Springer. 1-26. DOI:10.1007/978-3-030-47073-9_3-1
Winter, S.M. & Kelley, M. (2008) Forty Years of School Readiness Research: What Have We Learned? Childhood Education, 84(5). DOI:10.1080/00094056.2008.10523022
Zia'aldini, H. et al. (2009) A National Study of School Readiness Assessment in Iranian Children at School Entry, Journal of Isfahan Medical School, 26)91(362-370.[Persian] URL: https://jims.mui.ac.ir/article_12980.html
Zill, N. & Collins, M. (1995). Approaching kindergarten: A look at preschoolers in the United States. National Household Education Survey. Statistical Analysis Report.Washington, DC: US Department of Education.