اﺗﮑﯿﻨﺴﻮن، رﯾﺘﺎ آل، اﺗﮑﯿﻨﺴﻮن، رﯾﭽﺎرد ﺳﯽ، اﺳﻤﯿﺖ، ادوارد ای، ﺑﻢ، دارﯾﻞ ج و ﻫﻮﮐﺴﻤﺎ، ﺳﻮزان ﻧﻮﻟﻦ. (1389). زﻣﯿﻨﻪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻫﯿﻠﮕﺎرد (ﺑﺮاﻫﻨﯽ، ﻣﺤﻤﺪﻧﻘﯽ و همکاران، مترجمان). ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات رﺷﺪ.
احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه سادات. (۱۳۸۵). روانشناسی رشد، تهران: چاپ نشر بنیاد.
استرنبرگ، رابرت. جی و همکاران. (۱۳۸۶). هوش عملی در زندگی روزمره (حجازی، الهه و عابدینی، یاسمن، مترجمان). تهران: انتشارات آگاه، چاپ اول.
پاشا شریفی، حسن و شریفی، نسترن. (1400). اصول روانسنجی و روان آزمایی (چاپ دوازدهم) تهران: رشد.
پیاژه، ژان. (۱۳۴۰) شالوده تربیت در جهان امروز (منصور، محمود، مترجم). تهران: انتشارات فرهنگ و هنر یونسکو.
جالو، معصومه و محمد اسماعیل، الهه. (1394). ویژگیهای روانسنجی آزﻣﻮن ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی آﻣﺎدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﭘﺎﯾﻪ در ﮐﻮدﮐﺎن 5-6 ﺳﺎل، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد مرکزی تهران.
جینزبرگ. هربرت و اوپر، سیلویا. (۱۳۷۱). رشد عقلانی کودک از دیدگاه پیاژه (حقیقی، فریدون و شریفی، فریدون، مترجمان). تهران: انتشارات فاطمی.
حسنزاده، سعید. (مترجم). گزارش بازدید کارشناسان یونیسف از آموزشوپرورش استثنایی در ایران، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، 1379.
حسنی شلمانی، محمدحسن. (1394). ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻨﺠﺶ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و آﻣﺎدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻧﻮآﻣﻮزان ورود ﺑﻪ دﺑﺴﺘﺎن، ﮔﺰارش ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﯽ، ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت آموزشوپرورش.
دفترچه راهنمای اجرای آزمون سنجش آمادگی و تواناییهای ذهنی کودکان. (۱۳۸۴). مرکز تحقیقات آموزش.
راغب، حجت اله. (1386). ویژگیهای روانسنجی سیاهة ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیشدبستانی در حیطة رویکردها به یادگیری،
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)،7 (3) 386-365. DOR:
20.1001.1.16826612.1386.7.3.2.6
رحیمیان بوگر، اسحق و حبیبی، مجتبی. (1391). حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلالهای یادگیری،
مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18 (3) 201-195. URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-۱-۱۸۹۰-fa.html
زارع زاده خبیری، شیوا، امین یزدی، سید امیر، عالی، شهربانو و کارشکی، حسین. (1398). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تحول دیداری - فضایی در کودکان پیش از دبستان شهر مشهد،
فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 9 (35) 212-191.
https://doi.org/10.22054/jem.2019.37779.1857
سیف، علیاکبر. (1390). روانشناسی تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
سیف، علیاکبر. (1392). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات آگاه.
شهیم، سیما. (1390). مقیاس هوش وکسلر برای کودکان دوره دبستانی، انتشارات دانشگاه شیراز.
عظیمی، سیروس. (۱۳۸۰). اصول روانشناسی عمومی، تهران: انتشارات معرفت.
مارنات، گری گرات. (۱۳۸۵). راهنمای سنجش روانی،(پاشا شریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا، مترجمان) تهران: انتشارات رشد، چاپ سوم.
میلر، ﻟﻮﺳﯽ. ﺟﯽ. (1381). ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ (آزﻣﻮن ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﮐﻮدﮐﺎن پیشدبستانی) ترجمه، اﻧﻄﺒﺎق و ﻫﻨﺠﺎرﯾﺎﺑﯽ: ﻣﻬﺪی وﻟﻮﺟﺮدی، ﻣﺮﯾﻢ و ﻃﻠﻮﻋﯽ، ﻋﻼء، اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎزﻣﺎن آموزشوپرورش اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﯽ.
Ahadi, H.& Bani Jamali, Sh. (2006). Developmental Psychology, Bonyad's Publishing House. [Persian]
Atkinson, R. L, Atkinson, R. C, Smith, E. E, Ben, D.J. & Hosksema, S. N. (1996). Hilgard's Introduction to Psychology, Harcourt Brace College Publishers, Fort Worth.
Azimi, S. (2001) Principles of General Psychology, Tehran: Marafat Publishing. [Persian]
Cueli, M., Areces, D., García, T., Alves, R. A.& González-Castro, P. (2020) Attention, inhibitory control and early mathematical skills in preschool students.
Psicothema, 32(2) 237-244. DOI:
10.7334/psicothema2019.225
De Witt, M.W. (2011). The young child in context, a thematic approach: Perspectives from educational psychology and sociopeadagogics, Pretoria: Van Schaik Publishers.
Dowker, A. (2005). Eerly Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties,
Journal of Learning Disabilities, 3(8), 328-331
. DOI:10.1177/00222194050380040801
Froude, H. Williams, A. Hart, T. Summers, J. (2000). Performance of Australian children on Hickey, A. the Miller assessment for preschoolers compared with USA norms, Australian Occupational therapy journal, 47(2), 86-9.
Ginsburg, H., & Opper, S. (1969). Piaget’s Theory of Intellectual Development. Englewood Cliff, NJ: Prentice Hall.
Hanly, T.V. (2005). Commentary on Early Identification and Interventions for students with mathematical difficulties: Make Sense-Do the Math,
Journal of Learning Disabilities, 38(4), 346-355.
DOI:10.1177/00222194050380041101
Hassani Shalmani, M. H. (2015) Analytical study of the results of the program to assess physical health and academic readiness of new students entering elementary school, research project report, Tehran: Institute of Education and Nurture Studies. [Persian]
Hassanzadeh, S. (translator). Report of the visit of UNICEF experts to exceptional education in Iran, Research Institute for Exceptional Children, Tehran, 2000. [Persian]
Jaloo, M.& Mohammad Esmaeil, E. (2015) Psychometric properties of the Educational Readiness Screening Test and its relationship with the Basic Skills Test in 5-6 year old children, Master's thesis, Tehran Azad University, Central Branch. [Persian]
Janus, M. & Offord, D.R. (2007) Development and psychometric properties of the Early Development Instrument (EDI): A measure of children's school readiness
, Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 39(1)1-22.
DOI:10.1037/cjbs2007001
Kagan, S. L. (1992). Readiness, past, present, and future: Shaping the agenda. Young Children, 48(1), 48-53.
Kamali, S. (2015) Issues of Assessment and Diagnosis of Students Entering School, Journal of Exceptional Education, No. 114, pp.23-29. [Persian] URL: http://ensani.ir/file/download/article/20150908174946-9991-41.pdf
Lidz, C.S. (2003) Early childhood assessment, John Wiley & Sons, Inc.
Manual for implementing the test to assess children's mental readiness and abilities (2005). Education Research Center. [Persian]
Marnat, G. G.& (2016) Handbook of Psychological Assessment Guide, (6rd edition), Hoboken, New Jersey: John Wiley& Sons.Inc.
Pasha Sharifi, H.& Sharifi, N. (2021) Principles of Psychometrics and Psychological Assessment, (9th edition), Tehran: Roshd Publishing. [Persian]
Piaget, J. (1961) The Foundations of Education in Today's World, UNESCO Culture and Art Publications.
Ragheb, H. (2007) Psychometric properties of the checklist for assessing the educational readiness of preschool children in the field of approaches to learning,
Journal of Exceptional Children (Research on Exceptional Children), 7(3) 365-386. [Persian] DOR:
20.1001.1.16826612.1386.7.3.2.6
Roman, A.S, Pisoni, D.B.& Kronenberger, W.G. (2014)Assessment of Working Memory Capacity in Preschool Children Using the Missing Scan Task.
Infant Child Dev., 23(6)575–587.
DOI: 10.1002/icd.1849
Seif, A. A. (2011) Educational Psychology, Payam Noor University Press. [Persian]
Seif, A. A. (2013) Educational Measurement, Assessment and Evaluation, Tehran, Agah Publications. [Persian]
Shahim, S. (2011) Wechsler Intelligence Scale for Elementary School Children, Shiraz University Press. [Persian]
Shahrami, A.& Mottaqiani, R. (2002) Development of an educational readiness screening test for 6-year-old children, Journal of Exceptional Children, 2(2) 161-170. [Persian] DOR: 20.1001.1.16826612.1381.2.2.4.1
Sternberg, R. J. & et al. (2000). Practical Intelligence in Everyday Life (1st edition), Cambridge University Press.
Sun, H. & Yin, B. (2020)
Vocabulary development in early language education. In M. Schwartz (Eds.), International handbook on early language education. Cham, Switzerland: Springer. 1-26.
DOI:10.1007/978-3-030-47073-9_3-1
Zia'aldini, H. et al. (2009) A National Study of School Readiness Assessment in Iranian Children at School Entry, Journal of Isfahan Medical School, 26)91(362-370.[Persian] URL: https://jims.mui.ac.ir/article_12980.html
Zill, N. & Collins, M. (1995). Approaching kindergarten: A look at preschoolers in the United States. National Household Education Survey. Statistical Analysis Report.Washington, DC: US Department of Education.