نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2 استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران
چکیده
یکی از محیطهایی که در آن هیجان زیادی تجربه میشود، محیطهای تحصیلی است. در چنین محیطی که هیجان بسیار تجربه میشود و نیز هیجان با سایر عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مرتبط هست، تنظیم هیجان ضروری است؛ بنابراین داشتن ابزاری بهمنظور ارزیابی راهبردهای تنظیم هیجانی که دانشجویان در محیط تحصیلی به کار میبرند، ضروری مینماید، هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی و روایی یابی و تحلیل عوامل نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران تشکیل میدادند که تعداد 250 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان اعضای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان تحصیلی (Burić et al., 2016) به همراه پرسشنامه تجدیدنظر شده هدف پیشرفت (Elliot & Murayama, 2008) بهکاربرده شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص و دادههای پرت 219 پرسشنامه باقی ماند. در این پژوهش برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی و بهمنظور بررسی روایی از روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاک استفاده شد و نمرات هنجار پرسشنامه برای هر دامنهای از نمرات گزارش شدند. در تحلیل عوامل این پرسشنامه تمام هشت مؤلفه نسخۀ اصلی تأیید شد. در روایی ملاک، مقدار واریانس تبیین شده توسط مؤلفههای تنظیم هیجانی تحصیلی معنیدار بود. اعتبار 37 ماده با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی تأیید شد. نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی، با 37 سؤال و 8 مؤلفه، از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و این پرسشنامه را میتوان برای اهداف پژوهشی به کار برد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychometric Properties of Persian Version of Academic Emotion Regulation Questionnaire
نویسندگان [English]
- Fatemeh Zadehmohamadi 1
- Ali Fathi-Ashtiani 2
1 PhD in Clinical Psychology, Department of Psychology, University of Science and Culture, Tehran, Iran
2 Ph.D. in Psychology, Behavioral Sciences Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Academic environments are characterized by high levels of emotion. In an emotion-driven environment where emotions are related to other factors affecting academic performance, emotion regulation is essential. Therefore, it is essential to develop an instrument to evaluate emotion regulation strategies for students to employ in academic environment; hence, this study aims to analyze the psychometric features and factor structure of Persian version of Academic Emotion Regulation Questionnaire (AERQ) to evaluate emotion regulation strategies of university students. This study was descriptive and correlational studies. The research method was descriptive of correlation type. The statistical population consisted of all university students of Tehran universities. A total of 250 university students were selected as sample members by available sampling method. The Academic Emotion Regulation Questionnaire (Burić et al., 2016) was implemented along with the Achievement Goal Questionnaire-Revised (Elliot & Murayama, 2008). After excluding incomplete questionnaires and outliers 219 questionnaires remained. The questionnaire reliability was measured through Cronbach’s alpha for internal consistency and the retest method. The confirmatory factor analysis and criterion validity were employed to analyze the questionnaire validity and standard scores for each range of scores were reported. All eight components of the original version were confirmed in the factor analysis. In the criterion validity, the variance explained by AERQ components was significant. Consisting of 37 items and 8 components, the Persian version of the AERQ has acceptable reliability and validity and can be utilized for research purposes.
کلیدواژهها [English]
- Psychometric properties
- Academic
- Emotion Regulation
- university students